Era senaste filmer, new edition!

Markarbete idag, fokuserade mycket på att få kontroll på yttersidan (speciellt i vänster varv), han brukar sladda ut baken mycket och tappa vänster bak. Han backade av lite mycket men när vi började hoppa högre senare tog han i ordentligt:

Hej! Har kollat mycket på denna tråd och kommer ej ihåg om jag lagt in något någon gång.
Men nu tänkte jag att jag ska göra det :)

Jag fick min första häst juli 2014 en otroligt lugn men ändå busig polle på 12år! :D
Första filmklippet är när jag hoppar den första gången på ´nya hemmaplan jag hade inte bra balans eller något han hoppar mycket med rygg och bakben.

Och här är en film när jag hoppar honom 6 januari 2015.. Skillnad är det ju förut kunde ja knappt hoppa 70-80cm på han utan att tappa balans för att han hoppa så högt över hindren. I dagsläget har vi hoppat 125cm på en oxer. :) På detta klipp hoppar vi runt 115-120 på ett hinder i slutet.

Men skulle jätte gärna vilja ha tips på hur man kan få bättre eftergift?.. Jag är lite snål med den när hindrena höjs för att ibland är han lite glad och bockar smått.
Hoppas filmerna funkar! :D

Men skulle jätte gärna vilja ha tips på hur man kan få bättre eftergift?.

Ser med nöje fram emot att det trillar in tips angående det här för jag har samma problem. :D

Och så får jag väl passa på att lägga in en film när jag ändå är här och skriver. Terränghoppning inomhus pysslade vi med tidigare i veckan och det var hur roligt som helst. :bump:

Vilken skillnad! Polle ser väldigt glad ut, lite väl ibland kanske :D

Ska se om jag kan förklara hur jag tänker efter att ha sett filmerna, inte helt lätt ibland :grin:
Men på båda filmerna åker överlivet bak, och du rätar upp/sätter dig ner för snabbt. Det gör att du trycker ner ryggen/bakbenen i hoppet ist för att låta honom "hoppa klart" innan du sätter dig ner, samtidigt tar du även armarna med dig när du rätar upp dig = ingen/liten eftergift. Kan tänka mig att det blivit så för att han busat med dig och du vill få kontroll snabbt igen efter hindret så han inte hinner spralla iväg.
Så testa att stå i fältsits, så du har balansen i knäna, luta dig lite framåt och skjut fram handen lite nån meter innan hindret. Stå kvar enda tills han landat med alla benen innan du rätar upp dig och sätter dig ner.
Tror att det mesta handlar om att du måste våga slappna av hitta balansen över/efter och lita på din polle :)

Hoppas du förstår något, är så fasligt svårt att förklara med text :p

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 291
Senast: lizzie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 934
Senast: QueenLilith
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 047
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka