Eurovision Song Contest 2014

Nu kanske alla rättrogna spansktalande sparkar bakut, men "conchita" betyder på spanskt street ungefär "Min lilla fitta". De rättrogna skulle säga "min minsta lilla söta i familjen" typ, men i vardagligt tal är det ett dubbeltydligt uttryck som vänder kappan efter vinden.
Slut på dagen språklåda. (säger min spanske sidekick)

Tjenare Bläckis, jag kan svara på din fråga:

12. Österrike
10. Nederländerna
8. Danmark
7. Ungern
6. Finland
5. Armenien
4. Island
3. Norge
2. Polen
1. Frankrike

Här kan vi snacka kompisröstning, som synes :cool:

Ni som hjälptes åt att få ihop 2 pinnar till Polen, var snälla och kontakta mig så att jag kan ta bort er från julkortslistan :mad:
Men jag tyckte ju Polen var charmiga, med sina små bröst som de tryckte upp i kameran, menar du att det var fel av mig? :cautious:

Nej, skämt åsido (om nån inte förstod det) så höll jag ju på att börja gråta själv under poängutdelningen. :o Fantastiska Europa, och nu kan vi utnyttja EU till fortsatta och utvecklade såna värderingar! :love:

Gällande kompisröstning så är det väl även lite så att musiktrenderna liknar varandra i grannländerna och därför kan väl vi ha större chans att gilla Danmarks bidrag än Ukrainas, i regel. Beroende på låt, givetvis, men musikstilen är oftast nåt vi är mer vana vid. Jag kan väl tycka personligen att det är annorlunda när ett bidrag i princip inte får poäng från nån, men en tolva från grannlandet, då blir det lite mer uppenbart.

Sen på bollen, men gällande den politiska diskussionen säger jag som jag gjorde på min FB.

ESC är en tävling i politik specialkonstruerad av och för vissa grupper, och ESC-nördars/medias värderingar är, tack gode Gud, inte representativa för vanliga människor. Inte i Sverige, än mindre ute i Europa. Ett par konservativa vänner förfärades igår, men jag ser inga skäl att oroas över en så hårt inriktad tävling där uppmärksamhet och att sticka ut > musik ända sedan... tja, tidigt? Måste vara åtminstone 5-6 år sedan Lordi vann endast pga. freakshow.

I övrigt mycket fascinerande att det är Gud nåde på att kalla det annorlunda när en skäggig man klär sig i drag, kallar sig något som har med fitta och kuk att göra, och spelar över sin feminina roll 20 gånger mer än de sågade polska ultrafeminina och starka tjejerna gjorde.
smile.gif

Älskar för övrigt Polen! Som en god vän uttryckte det: Nationalism, traditionalism och femininitet i en snygg kombination. Och Nederländerna = <3 (även om jag inte såg framträdandet igår och inte har en aning om ifall de sumpade det helt på scenen).

Gällande den politiska diskussionen säger jag som jag gjorde på min FB.

ESC är en tävling i politik specialkonstruerad av och för vissa grupper, och ESC-nördars/medias värderingar är, tack gode Gud, inte representativa för vanliga människor. Inte i Sverige, än mindre ute i Europa. Ett par konservativa vänner förfärades igår, men jag ser inga skäl att oroas över en så hårt inriktad tävling där uppmärksamhet och att sticka ut > musik ända sedan... tja, tidigt? Måste vara åtminstone 5-6 år sedan Lordi vann endast pga. freakshow.

I övrigt mycket fascinerande att det är Gud nåde på att kalla det annorlunda när en skäggig man klär sig i drag, kallar sig något som har med fitta och kuk att göra, och spelar över sin feminina roll 20 gånger mer än de sågade polska ultrafeminina och starka tjejerna gjorde.
smile.gif

Och som tur är var det inte bara sverigedemokrater som röstade från Sverige, varför Conchita fick sin tolva även från oss.

Underbart att Österrike vann! Jag kände det på mig, hon var ju helt outstanding. Älskar henne, älskar rösten, älskar låten. Dramatiskt, javisst, men på ett positivt sätt tycker jag. Känslan är lite som i en musikal, när huvudpersonen varit på botten men rest sig. "once I'm transformed, once I'm reborn, you know I will rise like a phoenix..." och så ihop med hela hennes uppenbarelse. Vilken seger! Vilket statement!

I övrigt får jag fortfarande rysningar av Armeniens låt, vilken komposition, så grymt bra. Och både Nederländerna och Ungern var mycket bra. Och Sanna som kom trea! Så kul!

Tjenare Bläckis, jag kan svara på din fråga:

12. Österrike
10. Nederländerna
8. Danmark
7. Ungern
6. Finland
5. Armenien
4. Island
3. Norge
2. Polen
1. Frankrike

Här kan vi snacka kompisröstning, som synes :cool:

Ni som hjälptes åt att få ihop 2 pinnar till Polen, var snälla och kontakta mig så att jag kan ta bort er från julkortslistan :mad:

Och alla som bidrog till Frankrikes poäng kommer hamna på min julkortslista :love: :D

Gillade att Österrike vann! Framträdandet var grymt, och rösten mer än bra. Däremot lite småtrist låt. Sanna hade dock gärna fått knipa andraplatsen. Vad sjutton gjorde Nederländerna där? Jag satt och halvsov under deras bidrag.

Gillade flera av låtarna i startfältet i år, även om vissa kanske inte kändes som ESC-låtar utan mer som något som spelas hemma.

Frankrike var det sämsta skitet jag lyssnat på! Och Vitryssland, det kändes som att jag hört den låten tidigare. Är det någon mer som tyckte musik/text var snott/väldigt likt en annan låt? Blir galen för jag kommer inte på vilken låt jag tänker på...

Glöm inte att man väljer själv hur ens flöde i sociala medier ser ut. I mina flöden på såväl twitter som tumblr som facebook är det bara positiva kommentarer, jag har inte sett en enda som du säger 'hatisk kommentar' bland de jag valt att ha i mina flöden. Och det känns så skönt!

Jag ser inga hatiska kommentarer vare sig här eller på de andra forum jag använder heller, för forum räknas också in i sociala medier. Gott! :)

Sett de flesta i kommentarsfälten i olika eurovision-grupper, och de vill jag ju fortsätta följa..

Liknande trådar

Kultur Nu är det dags! Dagen vi väntat på! FINAL I EUROVISION SONG CONTEST! Sverige kom med, och i finalen väntar följande delatagare...
18 19 20
Svar
382
· Visningar
19 032
Senast: voltis
·
Kultur På tisdag nästa vecka är det ÄNTLIGEN dags! För mig slår detta mello med hästlängder, det är så fantastiskt roligt och spännande med...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
7 526
Kultur Ja ni läste rätt! Trots iställt ESC pga ja ni vet vad, kommer Sveriges 12:a att röstas fram! :banana: :banana: :banana: Det kommer att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 778
Senast: malumbub
·
Kultur På tisdag smäller det, för mig är det i princip höjdpunkten på året om man inte räknar med semestern till Grekland eller kanske dotterns...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
6 578
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar