Era senaste filmer, new edition!

Sv: Era senaste filmer, new edition!

Kl.

Film på min lilla prins.
Rider inte själv på filmen eftersom jag lyckats åka av och landat illa så jag har ridförbud i 3 månader :(

Detta är första gången som han hoppat lite "högre" och han är en ganska outbildad 07:a, första gången ryttaren sitter på hästen och jag tycker att hon gör ett toppenjobb :)

http://youtu.be/vWgXyqWRr14

Svårt att kommentera då man inte vill kommentera ryttaren.
Men hade JAG ridit hade jag låtit hästen vara mer, inte sitta och måtta och backa av på en så orutinerad häst.
Nu ser det ut som att hon backar in i hindren och galoppen är väldigt kort.
JAG hade ridit den lite friare.

Jag tycker hon rider hästen exemplariskt!

Om det är första gången hon sitter på den och den är grön så är väl detta hur bra som helst!

Visst skulle man vilja att den fick lite mera kraft framåt i sprången men om den är orutinerad så kommer detta med styrkan i kroppen...
Den sur att hänga på i handen lite och ibland kan det bli lite svårt att träffa hindren (Detta är bara hur jag ser hästen, genom en dataskärm så kan ha helt fel!) om man då lägger upp tempot skulle hästen aldrig hinna med att se vad som kommer eller vart den ska... Jag tror även att själva filmen är rätt "ihoptryckt" vilket gör att man uppfattar galoppen som kort ?!

Mer markarbete och lydnad så kommer sprången senare!

tack!

ja hon rider hur bra som helst! är så glad att kunna få lite hjälp av henne.

det stämmer helt att han hänger en hel del i handen, han har inte riktigt styrkan.
Några bra styrketips som jag kan jobba lite med när jag får börja rida igen själv igen?

Poisonous: Jag som känner hästen vet att det ända hon gör är att rida fram fram fram, för det är ett av hans "problem" att han inte riktigt vill gå fram ordentligt, skulle han få välja tempo så skulle det gå i slowmotion :p

Rida ut! Få upp tempot i kroppen på den! "full fart framåt" "Lek lite svärd och mantel" ;-) klättra massor! Få den att komma fram för din hjälper =)
Övergångar och tempoväxlingar ä ju annars väldigt stärkande! Men ofta behöver man få igång maskineriet lite innan man börjar med "finliret" på hästar som har lite av en handbroms i...

Sedan är de ju jätte viktigt att man inte ska behöva klämma sig gul och blå för att få den att gå framåt man ska säga fram, tack och sedan kunna hålla ett stöd med benen bara =)

Senast ändrad:

ja, den tanken har jag också tänkt. det som är sjukt tråkigt med vårat stall är ju att det inte finns några ridvägar :( kan i vår ta transporten bort till en sandad ridslinga som vi får rida i :) så dit blir det nog en hel del.

klättra har vi ingenstans jag kan göra vad jag vet :(

några bra styrkeövningar hoppning? en del studs kanske?

precis som du säger så ska man ju inte behöva skänkla halv ihjäl sig för att han ska gå fram, vilket faktiskt var det senaste vi tränade på för min nya tränare. :)

Senast ändrad:

Serier är bra!
Bom 3m räcke 3m bom 3m räcke osv ju starkare han blir desto fler räcken kan man lägga till... sedan kan man lägga oxrar istället för räcken!

De viktigaste är att man rider in i lugn galopp så hästen hinner jobba ordentligt! Den ska hoppa på styrka inte på fart :)

Jag gör ett försök :D

Jag känner ju inte alls till er historik, men har du provat hoppa på hackamore?
Träna lite avståndsbedömning med tex galoppbommar eller cavaletti på volt.
Sen tar hon gärna av något stort, blir flack, inte optimal språngkurva. Nu är hon ju ung, men om du kan träna hemma på att lägga henne lite närmare hindret, eller bara utdragen markbom.
:)

Nån som kan komma med konstruktiv kritik? :angel:

Sista delen av banan blev bättre i 1,15 klassen!

I början tycker jag du tar problemen innan du kommer. Du vet att den blir stark och drar vilket leder till att du bromsar i svängen och då blir hon stark och du får antingen lite backlund med hela hästen i handen eller så måste du rida av den och då springer den såklart efteråt.

Tror att du hade tjänat på att vara lättare i sitsen och mer framme mellan hinderna. Dels eftersom den är känslig och lätt blir springig när du driver med sitsen. Men också för att mellan hinderna kunna förhålla genom att räta upp dig! Nu sitter du redan bak med överkroppen och då måste du ta med handen och då protesterar hästen. Den blir lite fångad mellan sitter som säger fram och hand som säger nej.
Sista delen av banan låter du henne flyta på mer och då trivs den bättre även om den tar en bom på den gula oxern. Det tycker jag är ett "bra" nedslag där du låter hästen ta ansvar... Det lär den att backa av och inte vara så flack!

Så stiligt ekipage med bra kapacitet. Hitta en ridning som är lite mer med hästen och låt hinderna vara hennes ansvar. Alltså håll den inte ifrån hindret, lägg ner handen och lär den att koncentrera sig på hindret ;-)

Oj!

Vilken förbättring!

Detta är nog en häst som skulle behöva gå en klass/tävling ett tag där du kan fokusera på framridningen och få henne helt framme för skänkeln och kunna ha benen om så huvudskakningarna försvinner =)

Till Nooneyouknow:

Tack, kul att du tycker att vi förbättrar oss! :laugh:

Ja, just skänkeln har hon väldigt svårt föratt acceptera. Men hon har blivit bättre både med skänkeln och så slår hon inte lika mycket med huvudet som t.ex Laholm, så går nog att få henne lydig/lugnare med massor av träning :angel:

Tack! Ska försöka tänka på en lite lättare sits :laugh:

Hon har en väldigt stor galopp så kan va därför det ser ut som jag samlar henne för mycket. Vet inte om du sett dom andra filmerna på henne, där ser du skillnad. På dom filmerna backar jag henne hela tiden, mest för att jag va rädd att tappa kontrollen på henne då hon kan va ganska stark. Tempot är något jag jobbar med hela tiden, att tänka framåt istället för bakåt :p

Tack! Ska försöka tänka på en lite lättare sits :laugh:

Hon har en väldigt stor galopp så kan va därför det ser ut som jag samlar henne för mycket. Vet inte om du sett dom andra filmerna på henne, där ser du skillnad. På dom filmerna backar jag henne hela tiden, mest för att jag va rädd att tappa kontrollen på henne då hon kan va ganska stark. Tempot är något jag jobbar med hela tiden, att tänka framåt istället för bakåt :p

Inte så jag minns tyvärr...
Men det syns ju absolut att du tänker på det! Det är väl alltid det svåra när de är både framåt och har stor galopp att man gärna fastnar i bromsen...

En grej man kan tänka som funkar ibland är att istället för att tänka framåt så låter man bli att bromsa... Bara så att man inte gasar mer när hästen redan är på utan mer låter det flyta på:D
Men som sagt- jättetrevligt ekipage och härlig vilja i hästen! Kommer bli kalasbra;)

Fick lite hjärnsläpp innan, ang knapparna :o

Japp, har provat hack men det funkar inte alls. Hon bara ställer sig så fort hon känner trycket på nosryggen.

Ja, hon har lite för bråttom ibland :P Tränar mycket serier, studs mm just för att hon ska ta det lugnare. Bom före och efter hindret & 5,5 kör vi ganska ofta så hon kommer lite närmre och hoppar upp sig lite bättre :)

Tack! Haha ja hon tycker det är lite väl kul ibland, men hoppas hon taggar ner mer och mer :D

Såg väldigt lugnt och kontrollerat ut. Men ser ut som att du rider lite med handbromsen i imellanåt (jag har samma problem ibland:p). Eftersom den ser ut att ha liten galopp så hade jag nog låtit den flyta på lite mer och kanske lite bättre tempo. Som t.ex mellan studs-oxer så hade jag valt ett mindre ;)

Men såg väldigt trevligt ut för övrigt :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 273
Senast: lizzie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 934
Senast: QueenLilith
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 047
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka