Få barn som singel?

Det är en glidande skala som baseras på den blivande moderns humör och aktuella dagsform.

Inte gravid: Då är du faktiskt inte gravid.
Lite gravid: Enligt test är du gravid, men du mår oförskämt bra.
En aning gravid: Du har mindre symptom, men inte så det hindrar livet nämnvärt.
En -förbannad- aning gravid: Du har vad andra anser vara mindre symptom men själv vill du mest strypa någon. Och inte är du tjock heller, så du får inte ens sympati från främlingarna som ser dig kräkas i en soptunna på allmän plats.
Ganska gravid: Det är numera uppenbart att du har haft sex. Alla kan se det. A l l a. Men du kan som sagt inte se dina egna fötter. Du kan förvisso må ganska bra ändå. En bra dag.
Helvetes jävla brutalgravid: När du måste ta sats för att vända dig om i sängen. Och när du inte kan gå över mattvecket utan att börja darra med underläppen för att du har foglossning och mattveck är onda. Personer som befinner sig i din närhet kommer att se dig som ett levande preventivmedel.

(Skalan baseras på empiriska studier av en (1) graviditet.)
Underbart!!!! :rofl:

Jag som alltid trott att antingen är man gravid eller är inte gravid. Ack så fel jag hade!!


Det finns grader i allt :angel:
Tydligen :D
 
Här hemma är det dock så när det kommer till den nyfödda bebisen.

Jag tar så gott som allt med bebisen och min man försöker avlasta mig med bebis och allt annat så mycket han kan. Gör det honom till mindre förälder än vad jag är?

(Rent viktmässigt är han nog det då han för tillfället väger mindre än vad jag gör :D)

ja, faktiskt så tycker jag att du verkar vara mer förälder om det är så att du tar så gott som allt med den nyfödda bebisen. Hur ska han kunna ses som lika mycket förälder om du gör allt? Det enda han inte *kan* göra är att amma, men varför gör han inte lika mycket av allt annat? Ni får naturligtvis inrätta ert liv precis hur ni vill men det är svårt att få det till att ni verkar ta lika stor del i barnets liv.
 
ja, faktiskt så tycker jag att du verkar vara mer förälder om det är så att du tar så gott som allt med den nyfödda bebisen. Hur ska han kunna ses som lika mycket förälder om du gör allt? Det enda han inte *kan* göra är att amma, men varför gör han inte lika mycket av allt annat? Ni får naturligtvis inrätta ert liv precis hur ni vill men det är svårt att få det till att ni verkar ta lika stor del i barnets liv.
Tja nu har vi ju delat exakt lika mycket på föräldradagarna på dom andra tre barnen och planerar att göra så även med denna men just här och nu så tar jag det mesta med bebisen.

Att amma ÄR en väldigt stor del av bebisens tid. Sova och amma. Det är i princip hela bebisens liv.

Resten att byta blöjor och liknande är en väldigt liten del. Så min man avlastar mig så gott det går. Men just nu drar jag det största lasset med bebisen.

Han är förälder på sitt sätt och jag på mitt sätt men vi är lika mycket föräldrar båda två.
 
Jag tror det är ordvalet "hjälpa till" som jag reagerar på. ;)

Precis som du skriver - är man två så är båda lika delaktiga, inte att en är förälder och en hjälper till.
Typ som att man är en duktig pappa som är barnvakt åt sina egna barn så mamman kan få lite egentid.
 
Typ som att man är en duktig pappa som är barnvakt åt sina egna barn så mamman kan få lite egentid.
Jag känner förvisso ett föräldrapar som använder ordet barnvakt/vakta barn åt båda håll. Pappan säger att mamman är barnvakt och tvärt om. Missuppfattning av ordets betydelse kanske är vanligare än man tror?
 
Jag känner förvisso ett föräldrapar som använder ordet barnvakt/vakta barn åt båda håll. Pappan säger att mamman är barnvakt och tvärt om. Missuppfattning av ordets betydelse kanske är vanligare än man tror?
Min son fick en massa beröm för att han var så speciell som klarade av att vara ensamstående pappa till två små barn. Tyvärr fick han erfara samma som ensamstående mammor råkar ut för när det kom till löneutveckling.
 
Min son fick en massa beröm för att han var så speciell som klarade av att vara ensamstående pappa till två små barn. Tyvärr fick han erfara samma som ensamstående mammor råkar ut för när det kom till löneutveckling.
Ja det där är ju trist både att vara ensamstående och löneutvecklingen men jag vet inte riktigt hur det har med missuppfattning av ordet barnvakt att göra?
 
Det där med barnvakt... man kan väl inte va barnvakt åt sina egna barn enligt mitt tycke, men att man praktiskt sett faktiskt tar hand om/vaktar ett barn gör ju att ordet egentligen skulle kunna betyda just att man är barnvakt åt sina egna barn. Men det låter bara fel i mina öron!
Ingen i min bekantskapskrets uttrycker att dom är barnvakter om dom är med sina barn medans partnern är iväg på nått, dom säger helt enkelt att X är hemma med barnen så jag kan fika/jobba eller vad det nu är som görs.

Att Tora´s man skulle va mindre pappa för att han inte gör lika mycket med spädbarnet!? eftersom det facto är mamman som ammar kan jag förstå att hon drar största lasset första tiden, men att han sen är delaktig, är föräldraledig och tar hand om sina barn under deras uppväxt kan väl knappast klassas som att han är mindre förälder eller?!
 
Någonting måste vara väldigt tokigt i debatten om vi har hamnat i att det stora felet är ordvalet.

Jag känner inte Tora så förlåt att du blir exempel men Tora har alltså fyra barn. När det minsta är spädbarn och ammas konstant så är det inte orimligt att tro att pappan drar det största lasset med de tre äldre. Han han då ska kallas för "mindre förälder" för att han "hjälper" och avlastar henne med blöjbyten på ett av fyra barn känns inte helt rättvist eller som något som borde bli debatt.

Jag hjälper dig och du hjälper mig. Så länge man hjälps åt blir det nog bra :)
 
Jag vet inte hur uppdelningen med resten av barnen är i det nämnda exemplet alls och det är inte det jag diskuterar. Det jag reagerat på är att han är lika mycket förälder till bebin fast hon gör allt. Jag kan inte få ihop det. Just nu så är det ju inte så. Sen blir det säkert så, men inte just nu.
 
Jag vet inte hur uppdelningen med resten av barnen är i det nämnda exemplet alls och det är inte det jag diskuterar. Det jag reagerat på är att han är lika mycket förälder till bebin fast hon gör allt. Jag kan inte få ihop det. Just nu så är det ju inte så. Sen blir det säkert så, men inte just nu.
Nu skrev hon ju även att barnet äter i princip hela tiden och hon ammar. Med andra ord kan han byta alla blöjor och ändå inte vara i närheten av samma tid med omvårdnad av bebisen. Kanske är det bättre för jämställdheten med flaskmatade barn ändå?
 
Jag vet inte hur uppdelningen med resten av barnen är i det nämnda exemplet alls och det är inte det jag diskuterar. Det jag reagerat på är att han är lika mycket förälder till bebin fast hon gör allt. Jag kan inte få ihop det. Just nu så är det ju inte så. Sen blir det säkert så, men inte just nu.

Måste man alltid genom alla tider i livet vara lika mycket förälder som den andra föräldern? Är det inte meningen att man ska hjälpas åt? Sen vid vissa tillfällen så kanske det är lättare att pappan tar hand om hem och syskon när man har en liten bebis hängande i bröstet dagarna i ända? Syskonen måste ju fortfarande få uppmärksamhet, det är ju två föräldrar och den ena sitter fast. Ska då båda två sitta och titta på medan bebisen ammas? Ska pappan avbryta det han håller på med bara för att ta hand om en bajsblöja?

Min sambo (tillika mina barns far) har mest varit hushållerska när barnen varit yngre än ett par månader (ffa den minsta). Varken han eller jag ser honom som mindre kompetent förälder, utan han har ju tagit över huvudansvaret för barnen när han varit föräldraledig. Jag kan inte se att det är något fel i det, det är olika faser i livet som man går igenom som förälder.
 
Nu skrev hon ju även att barnet äter i princip hela tiden och hon ammar. Med andra ord kan han byta alla blöjor och ändå inte vara i närheten av samma tid med omvårdnad av bebisen. Kanske är det bättre för jämställdheten med flaskmatade barn ändå?

Alla barn äter ju inte hela tiden även om de ammar. Mitt barn käkade typ tio minuter åt gången en gång per 2,5h. Klart att han ville ha kroppskontakt i övrigt också, men då gick pappa lika bra.
 
Jag vet inte hur uppdelningen med resten av barnen är i det nämnda exemplet alls och det är inte det jag diskuterar. Det jag reagerat på är att han är lika mycket förälder till bebin fast hon gör allt. Jag kan inte få ihop det. Just nu så är det ju inte så. Sen blir det säkert så, men inte just nu.
Men han avlastar mig på det sättet han kan som förälder.

Han är förälder på det sättet han gör bäst.

Vi är inte förälder på samma sätt men han är fortfarande lika mycket förälder fast på ett annat sätt än mig.

Tex denna morgon har han gått med barnen till skola och förskola. Fixat och städat hemma. Fixat frukost och te till mig.

Jag har suttit i en fåtölj och ammat lillan som dessutom somnat på mig så jag lär inte kunna göra något annat på ett tag.

Betyder ordet förälder att man måste göra exakt samma saker exakt lika mycket vid exakt samma tid?

Min man gör en himla massa saker för mig och våran bebis genom att underlätta och avlasta mig och jag blir faktiskt förolämpad att någon påstår att han inte är lika mycket förälder som jag bara för att vi inte gör exakt samma sak.
 
Alla barn äter ju inte hela tiden även om de ammar. Mitt barn käkade typ tio minuter åt gången en gång per 2,5h. Klart att han ville ha kroppskontakt i övrigt också, men då gick pappa lika bra.
Men nu var det inte ditt barn som behandlades i exemplet ovan.
 
Alla barn äter ju inte hela tiden även om de ammar. Mitt barn käkade typ tio minuter åt gången en gång per 2,5h. Klart att han ville ha kroppskontakt i övrigt också, men då gick pappa lika bra.
Det skall du vara glad åt.

Alla mina barn åt/äter 3 ggr i timmen 20 minuter åt gången ;)
 
Jag vet inte hur uppdelningen med resten av barnen är i det nämnda exemplet alls och det är inte det jag diskuterar. Det jag reagerat på är att han är lika mycket förälder till bebin fast hon gör allt. Jag kan inte få ihop det. Just nu så är det ju inte så. Sen blir det säkert så, men inte just nu.

Sen har väl inte Tora skrivit att hon gör allt, utan att hon ammar och att ammande och sovande tar upp i princip hela barnets tid. Jag tycker nog att "hur mycket förälder" är ett väldigt märkligt berepp, och ännu märkligare att det skulle mätas i sekunder och minuter.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 539
Senast: Modest
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 824
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 913
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 716
Senast: Snö
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp