Era favorithundraser

Sv: Era favorithundraser

Finns en hel del hundraser som jag skulle kunna tänka mig.
Men min absoluta favvo är
Rottweiler Träffade en när jag var 13 år=26 år sedan, då var jag fast, 2010 skaffade jag min första. Fick somna in i mars i år p.g.a. snabb obotlig sjukdom :'(
Men har nu en ny liten tös.

Bouvier des flandres är en annan ras, inte för att jag gillar deras utseende egentligen, men helt underbara hundar. Har en hanne på 2 1/2 år.

Boxer Men det är så svårt att hitta de med längre nos som jag önskar de skulle ha.

Riesen

Rysk svart terrier

Östsibiriks Lajka Underbara hundar, men jagar tyvärr inte längre

Det är mina gilla-raser

Favoritrasen och min ras är helt klart Staffordshire bullterrier. Varför? Det är en enorm personlighet i lagom kompakt förpackning. Den är mångsidig och kan användas såväl på exempelvis agilitybanan som den kan ligga och snarka i soffan. ;) Tycker lika illa om oväder som jag gör, så inga långa turer i spöregn eller liknande behövs. Man får skratta massor med en staff i hushållet. :D Tycker om att de älskar i princip allt och alla, särskilt barn.
2013-09-03132955_zpsc1d74440.jpg

Andra raser jag skulle kunna tänka mig är Fransk Bulldog och Boston Terrier.

Kl

Tax
Tibetansk spaniel
Långhårig collie
Pomeranian

Blivit mer och mer förtjust i småhundar.

Givetvis äger jag en blandras, ett hopkok av bruks- och vallraser. Världens bästa gottochblandatpåse;)

KL

Jag gillar
Malinois- för den otroliga arbetsmotorn
Kelpie- för motorn och för den behändiga storleken

Sen tycker jag att Lancashire heller verkar fräcka!

Finns många jag gillar, sedan är det vissa som vi inte skulle skaffa även om vi gillar dem.
De jag fastnat mest för är väl dessa
Bruksschäfer, det är en härlig ras som är rolig att jobba med.
Rottweiler, inte jättemycket erfarenhet av den rasen men otroligt vackra är dem.
Dessutom vill jag ha en hund för bruksgrenar.
Ridgeback, så vackra hundar! En dag ska det bli den rasen, men nu tror jag inte den passar oss.
Saluki (eg alla vinthundar), samma som för ridgeback :p Men en dag så :love:
Retriverraserna, vi är inne på en golden när dagen för att skaffa hund kommer.
Det är fina hundar, lätta att ha och göra med och bra storlek.

kl

Schäfer, gärna mkt lurv och svart
Cane corso
Lapphund
Papillon
Skulle kunna tänka mig en svart kelpie
Collie tycker jag är så vackra (långhårig)
Saluki

Långhårig collie - Är uppvuxen med denna ras - kennel i mindre skala. Vackra, föriga, lagom mycket motor och toppentemperament.
Flatcoated Retriever - För de matchar min personlighet, vi är ungefär lika flamsiga!
Boxer - Pajasar <3 Verkar ha underbara personligheter!
Belgisk vallhund (tervueren och groenendael) - så vackra
Rottweiler - Lättlärda och underbara, med flera egenheter som man kan störa sig så in i norden på men i slutet av dagen så finns bara :love::love::love::love:
Pitbull - Jag bara måste ha en för att motbevisa alla fördomar folk har. Att jag sedan aldrig träffat en "äkta" (dvs ingen blocketköpt amstaffkorsning, eller "fullt registrerad - i jordbruksverket" - variant) renrasig pitbull med stamtavla, och således inte alls kan bilda mig en riktig uppfattning om rasen , hör inte hit :angel:

Senast ändrad:

*KL*
Först och främst mina nuvarande raser:
Cairnterrier - robusta, charmiga, GLADA, älskar folk, hänger med på allt och så är de söta också :). Det finns en anledning till att de kallas "Världens bästa kompis"!
(Jakt)labbe - funkar till nästan allt, lättlärda, uthålliga, mjuka, samarbetsvilliga, vänliga... listan kan göras lång. Och vad är vackrare än en glad labbe som springer över ett fält med en dummy (eller en and, om Nikka får välja) i full fart och gör det de är ämnade att göra?

Andra raser som jag gillar av en eller annan anledning: Isländsk fårhund, terv, lapsk vallhund, schnauzer, bc, aussie. Utseendemässigt så smälter hjärtat av spetsar :love:.

kl

Jag glömde skriva Mops! Vet inte alls om dom skulle passar vårt liv och sambon vill inte ha en, men jag tycker dom är fräsiga! :D

Så min flock skulle nog bestå av Xerox (schäferlabradoren vi har nu), Xia (dalmatinern vi har nu), en dalmatin till (sambon vill ha), en welsh corgi och en mops! :D

Min lista toppas av en riktig bruksschäfer, alternativt en border collie. Jag älskar deras utseende och olika energier.

För mig är det dock aldrig någonsin aktuellt med någon utav dessa raser då jag tyvärr inte har varken tiden eller ett stort nog intresse för att kunna få bra hundar utav dessa raser.

Gillar rejäla hundar , så favoriterna är :

Pitbulls : Gillar ej alla dessa fördomar mot denna fina ras , det är en trogen människovän och lojal , vi skapar hunden .

Tosa :Japansk ras som jag gillar väldigt mycket .

Senast ändrad:

Welsh Corgi pembroke & cardigan. :love: Behändiga hundar i rätt storlek, vakna och glada! Älskar allt och alla.

I övrigt gillar jag heeler, aussie, springer spaniels och finsk lapphund. Med flera. ;)

Bearded collie såklart. Gillar att de är enkla att ha att göra med, väldigt formbara mångsidiga och föriga, och de är väldigt lagoma för mig :-)
1468773_10151714475412343_767266388_n.jpg

Annars gillar jag verkligen retrievers och det blir nog en sådan i framtiden :) Gillar deras mångsidighet och glada sätt! :-)

Alla Retrievers och (lite större) Spaniels :love:
Absolut största favoriten är Golden, men även Flatte, WSS och ESS är på absoluta topplistan.
Jag tycker mest om dem för att de passar mig, glada pigga hundar som hänger med på vad man än hittar på. Snälla och vänliga. Och inte minst otroligt vackra.

Boxer - behöver jag säga mer? :love:
null_zpsc1831207.jpg

null_zps72257a2c.jpg

Älskar även Samojeden, för deras utstrålning, temperament och mångsidighet.
DSC_0523-2.jpg

Kl
Golden retriever - pga deras mångsidighet, deras fina utseende och för att jag gillar temperamentet

Rhodesian ridgeback - så vansinnigt vackra!

Sen gillar jag lapphundarna också.

Engelsk setter (jakt)
Min första hund :love: ett säkert kort för min del, vackra, milda och sen gillar jag att jaga

Irländsk setter (jakt)
Uppvuxen med irländare, vackra, snälla och arbetsvilliga

Strävhårs vorsteh
Kan bli mitt nästa val av ras. Vackra tåligare och skarpare än settern. Kan jag jaga mer än fågel med och så tror jag att en skarpare ras passar mig bättre

Utseendemässigt: S. Husky (race varianten), Kelpie och Border collie

Mentalt: Irl Setter (jakt), Korth Vorsteh

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 109
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 547
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 448
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar