Delvis KL
Jag kan bistå med litet input som ägare av en idag tio år gammal 2002XL, som jag haft i fem-sex år. Det är den kanske vanligaste CL-modellen i landet, såvitt jag vet
Först och främst är det väldigt mycket hästtransport för pengarna. Det går inte att komma ifrån.
De kvalitetsbrister jag noterat handlar framför allt om konstruktionslösningar och materialval.
Elsystemet är redan på designstadiet byggt för att strula, med ett tänk där man klämskarvat en kabel på en annan, och sen klämskarvat en ny kabel på den kabeln, och sen klämskarvat en ny kabel på den kabeln etc. Eftersom klämskarvarna sitter oskyddat under golvet, och kabeländarna inte är förseglade, är det en direkt inbjudan till oxid och avbrott. Dessutom är kableringen från fabrik gjord med en höger- och en vänsterstam där båda går ut från en standard släpvagnskontakt - där dragavlastning och fuktskydd naturligtvis inte är avsett för två kablar sida vid sida. Konstruktionen är amatörmässig, och jag har dragit om 90% av all el i min transport.
Samtliga lampor är av billig/enkel kvalitet där regnvatten gärna tränger in i lamphuset och leder till rost och smuts, och avbrott. Visserligen inte unikt för CL, men ändå. Jag har först renoverat och så småningom bytt baklamporna, och bytt de främre positionsljusen till förseglade LED-lampor. De bakre positionsljusen står på tur att bytas till LED.
Min transport hörde till den batch där golven var av en fuktkänslig plywoodkvalitet som ruttnade redan efter 2-3 år från nya. Det golvet är bytt till plywood av relevant klass.
Skötardörren var påtagligt otät och släppte in gott om regnvatten innan jag tätade den med tätningslist runt om. Gummisnoddarna till presenningsgardinen bak är i original av en kvalitet som blir spröda av sol och väder, och måste bytas ungefär vartannat år.
Skarven mellan glasfibertak och transportens sidoskivor är utförd på ett sätt som gör att regnvatten blir stående i bakkant och tränger ner i skivorna, ena sidoskivan har en större fuktskada precis nedanför skarven och jag kommer att byta den nu i vår och åtgärda skarvfogen. Andra sidan har samma tendenser men inte lika allvarligt. (Jag är halvtaggad på det jobbet... )
Inredningen har varit helt OK, där har inget behövt göras. Transporten har bra väghållning även fullastad (uppvägd till 1990 kg), och ventilationen har faktiskt aldrig varit något problem. Jag kör alltid med takluckan och minst ena sidofönstret öppet, varma dagar viker jag upp de nedre hörnen på gardinen, och i extremfall kör jag förstås med gardinen helt uppe. Jag har en trådlös termometer fäst på mellanväggen och kan se aktuell temperatur inifrån dragbilen. Dessutom kamera som jag monterat vid taklampan i transporten.
Totalt sett skulle jag gå så långt som att säga att transporten efter mina åtgärder är bättre idag än när den lämnade fabriken, trots slitage.
En vän och granne har en två år gammal CL Gold One med aluminiumgolv och aluminium/glasfiberväggar, där finns förstås inte fuktproblematiken på samma sätt och de är i allt väsentligt nöjda med transporten hittills.
Tack för info! Jag håller med, ditt släp är betydligt bättre nu än när det lämnade fabriken. Dessvärre har ju inte alla kunskap och möjlighet att renovera i den omfattningen, utan blir bara ledsna och fattiga när elen lägger av, golvet klappar ihop och väggarna ruttnar av vatten.