Erat bästa relationsråd

Det är väl mer troligt att det är pga ojämlikhet i förhållandet där kvinnor drar ett större lass kring typ allt.
Jag skrev en anledning. Det utesluter inte andra anledningar. Men att göra 75% av hushållsarbetet (eller vad som nu kan vara snittet) ör givetvis en annan anledning.

Att störd sömn INTE är en riskfaktor för hälsan, har jag ändå svårt att tro.
 
Jag skrev en anledning. Det utesluter inte andra anledningar. Men att göra 75% av hushållsarbetet (eller vad som nu kan vara snittet) ör givetvis en annan anledning.

Att störd sömn INTE är en riskfaktor för hälsan, har jag ändå svårt att tro.
Det beror nog på hur pass störd sömnen är. Sover man knappt alls är det såklart inte bra, men för de flesta blir det nog lite mitt emellan.
 
Jag tycker det tar väldigt mycket mer energi att ständigt bita ihop och aldrig få visa några negativa känslor.

Varför är det slöseri med energi att ha känslor?
Fast att visa negativa känslor genom att ta ut det på andra frekvent känns lite sådär. Det gäller nog att man har samma syn som sin partner. Att man inte har som default att ta ut eller visa upp alla känslor i grova gester mot sin omgivning, betyder inte att de inte finns. Jag skulle inte trivas med någon som har det som ett vanligt sätt att hantera sina känslor.
 
Det beror nog på hur pass störd sömnen är. Sover man knappt alls är det såklart inte bra, men för de flesta blir det nog lite mitt emellan.

För min del ledde det till nästintill obefintlig djupsömn. Det mådde jag inte alls bra av. Jag kunde stå ut med tanken att sömnen blev störd under småbarnsåren eftersom det ändå är en begränsad tid. En snarkande partner är nåt annat. Snarkningar blir oftast värre med åren och för mig är min partner för resten av livet. Bara tanken på att aldrig mer få sova ordentligt var knäckande.
 
Alla behöver sömn och det är inget man mår bra av att prioritera ner oavsett vad ens personliga åsikter är.
Nu får du det att låta som att det finns hur många som helst där ute som inte sover alls pga partnerns snarkningar. Jag tror inte det är ett så stort problem som du får det att låta som.
 
Det tycker jag låter rätt fördomsfullt. Jag är gift med en man som snarkar rejält och jag stördes extremt mycket i många år! Det var rena himmelriket när vi väl bestämt oss för att sova i olika rum! Jag fick ju äntligen sova! Jag skaffade en fitbit som mätte min sömn. Det visade sig att när vi sov tillsammans fick jag ingen djupsömn alls. När jag sover i eget rum får jag ca 1,5 timmes djupsömn/natt.

Jag älskar att ha eget sovrum!

Jag sover bättre när jag sover med någon annan, vilket är extra irriterande då jag är singel... :(
 
Jag sover bättre när jag sover med någon annan, vilket är extra irriterande då jag är singel... :(

Jobbigt läge! Jag är tvärtom. Är gift med en man som jag varit ihop med i 20 år och trivs bäst att sova ensam. Vill ha det tyst när jag sover och kan väckas även om någon rör sig i rummet ljudlöst. Jag var inte så lättväckt innan jag fick barn. Men när jag blev mamma så blev jag superlättväckt och det har inte släppt helt än. Jag hoppas att det ska göra det!
 
Fast att visa negativa känslor genom att ta ut det på andra frekvent känns lite sådär. Det gäller nog att man har samma syn som sin partner. Att man inte har som default att ta ut eller visa upp alla känslor i grova gester mot sin omgivning, betyder inte att de inte finns. Jag skulle inte trivas med någon som har det som ett vanligt sätt att hantera sina känslor.
Men det är ju partnern man är arg på? Om min man är arg på mig, så är det väl rimligt att det ”drabbar” mig, vem annars.

Sen vet jag ju inte om ”känna ilska” är en grov gest. Att man bråkar betyder ju inte att man skriker och kastar saker i timmar, utan bara att man är oenig om nåt och blir upprörd. Och sen lugnar man ner sig igen när det är löst. Det är inte så dramatiskt.
 
Det är inte så normer funkar. Det krävs inte alls att man tänker så för att det ändå ska vara så.
I det här fallet handlade det om medvetet normföljande, eftersom mitt svar var riktat till @Lingon ifråga om hur många som är "... envisa med att man ska sova tillsammans för att normen säger det."
 
Det känns ju lite märkligt att börja dela ut relationsråd efter giftermål, de flesta i Sverige har ju ändå varit tillsammans och förmodligen även levt ihop en tid innan dess 😉

Oavsett så håller jag med om acceptans och kommunikation som några redan påtalat. Ha förståelse för att människor behöver eget utrymme (på olika vis) och att det inte går att förändra någon annan än sig själv. Att leva tillsammans med andra människor innebär toppar, dalar och kompromisser. Det är nog viktigt att det finns en balans och kommunikation som båda är nöjda med för att livet inte ska skava.
 
I det här fallet handlade det om medvetet normföljande, eftersom mitt svar var riktat till @Lingon ifråga om hur många som är "... envisa med att man ska sova tillsammans för att normen säger det."

Jag avsåg inte att säga att det var ett medvetet normföljande. Det var det du som tolkade in. Jag menade bara att normen att man ska sova tillsammans är så enormt stark att många inte ens tänker på att man faktiskt kan sova separat. Så de står ut längre än vad som är hälsosamt för dem. Ofta kvinnor eftersom män snarkar mer än kvinnor.
 
Det känns ju lite märkligt att börja dela ut relationsråd efter giftermål, de flesta i Sverige har ju ändå varit tillsammans och förmodligen även levt ihop en tid innan dess 😉

Oavsett så håller jag med om acceptans och kommunikation som några redan påtalat. Ha förståelse för att människor behöver eget utrymme (på olika vis) och att det inte går att förändra någon annan än sig själv. Att leva tillsammans med andra människor innebär toppar, dalar och kompromisser. Det är nog viktigt att det finns en balans och kommunikation som båda är nöjda med för att livet inte ska skava.
Tror jag missade den delen av TS, har bara varit tillsammans ett år i mitt livs första ordentliga förhållande. Men rådet kvarstår om egna täcken. Vilket min pojkvän är väldigt glad över efter att ha fått sova ett par nätter utan när jag rullat ihop mig till en bed-burrito :rofl:
 
Men det är ju partnern man är arg på? Om min man är arg på mig, så är det väl rimligt att det ”drabbar” mig, vem annars.

Sen vet jag ju inte om ”känna ilska” är en grov gest. Att man bråkar betyder ju inte att man skriker och kastar saker i timmar, utan bara att man är oenig om nåt och blir upprörd. Och sen lugnar man ner sig igen när det är löst. Det är inte så dramatiskt.
Nej, känna ilska är ingen gest alls. Det jag avsåg var att använda skrik eller höjda röster, eller andra fysiska gester med någon annan som "target". Som sagt, vi verkar funka väldigt olika och jag skulle inte vilja leva i det. Jag tycker det är rimligare att prata om sina känslor och hantera situationer utan den typen av aktioner eller reaktioner. Skrik och höjda röster är förbehållet krissituationer där kort hanteringstid är vitalt för överlevnad. Jag tänker att det är djupt rotat på något sätt, jag som person känner exakt noll behov av att gapa och gorma eller kasta saker när jag känner ilska.
 
Tror jag missade den delen av TS, har bara varit tillsammans ett år i mitt livs första ordentliga förhållande. Men rådet kvarstår om egna täcken. Vilket min pojkvän är väldigt glad över efter att ha fått sova ett par nätter utan när jag rullat ihop mig till en bed-burrito :rofl:

Jag tror att TS frågade mer generellt så du missuppfattade nog ingenting 😄 Jag reagerade mest på den första meningen, det kändes väldigt främmande för mig att få tips kring relationer så pass långt in i relationen som ett giftermål oftast är i Sverige.
 
Jag tror att det är stort problem. Mellan 10-20 procent av svenska folket snarkar regelbundet.
Alla snarkar dock inte så mycket att det stör deras partners sömn. Jag har haft flera partners som snarkat, det har varit på en ganska vanlig nivå där man tex kan peta lite på personen så att den skiftar position i sängen och därmed slutar snarka.
Alla är inte heller lite lättstörda, bara för att du inte kan sova alls när någon snarkar betyder inte att alla störs på samma sätt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
15 375
Senast: Mineur
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 987
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
44 823
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
593
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp