F.D ridskoleponny?

T

TyrolensHaflinger

Vad ska en föredetta ridskoleponny få göra?Hon är elva år pigg glad och älskar att hoppa och tävla för den delen med.Har bara tävlat henne ett par gånger inom hoppning och det har gått bra (:Jag undrar vad ska egentligen en ridskoleponny få göra när man köper dem som privatägare?Hon har inga förslitningskador och är frisk. Aldrig vart skadad elr något sådant.Är det rätt av míg att rida henne för tränare med mera? Ellr ska man bara låta dem gå i skogen?Tänker ta föl på henne lite längre fram.Hoppas kunna få ett vettigt svar.

Sv: F.D ridskoleponny?

De är väl som vilken häst som hellst! Bara för att den gått på ridskola så är det ingen större skillnad på den hästen än någon annan... finns måååånga hästar som haft det "värre" än att gå på ridskola. :smirk:

En frisk häst mår alltid bra av att få motionera at du rider för tränare är jätte bra, då lär du dig rida hästen bättre!

Om hästen är fullt frisk så ska inget kunna hindra dig från att både träna och tävla:) Spelar ju ingen roll om den gått på ridskola innan.

Förstår inte varför du skriver en massa nya olika trådar, dessutom vad spelar det för roll om hästen har gått på ridskola eller inte om den inte har några skador. Rid ponnyn för instruktör och sluta tänk på att det har varit en ridskoleponny, och fortsätt utbilda ponnyn från den plattformen den är på idag.

Och när ni båda känner er redo för tävlingar så är det bara ut och tävla.

Förlåt, men jag förstår inte riktigt nu.. Först skriver du att hon knappt går att stanna, och sen att du tävlar hoppning med henne..?

Som svar på din fråga så kan man väl göra den mesta med en gammal ridskolehäst, det beror väl på om den är skadad/utbildad/har tröttnat mm..

Det finns väl inga regler för sånt, har du köpt hästen är den väl din att göra vad du vill med...

Det kan ju dock vara bra att rätta sig efter hur hästen mår och vad den klarar av. Har den sålts för att den inte "höll" för ridskoleridningen bör man ju rida på ett sätt som inte skadar hästen mer.
Är den allmänt less på livet på ridskolan kanske den behöver en längre vila innan du börjar träna, eller så räcker miljöombytet i sig för att pigga upp den.

Känn efter!:)

Ja , men det finns dem som säger att det är fel av mig att rida henne i dressyr med mera ;O Hon verkar trivas nu med dressyr ;O Liksom en häst kan inte må bra av att bara gå i skogen?Jag tror inte det , min haflinger är ju ganska krävade och det tillhör rasen , fast det är ju alla hästar. Min häst tkr inte bara om att gå i skogen , det går bra någon vecka sedan blir hon uttråkad.

Men rid varierat!! Blanda dressyr, skogen, hoppning, markarbete, lite longering mm. Det skulle jag göra iaf, klart man tröttnar på bara dressyr eller bara rida ut ;)

det är kanske det som behövs.Men hon är förbannat envis när man ska longera henne det går bra i ena varvet men ska man bytA då ställer hon sig rakt upp elr springer åt sidan.Hon är något rädd för spön .. "men går bra när man rider med det"Jag undrar om hon är stel elr liksom inte vill elr har muskler till det andra varvet?

Kan du inte ta hjälp av någon då som leder henne i det varv hon inte vill gå i? Vet inte varför hon inte vill gå i ena varvet, men hon kanske bara är envis..

ja hon kanske bara är envis :S vi har ledit henne ibland runt men hon blir sur och ställer sig endå . Hon har nog aldrig blivit longerad på det sättet?Funderar på att omutbilda henne till westen ;P kanske skulle hon tycka det är kul?:bump:

din superbra tränare som kan allt om hästar kanske kan ge dig ett och annat tips? :idea:

det där var ett onödigt inlägg. Vill du skapa mer bråk? Ta det IRL istället för på internet.

TS: Du skapar nya trådar hela tiden och svarar inte på min fråga? Vad är det eg som är sant av det du skriver :crazy: ?

det där var ett onödigt inlägg. Vill du skapa mer bråk? Ta det IRL istället för på internet.

TS: Du skapar nya trådar hela tiden och svarar inte på min fråga? Vad är det eg som är sant av det du skriver :crazy: ?

inte mkt är sant

jag skulle gjärna ta detta irl, men TS törs ju inte säga nått

Hur kommer det sig då att hon klagat så otroligt mkt på din häst om hon inte vågar säga nåt?

Chappe har inget med min häst att göra. och jag skriver vad ja vill ja känner ebba bäst ;P så de så xD :devil:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 509
Senast: Sesca
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 592
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?