Ersättning för chips?

Sv: Ersättning för chips?

Ytterligare ett bra tips. Och lufttorkad skinka gillar jag, men det hade jag glömt. Har ätit det istället för chips ibland :)

Dippa med kvarg, men tänk på att dippkryddepåsar innehåller nästan lika mycket kalorier som en halv påse feta chips.

Kvarg? Men det är väl ganska sött? Blir det verkligen gott?
Oj! Visste inte det om kryddorna, men man kan säkert göra egen dipp också istället :)

Som Saeta säger gör jag ofta ostchips, enligt mig fruktansvärt gott. :) Innehåller en hel del fett men inte mkt kolhydrater. Går utmärkt och dippa. Sen är det också helt beroende på vad man gör på för ost om det blir bra eller inte.

Grönkålschips, rosta i ugn med flingsalt och olja. Väldigt speciell smak, men gott och nyttigt.

Dippa grönsaker i god dip. Torkat kött, ölkorv, oliver, soltorkadetomater (utan olja), oststavar m.m. finns hur mkt som helst!

Kvarg naturell är sur, allt annat än söt. Eftersom du ska dippa så vill du inte dippa i kvarg vanilj eller kvarg jordgubb antar jag. ;)

Kollar du kalorimängd så är ju popcorn i klass med chips, majs är väldigt energirikt. Riskakor är något bättre :) Nötter går bort för mig eftersom jag äter alldeles för mycket av dem också (älskar nötter).

Havrefras som fredagsmys?:cautious: Haha, ja kanske värt att testa det också.:)
Bär är inte salt.;)

Jag gillar ocksa ost chips ... men om man inte gor det kan man lagga en skiva ost pa en bit apple eller paron. fyller battre och ar definitivt nyttigare. Och GOTT!:d

Chips har betydligt fler kalorier an popcorn. 1 oz vanliga potatis chips innehaller ungefar 160 kalorier medan samma mangd popkorn ligger precis under 100 kalorier om jag minns ratt.

Dippa med kvarg, men tänk på att dippkryddepåsar innehåller nästan lika mycket kalorier som en halv påse feta chips.

...fast nä. Det skulle vara omöjligt bara på grund av vikten, eftersom kryddpåsarna har så lite innehåll skulle dipmixen behöva vara mer energität än rent fett, vilken den givetvis inte är eftersom fett är den energitätaste makronutrienten.
Jag kollade min Ranch-dipmix nu. Innehållet väger 24 g och med ett kalorivärde på 355 kcal/100g blir det 85 kcal per påse. Chips brukar ligga på runt 550 kcal/100 g, så kalorivärdet i en dipmixpåse motsvarar 15 g chips. Långt ifrån en halv påse.

TS; jag brukar kastrullpoppa popcorn - det blir betydligt färre kalorier eftersom man kan använda mindre fett. Micropopcornen är bokstavligen dränkta i fett (har man sett innehållet i en opoppad påse är det lätt att avstå från mikropopcorn sen). Därefter kryddar jag med antingen dipmix (Ranch är min favorit) eller popcornkrydda som numera säljs ungefär överallt men som tenderar att vara snordyrt jämfört med dipmixen. En dl popcornkärnor blir en stor skål popcorn, och med olja till poppningen och en halv påse dipmix landar kalorivärdet på ungefär 250 kcal.

Jag äter öländska bönchips.. dom är gjorda på svarta bönor å är såååå goda.. finns i 4 smaker.. 3 som är jämt å 1 som är säsongenssmak.. är helt besatt av dom.. å gillar man knaprigt så är de perfekt... för de knaprar som chips.. å de smakar inte bönor:P då jag INTE ty ker om bönor i vanliga falll så jag blev positivt överraskad..=) de är mitt tips..

Jag tyckte det lät helt galet, så jag kollade på en påse OLWdipp i skafferiet.

Den innehållet 340kcal, alltså 3,4kcal per gram. Påsen är på 24 gram. Det blir 81,6 kcal per påse :)

Gräddfil är på 120kcal per dl. Om man ska ha i tre dl så blir det 360 kcal. Så om du äter upp hela dippen ensam kommer du upp i en bit över 450 kcal, vilket är lite under 100g chips i kalorimängd.

(Vill man ha "nyttigare" dipp så kan man utan problem göra den med fil istället)

Edit: Såg att någon räknat före mig också.

Senast ändrad:

Lägg bresola, parmaskinka eller annan lufttorkad skinka i ugnen på 175-200 grader, man får passa så det inte bränns vid
Blir supermumsigt, lite salt och knaprigt sådär

Ska testas! Jag provade grönkål för första gången i julas, men då i form av halländsk långkål, och det gillade jag. Så kanske gillar jag grönkålschips också :)

Går dessa att dippa i något om man skulle vilja?:)

Grejen är den att jag suger på att göra popcorn i kastrull, men jag får kanske försöka lära mig, kalorimängden var ju inte så farlig alls:)

Några tips på hur man gör för att undvika att bränna dem? Förr kunde jag poppa bra på sådana höga plattor (minns ej vad de heter), sedan vi skaffade glashäll går det inte alls tyvärr, utan jag lyckas alltid bränna dem och får inte många alls tills att poppa.:(

för mig har det hjälpt att äta "bra" huvudmåltider och köpa hem frukt och sånt. läste någonstans också att ofta är man sugen på att äta när man egentligen är törstig, så har försökt börja bli nogrannare med att få i mig minst 1,5 liter vatten per dag. söt- och onyttighetssuget har nästan försvunnit helt! Men när jag ändå är sugen så får jag fundera på hur långt det är kvar till nästa måltid och ev äta frukt och dricka mer citronvatten :)

Haha, nej men kvarg vanilj är den enda jag smakat och den smaken fick jag inte alls ihop med dipp.:wtf::p

Frukt funkar på mig också när jag bara är lite småsugen sådär, men när saltsuget kickar in är ju en frukt ingenting annat än sötsliskig och hjälper inte alls tyvärr. Vatten dricker jag när jag är törstig :)

isf tror jag på klyftpotatis i ugn med salt och olivolja på! GODASTE som finns men ändå matigt så man blir mätt såsmåningom och inte vräker i sig en hel chipspåse "för den är ju ändå öppnad" ;)

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 548
Senast: Pilot
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 692
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Gaah, får ingenting gjort för jag sitter bara och ältar min koloskopi om en vecka. "Alla" säger olika om vad man ska, inte ska äta...
2
Svar
33
· Visningar
20 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka