Era avelsston

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Era avelsston

Vi är rätt bekväma av oss och använder det som finns i närheten:D. eftersom vi bodde "mitt i smeten" 1 mil från Hella fanns det vansinnigt många hingstar tillgängliga inom en radie på 3-5 mil. Priset är ju som sagt ofta bättre på de unga hingstarna vilket är en viktig orsak annars är det rätt mkt slump (jadå det erkänner jag) vilka hästar vi använt. Thristur använde vi redan som 4-åring och sambon har en liten hemlig förälskelse i honom (och de avkommor vi hittills fått e. honom) plus att han jobbat ganska mkt för en av delägarna så han har fått betäckningsrätt i lön (slumpen som sagt).
Den enda gången vi betäckt med en obedömd hingst är dock i år, vet inte om vi kommer göra det igen alla de andra är hingstar med en bedömning över 8,0 och med en stam som vi tyckt vara intressant.
Den absolut mest genomtänkta och efterlängtade betäckningen var dock en gammal hingst (Andvari frá Ey) och det är den klart fulaste unghästen jag har:p, hon verkar dock ha fina gångarter och är kul att jobba med, jag har precis börjat rida in henne.
Nackdelen med att använda de unga hingstarna är att de verkr vara e. Orri allihop, jättefina hingstar men vad gör man sen när alla ens ston är barnbarn till Orri och det bara finns Orriavkommor som man vill betäcka med?

Kom på lite mer att skriva om mina ston....skulle egentligen kunna skriva hur mkt som helst:D

Eftersom jag ridit båda gansk mkt (Kolfreyja i måååånga år, Elding lite mindre) känner jag till deras styrkor och svagheter rätt bra. Kolfreyja har jag ridit in själv, Elding var grundinriden när vi köpte henne.
Kolfreyja är svårare att välja hingst åt, hon är av den lite nervigare typen och blev lätt spänd vilket ledde till att gångartskvalitéerna inte alltid kom till sin rätt, hon är dock exteriört riktigt bra och gångarterna fantastiska då man lyckades få henne att slappna av.
Elding är okomplicerad att rida, hon går rent i alla gångarter och kan ridas av de flesta även om hon har mkt motor. Hennes svaghet ligger framförallt i exteriören, hon är ganska tungbyggd och med rätt dålig benställning fram ("paddlar" mkt ffa i tölten). Det känns som om vilken bra korrekt byggd hingst som helst kan ge bra avkommor med Elding. Tiden får dock utvisa om jag har rätt eller inte...

Hej

Hon heter Hressa från Lagetorp
e. Hrafnfaxi fra Reyjkavik u. Stjörnu Stygg fra Krossi
Kram Suss

Hej,

Så roligt att se en så fin helsyster till mitt sto :). Har ett 5-årigt sto som heter Dana från Dahlgården med precis samma stam. En väldigt vacker och trevlig tjej om jag får säga det själv ;). (Inga föl på gång precis nu, kanske om något år eller två.)

/Ingela

*kl*

Mitt sto Tindra frá Österkulla, e:Mökkur frá Varmalaek ue: Thröstur frá Teigi är dräktig med Ómi från Stav.
Beräknas föla ca 14/6 -09.

Hemma har vi även dräktiga Kengála frá Höskuldsstödum e: Galsi frá Saudarkróki, även hon dräktig med Ómi.
Beräknas föla ca 4/7 -09.

main.php

Tindra (foto: Svalan)

main.php

Kengála (foto: Moli)

omi1.jpg

Ómi

/Malin

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 182
Senast: Sirap
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V