Erfarenheter Chevalsläp

Problemet är att många har hört men ingen verkar ju ha personlig erfarenhet utav det. Och vi får nog skilja på budgetvarinterna och de lite dyrare varianterna av Cheval, för det skiljer både material och tex fjädring på dem. Så det är svårt att utröna något utan att veta detaljer om modell osv. Släpet i fråga är i serien i serien Touring och ligger jämförelsevis inte bland de billigaste släpen på marknaden.

Är det någon du känner som råkat ut för sakerna du nämner, så att du skulle kunna fråga om modell och lite detaljer? Vore super i så fall :up:
Den som rostade sönder vet jag är någon av aluminiummodellerna med fronturlastning (efter att ha kollat på bilderna misstänker jag ett Touring med fronturlastning). Frontluckan rostade fjädringen sönder på så hon som ägde den fick den över sig när den skulle öppnas och bröt armen.

Elfel och bromsfel och problem med fjädring har jag mest hört om på de billigare "grundmodellerna". Men det kan ju också ha att göra med att dessa är vanligare än de dyrare Chevalsläpen. Jag tror ovan nämnd person är enda personen jag känner som haft ett sådant släp.
 
Jag har en gammal cheval, en 2002xl. Rampen är bytt, den var dålig. Tidigare ägares häst hade förstört gummimattan, så jag la in en ny. Går stadigt efter vägen, hästarna gillar den. Ska försöka undersöka golvet och se om det ska bytas, det var dock bra när jag la in gummimattan för några år sen. Kommer köpa ett nytt cheval när jag ska byta släp, vill helst har alugolv. Mycket släp för pengarna, har haft mycket att göra med umesläp som såklart är snäppet bättre, men inte så att jag är beredd att betala 2-3 gånger så mycket pengar.

Just ja, bytt bromsar och vajrar också.
 
Vet ej om det blir knapplåset eller eget svar.

Jag har ett cheval Gold2 (eller något liknade heter det) släp och är jätte nöjd. Kan krångla lite med bromsarna på vintern när det stått still länge, men det har flera vänner också och de har bl.a. Boj, Ume, Faturas, Bäckman m,f.

Rullar bra bakom bilen, rymligt och stabilt. Skulle absolut köpa igen om jag byter transport.
 
Jag har själv en gammal Kylinge (-96), en kompis köpte en Cheval 2002xl (-05) och har haft flertalet bekymmer som jag aldrig sett röken av. Hela Pullman-systemet kapsejsade förra året, verkstaden ville ha över 20' för att laga det, som tur var hittade de ett billigare alternativ. Sen stör det mig (estetiskt) att skruva och smågrejer inne i släpen har rostat.

Däremot går släpen bra bakom bilen och hästarna verkar inte ha några bekymmer med det. Jag bokade en Cheval för några år sen, men ångrade mig och har nu köpt en Thule Excellent i stället, för jag insåg att jag inte vill vara utan riktiga panikbommar.
 
Jag har ett Cheval gold one som jag är jättenöjd med! Har haft det sen 2012 och inte varit några större saker som behövts åtgärdas. Väldigt lätt att köra och rullar bra efter bilen.
Tittade på touringen nu när jag ska byta, men tyvärr kunde man inte få den med sadelkammare så blir en ny Gold one som jag ska hämta i maj!
Till de behov jag har är det en väldigt bra transport till det priset! Och den enda enhästars som är tillräckligt bred för att få in ensilagebal i. Tittade på flera andra märken men de var för smala för mitt behov.
 
Jag har ett Cheval gold one som jag är jättenöjd med! Har haft det sen 2012 och inte varit några större saker som behövts åtgärdas. Väldigt lätt att köra och rullar bra efter bilen.
Tittade på touringen nu när jag ska byta, men tyvärr kunde man inte få den med sadelkammare så blir en ny Gold one som jag ska hämta i maj!
Till de behov jag har är det en väldigt bra transport till det priset! Och den enda enhästars som är tillräckligt bred för att få in ensilagebal i. Tittade på flera andra märken men de var för smala för mitt behov.

Touring one kan tydligen fås med fronturlastning eller sadelkammare numer enligt den försäljare jag talat med. Kul att höra att du är nöjd!
 
@Sockerbit konstigt, när jag skulle beställa min i februari så sa de att gold one bara skulle tillverkas med sadelkammare och touring med frontutlastning. De ringde tom och kollade med en generalagent hur det var!
 
@Sockerbit konstigt, när jag skulle beställa min i februari så sa de att gold one bara skulle tillverkas med sadelkammare och touring med frontutlastning. De ringde tom och kollade med en generalagent hur det var!

Jag blev nämligen erbjuden ett sådant till kampanjpris då det skulle introduceras på marknaden. Kan ha varit försäljaren som inte var riktigt på tårna där men han lät trovärdig. Jag ska ha det med fronturlastning så jag forska inte vidare i det. Jag kan heller inte finna det nu när jag söker bland deras kataloger.
 
Värdelöst. Haft samma erfarenhet av ventilation som i andra tråden trots öppna fönster. två fönster fram räcker inte. Galet säkerhetsmässigt att man ska stå bakom hästen för att dra ned överluckan först innan man stänger vanliga bakluckan. Trångt som fan mellan frambom och sadelkammare, en något mer bångstyrig häst kan antingen klämma ägaren eller fastna med Huvud/hals.

På släpet jag hyrde hade de massa problem trots att det var nytt. Kulhandsken gav upp efter en vecka, elen krånglade bla.
 
Värdelöst. Haft samma erfarenhet av ventilation som i andra tråden trots öppna fönster. två fönster fram räcker inte. Galet säkerhetsmässigt att man ska stå bakom hästen för att dra ned överluckan först innan man stänger vanliga bakluckan. Trångt som fan mellan frambom och sadelkammare, en något mer bångstyrig häst kan antingen klämma ägaren eller fastna med Huvud/hals.

På släpet jag hyrde hade de massa problem trots att det var nytt. Kulhandsken gav upp efter en vecka, elen krånglade bla.

Vad är det för variant på överlucka och baklucka där man måste göra det? Någon speciell? Låter inte som någon höjdare. Hård eller "tyg"lucka?
 
Håller på att kika efter släp och har fastnat för ett släp hos tillverkaren Cheval (ett enhästarsläp med fronturlastning). Jag har kört cheval av annan modell vid ett kanske 10 tillfällen och har varit nöjd. Finns här någon som har cheval och har haft en längre tid som hunnit komma fram till något avseende kvaliteten på släpet?

Har precis som du fått "höra" av jättemånga att denna transport är bara skräp. Men det lustiga är, är att av alla som tycker så är det Ingen! som själv upplevt det utan bara hört det av någon som hört det av någon annan :confused: Självklart är det skillnad på transport och transport, precis som det skiljer sig mellan bil och bil! Men om det vore så himla dåligt och farligt ( som det sägs ryktesvägen ) så skulle det inte finnas och fortsätta att finnas de som köper den. Så jag är fullt övertygad om det dåliga ryktet inte stämmer på långa vägar ;)

Har flera vänner som har en transport av detta märke och alla dom är hur nöjda som helst! Så att den bara är skit är en väldigt stor överdrift! Sen finns det absolut märken som är mycket bättre, ja visst! Men att den bara är urdålig, det köper jag inte! Och inte att den är så dålig som rykten vill säga att den är, ja det köper jag inte heller!
Önskar alla en trevlig kväll :bow:
 
Har flera vänner som har en transport av detta märke och alla dom är hur nöjda som helst!

Det beror väl på vad man är van vid som med allt annat tänker jag ? Jag tror inte att ett släp får dåligt rykte hursomhelst utan att det ligger någon slags sanning bakom. Däremot har dom väl olika prisklasser på sina släp och dom billigaste kanske inte är någon hit medan de dyrare är av bättre kvalité ?
 
Har precis som du fått "höra" av jättemånga att denna transport är bara skräp. Men det lustiga är, är att av alla som tycker så är det Ingen! som själv upplevt det utan bara hört det av någon som hört det av någon annan :confused: Självklart är det skillnad på transport och transport, precis som det skiljer sig mellan bil och bil! Men om det vore så himla dåligt och farligt ( som det sägs ryktesvägen ) så skulle det inte finnas och fortsätta att finnas de som köper den. Så jag är fullt övertygad om det dåliga ryktet inte stämmer på långa vägar ;)

Har flera vänner som har en transport av detta märke och alla dom är hur nöjda som helst! Så att den bara är skit är en väldigt stor överdrift! Sen finns det absolut märken som är mycket bättre, ja visst! Men att den bara är urdålig, det köper jag inte! Och inte att den är så dålig som rykten vill säga att den är, ja det köper jag inte heller!
Önskar alla en trevlig kväll :bow:

Det är också en reflektion som jag gjort. Klart det finns betydligt dyrare trailers som är bättre och det är förstås inte konstigt att det är bättre, man har ju betalt för det. Jag har varit nöjd med de cheval jag kört och hästen också (en mkt kräsen bomhoppare till ponny). Men det är ju alltid intressant att höra från dem som faktiskt har haft cheval vad de tycker. Faktum är att de flesta som uttalat sig inte har cheval själva utan har hört från nån bekants bekants stallkamrat. Så jag tar grejerna med en nypa salt. Men det är såklart intressant med folks erfarenheter.
 
Det beror väl på vad man är van vid som med allt annat tänker jag ? Jag tror inte att ett släp får dåligt rykte hursomhelst utan att det ligger någon slags sanning bakom. Däremot har dom väl olika prisklasser på sina släp och dom billigaste kanske inte är någon hit medan de dyrare är av bättre kvalité ?

Precis som du skriver är deras billigare släp billigare av en anledning. Just det släp jag kikar på är av dyrare modell i deras sortiment :)
 
Det beror väl på vad man är van vid som med allt annat tänker jag ? Jag tror inte att ett släp får dåligt rykte hursomhelst utan att det ligger någon slags sanning bakom. Däremot har dom väl olika prisklasser på sina släp och dom billigaste kanske inte är någon hit medan de dyrare är av bättre kvalité ?

Absolut, håller med , självklart är det skillnad på släp och släp:up: Men om vi tar ventilationen som ett exempel så har jag följt med 4 olika vänner som dragit sina hästar allt från 2 mil till 45 mil, både sommar som vinter utan att få kondens som det beskrivs i många trådar, luften har varit fräsch när vi öppnat upp och lastat ur. Hästarna har inte varit svettiga eller påverkade på något sätt :) Enda gången det varit instängt och luktat illa var i en kompis Ume släp, vilket kan bero på mycket! Behöver inte betyda att Ume släp är värdelös på ngt vis!
Ang att vara van så har 2 av mina vänner gått från Ume släp ( den ena ) och den andra hade ett Boj, båda av dom är fullt nöjda med sina nya släp . Så dom har provat båda sorter ( dyrare vs budget )

Så jag har i alla fall nöjda vänner, kan bara utgå ifrån det, när det gäller detta märke på transport. Själv har jag en Kylinge och är supernöjd med den. Men om och när det blir dags för ett byta är jag inte alls främmande för att titta på en av detta märke :)

Trevlig kväll :bow:
 
Det beror väl på vad man är van vid som med allt annat tänker jag ? Jag tror inte att ett släp får dåligt rykte hursomhelst utan att det ligger någon slags sanning bakom. Däremot har dom väl olika prisklasser på sina släp och dom billigaste kanske inte är någon hit medan de dyrare är av bättre kvalité ?
När jag hade min gamla enkelaxlade Värmlandsvagn så tyckte jag att den inte var så fruktansvärt dålig. Sen fick jag låna ett annat släp, åxå enkelaxlad men den hoppade inte när man körde tomme till skillnad från min. Insåg att jag ville ha bättre. Köpte mej ett Thule sen när ålderskrämporna blev för många. Kommer aldrig köpa en värmlandsvagn igen. Är inte särskilt impad av stallägarens Christ heller. Enda bra med den är att den ligger bra på vägen.
 
Har precis som du fått "höra" av jättemånga att denna transport är bara skräp. Men det lustiga är, är att av alla som tycker så är det Ingen! som själv upplevt det utan bara hört det av någon som hört det av någon annan

Men alltså. Jag köper ju självklart inte ett släp som jag inte ens stillastående på gårdsplanen tycker är något att ha. Klena lösningar, en ventilation jag inte själv tror på, funktioner som inte fungerar etc. Att sedan vänner haft problem med sina gör mig ju inte köpsugen.

Ligger det inte i sakens natur att vi som tycker det är skräp avstår från köp?!
 
Men det lustiga är, är att av alla som tycker så är det Ingen! som själv upplevt det utan bara hört det av någon som hört det av någon annan :confused:
Delvis KL
Jag kan bistå med litet input som ägare av en idag tio år gammal 2002XL, som jag haft i fem-sex år. Det är den kanske vanligaste CL-modellen i landet, såvitt jag vet
Först och främst är det väldigt mycket hästtransport för pengarna. Det går inte att komma ifrån.
De kvalitetsbrister jag noterat handlar framför allt om konstruktionslösningar och materialval.

Elsystemet är redan på designstadiet byggt för att strula, med ett tänk där man klämskarvat en kabel på en annan, och sen klämskarvat en ny kabel på den kabeln, och sen klämskarvat en ny kabel på den kabeln etc. Eftersom klämskarvarna sitter oskyddat under golvet, och kabeländarna inte är förseglade, är det en direkt inbjudan till oxid och avbrott. Dessutom är kableringen från fabrik gjord med en höger- och en vänsterstam där båda går ut från en standard släpvagnskontakt - där dragavlastning och fuktskydd naturligtvis inte är avsett för två kablar sida vid sida. Konstruktionen är amatörmässig, och jag har dragit om 90% av all el i min transport.
Samtliga lampor är av billig/enkel kvalitet där regnvatten gärna tränger in i lamphuset och leder till rost och smuts, och avbrott. Visserligen inte unikt för CL, men ändå. Jag har först renoverat och så småningom bytt baklamporna, och bytt de främre positionsljusen till förseglade LED-lampor. De bakre positionsljusen står på tur att bytas till LED.
Min transport hörde till den batch där golven var av en fuktkänslig plywoodkvalitet som ruttnade redan efter 2-3 år från nya. Det golvet är bytt till plywood av relevant klass.
Skötardörren var påtagligt otät och släppte in gott om regnvatten innan jag tätade den med tätningslist runt om. Gummisnoddarna till presenningsgardinen bak är i original av en kvalitet som blir spröda av sol och väder, och måste bytas ungefär vartannat år.
Skarven mellan glasfibertak och transportens sidoskivor är utförd på ett sätt som gör att regnvatten blir stående i bakkant och tränger ner i skivorna, ena sidoskivan har en större fuktskada precis nedanför skarven och jag kommer att byta den nu i vår och åtgärda skarvfogen. Andra sidan har samma tendenser men inte lika allvarligt. (Jag är halvtaggad på det jobbet... :meh:)

Inredningen har varit helt OK, där har inget behövt göras. Transporten har bra väghållning även fullastad (uppvägd till 1990 kg), och ventilationen har faktiskt aldrig varit något problem. Jag kör alltid med takluckan och minst ena sidofönstret öppet, varma dagar viker jag upp de nedre hörnen på gardinen, och i extremfall kör jag förstås med gardinen helt uppe. Jag har en trådlös termometer fäst på mellanväggen och kan se aktuell temperatur inifrån dragbilen. Dessutom kamera som jag monterat vid taklampan i transporten.

Totalt sett skulle jag gå så långt som att säga att transporten efter mina åtgärder är bättre idag än när den lämnade fabriken, trots slitage. :grin:

En vän och granne har en två år gammal CL Gold One med aluminiumgolv och aluminium/glasfiberväggar, där finns förstås inte fuktproblematiken på samma sätt och de är i allt väsentligt nöjda med transporten hittills.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 065
Senast: Niyama
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 619
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp