Ersättning för chips?

Sv: Ersättning för chips?

Tack! Jag har också sett den spridas, dock inte läst i kommentarerna. Men en slutsats: man ska inte tro på allt man läser:p

Nopp, inte än. Jag försöker dra ner på onyttigheter och minska mitt saltsug så försöker undvika sådant. Ville mest ha tips så jag kan ta till dem när det krisar:) Först på listan att testa står nog grönkålschips och rotfruktschips i alla fall:)

:) Det låter bra. Själv har jag som tung saltmissbrukare tappat suget och saltfrossandet efter att jag blivit insatt på tunga doser av järn. Vet inte om det har något samband, men jag har inte alls samma cravings nu. Jag har aldrig haft något uttalat sötsug och inte ens det har kompensationutvecklats när saltsuget gått vilse. ;)

Haha, men tur det kanske. Sötsug måste nog egentligen vara värre än saltsug, finns ju mycket mer att frossa i då:crazy::p Lustigt att saltsuget försvann när du började få i dig mer järn.

Jag vet inte om det har samband alls, men det är det enda jag kan se. jag är en sån som kan ta ett par nypor flingsalt bara för att stilla saltsug. Sötsug har jag kontroll över inbillar jag mig, iallafall är det inte uttalat och jag tycker inte ens om sötsaker.

Tyvärr har inte god mat-suget minskat. Jag önskar jag kunde nöja mig med bröd och vatten. Typ. :o

Ja, eller hur! Och då är det ju vansinnigt dumt att slösa bort livet på chipsträsket, bättre med proteiner och fibrer som mättar när suget sätter in. Men attan det goda livet sätter spår i midjan det också, så jag får nöta på gymmet. :)

Nu ska popcorn experten tala här. ;)

Hur man poppar popcorn på bästa sätt:

1 beskrivningen på paketet är FEL ( ja nä det är det inte men följ med här nu istället)

2 Det viktigaste med all poppande av popcorn är valet av kastrull. Kastrullen med tillhörande lock får gärna vara gammal (typ 50 år eller så) och tappad i golvet så många gånger att ingen levande varelse kan räkna detta. Du vet att kastrullen är beredd för sitt hedervärda uppdrag när den den är så bucklig att det glipar mellan lock och kastrullkant så att mycket luft kommer in men inga popcorn kommer ut. (Enkelt sagt din kastrull ska inte vara för lufttät)

3 välj olja/smör med omsorg. Extra gott blir det om man tar tex olivolja och väljer du att poppa i smör kan du gärna använda en skvätt olja även då för att förhindra att popcorna bränns lätt. När du valt vad du vill ha för fett tar du så mycket att det täcker botten(OBS inte för mycket då kommer visa popcorn kännas blöt och det är inte längre så "nyttigt")

4 Häll sedan i popcorn så att det täcker botten (inte flera lager) och vrid på platta på det högsta (det finns alltså ingen mening med att göra som paketet säger att man ska hetta upp fettet först)

5 skaka om lite under upphettningen.

6 vänta tills du hör fyrverkeripoppande (det ska smattra ordentligt) och slå då av plattan men låt kastrullen stå kvar till popbandet upphör.

Tadaa perfekt poppade popcorn med minnemalt opoppade popcorn och inget bränt. Men detta kräver att tidigare steg följs till punkt och pricka:nailbiting:. För extra krydda på det hela ska man helst poppa över öppen eld eller möjlig vedspis(på fullt allvar här).

Vill man ha popcornen helt utan fett finns så kallade popcornmaskiner från billiga kedjor som poppar popcornen med enbart varmluft. Nackdelen med detta är att man får springa runt med en bunke och leka "fånga popcorna"(men du förbränna de kalorier du sedan tänker äta upp) och när man väl fångat de där jä:rage:larna så fastnar inte saltet pga av saknade av fett :rage:

Okej nu ska ni alla ta detta inlägg med ett litet leende men stegen till de perfekta popcorna är sanna.

Ja ... fast en Whirley stove top popper gor att alla karnor poppas.;)

Den maskinen hade jag missat, har provat den med varmluft då som ser ut som en raket och en som såg ut som en glassmaskin med typ samma funktion som den du länkade. En tesked olja och sedan stog den och rörde om popcornen tills allt var poppat den senare var bättre än den första men gav inte den rätta smaken ändå. ;)

Till TS jag glömde. Vill man gå ha annan smak på popcorna än salt så är det(i min smak) junis kryddor som gäller (googla det) Bra kryddor,(och jag tänkte skriva svensktillverkade men nja tveksam till det men svenskblandade iaf :p)som de går att göra både dipp, ha på popcornen och till ostsåsen :d sjukt gott. Men kanske inte så mycket nyttigare dock. (Hoppas inte detta går som reklam nu men då får moderatorn ta bort det)

Vad som är nyttigt är i dagens läge väldigt subjektivt.

Nyttigt kan betyda:
- Lite kolhydrater
- Lite fett
- Lite kalorier
- mycket näringsämnen (vitaminer och mineraler)
- Få tomma kalorier
- Mycket näring och kalorier (om man elitidrottar eller är sjuk och inte får i sig tillräcklig mängd mat tillexempel)
- Mycket fibrer

Och så vidare, ovan bara några exempel jag stött på.

Om man jagar kalorier är ostchips onyttigt, jagar man kolhydrater är salta pinnar och popcorn onyttigt. Osv.

Nej, det var just det jag menade i mitt första inlägg, som tydligen satte igång en popcorndiskussion.
Jag (som har diabetes typ 1) har alltid undvikit popcorn just för att jag trott att de innehåller massor av kolhydrater (som majs).
Så är inte fallet. 5 dl (20g) popcorn innehåller 10g kolhydrater medan 5dl (56g) chips innehålller runt 30 g kolhydrater och för den del ganska mycket mer fett.
Fick en fin liten lista från diabetesmottagningen om kolhydrater i mat.

Poppar man egna kan man ju få ner kalorierna genom att minska på oljan man poppar i och skippa saltet så blir det ännu bättre.

Jag kan också bli sugen på smakrikt, salt. Motsatsen till godis. Jag tar då plocktallrik som middag (sen middag). Det blir lite extra smakrik (torkad, äkta) salami, lufttorkad skinka och någon riktigt bra hårdost (vällagrad prästost t ex). Det både mättar och stillar suget.

...fast nä. Det skulle vara omöjligt bara på grund av vikten, eftersom kryddpåsarna har så lite innehåll skulle dipmixen behöva vara mer energität än rent fett, vilken den givetvis inte är eftersom fett är den energitätaste makronutrienten.
Jag kollade min Ranch-dipmix nu. Innehållet väger 24 g och med ett kalorivärde på 355 kcal/100g blir det 85 kcal per påse. Chips brukar ligga på runt 550 kcal/100 g, så kalorivärdet i en dipmixpåse motsvarar 15 g chips. Långt ifrån en halv påse.

TS; jag brukar kastrullpoppa popcorn - det blir betydligt färre kalorier eftersom man kan använda mindre fett. Micropopcornen är bokstavligen dränkta i fett (har man sett innehållet i en opoppad påse är det lätt att avstå från mikropopcorn sen). Därefter kryddar jag med antingen dipmix (Ranch är min favorit) eller popcornkrydda som numera säljs ungefär överallt men som tenderar att vara snordyrt jämfört med dipmixen. En dl popcornkärnor blir en stor skål popcorn, och med olja till poppningen och en halv påse dipmix landar kalorivärdet på ungefär 250 kcal.

Åh, tack :) har hört det där förr men inte kollat. Älskar grönsaksdipp!

Eget fröknäcke är lätt att göra och lika gott som köpe-chips.

150grader 55-60 min

2dl dinkelmjöl
1dl sesamfrön
1dl solroskärnor
1/2 dl linfrön
1krm salt
2dl vatten
1/2 dl rapsolja

Blanda allt och bred ut i tunt skikt på en plåt. Skall täcka hela plåten, ca 3mm. Strö på försiktigt med flingsalt (eller vanligt salt) och lite pumpakärnor om man vill.

Creme fraiche? Det vanligaste är väl att använda gräddfil? Men 3 dl gräddfil och en dipmix hamnar strax under 500 kalorier - vilket är en hel del. Å andra sidan är det väl ingen som sätter i sig en hel dip på en kväll?

Jag brukar ta turkisk eller grekisk yougurt till dipp. Lika gott som creme f. Tar man den ekologiska så är den väldigt krämig o då kan man späda med vatten om man vill.

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 548
Senast: Pilot
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 692
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Gaah, får ingenting gjort för jag sitter bara och ältar min koloskopi om en vecka. "Alla" säger olika om vad man ska, inte ska äta...
2
Svar
33
· Visningar
20 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat