Ersättning för chips?

Sv: Ersättning för chips?

Apropå Marmite, har du provat Marmite XO? Är sugen på att prova men den är så jädrans dyr i min butik (mycket dyrare än originalet) så det är bara värt att köpa om den är markant godare.

Jag har en oöppnad burk! Är du någonstans runt Göteborg kan vi göra en gemensam provning!

Jag vill bara tillägga att jag älskar riskakorna från friggs med smak av gräddfil och lök, smakar precis som de "vanliga" chipsen men man får lägga lite band på sig och käka max två stycken :D (psst, brukar slicka på ett par fingrar innan så det fastnar lite krydda, och sen slicka av dem så det kvarvarande saltsuget stillas lite även efteråt :o)

Det kanske inte är ett tips som ersättning för chips, men jag provade på matprover i en mataffär en gång som jag tyckte smakade jättegott. Påminde starkt om pizza men istället för deg så var det knäckebröd som man la tomatsås(?) med krydda och ost ovanpå, och in i mikron. Bra om man vill ha koll på hur mycket ost man vill ha på och jäkligt nyttigare "deg" :D
Och gott! :d

Enligt denna länk innehåller 100 g popcorn (poppade i olja) 500 kalorier.

Chips innehåller (nu tog jag bara helt random estrella sourcream) 525 kalorier per 100 gram.

Lättsaltade riskakor innehåller 380 kalorier per 100 gram och t.ex. riskakor med ostsmak innehåller 430 kalorier per 100 gram.

Så av dessa alternativ är faktiskt riskakor det nyttigaste.

Men man äter ju mer i volym än vikt? Hur mycket vägen en "portion" popcorn jämfört med en "portion" chips? Gissar att popcorn är betydligt mindre fett per volymenhet än chips.

F ö så tycker jag att många av alternativen verkar vara väl så onyttiga som chipsen. Men som tidigare påpekats så beror det ju på vad man lägger i begreppet "onyttigt". Fett, socker och salt borde väl definitivt räknas dit, i alla fall för de flesta. Onödigt mycket socker och salt kan finnas på de mest oväntade ställen, i flingor t ex.

Torkad frukt (som inte är sötad) kan vara ett alterntiv, även om det inte är kalorifritt.

Åh! Attans att jag inte är nära Göteborg. Men posta gärna en recension när du har provat den!

Det finns ugnsbakade chips också, med 8 % fett. Kan vara bra att ha när du tröttnar på det supernyttiga, och inte orkar stå och laga mat en lång stund för lite snacks.

Jag brukar ta italiensk salladskrydda och bland med lätt créme fraiche. Inbillar mig att det är mindre kalorier än dipkrydda i påse.

Det är definitivt mindre salt och mindre mängd konserveringsmedel i det iallafall. (och mindre socker)

Jag använder oftast rätt fina detaljer (oxfilé, rostbiff eller innanlår) men jag vet de som gjort på fransyska också. Köttet ska inte vara för fett.

Jag skivar köttet tunt för jag vill inte det ska ta för lång tid, tänk lövbifftjocklek. Marinaden blir vad jag känner för, ofta lite konjak, soja och svartpeppar. Andra kryddningar är som sagt piri-piri, chili, bbqsås osv. En del rimmar köttet bara.

Tyvärr har jag ingen varmluftsugn så jag kör i en vanlig ugn i 50 grader med luckan lite öppen tills bitarna fått den konsistens jag vill ha (jag vill inte ha dem snustorra och stenhårda).

Lövbiff funkar bra (färdigskivat ;)) och är inte uberdyrt. Skär i tunna strimlor, marinerar i "biltong"-kryddning (äppelcidervinäger, rikligt salt, svartpeppar, chili) över natten, torkar i varmluftsugn på runt 50 grader i 6-8 timmar.

Jag vill tvärtemot athena_arabians ha dem helt torra och stenhårda, som den Beef Jerky som säljs i affären ungefär.

Jag har hört att grönkålschips ska vara jättegott! Sedan så rekommenderar jag också det där fröknäcket man kan göra själv! Sonen bakade några satser till mig i julklapp och det är fjantigt gott!

Sen en fråga är det bara jag som inte hittar färsk grönkål mer än runt jul? Finns det i era affärer under längre tid? Jag älskar att laga mat med grönkål och det är så trist att det bara finns färsk så kort tid.

Ica har färsk grönkål i sitt ordinariesortiment, förutom dessa påsar som har blandinnehåll med grönkål finns påse med ren grönkål också. Men det är ju upp till handlaren vad denne tar hem.

kalsorter.jpg

Ica har färsk grönkål i sitt ordinariesortiment, förutom dessa påsar som har blandinnehåll med grönkål finns påse med ren grönkål också. Men det är ju upp till handlaren vad denne tar hem.

Många handlare lyssnar dessutom gärna på kunderna om det är något som "saknas".

Fast nog skulle jag hellre vilja se studien. Tidningar känns inte som en trovärdig källa, speciellt inte när de skriver:

"Popcorn kan enligt forskare innehålla upp till 300 milligram polyfenoler."

Upp till kan lika bra innebära 0. Bara för att vara lite källkritisk sådär. Och hur som helst så kommer man inte ifrån hur många kalorier popcorn innehåller, det ändras liksom inte bara för att de ev. innehåller nyttigheter.

Ang den där artikeln, så fick jag en post om detta i min fb-feed nu, tänkte bara att den kan vara intressant i sammanhanget så att vi kan slå hål på det att popcorn skulle vara nyttigare än grönsaker:

En äldre artikel från en svensk tidning har börjat få en massa spridning via sociala medier igen (kollar folk aldrig publiceringsdatum?). Denna gång är det en artikel kring popcorn. Jag skrev om den artikeln när den publicerades första gången och här är summeringen av det:

Det handlar om en pressrelease där det påstods att popcorn var nyttigare än grönsaker. Personen som stod som forskare till den här pressreleasen var Joe Vinson. Studien de nämner finns inte publicerad men det står lite om den efter att den presenterats på en konferens och grunden till uttalandet var att de hade räknat per gram mat och inte per kalori när de gjorde sin ranking. Då popcorn är nästan fritt från vätska medan grönsaker innehåller en väldigt stor andel vätska så blir det givetvis mer näring per gram i popcorn. Men du får ju samtidigt i dig en väldig massa extra kalorier, vilket inte nämndes i pressreleasen.

Så per kalori är grönsaker långt nyttigare än popcorn.

Mer information:
http://buff.ly/1fxKBlb

Samma forskare som citeras i tidningarna kring popcorn är för övrigt mannen du får citat från i alla tramsartiklar kring gröna kaffebönor:
http://buff.ly/1fxKBlc

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 548
Senast: Pilot
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 692
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Gaah, får ingenting gjort för jag sitter bara och ältar min koloskopi om en vecka. "Alla" säger olika om vad man ska, inte ska äta...
2
Svar
33
· Visningar
20 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat