Erfarenhet av upplevelsepresenter?

Zinfernia

Trådstartare
Nu börjar det närma sig jul och jag har stillestånd i hjärnan när det gäller julklappar. Jag har några i familjen som är hopplösa att hitta saker till så i år funderar jag på om jag istället ska ge bort upplevelser (hoppa fallskärm, köra rallybil, etc).

Har ni någon erfarenhet av upplevelsepaket som man kan köpa via nätet? Vad ska man satsa på och vad kan man hoppa över?

Bara goda erfarenheter, brukar vara mycket uppskattat.

Om man vet precis vad mottagaren vill göra så är det betydligt billigare att kontakta arrangören direkt, företagen som förmedlar upplevelser tar mycket betalt för sin tjänst. Men är det osäkert är det perfekt att kunna byta.

Det är stor risk att presenten inte utnyttjas ifall det krävs runtarbete t ex en resa för att göra det man har presentkort på.

Bara goda erfarenheter, brukar vara mycket uppskattat.

Om man vet precis vad mottagaren vill göra så är det betydligt billigare att kontakta arrangören direkt, företagen som förmedlar upplevelser tar mycket betalt för sin tjänst. Men är det osäkert är det perfekt att kunna byta.

Tack för tipset! :up:

Har du gett bort eller fått en sån upplevelse? Och vad i så fall?

Min bilgalna bror fick köra Ferrari och någon annan snordyr superbil som 30-års present, jag trodde hans leende skulle fastna permanent. :D

Haha låter ju klockrent! Dock verkar de turerna så himla korta? Såg nån hemsida med ferrarikörning - hela grejen tog bara tio minuter:confused:

Det står mellan rallykörning och fallskärmshopp nu. Det slutar nog med att jag beställer båda, bara för att det verkar så kul:D

Haha låter ju klockrent! Dock verkar de turerna så himla korta? Såg nån hemsida med ferrarikörning - hela grejen tog bara tio minuter:confused:

Det står mellan rallykörning och fallskärmshopp nu. Det slutar nog med att jag beställer båda, bara för att det verkar så kul:D
Jo det var svårt att hitta några längre turer, speciellt då jag valde bort alla som utspelade sig på vanlig motorväg av oro för att han aldrig skulle hinna känna på vad motorn faktiskt klarade av. Tror jag hittade en på 20-30 min, 10 minuter per bil, men han sa att minuterna flög förbi. Tror det är svårt att uppleva annat om man inte betalar för minst en timme i bilen, men något sådant kunde inte jag hitta.
Låter som en bra idé! :up: Är det nåt personen dessutom pratat/drömt om ett tag brukar det vara väldigt uppskattat.

Jo det var svårt att hitta några längre turer, speciellt då jag valde bort alla som utspelade sig på vanlig motorväg av oro för att han aldrig skulle hinna känna på vad motorn faktiskt klarade av. Tror jag hittade en på 20-30 min, 10 minuter per bil, men han sa att minuterna flög förbi. Tror det är svårt att uppleva annat om man inte betalar för minst en timme i bilen, men något sådant kunde inte jag hitta.
Låter som en bra idé! :up: Är det nåt personen dessutom pratat/drömt om ett tag brukar det vara väldigt uppskattat.

Jamen precis, det verkar som att alla sådana turer är ungefär lika långa (=korta). Jag tror jag ska försöka hitta någon rallykörning på inhägnat område istället, då kan han ju verkligen få köra järnet.
Drömmen hade ju varit att hitta en ort längre bort som erbjuder rallykörning på förmiddagen och fallskärmshopp på eftermiddagen, och sedan en hotellnatt på det.
Min vän har sagt flera gånger att han aldrig skulle hoppa bungy jump men att han lätt kan tänka sig fallskärmshoppning och jag är helt med på samma linje! :D

Nu ska tråkig tant (nä, inte @tanten, men jag är också en tant) komma med en annan kommentar:

Om man blåser på med häftigare, och häftigare, och häftigare... julklappar (obs, inte 30-40-50-60-70 årspresenter, utan just JULKLAPPAR), så blir det till slut extremt svårt att leva och vara i den familjen/kretsen där komplicerade och ibland dyrbara julklappar förekommer.

Någon/några i familjen kanske har begränsat med fantasi, tid eller pengar för att arrangera eller köpa den häftiga julklappen, samtidigt som förväntningarna hos vissa mottagare av presenter ökar. Till slut uppstår ett slags inflationssituation, och tävling, där pressen på att hitta föremål som julklappar, eller skapa nästa häftiga upplevelse skapar stress och frustration, och kanske känslor av att inte duga till, och julen blir otrevlig, istället för mysig och välkomnande.

Ta ett steg tillbaka, vad vill ni i familjen egentligen med julen?
Ska gåvor och "exotiska" upplevelser vara centralt, eller är det att träffas, umgås och äta god mat som är viktigast? Kan "alla" i familjen vara med i julracet på lika villkor? Kommer någon/några som fick ett par strumpor och inte den häftiga upplevelsen sitta och vara ledsna? Eller kommer den som GAV ett par strumpor, att känna sig "billig"?

Vår familj (inklusive frånskilda föräldrar, gamla mormödrar, och kusiner, vi träffs alla på julafton) har sedan ett antal år minimerat julklappar. Enkla saker som en pocketbok, ett par trisslotter eller biobiljetter, en julgrupp (blomma), hemgjort godis, inramade bilder på barn, barnbarn eller djur, eller löften om t.ex. hundvakt vid behov är den nivån som vi försöker hålla oss till för personer över "leksaksåldern". Och absolut inte mer en ett "paket" per givare/mottagare.
Till barn i "leksaksåldern", koordinerar vi inom familjen med föräldrarna, så att det blir några få, men väldigt önskade (och då menar jag väldigt önskade) paket, eller koordinerande kompletteringar av lego, eller liknande.

Vi satt nämligen fast i ett "träsk" där allt dyrare och häftigare julgåvor skulle tas fram, mycket stress och mycket tid, och också en hel del pengar. Några i släkten ville till slut inte vara med i julfirandet längre, de såg det där med klapparna som för mentalt jobbigt och ekonomiskt tärande.

Jag fick en upplevelse i present någon födelsedag.
Livet var knöligt och jag fick inte till någon helgdag som passade att åka iväg (två timmar enkel resa för att ta dig dit). Så tyvärr brann presentkortet inne.
Jag hade mest dåligt samvete för att jag inte nyttjade presenten :(

Jag fick en upplevelse i present någon födelsedag.
Livet var knöligt och jag fick inte till någon helgdag som passade att åka iväg (två timmar enkel resa för att ta dig dit). Så tyvärr brann presentkortet inne.
Jag hade mest dåligt samvete för att jag inte nyttjade presenten :(
Samma här.
jag fick en tackpresent från en organisation. 2000 kr på ett reseföretag.
Jag kom aldrig iväg och kortet brann inne. Två tusenlappar jag vid den tiden hellre köpt mat för eftersom jag var fattig..

@skogaliten fast varför skulle den hets du upplevt vara sant som en fara för andra/allmänt ?
Jag tycker julklappar och presenter allmänt i familjen brukar vara kommunicerat och diskuterat vad som är skäligt/rimligt och sällan folk löper amok och än mindre i riktigt stora familjer/släkt ?

Tänker mest att ditt och din släkts fall känns som ett stort undantag faktiskt .

TS: jag har positiva erf av upplevelse paket som gåva. Brukar ibland ge sådana när det är lite större födelsedagar (jämnt) eller ngt annat liknande. Finns ju många olika typer men håller med ngn som skrev att det blir mycket dyrare att gå via leverantör av div paket än att boka upplevelse specifikt med direkt säljare/producent

De flesta upplevelser man köper brukar gälla ett år för mottagaren att boka in när det passar den :).

Senaste upplevelsen jag gav var Joe Labero . Mycket uppskattat av mottagaren .

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 863
Senast: Oh_really
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 606
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 257
Senast: ylvalill
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar