Ersättning för chips?

Sv: Ersättning för chips?

*kl*

förutom massa förslag som redan finns i tråden så kan jag tipsa om Wasa sportknäcke med bregott och kalles kaviar på. Knisprigt och knaprigt och salt! Tar jag det när jag är sugen på chips så räcker det med 1-3 knäcke och det känns mkt nyttigare än en halvchipspåse och mer mättande :)

Tunnt surdegsknäcke att dippa i hummus (eller rostade libabröd i bitar med lite salt på)
edamame (gröna sojabönor i sin balja) med salt på
Rostade saltade kikärtor

Röror och dipper finns det ju hur många som helt bara att googla på röra så får du nog upp en hel drös sen är det bara att kombinera med valfri grönsak eller brödbit

Salta pinnar kanske? Vet inte om nån föreslagit det, orkar inte läsa igenom tråden. :p

Är det sältan du vill åt så är knäckebröd och marmite oslagbart. Det är dessutom nyttigt!

Du har helt rätt. Popcorn är faktiskt det nyttigaste snackset du kan äta och om det inte är helt naturella osaltade riskakor som TS menar så är de minst lika onyttiga som chips.

Nu var jag tvungen att kolla upp det, och popcorn är inte så nyttigt faktiskt. Visst, nyttigare än chips, men inte nyttigt. Enligt denna länk innehåller 100 g popcorn (poppade i olja) 500 kalorier.

Chips innehåller (nu tog jag bara helt random estrella sourcream) 525 kalorier per 100 gram.

Lättsaltade riskakor innehåller 380 kalorier per 100 gram och t.ex. riskakor med ostsmak innehåller 430 kalorier per 100 gram.

Så av dessa alternativ är faktiskt riskakor det nyttigaste.

Popcorn är onyttigt! Till den som skrev att det inte var så onyttigt, blanda inte ihop nyttigt med kalorisnålt:)

När du väl blivit beroende så kan man doppa i burken och slicka av kniven:p:d

En sak är säker, marmite är något man antingen hatar, eller så älskar man det. Jag tror inte det finns några gråzoner där. Ofta sker lämpligaste tillvänjningen i barndomen, då är man liksom mer mottaglig för ...öhh...udda smaker. Jag älskart. :d

Kellogs är på väg ut på chipsmarkanden. Det kanske kan vara ett alternativ. Nu har jag inte fullt koll på hur nyttiga det är. Men minns jag rätt var fetthalten 2,5%. Sea Salt var klart godast, Sourcream ok och paprika mer söt än salt. Nyttigast är nog att de säljs 80g förpackningar :D.

Ugnsrostade kastanjer! :)

Kastanjer köpes i vanlig mataffär, läggs på ihopknycklat aluminiumfolie täckt med ett lager flingsalt i ugnsform och rostas på 220 grader i ca en halvtimme. Jättegott att sitta och pilla med och dessutom ganska plockigt, så man får inte i sig särskilt stor mängd i ett naffs.

Fast nog skulle jag hellre vilja se studien. Tidningar känns inte som en trovärdig källa, speciellt inte när de skriver:

"Popcorn kan enligt forskare innehålla upp till 300 milligram polyfenoler."

Upp till kan lika bra innebära 0. Bara för att vara lite källkritisk sådär. Och hur som helst så kommer man inte ifrån hur många kalorier popcorn innehåller, det ändras liksom inte bara för att de ev. innehåller nyttigheter.

Spännande, jag har aldrig hört talas om marmite. Köper man det i vanlig livsmedelsaffär?:)

En nyttigare dipp än de färdigköpta är tzatziki. Funkar ju till nästan allt. Blandar man i lite fetaost, oliver, soltorkade tomater eller annat smarrigt funkar den fint som röra också :)

Jag köper min i importbutik som säljer amerikanska produkter, har inte hittat det någon annanstans. Är tyvärr skapligt dyrt så jag köper det bara då och då som en treat. Eller rättare sagt så köper jag Vegemite för det är lite, lite godare.

Apropå Marmite, har du provat Marmite XO? Är sugen på att prova men den är så jädrans dyr i min butik (mycket dyrare än originalet) så det är bara värt att köpa om den är markant godare.

Popcorn är onyttigt! Till den som skrev att det inte var så onyttigt, blanda inte ihop nyttigt med kalorisnålt:)

Vad som är nyttigt är i dagens läge väldigt subjektivt.

Nyttigt kan betyda:
- Lite kolhydrater
- Lite fett
- Lite kalorier
- mycket näringsämnen (vitaminer och mineraler)
- Få tomma kalorier
- Mycket näring och kalorier (om man elitidrottar eller är sjuk och inte får i sig tillräcklig mängd mat tillexempel)
- Mycket fibrer

Och så vidare, ovan bara några exempel jag stött på.

Om man jagar kalorier är ostchips onyttigt, jagar man kolhydrater är salta pinnar och popcorn onyttigt. Osv.

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 548
Senast: Pilot
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 692
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Gaah, får ingenting gjort för jag sitter bara och ältar min koloskopi om en vecka. "Alla" säger olika om vad man ska, inte ska äta...
2
Svar
33
· Visningar
20 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat