Eurovision Song Contest 2014

Klimatet är ett annat nu än när Dana International vann. Dessutom har ju Conchita tagit det ett steg längre genom att behålla ett typiskt manligt attribut. Hade hon rakat bort skägget tror jag att en sisådär 75 % av alla reaktioner hade uteblivit. Hon utmanar verkligen människors bild av manligt och kvinnligt.

Har du missat de konservativa vindarna i östeuropa där människor utanför de straighta normerna bland annat i Ryssland slås blodiga och ihjäl enbart på grund av sin sexuella läggning? Vilken planet bor du på?

Tillägg, det var *räkna*...sexton år sedan Dana International vann. Mycket har hänt sedan dess och det är inte bara av godo.

Det har jag inte missat, och jag älskar att Conchita vann.
Och jag tycker väldigt illa om det Ryssland sysslar med.
Vad jag försöker få fram att vi kan lika gärna bua åt Ungern som är ett väldigt rasistiskt land om man ska se till vilka som styr, eller bua åt Rumänien som behandlar romer illa. Eller alla öststatsländer som fortfarande inte är demokratier.
De som buar åt kompisröstandet ska nog titta hur de själva röstar.

Även om det är 16 år sedan Dana vann så är Dana den första transpersonen att vinna Eurovisionen så att säga att Conchita är först är en ren felaktighet.

Den här gången kompisröstade Sverige inte (!!!!)

Men i alla fall, jag tror inte buandet berodde på kompisröstandet i sig, utan vad som pågår i Ryssland just nu..

Den här gången kompisröstade Sverige inte (!!!!)

Men i alla fall, jag tror inte buandet berodde på kompisröstandet i sig, utan vad som pågår i Ryssland just nu..

Som fryckan säger, kompisröstande är nog inte relevant alls i detta. Och det handlar inte om demokratier eller inte, utan om öppen förföljelse som sker i ryssland just nu. Läs på lite mer.

Jag undrar om inte detta års vinnare är en vinnare helt utan svenska inslag i vinnarlåten! Det brukkar alltid vara svenskar med på något sätt, eller hur?

Som fryckan säger, kompisröstande är nog inte relevant alls i detta. Och det handlar inte om demokratier eller inte, utan om öppen förföljelse som sker i ryssland just nu. Läs på lite mer.

Jag läser så mycket jag kan och jag avskyr det Ryssland sysslar med.

Och med det önskar jag er en god natt!:) Och hoppas på fler modiga personer som Conchita. :love:

Myh God vad folk hatar på Conchita på fb :( (dock många som älskar också såklart)

Det jag tycker är synd är att folk försöker få det till att hon bara vann av pga hela den politiska aspekten. Hon har en fantastisk röst och en väldigt stark låt även om stilen kanske inte faller alla i smaken. Men uppenbarligen tillräckligt många...:grin:

Tycker förresten att det är lite tråkigt att folk buar också. Nog för att man inte gillar det som Ryssland t.ex. håller på med, men det är väl inte artisternas fel? Eller har de gjort några konstiga uttalande själva?

Klimatet är ett annat nu än när Dana International vann. Dessutom har ju Conchita tagit det ett steg längre genom att behålla ett typiskt manligt attribut. Hade hon rakat bort skägget tror jag att en sisådär 75 % av alla reaktioner hade uteblivit. Hon utmanar verkligen människors bild av manligt och kvinnligt.

Rättar mig själv lite, enligt DN är skägget målat.

Härligt att Österrike vann, jag gillade låten! Kul för Sanna att hon kom trea, jättebra ju:)

Själv somnade jag innan alla bidrag sjungit:p

Ej hunnit kolla era kommentarer än och en längre analys kommer ikväll (jobbar).

Men JAAAAA!! Grattis Conchita och Österrike!!
Sån fantastisk pipa, power i låten och närvaro... Wow!!

Så jag är supernöjd!!

Sanna borde knipit andraplatsen, hon var toppen!

Nederländerna fattar jag inte.. Bra röster fin melodi men såååå släääpigt...

Kul att norge o finland kom högt!!

Jag röstade, 2ggr på Österrike och 2ggr på Norge!!

Så ledsen för alla hatiska kommentarer om Conchita i sociala medier...

Nu måste jag jobba vidare! Fortsättning följer! ;)

Så ledsen för alla hatiska kommentarer om Conchita i sociala medier...

Glöm inte att man väljer själv hur ens flöde i sociala medier ser ut. I mina flöden på såväl twitter som tumblr som facebook är det bara positiva kommentarer, jag har inte sett en enda som du säger 'hatisk kommentar' bland de jag valt att ha i mina flöden. Och det känns så skönt!

Jag ser inga hatiska kommentarer vare sig här eller på de andra forum jag använder heller, för forum räknas också in i sociala medier. Gott! :)

Senast ändrad:
@honung det som jag har sett är kommentarer som folk skriver på andras positiva inlägg (t.ex. En kompis till mig hade gillat ett inlägg från en Malena Ernman-sida (vet ej om det är hennes egen eller bara typ fan-page) "Congratulations Austria!!! Conchita Wurst is simply Eurovision in perfection! Magic", men sedan är kommentarerna även fulla med hatkommentarer.)

Vilken kväll det var igår!! Många bra bidrag!!
Så himla nöjd med att Österrike vann! Och tror absolut inte att det var enbart på grund av allt snack som har varit och det politiska spelet, för mig var det den bästa låten och den bästa rösten och en grym närvaro och pondus på scenen. Är tacksam att mitt facebookflöde enbart innehåller positiva kommentarer och Conchita, annars hade jag sett till att ändra det.
Nederländernas låt har redan hamnat på min spotifylista! tyckte den var skitbra och slängde iväg en röst på dom och en på Österrike ;) Så min topp tre kom också topp tre! Såklart hade det varit kul om Sanna vann, men tycker egentligen inte att hennes låt var starkare än de två som kom före henne, så bra placering!
Märktes tydligt i år tycker jag att politiken inte bara tagit plats i sportens värld utan även i schlagerns, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på hur klimatet är i Europa nu. Tycker lite synd om artisterna som fick ta emot buandet, men vad jag mest är nyfiken på är om det riktade sig mot vad Ryssland håller på med i Ukraina eller deras hbtq-frågor och de diskussioner som har varit om att förbjuda att visa Conchitas bidrag...

@honung det som jag har sett är kommentarer som folk skriver på andras positiva inlägg (t.ex. En kompis till mig hade gillat ett inlägg från en Malena Ernman-sida (vet ej om det är hennes egen eller bara typ fan-page) "Congratulations Austria!!! Conchita Wurst is simply Eurovision in perfection! Magic", men sedan är kommentarerna även fulla med hatkommentarer.)
Ja, såna sidor som man gillar som vem som helst kan kommentera på, är ju en annan sak. Där har ju alla kränkta människor tillgång. Såna som _inte_ borde ha tillgång till sociala medier eftersom de är allt annat än sociala.

Och tror absolut inte att det var enbart på grund av allt snack som har varit och det politiska spelet, för mig var det den bästa låten och den bästa rösten och en grym närvaro och pondus på scenen.

Det "politiska spelet" är definitivt en faktor, Conchita kom i just absolut rätt tidpunkt. Det är just därför Dana Internationals vinst för sexton år sedan inte är samma käftsmäll på etablissemanget i vissa länder.

Sen vann naturligtvis Conchita på sin låt, men hon hade haft lite tuffare konkurrens utan det du kallar det "politiska spelet".

@honung du får gärna föreslå ett bättre ord för diskussionen! Kom inte på hur jag skulle uttrycka mig för att inte missförstås, lyckades uppenbarligen inte eftersom du satte "det politiska spelet" inom citat, kanske skulle sagt att tror inte enbart hon vann på grund av skägg och klännings varande eller icke varande, även om hbtq-frågor är bland det viktigaste världen har att jobba med och självklart helt rätt i tiden som du säger.

Det "politiska spelet" är definitivt en faktor, Conchita kom i just absolut rätt tidpunkt. Det är just därför Dana Internationals vinst för sexton år sedan inte är samma käftsmäll på etablissemanget i vissa länder.

Sen vann naturligtvis Conchita på sin låt, men hon hade haft lite tuffare konkurrens utan det du kallar det "politiska spelet".

Sjävklart är det hela uppträdandet som påverkar hur vi röstar. Det spektakulära är ju en viktig del av ESC. Det Conchita gör är mer än att bara framföra en låt. Det är ett helt koncept och jag tror det är en del av framgången. Nu räcker det ju inte att sticka ut, det måste finnas en bra låt också.

Så självklart är det inte bara låten som tävlar. Jag ser dock inget problem med det.

Men jag är helt förbluffad! Och glad och rörd. Jag trodde ju att politiken skulle tala emot Conchita - att homo/transfobin är mycket skarpare idag, i högerextremismens vindar i Europa och internets obegränsade möjligheter till hat. Men ändå vinner hon!

Tycker, förutom det, att hon var fantastisk igår. Låten behöver jag inte höra en gång till i hela mitt liv, den är för teatralisk. Men som akt betraktad var hon ju magnifik! Ett med sin låt, fantastisk röst, hjärta, smärta och ursnygg scenografi (hennes var snyggast av alla). Och in your jävla face, Putin! Det går liksom inte i ord att beskriva hur stor hennes seger är.

Liknande trådar

Kultur Nu är det dags! Dagen vi väntat på! FINAL I EUROVISION SONG CONTEST! Sverige kom med, och i finalen väntar följande delatagare...
18 19 20
Svar
382
· Visningar
18 958
Senast: voltis
·
Kultur På tisdag nästa vecka är det ÄNTLIGEN dags! För mig slår detta mello med hästlängder, det är så fantastiskt roligt och spännande med...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
7 391
Kultur Ja ni läste rätt! Trots iställt ESC pga ja ni vet vad, kommer Sveriges 12:a att röstas fram! :banana: :banana: :banana: Det kommer att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 679
Senast: malumbub
·
Kultur På tisdag smäller det, för mig är det i princip höjdpunkten på året om man inte räknar med semestern till Grekland eller kanske dotterns...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
6 557
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar