Ersättning för chips?

Sv: Ersättning för chips?

Många delikatessknäckebröd är ruskigt goda.

Salta pinnar är också gott, nyttighet har jag inte tagit reda på men de måste vara bra mycket bättre än t ex chips.

När jag poppar popcorn så gör jag det med ytterst lite olja och sen kryddar jag med Italiensk salladskrydda, mycket bättre än bara salt.
Jag har på senare tid köpt en plstbunke med lock som funkar att poppa popcorm i micron med, den jag köpte var från Tupperware.

Men är potatis i ugn verkligen så pass nyttigt att man kan känna sig okej med att äta det en kväll?:)

jag vet inte, men hellre äta "ren" mat än något snacks man inte vet vad det innehåller. sen beror det väl på hur mycket du äter, tänker jag. jag kan lätt klämma i mig 200g choklad en kväll, och det blir ca 1000 kcal, det borde vara svårt att komma upp i så mycket kalorier på en normal portion saltad klyftpotatis. det känns som att det borde bli "fullt" och man börjar känna sig mätt ganska snart. jag har börjat resonera som att "ska jag ändå äta kan jag lika gärna äta bra mat jag blir mätt av" och det är väl därför jag hellre äter klyftpotatis än salta pinnar :)

Tunnt skivad rättika saltat med örtsalt, havssalt och/eller någon krydda. Experimentera dig fram. Jag smakade första gången på ngn form av ölmässa om jag minns rätt. Naturligt och väldigt kalorisnålt.

De gånger jag har lyckats bränna popcorn så har det varit för att jag har stängt av plattan för tidigt. Man måste upp i hög temperatur så att alla popcornen poppar snabbt, då hinner de inte ligga mot botten så länge att de blir brända. Jag kör högsta temperaturen på plattan och stänger inte av förrän poppningen är så gott som färdig, vilket bara brukar ta någon minut på min spis, med 50g kärnor. Man får skaka om kastrullen ett par gånger för att alla kärnor ska komma ner till botten, men kastrullen ska inte lämna plattan för länge så temperaturen sänks. Det kanske är så att din häll inte blir lika varm som spisen med plattor?

Man kan poppa "kastrull"-popcornkärnor med vatten i mikron också, vilket jag har tänkt prova nästa gång jag blir popcornsugen. Då eliminerar man ju fettet helt vilket verkar alldeles ultimat för oss som vill hålla nere kalorierna.

Köp en påse majsmjöl och läs på baksidan. Jättegott knäckebröd på majsmjöl och div frön typ solros, linfrö efter behag. Strö lite flingsalt över, krydda ev med fänkål. Gräddas på svag värme ca 1 timme. Blir supergott och har ersatt lantchipsen till ölen vid fredagsbastun:)

jag köper mina på citygross.. men vet inte om de beror på var man bor nånstans då jag köper dom i kalmar.. men de går att köpa på deras hemsida.. sök på öländska bönchips på google så kommer de upp.. testade nya vintersmaken nu. sååå underbart god. men godast är sommarsmaken så till sommaren kommer jag köpa på mig massor:P

+ asfaltsflickan

Ja, ni har helt rätt, jag uttryckte mig slarvigt. En dipmix i en bytta creme fraiche som många använder blir typ samma kaloriinnehåll som en halv påse chips. Det kanske inte stämmer det heller, det är något jag haft i bakhuvudet sedan länge, jag dippar inte själv, inte med dipmix och mejeriprodukter iallafall. Om jag dippar är det i guacamole eller tapenade. Naturliga och motiverade salter.

Creme fraiche? Det vanligaste är väl att använda gräddfil? Men 3 dl gräddfil och en dipmix hamnar strax under 500 kalorier - vilket är en hel del. Å andra sidan är det väl ingen som sätter i sig en hel dip på en kväll?

Nja, jag själv har nog mest sett creme fraiche-dippar senaste åren i min omgivning. Mina kollegor dippar alltid i creme fraiche. Jag har antagligen för många pro-fettare i min omgivning. Men förr var det väl mest gräddfil som gällde. Men mina erfarenheter är kanske inte allmängiltiga, men det är bara dem jag kan utgå från.

kl - Baka eget fröknäcke med flingsalt på, bara att bryta i små bitar och knapra istället för chips :)

På jobbet är oftast dipskålen tom före chipsskålen. (jag har alltså kollegor som äter chips vid varje arbetspass. Jag är en hel del anti både chips och dip. Och läsk)

Att chipsen är kvar längst är min erfarenhet också!

Det kanske inte lät helt bra. Men å andra sida ska jag inte säga något (som kan sätta i mig en hel dip själv på ganska så kort tid).

Är fö så chipsgalen att jag i perioder får sätta månadslånga stopp för att känna att jag kan kontrollera det hela :crazy: (fast jag äter ju långt ifrån varje dag).

KL
Sidospår, sorry!

Å andra sidan är det väl ingen som sätter i sig en hel dip på en kväll?

Jodå, här är en som kan:crazy: Plus chips och läsk till det. Galet mycket kalorier blir det, inte konstigt man ser ut som man gör.:o:p

Knapp

TACK till er alla i tråden för era tips! Det blev långt över förväntan och jag känner verkligen att jag kan välja och vraka bland allt möjligt gott här från tråden. Mycket av det ni skrivit ska absolut testas!:bow:

På jobbet är oftast dipskålen tom före chipsskålen. (jag har alltså kollegor som äter chips vid varje arbetspass. Jag är en hel del anti både chips och dip. Och läsk)

Äter de chips och dipp på jobbet? Vad har du för jobb?O_o:p

Får jag vara nyfiken och fråga vad du jobbar med där man kan sitta och äta chips :)?

Haha, det skulle ni allt bra gärna vilja veta! Jag jobbbar mot larm inom vården. Det blir många timmar sittande ibland, så vår bas är ett ständigt kaffebord när vi inte är ute på fält och jobbar då vi inte har tillgång till våra koppar och vissa då - chips och läsk - vilket då innebär att så länge vi är på språng eller rull så är vi på internt allmänt kallat 'bokstavligt måltidsuppehåll'...

Popcorn är inte så onyttigt. Tror att riskakor däremot är rätt onyttigt. ;)

Men nötter eller mandel, men det sägs att de är rätt feta?

Havrefras! Som de är, jättegoda och inte söta eller så.

Bär, björnbär är min favorit, de är så goda, helt naturella :)

Du har helt rätt. Popcorn är faktiskt det nyttigaste snackset du kan äta och om det inte är helt naturella osaltade riskakor som TS menar så är de minst lika onyttiga som chips.

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 548
Senast: Pilot
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 692
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Gaah, får ingenting gjort för jag sitter bara och ältar min koloskopi om en vecka. "Alla" säger olika om vad man ska, inte ska äta...
2
Svar
33
· Visningar
20 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka