Exklusiv hästras

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare annie93
  • Startdatum Startdatum
Sv: Exklusiv hästras

Jag ska genast gå ut till mina ston och tala om för dom att dom är döda, tyvärr finns ni inte mer för det säger en tös i England som vet allt enligt henne själv :D

Jag ska genast gå ut till mina ston och tala om för dom att dom är döda, tyvärr finns ni inte mer för det säger en tös i England som vet allt enligt henne själv :D

Gor det och sedan kan du komma tillbaka och beratta hur dina ston, framavlade av korsningaponnyer bestaende av mestadels welsh/fullblod, konverterades till utdoda Norfolk Roadsters. ;)

Nar du anda ar igang sa kanske du kan slanga fram lanken till Norfolk roadsterns rasforening med?

Nu får du ju ge dig, om vi anser att BRP är en exclusiv ras, där t.o.m man impoterar individer från Australien! Glöm inte att Ridponnyn är en ponny, man kan inte jämföra det med priserna på ett halvblod. Det är inte ovanligt att man ger 500000sek för en ridponnyhingst, det finns många exemplar som kostar betydligt mer.
För ett par år sedan köptes det in en BRP hingst från Holland till Sverige som kastrerades för sporten, han gick på närmre 2 miljoner sek.
Unghingsten som såldes på Fayre Oaks var ett år från Small Land stuteriet han gick för 125000 sek, det ä mycket pengar för en unghingst!
Poloplayers BRP hästar känner jag väl till och det han skriver är sanning, en delegation från England var här för att se unghingsten efter S Diablo, han fick därefter flera bud på honom!
Det stoet han har har den stammen som Poloplayer uppger, jag vet det då jag är hingsthållare och själv fyllt i papprerna på stoet efter betäckning!
Jag vet inte vad du jobbar med för low status ponnyer, men det vi föder upp är exclusivt i våra ögon, och det drar till sig folk från hela världen!

Själv har jag fött upp ridponnyer i ett antal år och anser mig mig insatt i rasen, i de länder där den finns inkl UK, vilken ponnyras betinga ett högre värde, tala om det för mig?

Det är nog inget att bry sig om en så bitter människa som vår vän i england ;)

Om det är någon som är intresserad så PM mig så ska jag gärna berätta lite om oss Norfolk Roadster/Shales entusiaster som finns i olika länder, och hur vi tack vare mycket generösa bidrag från 2 äldre damer i England och en dam i Argentina lyckats spåra hästar/ponnies med dom blodslinjerna i många olika länder och hur vi försöker bevara/öka genpoolen genom outcross och linjeavel.
För oss entusiaster är detta en mkt exklusiv och intressant ras som vi lägger tid och pengar på, andra kanske tycker vi är totalt galna, men det bjuder vi så gärna på!

Senast ändrad:

KL

Moderatorn säger att det är dags att sluta bråka och återgå till ämnet!

Frågan är väl med om det gäller i Sverige eller europa m.m. I sverige så har väl inte den brittiska ridponnyn samma status som i England, welsh har väl ingen större status i Tyskland (dom har ju sina Tyska ridponnyer) osv.

En exklusiv häst i Sverige skulle jag tro är Basjkir, ovanlig och (=) dyr. PRE är väl inte så ovanlig i Sverige längre.. (även om genomssnittspriset är högt)

Akhal teké borde vara det mest exklusiva jag kan komma på. I synnerhet om det är guldfärgade.

i guld

en brun

Annars så är helt klart gångartshästar i toppklass de allra dyraste. Totilas är ju ett exempel och oftast på elitauktionerna är det gångartshästarna som betingar rekordsummorna. Som ex Poetin när det begav sig.

Hittade detta om Norfolk Roadster genom att googla.

"By the end of the 20th century the mechanization of transport had all but ended their numbers & the breed all but became extinct. A small group of enthusiasts gathered several genetically pure specimens and have made an attempt at regenerating the breed."

Vart så nyfiken och uppenbarligen stämmer det att rasen finns bevarad dock inte många hästar kvar.

Att en ras är exklusiv betyder för mig att det inte finns så väldigt många individer och att genomsnittspriset är väldigt högt, dvs inte att enbart väldigt bra exemplar kostar mycket pengar (vilket finns i de flesta raser, som ex. halvblod och arab).

Om det är sällsynta hästar du är ute efter, kan du titta på de norska raserna Lyngshäst och Norlandshest, Islänningens äldsta bekräftade förfäder. Lite mindre än Islandshäst men ungefär samma kapasitet i "lastförmåga.

Priserna vet jag dock inget om.
Finns bara något hundratal av vardera ras renblodiga.

Senast ändrad:

Om man ska jämföra med Egyptisk Mau som exklusiv så betyder det för mig att rasen är sällsynt och "lyxig". Alltså går tex de sällsynta Norska raserna bort.

Blir Akhal Teke för mig med.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 056
Senast: valpköpare
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 739
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar