Exet vill inte ha hundar med sonen

Sv: Exet vill inte ha hundar med sonen

Hoppas att det är lite go i pappan till barnet så han inte ger efter för exets nycker.
Det finns ju inget som säger att sonen skulle vara allergisk mot hundar, som jag ser det.
Skulle han råka bli det jamen då får man väl ta ställning till problemet då.
Problemet är nog snarare exets attityd inte barnets ev. allergi.
Bjud hem henne och visa vilka trevliga hundar du har, förklara för henne lugnt och sakligt att ni visst tänker ha hundar fast hennes/deras son kommer till er och att hon bara har att acceptera det. Hon kan ju knappast få enskild vårdnad av barnet pga det :crazy:

Lycka till!
 
Sv: Exet vill inte ha hundar med sonen

Gör ett allergitest för att utesluta det.
Antingen har exet något emot hundarna, vilket är hennes problem (men som ni kan hjälpa till med att lösa om ni vill), eller emot att ni ska flytta ihop, vilket också är hennes problem (som ni inte kan göra något åt vare sig ni vill eller inte). Din kille bör ta ett samtal med henne och vänligt men bestämt försöka få henne att fatta det. Delad vårdnad är delat ansvar och delad bestämmanderätt.
Funkar inte det, eller din kille inte kan stå på sig, så kan ni ju bråka om det genom soc, rätten etc.
 
Sv: Exet vill inte ha hundar med sonen

Delad vårdnad är delat ansvar och delad bestämmanderätt.

Det var en bra formulering tycker jag. Sonen har umgåtts med hundarna en julafton, kanske 5 timmar eller nåt, klappar o kramats med dem och han visade ingenting då. Ett allergitest kan ju visa lite felaktigt eftersom många tål vissa raser eller individer men samtidigt oerhört allergisk mot andra.

Jag kanske formulerade mig lite klumpigt angående ev. kattallergi, jag är inte så särskilt insatt utan endast tycker mig minnas att han pratat om det här. Han har en lätt allergi mot nåt pollen (gräs eller björk, vet ej) och pappan är lätt allergisk mot vissa kattindivider, men har alltid haft katt förut om kommer till 100% skaffa igen när mina små telingar inte finns kvar i jordelivet längre. Så det är ju inte så konstigt att man har det här med allergi i åtanke liksom. Men jag tar det problemet då ifall han skulle bli allergisk. För jag kan inte göra mig av med dem nu, det finns bara inte...

Jag är övertygad om att det här bara är en övergående fas, hon känner väl att hon måste reagera på något sätt nu när hon fått reda på våra flytta-ihop-planer. Och det enda hon kan säga nåt om, ja det är ju om hennes son.

Jag ska ta det lugnt och avvakta, de får lösa detta sinsemellan. Jag känner ju inte henne alls så jag kan inte göra så mycket just nu. Bor 70 mil ifrån. :smirk:
 
Sv: Exet vill inte ha hundar med sonen

Som jag ser det så är det ett svartsjukedrama och hon är rädd att du ska ta över. :crazy:
Och hon kan ju inte förbjuda sitt ex att flytta ihop med dej men kan förbjuda hundar.

FY! Lågt och omoget av henne! :mad:
 
Sv: Exet vill inte ha hundar med sonen

Även om allergitestet inte är 100%-igt, så visar det två saker, dels att ni bryr er om pojkens hälsa och tar hennes oro på allvar, och dels att ni menar allvar med era planer och inte ger med er så lätt.

Jag tycker att det låter bra att avvakta och låta dem försöka lösa det. Förhoppningsvis kan din pojkvän lugna henne.
 
Sv: Exet vill inte ha hundar med sonen

Men om testet visar att han är allergisk mot hundar är det ju kört, då får ju hon "r'tt" så jag ser egentligen ingen jättevits med detta. Om han vore allergisk mot mina whippets borde nog något ha märkts den kvällen de var tillsammans tycker jag. Ja ja, jag försöker inte älta det här så mycket nu och hoppas att hon mjuknar så hon ger oss en chans att försöka i alla fall.
 
Sv: Exet vill inte ha hundar med sonen

Måste fråga, vad hände med din tredje whippet? Vet att du hade tre ett tag...

/E
 
Sv: Exet vill inte ha hundar med sonen

Men om testet visar att han är allergisk mot hundar är det ju kört, då får ju hon "r'tt" så jag ser egentligen ingen jättevits med detta.

Om grabben skulle visa på allergi bör han inte utsättas för hundar - även om just dina funkat några timmar. Om man själv som vuxen har allergibesvär och ändå utsätter sig för allergener är det ett fritt val. Att utsätta ett barn som inte har möjlighet att välja själv borde inte finnas på kartan.

Jag är inte så säker på att mamman enbart jävlas, hon kan mycket väl bära en oro, däremot tycker jag att hon hanterar saken fel. Det enda raka när det uppenbarligen finns allergi mot andra saker är att göra ett allergitest.

Att du som hundägare i första hand sätter djuren först är förståligt, men som förälder MÅSTE man sätta barnen först. Hundarna skulle utan tvekan kunna må bra hos någon annan, men grabben har bara en pappa som ska följa honom hela livet. När du flyttar ihop med en karl som redan har barn måste du förstå att du kan vara tvungen att kliva tillbaka om grabben visar sig vara allergisk mot hundar. Antingen får du låta bli att flytta ihop då, eller omplacera hundarna.

Livet är fyllt av svåra val!
 
Sv: Exet vill inte ha hundar med sonen

Jag är allergisk.
Och jag har fått lära mig att om jag skall kunna fortsätta med hästar så måste jag hålla det samlade allergitrycket nere.
Så inga pälsdjur inne alls.
Inte ens de som jag nu tål.

Man kan provocera fram en allergi för livet genom att som allergiker leva med pälsdjur inne.
Resutlatet kan bli att pojken sedan inte ens kan gå in i ett stall, åka buss om en hund är där och annat liknande och opraktiskt.

Frågan är rent medicinsk och har ingenting med åsikter att göra.

Det ni bör göra är att allergitesta pojken.
Och om han uppvisar någon som helst allergi mot något över huvud taget, så bör han leva så allergenfritt som möjligt under sin uppväxt.
För att som vuxen ha en så stor chans som möjligt att bli besvärsfri.

Immunförsvaret, det som ger allergi, programmeras under barndomen till att angripa olika saker.
Så därför bör inte allergiska barn utsättas för risker.
 
Sv: Exet vill inte ha hundar med sonen

Så de tror att han är allergisk mot vissa katter??? Oftast är man väl allergisk mot katt eller inte? QUOTE]


Det behöver inte vara så, jag testade mig för ett antal år sen mot allergi, där katt testet regarede som skarpast och jag hade väl mina funderingar om att ja va allergisk mot katt. Men jag märker betydlig skillnad me svärföräldrarnas katter än mina egna. Svärföräldrarnas kan jag inte klappa för då kliar det i hela ansiktet o i ögonen. Våra kan jg klappa iallafall, men inte kela me hela ansiktet precis som en del andra kan:D

Vad det gäller TS så tror jag oxå det handlar om svartsjuka. Ex:et vill ha kontrollen över pappan,o då sätter hon käppar i hjulen. Men hoppas det löser sig!
 
Sv: Exet vill inte ha hundar med sonen

Om grabben skulle visa på allergi bör han inte utsättas för hundar - även om just dina funkat några timmar. Om man själv som vuxen har allergibesvär och ändå utsätter sig för allergener är det ett fritt val. Att utsätta ett barn som inte har möjlighet att välja själv borde inte finnas på kartan.

Jag är inte så säker på att mamman enbart jävlas, hon kan mycket väl bära en oro, däremot tycker jag att hon hanterar saken fel. Det enda raka när det uppenbarligen finns allergi mot andra saker är att göra ett allergitest.

Att du som hundägare i första hand sätter djuren först är förståligt, men som förälder MÅSTE man sätta barnen först. Hundarna skulle utan tvekan kunna må bra hos någon annan, men grabben har bara en pappa som ska följa honom hela livet. När du flyttar ihop med en karl som redan har barn måste du förstå att du kan vara tvungen att kliva tillbaka om grabben visar sig vara allergisk mot hundar. Antingen får du låta bli att flytta ihop då, eller omplacera hundarna.

Livet är fyllt av svåra val!

Kan bara säga att jag håller med dig.

Jag är astmatiker och allergiker. Jag har en hund och tre katter, har även haft häst i 20 år.

Jag älskar mina djur högt. Men om något av mina barn skulle visa sig allergiskt, så måste jag ta mitt ansvar som förälder och göra mig av med djuren. Men det skulle smärta nåt enormt.

Jag kan ta att jag måste medicinera dagligen för att leva det liv jag vill leva, tillsammans med djur. Men jag skulle inte utsätta mitt barn för det.

Jag hoppas verkligen att det visar sig på allergistestet att pojken inte är allergisk.
 
Sv: Exet vill inte ha hundar med sonen

Om grabben skulle visa på allergi bör han inte utsättas för hundar - även om just dina funkat några timmar. Om man själv som vuxen har allergibesvär och ändå utsätter sig för allergener är det ett fritt val. Att utsätta ett barn som inte har möjlighet att välja själv borde inte finnas på kartan.

Jag är inte så säker på att mamman enbart jävlas, hon kan mycket väl bära en oro, däremot tycker jag att hon hanterar saken fel. Det enda raka när det uppenbarligen finns allergi mot andra saker är att göra ett allergitest.

Att du som hundägare i första hand sätter djuren först är förståligt, men som förälder MÅSTE man sätta barnen först. Hundarna skulle utan tvekan kunna må bra hos någon annan, men grabben har bara en pappa som ska följa honom hela livet. När du flyttar ihop med en karl som redan har barn måste du förstå att du kan vara tvungen att kliva tillbaka om grabben visar sig vara allergisk mot hundar. Antingen får du låta bli att flytta ihop då, eller omplacera hundarna.

Livet är fyllt av svåra val!

Självklart kommer barnet före hundarna om vi väljer att bo tillsammans, men jag vill ju försöka först innan jag omplacerar mina hundar. Jag är ingen hundgalning. :angel: :D men vill ta det problemet när det kommer. Det känns bara så trist att hon redan nu bestämt sig för att jag absolut inte får ta med mig hundarna. Utan att ha träffat varken mig eller hundarna och han dessutom inte visat allergi för hund förut. Hade vi flyttat ihop och han blivit allergisk är det klart att jag förstår att hon vill att jag placerar om dem!
 
Sv: Exet vill inte ha hundar med sonen

Mäh - jag skrev ett långt svar till dig och så blev det fel på sidan. :(

Jag överlåter det här till föräldrarna för jag vet som sagt var inte så jättemycket om sonens ev. allergier. Jag bor 70 mil bort och jobbar heltid, iom att jag har svårt att komma ifrån är det mest han som besökt mig.

Nu har de i alla fall kommit fram till en kompromiss angående "hundproblemet". De ska till en början vara hos pojkvännens föräldrar när sonen är hemma, vi ska väl ta hem en och en på kvällarna tex. Så de lär känna varandra i långsammare takt samt att man får en chans att kolla av ev. allergi. Detta känns okej, hundarna har varit hos dem flera gånger och de gillar varandra. Men veckorna de ska sova där kommer jag nog hänga där till sen kväll. :angel:

Hon är nöjd med detta hur som helst. Om det medför medicinska risker att han umgås med hundar så måste jag hitta någon som kan ha dem boende hos sig, hoppas något löser sig då. Nu har jag en början i alla fall och det känns ju skönt. Jag har fram tills nu känt mig som ett enda stort problem. :(
 
Sv: Exet vill inte ha hundar med sonen

Måste fråga, vad hände med din tredje whippet? Vet att du hade tre ett tag...

/E

Jag hade tre länge! :)
Min äldsta hane fick i mars på prov flytta hem till mina föräldrar pga att det blev jättejobbigt hemma hos oss mellan hundarna. Piss inne och morrande mellan två av dem så fort den ena kom in i rummet osv osv osv. Livet blev betydligt enklare när jag särade på dem. Efter mycket tårar och om och men fick han flytta till ett nytt hem i somras. Nu bor han hos ett par med utflugna barn, de är riktigt hurtiga och jag har sett dem iklädda sportoveraller på långpromenader med honom + att han får följa med på joggingturer. Så han har fått ett jättebra hem, dessutom är kvinnan mamma till en av mina killkompisar så jag har en connection där och det känns bra.

Tänk om jag måste placera ut de andra två OCKSÅ - vilken katastrof. Jag tar det när problemen kommer.
 
Sv: Exet vill inte ha hundar med sonen

Det kan gå bra mycket länge om pojken kan få sova hundfritt.
Låt t.ex. aldrig hundarna vara i det rum där han skall sova och aldrig heller vara i den säng där han skall sova.

På det sättet kan det gå att hålla ev. problem på avstånd så att ni fortfarande kan ha hundar i bostaden när pojken inte är där.

Visst är det värt en del extra arbete för att inte hamna i situationen att tvingas leva helt djurfritt och sanera alla kläder bara man klappat en hund?
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 664
Övr. Katt Min hund har fått flyga iväg till Nangijala och jag dör mentalt av avsaknaden av pälsdjur här hemma :cry: Blir ingen ny hund av olika...
2
Svar
36
· Visningar
4 600
Senast: Lii
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 399
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 008
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp