Era bästa äpplerecept

nickan1

Trådstartare
Jag har äpplen i massor så dela gärna med er av era bästa recept med äpplen. Hittills har jag gjort äpplemos, äpplechutney, äpplepaj och lagat gryta med fläskfilé och äpplen och gjort falukorv i ugn med äpplen. Så äter jag äpple till frukosten varje dag med. Älskar äpplen men vill ha lite ny inspiration och kanske hitta några nya rätter som man inte tänkt på.

Äpplen är gott i höstsallader eller bara smörstekta tärningar som middagstillbehör. Gärna till fisk, och gärna kombinerat med svamp.

Förra hösten - efter en bättre odlingssommar än denna - gjorde jag ofta sallader med lätt stekt grönkål, äppeltärningar, gul- eller rödbetor, kvarngryn och fetaost eller getost. Hann inte tröttna på det!

Torkade äppelringar att ha i müsli.

Och (något som jag inte testat själv), godisremmar/fruktläder kanske?

Recept:
  1. Skala äpplena, skär dem i klyftor och ta bort kärnhuset. (Har du passervagga kan skal och kärnhus vara kvar, det ger mera smak åt purén).
  2. Koka frukten mjuk och mosig i lite vatten, ca 1 dl vatten per kilo skuren frukt. (Två liter skuren frukt brukar väga ett kilo.)
  3. Gör purén slät genom att vispa med elvisp, köra med mixerstav eller mosa i matberedare. Allra bäst är om du har en passervagga.
  4. Purén behöver inte sötas, den innehåller ca 10% socker i sig.
  5. Purén breds ut på ett bakplåtspapper. Bred ut ett lager som är ca 3 mm tjockt. Det brukar gå åt ca 4 dl puré per plåt.
  6. Låt torka i ugn, i 50 grader, i minst 8 timmar. Ha luckan lite öppen så att vattnet kan komma ut. OBS! Gör inte fruktlädret under natten, ugnen behöver tillsyn. Kontrollera plåtarna med jämna mellanrum och det är bra att byta plats på plåtarna under torktiden.
  7. Äppellädret är färdigt när purén är helt torr och man kan dra loss det i ett helt ark. Känn efter, går det inte att lossa, låt den vara kvar i ugnen ett tag till.
  8. Förvara äppellädret hoprullat eller skuret i bitar.

Jag har äpplen i massor så dela gärna med er av era bästa recept med äpplen. Hittills har jag gjort äpplemos, äpplechutney, äpplepaj och lagat gryta med fläskfilé och äpplen och gjort falukorv i ugn med äpplen. Så äter jag äpple till frukosten varje dag med. Älskar äpplen men vill ha lite ny inspiration och kanske hitta några nya rätter som man inte tänkt på.
Jag vet inte vad för sorts äppelpaj du har gjort, men jag ÄLSKAR riktig amerikansk äppelpaj med botten och lock. Massor med kanel och muscovadosocker i fyllningen.
Sedan gjorde jag också en äppelsockerkaka i långpanna till jobbet som blev MYCKET uppskattad. Väldigt saftig och god, blev den :) !

- Äppelcidervinäger
- Torkade äppelringar
- Äppelmarmelad

@bettysmatte du får gärna lägga upp recept på en amerikansk äppelpaj du gillar! :)
Jag brukar göra ett eget "hopkok" från olika recept.

Brukar använda Leilas pajdeg:
https://www.koket.se/leila-lindholm/efterratter-och-godis/frukt-och-bar/american-apple-pie/

Men fyllningen har jag tagit från ett amerikanskt recept, och den är så är:

1/3 cup muscovadosocker
1/3 cup strösocker
1 msk potatismjöl
1 tsk citronsaft
1 tsk kanel
7 1/2 cups skalad och skivade äpplen (mängd äpplen kör jag lite "på känn")

Pajlocket penslas med en blandning av 1 ägg och 1 msk mjölk. Strö 1 msk råsocker på.

Baka i ca 35 min i 220 grader.

Jag brukar göra ett eget "hopkok" från olika recept.

Brukar använda Leilas pajdeg:
https://www.koket.se/leila-lindholm/efterratter-och-godis/frukt-och-bar/american-apple-pie/

Men fyllningen har jag tagit från ett amerikanskt recept, och den är så är:

1/3 cup muscovadosocker
1/3 cup strösocker
1 msk potatismjöl
1 tsk citronsaft
1 tsk kanel
7 1/2 cups skalad och skivade äpplen (mängd äpplen kör jag lite "på känn")

Pajlocket penslas med en blandning av 1 ägg och 1 msk mjölk. Strö 1 msk råsocker på.

Baka i ca 35 min i 220 grader.

Tack! Ska testas :D

Finns mycket gott men här är ett par favoriter som jag inte tror nämnts än.

Rårörd äppeldricka är ett bra sätt att använda många äpplen. Brukar minska sockret och frysa in den istället i plastmuggar. Perfekt måltidsdryck med en karaff vatten och en mugg!

Världens enklaste kaka som är sjukt god med äpple. Men även rabarber, blåbär... här går den under namnet Allys kaka. https://www.tasteline.com/recept/syster-elsas-appelkaka/

Och sen skalar och klyftar jag och fryser in som de är. Så får man använda till vad som lockar mest på vintern, äppelkaka, mos eller annat.

Tack så mycket för alla tips:bow::bow: Mycket som låter gott och spännande, till fisk har jag aldrig provat äpplen men det ska testas. Frysa in och ha till vintern var ett bra tips och får testa att göra rårörd äppeldricka med. Äpplemust känns lite krångligare att göra själv men funderar på att kolla om det finns något musteri på rimligt avstånd. Grilla äpplen låter bra och kakorna får nog testas en i taget om vi inte ska äta ihjäl oss. Kanske blir det till vintern med lite infrysta äpplen. Sparar alla tips och tar några i taget ni har verkligen gett mig många bra idéer på saker jag inte testat förr.

Tack så mycket för alla tips:bow::bow: Mycket som låter gott och spännande, till fisk har jag aldrig provat äpplen men det ska testas. Frysa in och ha till vintern var ett bra tips och får testa att göra rårörd äppeldricka med. Äpplemust känns lite krångligare att göra själv men funderar på att kolla om det finns något musteri på rimligt avstånd. Grilla äpplen låter bra och kakorna får nog testas en i taget om vi inte ska äta ihjäl oss. Kanske blir det till vintern med lite infrysta äpplen. Sparar alla tips och tar några i taget ni har verkligen gett mig många bra idéer på saker jag inte testat förr.
Jag pressade över 25 liter äppelmust mha en råkostcentrifug för ett par år sedan, det fick sedan rinna av genom en silduk innan jag gjorde cider av det. Blev väldigt gott, men musten i sig var väldig god den med så har du bara tillgång till en centrifug så funkar det att göra själv även om det är lite pyssel. :up:

Nästa vecka ska jag pressa egna äpplen i en press som jag köpt på nätet, ska bli kul att testa. I år ska jag istället för att slänga fruktmassan på komposten blanda ut det med lucern och ge till hästarna som komplement. :idea:

Liknande trådar

Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 111
Senast: Halcyon
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 497
Senast: Lingon
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
990
Senast: ildiko
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av... 5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 434
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka