Exportera häst till Tyskland

tina_sj

Trådstartare
Jag håller på att sälja en islandshäst till Tyskland.
Har varit i kontakt med olika transportbolag, men vad behöver jag för papper/intyg? Skickar jag med hästpasset med hästen eller ska jag skicka det via post till nya ägaren ?

Sv: Exportera häst till Tyskland

Jordbruksverket har bra information om transport av hästar mellan länder, kolla deras hemsida. Bl.a. krävs en veterinärkontroll inom 48 timmar inom avresa om jag minns rätt.

Hästen ska ha ett hälsointyg utfärdat av en distriktsveterinär och det får inte vara äldre än 48 timmar när hästen lastas. Passet ska följa med hästen i transporten enligt EU:s regler.
Sedan hoppas jag att du väljer en auktoriserad/godkänd transport som då har koll på allt vad som gäller själv transporteringen. Kan bli ganska dyrt om de reglerna inte är uppfylld vid en ev kontroll.

Dum fråga, men en officiell veterinär är det en vanlig veterinär?

Officiell veterinär = veterinär från Jordbruksverket d v s distriktsveterinär i Sverige.
Benämningen kommer från översättningen av EU direktivet. I t ex Danmark ska det vara en veterinär från Sundhetsstyrelsen.
Direktivet är ju som med mycket annan lagstiftning inom EU väldigt generellt skriven så att de enskilda medlemsländerna sedan kan anpassa sina nationella regler efter det. Därför kan det ibland finnas lite underliga benämningar.

Senast ändrad:

Jag bara skrev rakt av, men jag vet när min kompis jagade en distriktare när hon skulle exportera sin till Norge. Det höll på att skita sig med allting, tider, när bilen som drog transporten dog i Västerås:eek:.

Vad undersöker dem? Är det böjprov också eller kollar de bara hästens hälsotillstånd?

Man kan kalla det för frisk intyg och/eller bevis på att hästen inte funnits på någon anläggning som är smittad med sjukdom.
Så det är inte mycket till intyg t ex för en försäkring utan bara att hästen bedöms som frisk och smittfri.

Vi skickade en häst till Frankrike i november och allt veterinären gjorde för hälsointyget var att lyssna lite på andning och hjärta och titta hur hästen skrittade. Så inget avancerat alls. Vi höll till i hagen :)

Finns en rolig liten twist numera när de utökat intygen att gälla i 10 dagar, har man svårt att få ihop det tidsmässigt tex när hästen skall resa en måndag, så står det ingenting om att hästen måste lämna landet inom 48 timmar utan den behöver bara lastas, alltså kan man utan problem få gjort intyget för att verkligen följa lagen lasta hästen och köra den en runda och sen tex skicka iväg hästen efter helgen trots att intyget är äldre än 48 timmar bara hästen sen hinner nå sin slutdestination inom de 10 dagarna intyget gäller. Fick tipset av en van transportör då en häst inköpt häst skulle transporteras en måndag och veterinärerna som utfärdar sådana intyg i det landet inte jobbar under helgen utan tom har fasta dagar tisdagar och torsdagar de åker ut och utfärdar sådana intyg = omöjligt att ha rätt ålder på intygen om hästen skulle transporteras söndag eller måndag.

Tack för alla svar!

Vad har ni fått betala för intygen?
Jag mailade & frågade och det skulle gå på 1400-1500 kr & jag kunde inte åka dit med hästen.
Är det så att det måste göras i stallet?

Vi gör sådan intyg ofta då vi både tävla i tyskland och sälja mycket hästar.
Intyg skall skrivas på avreseorten, därför görs den hemma. Här kosta det dock bara 800 kr om hästen har hälsointygs sidor i passet (född från 2010 bruka har det - islandshästar) annars 1000 kr.

Sen kom jag inte i ihåg hur det är med tyskland nu 2013 men finland och norge vill att hälso intygen är skrivna i TRACES.
Du ska även tänka på att om det är en moms häst så ska den regleras i tullen och du ska har ett EORI nummer.

Du ska även tänka på att om det är en moms häst så ska den regleras i tullen och du ska har ett EORI nummer.

Nej det är inte tullen som har med moms att göra inom EU. Om den kommer från Island eller Norge, ja. Men inte mellan Sverige och Tyskland.
Är det inom EU så är det Skattemyndigheten som sköter det hela och det krävs att både säljare och köpare har VAT-nummer om man ska kunna sälja/köpa utan moms mellan länderna. Annars gäller att en i det här fallet tysk köpare, får betala svensk moms. Om säljaren inte är registrarad för moms kommer inte att kunna dra av den utan då blir det priset rakt av bara.

Nej det är inte tullen som har med moms att göra inom EU. Om den kommer från Island eller Norge, ja. Men inte mellan Sverige och Tyskland.
Är det inom EU så är det Skattemyndigheten som sköter det hela och det krävs att både säljare och köpare har VAT-nummer om man ska kunna sälja/köpa utan moms mellan länderna. Annars gäller att en i det här fallet tysk köpare, får betala svensk moms. Om säljaren inte är registrarad för moms kommer inte att kunna dra av den utan då blir det priset rakt av bara.

Mycket konstig då vi behövde EORI nr när häst gick till Finland för 3 veckor sedan. Då gick hästen via tullen, med momsen.
EORI nummret infördes ju för kontroll inom EU.

Med EORI-nummer (registrerings- och identitetsnummer för ekonomiska aktörer) avses ett i Europeiska gemenskapen unikt nummer som en medlemsstats tullmyndighet eller andra utsedda myndigheter tilldelar ekonomiska aktörer och andra personer i enlighet med bestämmelserna

http://www.tullverket.se/download/18.16ca6de0120cf835feb80002070/eori_vagledning.pdf

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Ramona
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 713
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar