Exteriörtoppen connemara

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare saila
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 3 653
Sv: Exteriörtoppen connemara

Det är så att ju fler avkommor som är visade, vilket framgår av listan, desto större är ju sanningshalten i indexsiffran.
Med andra ord kan ju Graffe ha avkommor ute i buskarna som aldrig visats, och som kunde hjälpa till att öka siffrorna om de bara kom fram. Han har väl inte så många avkommor över huvud taget Grafit jämfört med de hingstar som betäckt mycket.

Graffe har 19 avkommor, 9 utav dem alltså INTE visade. Jag får väl jaga fram dem till RIKS iår, eftersom jag inte kan komma med honom i egen hög person.

Inver har väl bevisat sin styrka som tävlingsförärvare. Sen är det väl upp till var och än vad man gillar eller inte. Det är väl bra att du gillar din prins som den han är och är stolt över honom oavsett vad andra tycker.

Inver har väl bevisat sin styrka som tävlingsförärvare. Sen är det väl upp till var och än vad man gillar eller inte. Det är väl bra att du gillar din prins som den han är och är stolt över honom oavsett vad andra tycker.

Yepp yepp yepp :bow:
e väl tur att någon tycker om honom

Du får fram med stora raggarhåven ;) så att avkommorna kommer fram menar jag

Finns det inga avkommeklasser på Riks?
Annars får du väl jobba för att det blir en sån

Finns det inga avkommeklasser på Riks?
Annars får du väl jobba för att det blir en sån

jooo visst var d en avkommeklass förra året ? :confused: vill jag minnas iaf.

jag gillar Aladdins siffror, ska nog ha mig ett sto efter honom till mina graffe bebisar :)

Dom borde väl också ligga rätt bra till på prestationstoppen? Deras avkommor har väl gjort bra ifrån sig på unghästtävlingarna sista åren om jag inte minns fel?

Jag fattar inte riktigt de där med index. E 100 medel? Nån som kan förklara?

Det står väldigt bra förklarat under rubriken Så görs avkommebedömningen.

Kort sagt betyder 100 att om hingsten betäcker medelbra ston kommer avkommornas poäng inte bli bättre än medel (som kan vara t.ex. 7 på trav). Om du har en hingst med t.ex. 110 kommer avkommorna få 10 % bättre poäng på den bedömningspunkten (om han betäcker medelston).

Rätt fiffigt system som visar på hingstarnas bra och dåliga sidor som fadersdjur. Och som sagt, ju fler avkommor desto bättre sanningshalt.
Med andra ord är det Ö Marble JR man "ska" betäcka med om man vill förbättra avkommans typ, Shirleys Thunder Bell om man vill ha en bra sida, Janus om man vill ha en rättställd avkomma, Carnaby Patrick Hooligan om det ska skrittas bra och Backudden Mountain Haze om man behöver förbättra traven. (Undrar om visare ingår? :D ;) )

Jag har tittat på gamla prestationstoppen och funderar på om de gamla hingstarnas resultat skulle stå sig i dag. På halvblodsidan gör de ju ibland en uppdelning efter när hingstarna varit i avel...

Det hade också varit intressant att se en uppdelning efter gren :idea: .

Det skulle va intressant förstås. Det kanske går att luska ut om du kollar med dom som gör statistiken.

En annan sak man kan fundera när det gäller både exteriör- och prestationstoppen är mödernet. Hur bra ston har hingsten fått? Det stod många goda (och välförtjänta) ord om Öxenholm Marble jr i Ridsports Avelsextra idag. Kollade för skoj skull hans mest framgångsrika tävlingsavkommor (enligt artikeln). Två är helbröder (Phalcon och Phosphoros) med mycket bra möderne. Två av de nämnda dressyrponnyerna (Eriksbyns Buck och Önnarps Amaretto) har Rolls Royce till morfar (knappast en nackdel för en dressyrponny), den tredje (Cornelia II) har två halvbröder efter Rolls Royce som varit synnerligen framgångsrika i fälttävlan, så där är också ett väldigt bra möderne. :angel:

Det med kvaliten på stona har man alltid diskuterat... Det har t ex varit så att Janus fått stämpeln som utställningsponny och Lofty Roderic som tävlingsponny, för att ta några mer mogna herrar i rasen som hunnit få en hel del föl och nu finns på avkommelistorna, och dom har mest fått ston med samma inriktning som dom själva. Då undrar jag, borde inte LR ha klart fler plac tävl avk J vid det här laget om man ska tro allt som säjs? Var är dom? Ser jämnt ut på prestationstoppen tycker jag.

Ja ,det kan man fundera på :confused: . Janus har nästan dubbelt så många tävlande i högre klass ser man. Men han har väl en härstammning som talar för prestation eller:confused: .

Om man ska titta på mödernet ska man kanske göra det på alla hingstars avkommor? Eller passar det bara när det gäller någon hingst som man själv bestämt sig för att den endast kan ge exteriört goda avkommor...?

Om din teori stämmer så spelar det ju alltså ingen roll vilken hingst man betäcker med...?

Jag har inte bestämt mig för någonting :crazy: . Min teori är inte heller att hingsten inte spelar någon roll, vad har du fått det ifrån? Jag trodde det var självklart att man borde titta på alla hingstar, och att det är viktigt med både ett bra möderne och ett bra fäderne. Enkel genetik ;) .

Det är känsligt det här med hingstar. Det finns ju några som man tycker borde ha synts mer i statisktiken och i ungponnysammanhang. I många fall beror det säkert på i vems händer hästen har hamnat.

Senast ändrad av en moderator:

Det med kvaliten på stona har man alltid diskuterat... Det har t ex varit så att Janus fått stämpeln som utställningsponny och Lofty Roderic som tävlingsponny, för att ta några mer mogna herrar i rasen som hunnit få en hel del föl och nu finns på avkommelistorna, och dom har mest fått ston med samma inriktning som dom själva. Då undrar jag, borde inte LR ha klart fler plac tävl avk J vid det här laget om man ska tro allt som säjs? Var är dom? Ser jämnt ut på prestationstoppen tycker jag.

LR har en hel del överhöjdare som varit mycket lovande som unghästar och i Norge finns 2 avkommor som tävlar MSV.

Liknande trådar

Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt... 2 3
Svar
55
· Visningar
15 531
Senast: Korven
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 990
Senast: supercassie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 867
Senast: Fetaost
·
Avel Jag har funderat lite på det här med semin bland ponnyerna. Hur kommer det sig att det har slagit igenom så stort hos ridponnyerna men... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 944
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024