Eurovision Song Contest 2014

@honung du får gärna föreslå ett bättre ord för diskussionen! Kom inte på hur jag skulle uttrycka mig för att inte missförstås, lyckades uppenbarligen inte eftersom du satte "det politiska spelet" inom citat, kanske skulle sagt att tror inte enbart hon vann på grund av skägg och klännings varande eller icke varande, även om hbtq-frågor är bland det viktigaste världen har att jobba med och självklart helt rätt i tiden som du säger.

Nja, att jag särmarkerar 'det politiska spelet' är väl mest för att det egentligen inte handlar om politik i Conchitas fall, det handlar om värderingar som ju är gränsöverskridande. Att sen länder som Ryssland och Vitryssland utmärker sig genom att göra politik av hela HBT-samhället och det på ett mycket negativt och skrämmande sätt innebär inte att vi ska acceptera det. Och just därför är det bra att Conchita vann. Så ta inte min särmarkering av uttrycket som en personlig kritik.

Sjävklart är det hela uppträdandet som påverkar hur vi röstar. Det spektakulära är ju en viktig del av ESC. Det Conchita gör är mer än att bara framföra en låt. Det är ett helt koncept och jag tror det är en del av framgången. Nu räcker det ju inte att sticka ut, det måste finnas en bra låt också.

Så självklart är det inte bara låten som tävlar. Jag ser dock inget problem med det.

Inte jag heller! Precis så!

Men jag är helt förbluffad! Och glad och rörd. Jag trodde ju att politiken skulle tala emot Conchita - att homo/transfobin är mycket skarpare idag, i högerextremismens vindar i Europa och internets obegränsade möjligheter till hat. Men ändå vinner hon!

Tycker, förutom det, att hon var fantastisk igår. Låten behöver jag inte höra en gång till i hela mitt liv, den är för teatralisk. Men som akt betraktad var hon ju magnifik! Ett med sin låt, fantastisk röst, hjärta, smärta och ursnygg scenografi (hennes var snyggast av alla). Och in your jävla face, Putin! Det går liksom inte i ord att beskriva hur stor hennes seger är.
Och precis så här också! :)

I övrigt var Sanna lika ståpäls som jag hoppades att hon skulle vara, det var kul att Holland gick så bra med en låt som ju är en riktig låt mer än Eurovision, att även Malta hade en riktig låt som jag bara tokgillar, att det värsta med Polen nog faktiskt inte var mjukporrvibbarna utan själva sången :wtf:, att koreografin hos Rumänien var största kalkonen ever - snabeln! När de hängde runt varandras halsar och skrek IT'S MIRACLE på varandras trumhinnor! -, alldeles för många hade konceptet med sångare + rullskridskor/trapets/studsmatta/insert valfri akrobatik, Spanien med In the rain borde gått bättre ...

Men sedan tyckte jag nog också att sånginsatserna var bättre än de brukar. Färre katastrofer.

Sedan ville någon i tråden ligga med Greklands sångare, naturligtvis vore sådana sexistiska kommentarer out of character för mig men om jag skulle ta med någon hem på te så skulle det vara Malta. Ja, bara sångaren då, inte hela bandet :eek:

Som fryckan säger, kompisröstande är nog inte relevant alls i detta. Och det handlar inte om demokratier eller inte, utan om öppen förföljelse som sker i ryssland just nu. Läs på lite mer.

Och du har inte tänkt på att buandet kan vara ett ställningstagande mot Rysslands agerande i Ukraina-krisen?

Och du har inte tänkt på att buandet kan vara ett ställningstagande mot Rysslands agerande i Ukraina-krisen?

Jag tolkade det som både och. Stammispubliken i ESC är gay så det visslar om det.

Kan tänka mig att Ukrainas placering berodde på en del sympatiröster för BRA var det sannerligen inte.

Ja, och? Vad har det med kompisröstande att göra? Jag tolkar buandet som ett ställningstagande mot vad som sker i Ryssland och faktiskt inget annat. Kompisröstande har skett så länge ESC har funnits, det är knappast det i princip hela publikhavet buar åt? Hur trodde du att jag skrev?

En ironisk poäng är att Ukraina kom sexa, följd av - Ryssland, på sjunde plats.

Att Ryssland alltid går bra tolkar jag dels som att många östländer vill hålla sig väl med storebror, men dels också som att ryska stjärnor förmodligen är kända och spelade i länderna runtomkring.

Jag tolkade det som både och. Stammispubliken i ESC är gay så det visslar om det.

Kan tänka mig att Ukrainas placering berodde på en del sympatiröster för BRA var det sannerligen inte.

Jag tror också att det var både och. Men särskilt snyggt var det inte (även om jag såklart håller med dem i sakfrågan).

Att Ryssland alltid går bra tolkar jag dels som att många östländer vill hålla sig väl med storebror, men dels också som att ryska stjärnor förmodligen är kända och spelade i länderna runtomkring.

Och inte minst att det bor många ryssar i dessa länder

Jag tror också att det var både och. Men särskilt snyggt var det inte (även om jag såklart håller med dem i sakfrågan).
Jag var faktiskt kluven. Visst, det var synd att det drabbade två 17-åringar. Men samtidigt: Ryssland i Ukraina, antihomolagen, EBU:s rädsla när de t ex förbjöd Pilou Asbaek att ha en regnbågsflagga på kavajen ... Jag förstår publiken. Och jag hade nog hängt med på buandet.

Vad gäller regnbågsflaggan så tycker jag att även om politik ska vara förbjudet så är regnbågen ytterst en symbol för mänskliga rättigheter. Det borde vara oproblematiskt att ta ställning för sådana. Och temat var Join us.

Egentligen kanske jag rentav tycker att Ryssland och Vitryssland (eller var det Armenien?) borde fått startförbud eller åtminstone kraftiga varningar efter att det startats namninsamlingar mot Conchita. Join us, jo tjena ...

För övrigt kan jag konstatera att hade Cypern inte dragit sig ur så hade Grekland ryckt från plats 20 till 16. De missade en given tolva där. Apropå kompisröstning :D

Dock inte igår. Den vitryska cheesescaken var tävlingens sämsta låt, för mig.
Jag gillade gunget. Sen är jag gärna utan den brutna engelskan så låten går bort bara därför. Texten kunde väl haft högre kvalitét också...cheesecake liksom...Men det funkiga tiltalar mig.

Jag gillade gunget. Sen är jag gärna utan den brutna engelskan så låten går bort bara därför. Texten kunde väl haft högre kvalitét också...cheesecake liksom...Men det funkiga tiltalar mig.

Jag blir bara irriterad när jag hör den. Samma sak med Island. Ingen av dem hade i finalen att göra, för min del.

Men annars är detta första året som jag nog tänker sätta ihop en liten spellista från Eurovision! För en gångs skulle var det flera låtar som jag faktiskt gillade. Sverige, Holland, Armenien, Ungern, Spanien, Italien, Finland, Malta, Irland t ex. Och kanske till och med Rumänien, tror den kan vara okej när man slipper se dem. Duracellkaniner med hjärnblödningskoreografi.

Är jag ensam om att vara upprörd över att vi inte fick tolvor rakt igenom av våra grannar? :mad: :angel:

Verkligen inte! Varje gång det kom en granne tänkte jag Skönt, nu så ... Men några svek :rage: Har dock glömt vilka.

Men just det, Alcazar! :love:

Hur röstade Sverige, förresten? Conchita fick tolvan men vilka fick 10 och 8?

Jag har redan haft och tagit bort österrike från min spellista! Armenien såklart (flera gånger!), Spanien såklart, och Holland. Faktiskt ingen annan.
Har fortfarande kvar Anouks "Birds" från förra året, även ungerns Kedvezem av Alex. :)

Liknande trådar

Kultur Nu är det dags! Dagen vi väntat på! FINAL I EUROVISION SONG CONTEST! Sverige kom med, och i finalen väntar följande delatagare...
18 19 20
Svar
382
· Visningar
19 032
Senast: voltis
·
Kultur På tisdag nästa vecka är det ÄNTLIGEN dags! För mig slår detta mello med hästlängder, det är så fantastiskt roligt och spännande med...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
7 528
Kultur Ja ni läste rätt! Trots iställt ESC pga ja ni vet vad, kommer Sveriges 12:a att röstas fram! :banana: :banana: :banana: Det kommer att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 779
Senast: malumbub
·
Kultur På tisdag smäller det, för mig är det i princip höjdpunkten på året om man inte räknar med semestern till Grekland eller kanske dotterns...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
6 578
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar