Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men en slutsats: man ska inte tro på allt man läser
<snip>
Okej nu ska ni alla ta detta inlägg med ett litet leende men stegen till de perfekta popcorna är sanna.
Ja ... fast en Whirley stove top popper gor att alla karnor poppas.
Vad som är nyttigt är i dagens läge väldigt subjektivt.
Nyttigt kan betyda:
- Lite kolhydrater
- Lite fett
- Lite kalorier
- mycket näringsämnen (vitaminer och mineraler)
- Få tomma kalorier
- Mycket näring och kalorier (om man elitidrottar eller är sjuk och inte får i sig tillräcklig mängd mat tillexempel)
- Mycket fibrer
Och så vidare, ovan bara några exempel jag stött på.
Om man jagar kalorier är ostchips onyttigt, jagar man kolhydrater är salta pinnar och popcorn onyttigt. Osv.
...fast nä. Det skulle vara omöjligt bara på grund av vikten, eftersom kryddpåsarna har så lite innehåll skulle dipmixen behöva vara mer energität än rent fett, vilken den givetvis inte är eftersom fett är den energitätaste makronutrienten.
Jag kollade min Ranch-dipmix nu. Innehållet väger 24 g och med ett kalorivärde på 355 kcal/100g blir det 85 kcal per påse. Chips brukar ligga på runt 550 kcal/100 g, så kalorivärdet i en dipmixpåse motsvarar 15 g chips. Långt ifrån en halv påse.
TS; jag brukar kastrullpoppa popcorn - det blir betydligt färre kalorier eftersom man kan använda mindre fett. Micropopcornen är bokstavligen dränkta i fett (har man sett innehållet i en opoppad påse är det lätt att avstå från mikropopcorn sen). Därefter kryddar jag med antingen dipmix (Ranch är min favorit) eller popcornkrydda som numera säljs ungefär överallt men som tenderar att vara snordyrt jämfört med dipmixen. En dl popcornkärnor blir en stor skål popcorn, och med olja till poppningen och en halv påse dipmix landar kalorivärdet på ungefär 250 kcal.
Creme fraiche? Det vanligaste är väl att använda gräddfil? Men 3 dl gräddfil och en dipmix hamnar strax under 500 kalorier - vilket är en hel del. Å andra sidan är det väl ingen som sätter i sig en hel dip på en kväll?