Era senaste filmer, forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Era senaste filmer, forts

Jo de var till dig :)

Ja dumt de där med irländska importer, man vill ju veta vad ens häst har för stam :p

Shit! 170cm i löshoppning, inte illa :)

Det klassas som barrering, och det strider mot djurskyddslagen, så nej.

Det är ju det, speciellt eftersom hon ska gå till avel efter att vi "tävlat klart";)
Löshoppning är det hon är bra på, har aldrig sett en häst som löshoppar som hon:love:, om det bara hade varit så enkelt när man sitter upp :crazy:

Ang de omvända oxrarna så är det förbjudet - jätteförbjudet i Sverige. Men nästan ingen annanstans, och det är därför man måste säga till utländska tränare att det inte är ok.
Det påverkar kanske inte hästen så mycket på långa höjder, men höjer man upp så är det allt annat än rättvist mot hästen att be den hoppa....
Tyvärr så lär många av Sveriges stora tränare och ryttare ut detta till sina elever som inte förstår bättre än att hoppa det som ens tränare säger.
Dessa oxrar gör att hästen hoppar upp jättemycket med frambenen i språnget(, framförallt om hindret gjort så att den gått omkull på bakre bommen innan, vilket inte är ovanligt) men baksidan är att hästen blir jätteosäker i landningen eftersom den inte vet vad som finns bakom hindret - tänk på att hästar inte kan se rakt fram! Och det är i landningen som hästen bygger sitt självförtroende...
Kort sagt; vill man bryta mot lagen och få en häst som hoppar upp sig men som är jätteosäker på sig själv och sin förmåga - varsågod!:grin:

Sv. till dig o Charmex

Jag har hoppat sådana oxrar för både min svenska o utländska tränare, dock så har de varit lite mer parralella.
Och de har varit kanske 70cm max.
Tkr dew är svårt at se de som barrewring men de är klart så är det kankse, men mina hästar hoppar med samma självsäkerhet som alltid så..
Men givetvis nu när jag vet att man inte får hoppa det så ska jag givetvis inte göra det heller

Okej då förstår jag! Men då har ni iaf en bra tanke med det hela:D

Jag kan hålla med dig om att det kanske är att ta i om den bakre bommen fortfarande syns + om hindrena är så små. ;)
Men jag vet att det var väligt uppståndelse för något år sedan då en viss landslagsryttare tränade tillsammans med sina elever på sådana oxrar då främre bommen låg på kanske 1.50 och bakre 1.20 och dessa var BREDA. Då ledde det till att hästarna nästan landade på 1.20 bommen, snubblade efter hindret och nästan gick omkull (tror ingen faktiskt gjorde det), då kanske man kan förstå att hästarna tog i som idioter nästa gång de skulle hoppa hindret. DÅ är det barrering...:O

Ja då är de självklart de, så skulle jag aldrig göra med mina hästar, inte en chans, jag vill ha glada o modiga individer. :)

Tack! Jasså, vad bra då vet jag. Reflekterade inte över det när jag red. Tror nog inte han hade den tanken bakom hindret heller förutom att jag skulle ha något att hoppa fram på som var lite lägre än själv banan.. men jag vet inte..

vad fin hästen ser ut att vara! härlig galopp!

Den såg fin ut :) Dock ser det ut som om den slår ifrån handen på dig.. Försök ha mjukare händer och använda benen mer! ett litet tips bara, förstår att du inte har lärt känna hästen än! :)

Härlig häst!
Hoppas vi får se fler filmer på er!

Kan du inte berätta lite om honom?

kl

En ny film på min 05a, hon har inte varit jättemycket igång sen jag kom ner till Skåne igen, bl.a. på grund av kolik och flera olika hagskador.. Men har trots detta lyckats pricka in lite hoppträningar så helt off på den fronten har hon inte varit! :)

I torsdags fick hon verkligen jobba när dagens övningar handlade om bommar på marken "överallt", vilket hon tycker är både svårt och onödigt. ;) Men tyckte hon skötte sig bra ändå, framförallt så var hon otroligt lugn. Skulle vilja kunna sätta ihop henne lite mer och komma ner i sadeln lite ibland för att påverka henne mer, men eftersom att hon är som hon är så får jag fortsätta kompromissa lite och låta det komma med tiden........

Ett litet hopklipp från slutet av träningen:
http://www.youtube.com/watch?v=PQzulLGnCrE

Hopptränade lite för min kusin i fredags. I slutet låg hinderna på 1 m, det var första gången jag hoppade en hel bana på den höjden :)
Kommentera gärna! :D

http://www.youtube.com/watch?v=7D-MdP2chBs
(har ni tråkigt så ha på ljudet, gaanska roliga kommentarer :p)

Ett tips är att träna mer på att landa i rätt galopp, det underlättar när hindren blir högre. Tycker heller inte att det är ponnyns fel att den stannar första språnget (av det man hinner se d.v.s.)

Vi har lite svårt för det där med galoppen efter hinder. Hon vill gärna landa i vänster galopp som man kanske ser ;) Hon har lättare för vänster galopp över huvud taget.
Nej, det var mitt fel att hon stannade :p Jag är så van vid att hon hoppar utan att man behöver "övertala" henne, så jag glömde att hålla om (A)

Tkr de ser fint ut. Behövs tränas lite på balansen o så att du blir stadigare i din sits. Mkt trevlig ponny!
När du hoppar högre hinder som när du kom upp på 1m så måste du tänka på att ha starkare och mer välbalanserad galopp så kommer du komma bättre på hinderna.

Tkr de är synd att kalla de där hoppträning. Din kusin borde ha coachat dig mer, inte bara säga vilka hinder som ska hoppas utan säga vad du ska göra bättre osv, tex mer ben, mjukare hand, gör en halvhalt, större galopp, ja du vet sånt där :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 283
Kultur Vilken film tänker jag på? Amerikansk films som är gjord runt 2000 nånstans. Det jag kommer ihåg av handlingen är att det är en vuxen...
Svar
3
· Visningar
339
Senast: Sel
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 167
Gnägg https://www.tidningenridsport.se/fei-forbjuder-filmande-pa-tavling/ Länken finns ovanför. Är en plusartikel så kunde inte läsa mer än...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 546
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar