Erfarenhet av upplevelsepresenter?

@skogaliten fast varför skulle den hets du upplevt vara sant som en fara för andra/allmänt ?
Jag tycker julklappar och presenter allmänt i familjen brukar vara kommunicerat och diskuterat vad som är skäligt/rimligt och sällan folk löper amok och än mindre i riktigt stora familjer/släkt ?

Tänker mest att ditt och din släkts fall känns som ett stort undantag faktiskt .

TS: jag har positiva erf av upplevelse paket som gåva. Brukar ibland ge sådana när det är lite större födelsedagar (jämnt) eller ngt annat liknande. Finns ju många olika typer men håller med ngn som skrev att det blir mycket dyrare att gå via leverantör av div paket än att boka upplevelse specifikt med direkt säljare/producent

De flesta upplevelser man köper brukar gälla ett år för mottagaren att boka in när det passar den :).

Senaste upplevelsen jag gav var Joe Labero . Mycket uppskattat av mottagaren .

Missförstår du inte lite nu?
Så här skriver du ovan:
"Brukar ibland ge sådana när det är lite större födelsedagar (jämnt) eller ngt annat liknande."

Det är skillnaden mellan "lite större födelsedagar" och "Jul - Julklappar" jag försöker tala om.

Det är för mig väldigt rimligt att ge bort "en upplevelse" (i vid bemärkelse) som en födelsedagspresent eller jubileumspresent (har gjort det också, ibland själv, men oftare gemensamt med andra), allt möjligt, som en segelflygstur, ballongflygning, en slottshelg med gourmetmiddag, teater/showbiljetter med middag en dag på Sturebadet, eller vad som nu skulle kunna passa för jubilaren. Ofta är upplevelsen väldigt uppskattad när man "hittar rätt".

Det är som JULKLAPP, jag funderar över om det inte finns risk att det blir lite för mycket och skapa komplexitet, endera för mottagaren, som kan komma känna ett tvång att "hitta på något lika fint och dyrt (eller komplicerat att ordna) att ge tillbaka nästa jul" eller för de andra i familjen, som kan komma att känna sig förbisedda eller som "för dåliga att hitta på".

Jag tolkar nog TS ursprungsfråga, som om man i familjen redan har börjat få ett "problem" där fiffigt uttänkta julklappar har blivit väldigt viktigt, kanske mer viktigt än att umgås?

Vi gav mamma en upplevelse i form av besöka Kolmårdens varghägn, men något hon pratat om länge att hon velat. Detta fick hon som 50 års present. Och jag bokade även in mig själv. Vi var där våren 2012 några månader innan de slutade med det. Jag tycker upplevelser är bra presenter. Man har drömmar om att göra något, men ibland är det bra om någon annan fixar det åt sig för det är det där att komma till skott.

Så här skriver du ovan:
"Brukar ibland ge sådana när det är lite större födelsedagar (jämnt) eller ngt annat liknande."

Det är skillnaden mellan "lite större födelsedagar" och "Jul - Julklappar" jag försöker tala om.

Det är för mig väldigt rimligt att ge bort "en upplevelse" (i vid bemärkelse) som en födelsedagspresent eller jubileumspresent (har gjort det också, ibland själv, men oftare gemensamt med andra), allt möjligt, som en segelflygstur, ballongflygning, en slottshelg med gourmetmiddag, teater/showbiljetter med middag en dag på Sturebadet, eller vad som nu skulle kunna passa för jubilaren. Ofta är upplevelsen väldigt uppskattad när man "hittar rätt".

Det är som JULKLAPP, jag funderar över om det inte finns risk att det blir lite för mycket och skapa komplexitet, endera för mottagaren, som kan komma känna ett tvång att "hitta på något lika fint och dyrt (eller komplicerat att ordna) att ge tillbaka nästa jul" eller för de andra i familjen, som kan komma att känna sig förbisedda eller som "för dåliga att hitta på".

Jag tolkar nog TS ursprungsfråga, som om man i familjen redan har börjat få ett "problem" där fiffigt uttänkta julklappar har blivit väldigt viktigt, kanske mer viktigt än att umgås?
Fast det där är vad man gör det till. Känner man ett behov av att betala igen presenter är det ju klart att det drar iväg. Det behovet tror jag aldrig att vi sett i vår familj trots att brorsan körde sportbil (ska man köpa en sådan gåva ska man se till att det är på bana!).

Jag och mina vänner brukar varandra upplevelser i form av teaterbesök. Det är lattjo värre och vi gillar det allihop. Ibland slår vi på stort med ett riktigt bra restaurangbesök också. Men det gör vi ihop. Jag gillar upplevelser man gör tillsammans, senast var vi på feministisk teater och efter lagade vi middag ihop, det var min födelsedagspresent. Inte så dyrt och jag fick en helkväll med mina vänner.

Jag fick en upplevelse i present någon födelsedag.
Livet var knöligt och jag fick inte till någon helgdag som passade att åka iväg (två timmar enkel resa för att ta dig dit). Så tyvärr brann presentkortet inne.
Jag hade mest dåligt samvete för att jag inte nyttjade presenten :(
Du är verkligen inte ensam!
Adam Alsing undersökte det där i sin pod Adam och kompani (avsnitt 184 20/9 2016) och det visade sig att 60% inte löser ut sina upplevelsepresentkort. I många fall är det också så att företagen räknar med att folk inte gör det och det kan vara svårt att hitta tider för att göra sin upplevelse osv.

@skogaliten fast varför skulle den hets du upplevt vara sant som en fara för andra/allmänt ?
Jag tycker julklappar och presenter allmänt i familjen brukar vara kommunicerat och diskuterat vad som är skäligt/rimligt och sällan folk löper amok och än mindre i riktigt stora familjer/släkt ?

Tänker mest att ditt och din släkts fall känns som ett stort undantag faktiskt .

TS: jag har positiva erf av upplevelse paket som gåva. Brukar ibland ge sådana när det är lite större födelsedagar (jämnt) eller ngt annat liknande. Finns ju många olika typer men håller med ngn som skrev att det blir mycket dyrare att gå via leverantör av div paket än att boka upplevelse specifikt med direkt säljare/producent

De flesta upplevelser man köper brukar gälla ett år för mottagaren att boka in när det passar den :).

Senaste upplevelsen jag gav var Joe Labero . Mycket uppskattat av mottagaren .

Tack, du skrev det jag hade på tungan men inte fick ner i skrift:bow:

Jag tänkte i så fall boka in en dag med mottagaren så att vi gör det tillsammans som en kul grej, tror att det skulle vara en grym gåva som dessutom skapar minnen vi delar.
Joe Labero var också en kul idé! Det känns som något man gärna skulle göra men som man inte själv skulle köpa biljetter till. :)

Jag fick en upplevelse i present någon födelsedag.
Livet var knöligt och jag fick inte till någon helgdag som passade att åka iväg (två timmar enkel resa för att ta dig dit). Så tyvärr brann presentkortet inne.
Jag hade mest dåligt samvete för att jag inte nyttjade presenten :(

Ja det krävs ju lite planering, dock tror jag den biten är ganska lätt för vår del i och med att vi har liknande liv med jobb och fritid. Vi är båda lediga samtidigt så det ska säkert gå att få ihop schemat. :)

Samma här.
jag fick en tackpresent från en organisation. 2000 kr på ett reseföretag.
Jag kom aldrig iväg och kortet brann inne. Två tusenlappar jag vid den tiden hellre köpt mat för eftersom jag var fattig..

Hade min vän varit i behov av pengar så hade jag nog tänkt ut något annat men han har ju bra ekonomi och behöver inte fler prylar, därav mina funderingar på en upplevelse. :)

Hade min vän varit i behov av pengar så hade jag nog tänkt ut något annat men han har ju bra ekonomi och behöver inte fler prylar, därav mina funderingar på en upplevelse. :)
Därav så måste just en sådan present vara av den kategorin att den verkligen används.

jag har varit med om att ge spa-helg till en jubilar, som aldrig gick dit. Eller presentkort på ansiktsbehandling som aldrig utnyttjades.

Min tanke är nog ändå att ska man ge bort en upplevelse så ska man kanske själv delta i upplevelsen? Ett presentkort - som det jag fick - eller en spakväll kanske inte blir utnyttjat om mottagaren inte är motiverad.
Men med sällskap blir det annorlunda.
Tror jag.

Jag håller med om sällskapsbiten här.
Har köpt presentkort själv i år så mamma och mormor ska få prova doktor fisk. Aldrig att någon av de hade kommit iväg om bara en hade fått, nu får de sällskap av varandra och får bägge testa nånting de länge velat göra. Dessutom inom kommunen med bra anslutning till kollektivtrafik så det blir inga hinder så sett heller - bara att boka tid och kila dit.

Så här skriver du ovan:

Nej jag tolkar inte att det finns något problem öht för TS del? Oavsett hur du eller jag köper presenter ?:confused: Vad just en upplevelse kostar jmf med någon annan present är väl heller inte grejen ? :confused:

@Zinfernia ja Joe Labero var oerhört uppskattat och som du säger inget de skulle pallrat sig iväg till annars :)

Jag hade själv dött lyckodöden om någon tex gett mig biljetter till Mamma Mia The Party . Skulle jättegärna vilja gå men inte tillräckligt mycket för att själv boka det /komma till skott ..

(Och Ja DEN är dyr ! Så inget exempel i frågan som att det måste kosta så mycket utan som Illustration hur trevligt det är att just ge bort/ta emot just upplevelser som gåva) :)

Lika glad om jag tex får en islandshäst turridning i present eftersom jag inte ofta bokar själv men ändå tycker det är fantastiskt härligt och roligt !

Det är stor risk att presenten inte utnyttjas ifall det krävs runtarbete t ex en resa för att göra det man har presentkort på.

Bra synpunkt. Jag har haft presentkort för upplevelser som tyvärr brunnit inne eftersom de gällt saker på annan ort. Det behöver inte vara en lång resa för att det ska bli bökigt, man ska hitta ett datum som passar osv.
Mycket hellre ansiktsbehandling eller lunch på hemmaplan än spadag eller champagneprovning på annan ort.

Min tanke är nog ändå att ska man ge bort en upplevelse så ska man kanske själv delta i upplevelsen? Ett presentkort - som det jag fick - eller en spakväll kanske inte blir utnyttjat om mottagaren inte är motiverad.
Men med sällskap blir det annorlunda.
Tror jag.

Precis, det var min tanke redan från början att jag ska ge bort något vi kan göra tillsammans. Det känns ju fånigt att ge bort något som mottagaren får åka ensam på, lite som att bara ge en biljett till ett evenemang. Lagom kul att sitta där ensam. :D

Nej jag tolkar inte att det finns något problem öht för TS del? Oavsett hur du eller jag köper presenter ?:confused: Vad just en upplevelse kostar jmf med någon annan present är väl heller inte grejen ? :confused:

Haha nej, mitt problem är inte vad julklapparna får kosta eller huruvida jag får igen julklappar för samma värde som jag gett. Mitt problem är min begränsade erfarenhet av att ge bort upplevelser, därav trådstarten. :D

@Zinfernia ja Joe Labero var oerhört uppskattat och som du säger inget de skulle pallrat sig iväg till annars :)

Jag hade själv dött lyckodöden om någon tex gett mig biljetter till Mamma Mia The Party . Skulle jättegärna vilja gå men inte tillräckligt mycket för att själv boka det /komma till skott ..

(Och Ja DEN är dyr ! Så inget exempel i frågan som att det måste kosta så mycket utan som Illustration hur trevligt det är att just ge bort/ta emot just upplevelser som gåva) :)

Lika glad om jag tex får en islandshäst turridning i present eftersom jag inte ofta bokar själv men ändå tycker det är fantastiskt härligt och roligt !

Håller med! Jag kollade runt på några sidor som säljer upplevelser och det dyraste jag kunde hitta var en bergsklättring på Mount Everest. DET hade inte uppskattats av min vän. Inte av mig heller för den delen. :laugh: Det känns som att priset inte är så viktigt utan jag lägger hellre ner lite extra pengar på något som verkligen blir kul!
Det hade kunnat funka med en vardagslunch också men grejen är ju att vi redan gör sånt flera dagar i veckan så det hade varit roligare att ge något helt utflippat. :)

Nu börjar det närma sig jul och jag har stillestånd i hjärnan när det gäller julklappar. Jag har några i familjen som är hopplösa att hitta saker till så i år funderar jag på om jag istället ska ge bort upplevelser (hoppa fallskärm, köra rallybil, etc).

Har ni någon erfarenhet av upplevelsepaket som man kan köpa via nätet? Vad ska man satsa på och vad kan man hoppa över?

Fick en summa att handla för på LetsDeal av jobbet för några år sedan. En jättebra present där alla kunde köpa det just de ville ha.

Liknande trådar

Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 863
Senast: Oh_really
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 606
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 257
Senast: ylvalill
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar