Erfarenheter Chevalsläp

Delvis KL
Jag kan bistå med litet input som ägare av en idag tio år gammal 2002XL, som jag haft i fem-sex år. Det är den kanske vanligaste CL-modellen i landet, såvitt jag vet
Först och främst är det väldigt mycket hästtransport för pengarna. Det går inte att komma ifrån.
De kvalitetsbrister jag noterat handlar framför allt om konstruktionslösningar och materialval.

Elsystemet är redan på designstadiet byggt för att strula, med ett tänk där man klämskarvat en kabel på en annan, och sen klämskarvat en ny kabel på den kabeln, och sen klämskarvat en ny kabel på den kabeln etc. Eftersom klämskarvarna sitter oskyddat under golvet, och kabeländarna inte är förseglade, är det en direkt inbjudan till oxid och avbrott. Dessutom är kableringen från fabrik gjord med en höger- och en vänsterstam där båda går ut från en standard släpvagnskontakt - där dragavlastning och fuktskydd naturligtvis inte är avsett för två kablar sida vid sida. Konstruktionen är amatörmässig, och jag har dragit om 90% av all el i min transport.
Samtliga lampor är av billig/enkel kvalitet där regnvatten gärna tränger in i lamphuset och leder till rost och smuts, och avbrott. Visserligen inte unikt för CL, men ändå. Jag har först renoverat och så småningom bytt baklamporna, och bytt de främre positionsljusen till förseglade LED-lampor. De bakre positionsljusen står på tur att bytas till LED.
Min transport hörde till den batch där golven var av en fuktkänslig plywoodkvalitet som ruttnade redan efter 2-3 år från nya. Det golvet är bytt till plywood av relevant klass.
Skötardörren var påtagligt otät och släppte in gott om regnvatten innan jag tätade den med tätningslist runt om. Gummisnoddarna till presenningsgardinen bak är i original av en kvalitet som blir spröda av sol och väder, och måste bytas ungefär vartannat år.
Skarven mellan glasfibertak och transportens sidoskivor är utförd på ett sätt som gör att regnvatten blir stående i bakkant och tränger ner i skivorna, ena sidoskivan har en större fuktskada precis nedanför skarven och jag kommer att byta den nu i vår och åtgärda skarvfogen. Andra sidan har samma tendenser men inte lika allvarligt. (Jag är halvtaggad på det jobbet... :meh:)

Inredningen har varit helt OK, där har inget behövt göras. Transporten har bra väghållning även fullastad (uppvägd till 1990 kg), och ventilationen har faktiskt aldrig varit något problem. Jag kör alltid med takluckan och minst ena sidofönstret öppet, varma dagar viker jag upp de nedre hörnen på gardinen, och i extremfall kör jag förstås med gardinen helt uppe. Jag har en trådlös termometer fäst på mellanväggen och kan se aktuell temperatur inifrån dragbilen. Dessutom kamera som jag monterat vid taklampan i transporten.

Totalt sett skulle jag gå så långt som att säga att transporten efter mina åtgärder är bättre idag än när den lämnade fabriken, trots slitage. :grin:

En vän och granne har en två år gammal CL Gold One med aluminiumgolv och aluminium/glasfiberväggar, där finns förstås inte fuktproblematiken på samma sätt och de är i allt väsentligt nöjda med transporten hittills.

Tack för info! Jag håller med, ditt släp är betydligt bättre nu än när det lämnade fabriken. Dessvärre har ju inte alla kunskap och möjlighet att renovera i den omfattningen, utan blir bara ledsna och fattiga när elen lägger av, golvet klappar ihop och väggarna ruttnar av vatten.
 
de jag känner som köpt CL har köpt för att de haft låg budget men ändå velat ha nytt släp.
Jag förstår inte riktigt vikten av nykänsla på ett släp när det ändå kajkar ihop som beskrivs här.
hellre ett äldre där det kanske blivit smutsigt eller blekt men elen är stabil, ventilationen bra och lösningarna smarta.
 
Jag har lånat/hyrt/använt mängder med släp. På ALLA finns det detaljer man inte är nöjd med. Även på de dyra släpen.
Det någon tycker är bra, blir någon annan tokig på. Tex fick jag tokspel på att behöva hållas med sprintar på iforsläpen.
 
de jag känner som köpt CL har köpt för att de haft låg budget men ändå velat ha nytt släp.
Jag förstår inte riktigt vikten av nykänsla på ett släp när det ändå kajkar ihop som beskrivs här.
hellre ett äldre där det kanske blivit smutsigt eller blekt men elen är stabil, ventilationen bra och lösningarna smarta.

Jag tror främst det handlar om att folk är vettskrämda för att hästar ska gå igenom golvet på tex äldre släp...
 
Fast det kan ju hända på vilket släp som helst?

Ja? Det är det ingen som sätter sig mot. Däremot är risken större att du får dåligt golv när du köper begagnat än om du köper nytt, därav köper nog många hellre nytt billigt då de är rädda för kassa golv. Sen om rädslan är befogad eller ej kan jag inte svara på.
 
Jag har haft två Chevalsläp. Mycket nöjd med båda. Det sista släpet var ett för fyra hästar. Hade jag köpt ett lika stort släp men från en annan tillverkare så hade det kostar 100 000 till. Visst är det skillnad på kvalitén om man jämför med tex ett Fautrastsläp men jag hade inte lust eller råd att lägga över 200 000 på ett hästsläp.

Inget att klaga på med ventilationen. Enda gången hästarna varit svettiga var en varm sommardag och jag hade glömt att öppna ventilationen.

En lykta bak släppte in vatten så den slutade fungera och under vagnen på två utsatta ställen hade elskarvarna ärgat. Tror inte detta hade hänt med ett Fautrastsläp men jag kände att jag kunde leva med det.
 
Jag läser med lite vånda alla trådar om CL-släpen. Beställde nämligen ett själv i förra veckan och jag får det förhoppningsvis i morgon. Jag hade självklart läst alla trådar här, där det främst verkar vara samma personer som i alla trådar är negativa till släpen. Det verkar dock som att allt negativt härrör från runt början av 2000 och fram till ca 2010-13? Jag har självklart tagit upp detta med de två återförsäljare av märket som jag har varit i kontakt med. Båda har sagt att ja - de var av lägre kvalitet tidigare. Båda sa också att CL hade gjort stora förändringar de senaste tre åren och att de nu bedömde att de höll en fullt konkurrenskraftig kvalitet. En av dem (den jag köpte av) sa även att han tidigare vägrade ta in dem i sortimentet, men att han efter förändringarna hade ändrat inställning.

Men ja, jag har definitivt kört häst i robustare släp än CL. Men. Som mitt hästliv ser ut nu så kommer jag inte att köra ovana och eventuellt stökiga unghästar flera gånger i veckan. Det är bara en av mina hästar som är aktuell att köra omkring på (akuta veterinärbesök borträknade såklart) och det är max 1-2 gånger per vecka. Jag får med mitt nya släp garantier i tre resp. fem år. Nytt alugolv. Om elkopplingarna är helt undermåliga kan jag inte avgöra, inte ens om jag hade krälat under släpet när jag tittade på det. Detta gäller även om jag hade köpt ett begagnat släp, där jag hade fått stå för allt själv om det hade behövt åtgärdas en vecka efter köp. Så, jag hoppas att det släp jag nu har valt, trots vetskapen om alla negativa kommentarer, ska "duga" för mina behov och hålla länge om jag tar hand om och är rädd om det.
 
Jag har svarat i flera trådar men det är mycket för att jag tycker det är viktigt att folk får infon, CL verkar säljas i en hel del trots undermåligt utförande. Jag hyrde en av årsmodell 14-15, lugn äldre häst.
 
Jag har svarat i flera trådar men det är mycket för att jag tycker det är viktigt att folk får infon, CL verkar säljas i en hel del trots undermåligt utförande. Jag hyrde en av årsmodell 14-15, lugn äldre häst.
Jag känner att jag har lång erfarenhet av både hästar och olika släp. Att kalla CL "undermålig" är att ta i. Visst, en del dyrare är stabilare, mer gedigna osv, men CL förtjänar inte att kallas undermålig!
Bara för att alla inte köper en Ferrari, kan man ju inte påstå att en Volvo är undermålig?
 
Jag har förmånen att se många olika transporter när dom kommer till Sverige från tillverkaren. Just CL är dom som ser i särklass sämst när dom kommer. Det finns synlig rost på skruvar/nitar och andra beslag. Visst det går säkert att putsa bort innan leverans men det gör att själv aldrig skulle överväga en sådan. Man har ju ingen aning om hur det ser ut på andra ställen.
 
Jag känner att jag har lång erfarenhet av både hästar och olika släp. Att kalla CL "undermålig" är att ta i. Visst, en del dyrare är stabilare, mer gedigna osv, men CL förtjänar inte att kallas undermålig!
Bara för att alla inte köper en Ferrari, kan man ju inte påstå att en Volvo är undermålig?

Är väl snarare att jämföra med en Dacia med låga poäng på säkerhetstester. Det är undermåligt med delar som inte klarar vårt klimat.
 
Jag körde cheval för första gången igår (hyrsläp). Tyckte den gick ok bakom bilen men inte bättre än min egen gamla dalavagnen från mitten av 80-talet. Det var med hård lucka bak som då måste stängas innan lämmen, det var en lösning jag inte gillade. Fick problem inne i släpet också när jag skulle sänka bommarna eftersom att någon (antar jag?) måste använt paniklösningen på bommarna för det var ihopsatt så att sprinten inte gick att få loss. Den gick inte att dra ut för att annat satt i vägen. Jag fick helt enkelt lasta på höger sida istället. Det var tjorvigt att få bommarna på plats, fick putta och dra lite i mellanväggen. Annars var ventilationen godtagbar, båda fönstren var öppna.

Ska försöka komma på vad det var för modell, återkommer!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 065
Senast: Niyama
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 617
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp