Ett bra exemepl på hur man Inte ska hantera en kris...

Sammet

Trådstartare
http://www.youtube.com/watch?v=03YcT74h5Mg&feature=related

Mina frågor är...

Varför tar de inte av alla hästarna deras vagnar?
Och varför leder de inte ut hästarna ut från ridhuset?
Mannen som blev översprungen... varför fattade han inte att en häst som kommer i full kareta mot en, med en vagn efter sig, kommer Inte stanna?

Hade de gjort det hade en hel del skador kunnat undvikas.

Sv: Ett bra exemepl på hur man Inte ska hantera en kris...

usch, den här filmen är så hemsk :(

Mannen som blev översprungen... varför fattade han inte att en häst som kommer i full kareta mot en, med en vagn efter sig, kommer Inte stanna?
Han trodde väl att har var stålmannen :grin:
Nej, men allvarligt, hur tänker han? Att försöka stoppa en häst i full panik är ju bara idiotiskt.

Och jag håller med, finns en hel del brister där! Jag kan förstå om det är svårt att tänka klart i en sådan situation men är man inte helt ovan hästar så borde man kunna sköta det lite bättre, tycker jag.
Tycker synd om de stackars hästarna.

Men gud :crazy:
Måste erkänna att jag råka fnissa till, vilka dumma strategier dom hade.

Usch, så hemskt, frågan är vad det var som utlöste paniken hos den första hästen?!
Och att man inte tog ut alla hästarna förstår jag inte heller. Och självklart blir hästen ännu mer stressad när alla springer efter den som galningar. :crazy:

Det finns garanterat 100 olika sätt man kunde hantera den situationen på bättre.

visar ju bara tydligt att sådana här människor inte kan ett skit om hästar

Knappast att man börjar sela av hästar eller försöker leda ut dem när man riskerar att krocka med en skenande häst som kanske försöker preja sig ut genom dörren.
Dessutom så är det lättare att få en skenande häst lugn om det finns andra hästar som står still i närheten. Det hade kanske dock varit klokt att samla dessa mot mitten eller längs med kanter för att inte bli översprungna.

Nu var det i och för sig en del mindre begåvade försök till att få tag på de skenande hästarna av allt lösspringande och gapande folk, vilket gjorde det mesta värre. Men om man gladeligen kan skära svansarna av hästarna och sätta på lössvansar, så har man kanske inte så mycket hästvett kvar?

/V

jodå

Fast oftast skär man bara av nerverna och lyfter upp den med pinnar som fästes i svanskappan

Varför tar de inte av alla hästarna deras vagnar?
Hur skulle det gå till? Det finns inget panikhandtag att dra i så lossnar allt.
Först ska man välja lämplig plats att spänna från, var hittar man den?
Sedan ska, p g av omständigheterna, någon hålla i hästen medan en, eller helst två, personer tar ifrån. Dom personerna finns inte därinne.
Samtidigt(!) ska man hålla reda på den/dom hästar som far omkring och anpassa sig till det. Hur?

Och varför leder de inte ut hästarna ut från ridhuset?
Av samma anledning som man inte kan spänna från. Man har en häst som far omkring med vagn efter sig. Ingen vet vart den ska ta vägen i nästa sekund. Går man till kortsidan så riskerar man att bli nedsprungen. Öppnar man sargen för att släppa ut så kommer kanske även den lösa hästen farandes. Vem vet f ö hur det skulle sluta med en lös och stressad häst därute?

Man tänker med automatik "stoppa hästen". Inte på att samarbeta.

Ingen räknar i första skedet med att kusken ska ramla av, därefter vet man inte vad som ska hända men hoppas att hästen ska fortsätta runt sargen, varför speakern ber alla att gå inåt mitten. Här tycker jag man ser att folk inte samarbetar för att hålla ut hästen utan "styr" den åt alla möjliga håll. P g av dålig datorskärm ser jag inte detaljer utan endast huvuddragen.

Observera att hela kaoset endast varar i 4 minuter. Man har helt enkelt inte tid att göra mer än försöka hålla reda på övriga hästar och hoppas att den lösa hästen blir stoppad eller själv stannar. Man måste förstå stöket och stressen som råder under hela händelseförloppet innan man dömer någon av dom närvarande. Tänk på, att ingen av dom har facit av händelsen!
Videon är diskuterad i tidigare trådar.

LIA

Denna film har varit uppe till diskution tidigare..

Fast folk knäpper faktiskt av några vagnar och står still med hästarna i mitten. Det är människorna utan hästar som springer runt och jagar de skenande rackarna.
Sedan får de även ut några ekipage medan springandet pågår i andra änden av arenan.

kanske dock varit klokt att samla dessa mot mitten
Det var ju det dom förökte göra och blev uppmanade av speakern att göra?
av allt lösspringande och gapande folk, vilket gjorde det mesta värre
det "lösspringade"folket försökte ju ta tömmarna för att få stopp på dom. vad kan man göra? och mestadels av gapandet kom ju från åskådarna och även dom blev uppmanade att vara tysta både av speakern och av dom som va nere i manegen..

Men om man gladeligen kan skära svansarna av hästarna och sätta på lössvansar, så har man kanske inte så mycket hästvett kvar
Men gör dom verkligen det? trodde det va en "Myt" eller rättare sagt att det kanske förekom mkt förr men inte längre?:confused::crazy:

dessutom att den första hästen mejjade ner både gubben och hästar uppfattade jag berodde på att dom hamnade "utanför" skygglapparna, den såg dom ju inte ens...

Alla: Om nu alla deras försök va dumma å korkade, Vad hade ni själva gjort för att försöka få tag på/ lugna ner ev skenande häst i vagn så fort som möjligt(för att undvika skador)?

Senast ändrad:

Hur skulle det gå till? Det finns inget panikhandtag att dra i så lossnar allt.
Först ska man välja lämplig plats att spänna från, var hittar man den?
Sedan ska, p g av omständigheterna, någon hålla i hästen medan en, eller helst två, personer tar ifrån. Dom personerna finns inte därinne.
Samtidigt(!) ska man hålla reda på den/dom hästar som far omkring och anpassa sig till det. Hur?

Av samma anledning som man inte kan spänna från. Man har en häst som far omkring med vagn efter sig. Ingen vet vart den ska ta vägen i nästa sekund. Går man till kortsidan så riskerar man att bli nedsprungen. Öppnar man sargen för att släppa ut så kommer kanske även den lösa hästen farandes. Vem vet f ö hur det skulle sluta med en lös och stressad häst därute?

Man tänker med automatik "stoppa hästen". Inte på att samarbeta.

Ingen räknar i första skedet med att kusken ska ramla av, därefter vet man inte vad som ska hända men hoppas att hästen ska fortsätta runt sargen, varför speakern ber alla att gå inåt mitten. Här tycker jag man ser att folk inte samarbetar för att hålla ut hästen utan "styr" den åt alla möjliga håll. P g av dålig datorskärm ser jag inte detaljer utan endast huvuddragen.

Observera att hela kaoset endast varar i 4 minuter. Man har helt enkelt inte tid att göra mer än försöka hålla reda på övriga hästar och hoppas att den lösa hästen blir stoppad eller själv stannar. Man måste förstå stöket och stressen som råder under hela händelseförloppet innan man dömer någon av dom närvarande. Tänk på, att ingen av dom har facit av händelsen!
Videon är diskuterad i tidigare trådar.

LIA
bra skrivet

Tror att de grejerna man har vid ögonen förvärrade situationen otroligt mycket, tror inte att hästen såg varken mannen den sprang över, eller hästen den sprang in i. Helt idiotiskt att "ta bort" hästens sinnen på det sättet.

Senast ändrad:

dessutom att den första hästen mejjade ner både gubben och hästar uppfattade jag berodde på att dom hamnade "utanför" skygglapparna, den såg dom ju inte ens...

Precis min uppfattning oxå grejjerna vid ögonen=skygglappar :P..

Jag ser tyvärr inte mycket mer än siluettfigurer. Ser 7 st hästar och dom verkar finnas kvar till slutet? Ser heller inte om någon tar ifrån, men ett par vagnar hänger klart med och dras sönder.

Jag skulle själv aldrig, i en liknande situation, försöka ta ifrån med mindre jag var 100% säker på att få loss allting! Skräcken vore att hästen stack med ena skackeln fortfarande kopplad.

Det rätta(?) hade varit att alla ekipage trängt ihop sig mot mitten och folket stått runt utanför och styrt undan hästarna. Nu är det inte så, utan man låter hästen välja väg lite hur som helst. Som tur är är det ingen av dom som råkar i sken, utan alla verkar vara kontaktbara om än stressade och lite skrämda.

LIA

En anledning till att jag inte gillar skygglappar. :)

Förresten, någon som ser hur första kusken lämnar vagnen? Hoppar, kastas ut??

LIA

Hästen, kniper tydligt och kusken drömmer. Blir slagen ur vagnen.

Vagnen välter ju, därför trillar kusken ur vagnen.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 484
Senast: Unafraid
·
Relationer Jag är i en relation som inte är bra. Jag får ofta köra hur tjock jag är, att jag inget kan, är en idiot, dum i huvudet etc. Jag har...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
17 875
Senast: bumpo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar