Erfarenheter Chevalsläp

Sockerbit

Trådstartare
Håller på att kika efter släp och har fastnat för ett släp hos tillverkaren Cheval (ett enhästarsläp med fronturlastning). Jag har kört cheval av annan modell vid ett kanske 10 tillfällen och har varit nöjd. Finns här någon som har cheval och har haft en längre tid som hunnit komma fram till något avseende kvaliteten på släpet?

Noterade denna tråden :up: Just det släp jag är intresserad över har öppningsbara fönster av annan variant än de som nämns i den andra tråden. Dessutom även öppningsbar lucka över fronturlastningen så jag tror inte det blir något problem i detta fallet apropå ventilation.

Nja, om det är andra fönster är det ju sämre variant gissar jag, de här är ju ställbara. Och jag hade inte haft öppet framåt (fronturlastningens överdel) under färd, det hade jag inte vågat.

Nja, om det är andra fönster är det ju sämre variant gissar jag, de här är ju ställbara. Och jag hade inte haft öppet framåt (fronturlastningens överdel) under färd, det hade jag inte vågat.

Självklart inte, det vore inte ens lagligt. Det är en ny modell... dessa fönster är också ställbara.

Jag har touringmodellen med fronutlastningn, där finns 2 extra fönster på långsidorna som man kan öppna genom att skjuta de bakåt, är det så du menar? funkar kanon o blir massa luft i släpet utöver de två skjutbara fönsterna som sitter fram på sidan.

Jag har touringmodellen med fronutlastningn, där finns 2 extra fönster på långsidorna som man kan öppna genom att skjuta de bakåt, är det så du menar? funkar kanon o blir massa luft i släpet utöver de två skjutbara fönsterna som sitter fram på sidan.

Det är den nya modellen touring fast enhästars :)

Jag har kört ett Chevalsläp i tio år, vi köpte det 2005 (2004?) tror jag det var. Under alla dessa år var vi supernöjda med vårt släp som rullade många mil med många hästar varje vecka.
Vet flera som är missnöjda och tycker att det är ett lågbudget släp, men vårat var i alla fall kanon.

Jag har haft mitt i 10 år nu, och jag är nöjd. Det ser ut som nytt i lacken, står alltid inne iof.
Jag bytte golv i somras, det var då 9 år och hade blivit fuktigt i framkanten. Har smort in det med jämna mellanrum, alltså gångjärn mm så inget är trögt eller tungt.

Bör väl falla inom att man skall transportera djur säkert vilket inte vore fallet.

Det är väl ingen säkerhetsrisk ur trafiksäkerhetssynpunkt? Eller ens ur djurskydds synvinkel? Som sagt: eftersom du hävdar att det inte är lagligt hade det varit intressant vilken lag det strider mot. Jag har inte sett något när jag gick utbildningen för djurtransportör.

Det är väl ingen säkerhetsrisk ur trafiksäkerhetssynpunkt? Eller ens ur djurskydds synvinkel? Som sagt: eftersom du hävdar att det inte är lagligt hade det varit intressant vilken lag det strider mot. Jag har inte sett något när jag gick utbildningen för djurtransportör.

Du menar att det inte är en risk att ha en så pass stor lucka uppe under färd, väldigt intressant. Det är uppenbart att du försöker tillrättavisa mig, be my guest men det är väldigt tråkig ton och frångår hela poängen med tråden :grin:

Du menar att det inte är en risk att ha en så pass stor lucka uppe under färd, väldigt intressant. Det är uppenbart att du försöker tillrättavisa mig, be my guest men det är väldigt tråkig ton och frångår hela poängen med tråden :grin:

Du hävdar att något är olagligt, jag frågar vilken lag det strider mot. Du vägrar svara. Ja, jag tycker det är lite underlig diskussionsteknik, det är ju bara att hänvisa till den lagen du avser.

Du vet säkert att det inte är väggarna (fönstret/luckan) som är lastsäkringen i det här fallet. Alltså kan jag inte se den risken du talar om. Möjligen andra, men jag var främst intresserad av vilken lag det strider mot.

Du hävdar att något är olagligt, jag frågar vilken lag det strider mot. Du vägrar svara. Ja, jag tycker det är lite underlig diskussionsteknik, det är ju bara att hänvisa till den lagen du avser.

Du vet säkert att det inte är väggarna (fönstret/luckan) som är lastsäkringen i det här fallet. Alltså kan jag inte se den risken du talar om. Möjligen andra, men jag var främst intresserad av vilken lag det strider mot.

Jag har svarat dig. Men DU är inte nöjd med svaret.

Det är en enhästarstransport avsedd att transportera 1 häst + föl, det råder ingen tvivel om att du ej får transportera med en lucka öppen som är uppskattningsvis 80x80 cm i fronten. Så jo, det handlar om att lastsäkra. Du kanske har missat detaljen att den inte är ett fönster vi talar om utan en lucka, en rätt rejäl sådan.

Jag själv skulle aldrig köpa ett chevalsläp efter allt dåligt jag har hört om det. Skräckhistorier med golv som hästen går igenom efter 2 år, bromsar och fjädring som krånglar efter kort tid, elfel, delar som rostar sönder efter kort tid osv. Min uppfattning är att du får var du betalar för. Väljer du att köpa ett av de billigaste nya släpen på marknaden så är det också kvalité därefter.

Jag själv skulle aldrig köpa ett chevalsläp efter allt dåligt jag har hört om det. Skräckhistorier med golv som hästen går igenom efter 2 år, bromsar och fjädring som krånglar efter kort tid, elfel, delar som rostar sönder efter kort tid osv. Min uppfattning är att du får var du betalar för. Väljer du att köpa ett av de billigaste nya släpen på marknaden så är det också kvalité därefter.

Problemet är att många har hört men ingen verkar ju ha personlig erfarenhet utav det. Och vi får nog skilja på budgetvarinterna och de lite dyrare varianterna av Cheval, för det skiljer både material och tex fjädring på dem. Så det är svårt att utröna något utan att veta detaljer om modell osv. Släpet i fråga är i serien i serien Touring och ligger jämförelsevis inte bland de billigaste släpen på marknaden.

Är det någon du känner som råkat ut för sakerna du nämner, så att du skulle kunna fråga om modell och lite detaljer? Vore super i så fall :up:

Jag har svarat dig. Men DU är inte nöjd med svaret.

Jag frågade efter vilken lag som skulle vara aktuell, jag kan faktiskt inte se att jag fått svar på det.

Det är en enhästarstransport avsedd att transportera 1 häst + föl, det råder ingen tvivel om att du ej får transportera med en lucka öppen som är uppskattningsvis 80x80 cm i fronten. Så jo, det handlar om att lastsäkra. Du kanske har missat detaljen att den inte är ett fönster vi talar om utan en lucka, en rätt rejäl sådan.

Alltså. Jag kan inte se något som helst tvivel om att du får transportera med den luckan öppen. Det finns inget som talar mot att du skulle få köra med den öppen. Jag vet de som kör med Ifors fronturlastningslucka (övre delen) öppen.

Har du föl (d v s last som inte är säkrad) får du ha fölgaller, precis som med backe luckan om du kör med den öppen och har löst föl.

Jag frågade efter vilken lag som skulle vara aktuell, jag kan faktiskt inte se att jag fått svar på det.

Alltså. Jag kan inte se något som helst tvivel om att du får transportera med den luckan öppen. Det finns inget som talar mot att du skulle få köra med den öppen. Jag vet de som kör med Ifors fronturlastningslucka (övre delen) öppen.

Har du föl (d v s last som inte är säkrad) får du ha fölgaller, precis som med backe luckan om du kör med den öppen och har löst föl.

Tack för lektionen men nu är det ju inte aktuellt något galler. Förstår faktiskt inte varför du fortsätter. Luckan skulle tillåta en häst att sträcka huvudet en bra bit utanför transporten, så oavsett föl eller ej så är det inte lämpligt.

Transport av häst är reglerad av djurskyddslagen och en författning av Jordbruksverket. Där man finner följande punkt:
  1. Hästtransporten måste vara lämplig för ändamålet och skydda hästen från kyla och värme samt förhindra att den skadas under resan.
SJVFS 2000:133

Om hästen kan ha halva huvudet utanför transporten så är jag tämligen övertygad om att du brister på just den punkten.

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 065
Senast: Niyama
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 619
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka