Få el till andra sidan vägen

Suspiria

Trådstartare
Vi har hus och garage på ena sidan en grusväg (som går mellan stad och by) och vår mark med skog och åker på andra sidan av denna väg.

Vi har våra djur på den marken och planerar att bygga en mindre lada till sommaren. Hur får man el till den sidan av vägen?

Gissar att det är kommunen jag ska kontakta. Men hur går det till?

Du måste gräva ner en elkabel av rätt typ, under vägen, som kopplas ihop med ditt elsystem i din elcentral. Elkabeln behöver en undercentral i ladan.

För att få lov att gräva, så kontakta väghållaren. Vägen måste vara avstängd några timmar, och kan ligga andra saker (ledningar, kablar) nergrävda i vägen. Dessutom kan väghållaren eventuellt ha synpunkter på exakt var man ska lägga kabeln.
Är det en vägsamfällighet som äger och sköter vägen, så är det den du ska kontakta, är det kommunen som sköter vägen, så ska du prata med den delen av kommunen som hanterar vägar.

Kontakta elektriker (gärna flera för att jämföra offerter) för att planera vilken sorts kabel, hur och var elkabeln ska börja och sluta, hur undercentralen ska vara dimensionerad, om den befintliga elcentralen "har plats" för en utgående kabel eller måste byggas ut, var jordfelsbrytare ska vara monterad och få en offert på jobbet. Även de uttag och den belysning eller vad man vill ha, ska monteras av behörig elektriker, annars får man problem med försäkringsbolaget om något skulle hända. Det gäller lite särskilda regler runt el för djurstallar och liknande byggnader.

Kontakta också en eller flera maskinentreprenörer för att få offerter på själva grävningen och nerläggningen av kabeln.

Det kan vara smart att passa på att lägga ner en vattenledning under vägen samtidigt till närheten av vattnet vid hus/garage, om det finns planer på att ha djur på den sidan där ladan ska byggas. För även om man inte gör färdigt och ansluter permanent till vattensystemet samtidigt, så är den stora kostnaden att ta hem grävare (flyttkostnaden är relativt stor), och krånglet med att stänga av vägen osv, redan gjort.
Att ha automatiskt påfyllning av vatten till djuren (åtminstone en tappkran där man ha en slang), och tillgång till vatten för andra ändamål är väldigt tids- och arbetsbesparande.

Vi har gjort något liknande, grävt ner ström och lagt ner en vattenledning till en gammal ladugård "på andra sidan vägen" som man klippt elkabeln till av snålhet (för att kunna säkra ner elcentralen och spara några hundralappar/år), och samtidigt tagit bort vattnet.

Vi har också dragit fram vatten till hagar på andra sidan vägen, och jag ångrar att vi inte gjorde fler saker samtidigt, när ändå grävmaskinen var på plats...

Instämmer i att man bör gräva ner lite mer när man ändå har diket öppet. Lägg ner ett rör som går att trycka in annat i framöver. Händer det nåt med elen eller vattnet är det lätare att trycka i en ny ledning/slang i ett befintligt rör än att gräva om. Dessutom är det svårt att förutsäga vad man behöver om tio är.

Ett måste är att inte skada andra kablar vid grävningen. Gör en förfrågan på Ledningskollen.se så får du reda på vilka ledningsägare som finns inom området du ska gräva i. En entreprenör kommer och sätter ut (märker ut på marken) dem så att du vet exakt var de går. Om inte detta görs och du skadar kablarna får du ersätta skadan.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 686
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 209
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 297
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar