@skogaliten fast varför skulle den hets du upplevt vara sant som en fara för andra/allmänt ?
Jag tycker julklappar och presenter allmänt i familjen brukar vara kommunicerat och diskuterat vad som är skäligt/rimligt och sällan folk löper amok och än mindre i riktigt stora familjer/släkt ?
Tänker mest att ditt och din släkts fall känns som ett stort undantag faktiskt .
TS: jag har positiva erf av upplevelse paket som gåva. Brukar ibland ge sådana när det är lite större födelsedagar (jämnt) eller ngt annat liknande. Finns ju många olika typer men håller med ngn som skrev att det blir mycket dyrare att gå via leverantör av div paket än att boka upplevelse specifikt med direkt säljare/producent
De flesta upplevelser man köper brukar gälla ett år för mottagaren att boka in när det passar den .
Senaste upplevelsen jag gav var Joe Labero . Mycket uppskattat av mottagaren .
Missförstår du inte lite nu?
Så här skriver du ovan:
"Brukar ibland ge sådana när det är lite större födelsedagar (jämnt) eller ngt annat liknande."
Det är skillnaden mellan "lite större födelsedagar" och "Jul - Julklappar" jag försöker tala om.
Det är för mig väldigt rimligt att ge bort "en upplevelse" (i vid bemärkelse) som en födelsedagspresent eller jubileumspresent (har gjort det också, ibland själv, men oftare gemensamt med andra), allt möjligt, som en segelflygstur, ballongflygning, en slottshelg med gourmetmiddag, teater/showbiljetter med middag en dag på Sturebadet, eller vad som nu skulle kunna passa för jubilaren. Ofta är upplevelsen väldigt uppskattad när man "hittar rätt".
Det är som JULKLAPP, jag funderar över om det inte finns risk att det blir lite för mycket och skapa komplexitet, endera för mottagaren, som kan komma känna ett tvång att "hitta på något lika fint och dyrt (eller komplicerat att ordna) att ge tillbaka nästa jul" eller för de andra i familjen, som kan komma att känna sig förbisedda eller som "för dåliga att hitta på".
Jag tolkar nog TS ursprungsfråga, som om man i familjen redan har börjat få ett "problem" där fiffigt uttänkta julklappar har blivit väldigt viktigt, kanske mer viktigt än att umgås?