Era avelsston

Status
Stängd för vidare inlägg.

Venus_in_Furs

Trådstartare
Det pratas mycket om hingstar här nu, men minst lika intressant är väl avelsstona ni använder? Vore kul med en presentation med stam, ev. bedömning och bild:) Ev. tidigare avkommor med!

Sv: Era avelsston

Får man presentera en kommande avelsto=)
Eller ett avelssto som kombineras med träning/ridning=)

Jorunn har fått ett föl hittills och jag är oskyldig till denna lilla krabat.
Köpte henne dräktig=)

Tanken är väl att visa Jorunn till nästa år hon har visats sig ha mer kapasité än vad många trott när de gäller gångarterna.
Och stammen kan jag inte utantill passet har tränaren för tillfälle vet bara att den är helt oki vad andra sagt!

Men hon är iaf efter freyfaxi från å så ska man till å stava:crazy: låter iaf som tjurinappi:D

Mamman heter Globlesa från Broaskog

Jorunns fördelar är hennes gångarter, psyke och vissa delar extriört åt de grövre hållet som jag vill ha de.

Nackdelar är något kortare framben lite grov hals och rätt liten.

När jag väljer hingst kan jag ju inte välja en supergrov hingst för då blir ju fölet maffiosan själv. Och FÖR grov är inte bra lika illa som för ädelt.

Så jag försöker välja hingstar åt de liiiite grövre hållet med lite längre ben för att få upp frambenen på ev kommande föl.

Väljer hingstar som antingen är små men enligt statestiken ger stora avkommer oavsätt storlek på stoet.
Eller stora hingstar som också ger stort.

Vill ha en ren 4-gångare till hingst som har väldigt lätt för att växla mellan alla gångarter så som min egna har.

Jag kommer väl inte betäcka förrens om minst 2 år så jag har god tid på mig finna DET till mitt sto:D

Nu har ju inte Ör några tidigare avkommor, och är inte dräktig heller men ska ju betäckas nästa år så jag hoppas att det är okej att hon är med här också :)

Ör frá Teigie II
e. Kongur frá Teigie II
u. Hylling frá Flugmýri

Ör är totalbedömd till 7.82
Extriör
Huvud 7.75
Hals-manke-bog 8
Rygg och kors 8
Benkvalité 7.88
Benställning 7
Hovar 7.5
Totalt extriör: 7.78

Ridegenskaper
Tölt 8.5
Trav 8.5
Pass 5
Galopp 8
Vilja 8.25
Lynne 8
Helhetsintryck 8
Skritt 8.5
Totalt ridegenskaper: 7.85

23208470.jpg

Stina lär det ju ta ett par år innan hon får bli mamma, men hon får hänga med på ett hörn iaf.

Stina från Hästabet
e. Flipi från Österåker
u. Tibrá frá Kaldbak
BLUP 108

20909260.jpg

Kaela Fra Arbakka
22715362.jpg

e.Heimdallur fra Arbakka, ee.Stigandi fra Hvolsvelli,
farfars far är Bylur fra Kolkuosi, farfars mor är Stjörnunott fra Kolkuosi
eu.Hrönn fra Kolkuosi, farmors far är Stigandi fra Kolkuosi(även pappa till Bylur som är Kaelas farfars far)
farmors mor är Brana fra Kolkuosi.

Sedan ska ni få höra om linjeaveln på Kaelas fars sida.
Hördur Fra Kolkuosi är pappa till Stjörnunott fra Kolkuosi,
Stigandi fra Kolkuosi och Brana fra Kolkuosi.

u.Asa fra Arbakka, ue.Alftarleggur fra Arbakka, morfars far är
Bylur fra Kolkuosi som också är Kaelas farfars far.
Morfars mor är Kolbra fra Tungu.
uu.Strympa fra Stokkholma, mormors far är Greifi fra Stokkholma,
mormors mor är Von fra Stokkholma.

Både Greifi och Von har samma far nämligen
Raudur fra Kolkuosi.

Så linjeavlad(inavlad) som Kaela är får man ju hoppas att det är på bra hästar:grin:

Hon är född. 2000, importerad till Sverige i Januari 2007,
då blev hon även inriden.
Hon fick en bebis i år
Glaesir från Borgen
e.Bjartur fra Egilsstödum, ee.Hrafn frá Holtsmúla

23293951.jpg

23294018.jpg

Han visades i år på fölbedömning Omdöme:
"Uttrycktsfullt hingstföl, välrest men med ngt grov hals,
bra rygg och kors, relativt högbent, rejäla ledgångar,
raka rörelser i skritt, visar trav, galopp med spänstiga rörelser,
stabil men vaken.

Lovande

Till vintern ska Kaela på töltsättning, och sedan får vi se om det blir visning och eller betäckning nästa år.

Svala från Rudet född 1994 e Svalur frá Glaesibae u Fema frá Arnastödum e Adam frá Medalfelli

FinetteochSvala.jpg

Svala är totaltbedömd till 8,01, exteriör 8,27, ridegenskaper 7,84

Avkommor:
2004 Snekkja från Smedstorpet e Askur frá Hofstadaseli
Snekkja184.jpg

2006 Álma från Smedstorpet e Álmur frá Laekjamóti
Almahg277.jpg

2007 Skuggi från Smedstorpet e Jór frá Kjartansstödum
Skuggi26juni.jpg

Svala är dräktig med Admiráll från Skáneyland.

Jag är KÄR i Snekkja! Varför har jag totalt missat henne? Vill gärna se mer bilder, gärna i rörelse!

Snekkja drygt 2 månader.
SvalaSnekkjatrav257.jpg

Inte_Ung har ägt henne sedan april 2005, du får be henne om nyare bilder.

Embla från Kalvsvik, stamboksförd
M:Gletta från Kalvsvik, stamboksförd
F:Ódinn frá Saudarkróki. stamboksförd

emblatr18.jpg
emblastill1.jpg

Avkommor:

Eik från Kalvsvik, exteriörbedömd i år som treåring 7.98

ett år:
eikbete1.jpg

Som ettåring fick hon omdömet:
Välrest ungsto med rak noslinje och uttrycksfullt huvud. Bra manke och bogar. Mjuk rygglinje och välmusklad rygg. Välproportionerad. Visar trav och galopp med vägvinnande rörelser. Vaken och trevlig. Rikligt med man och svans.

två år:
eikjuni071.jpg

Fáni från Kalvsvik:
1.5 år:

2 år:

Kiljan från Kalvsvik, född i år:

Senast ändrad:

Här skulle jag kunna skriva en uppsats om min Kolfreyja....
Hur som helst heter hon
Kolfreyja frá Eyvindarmúla
född 1989
e. Kveikur frá Midsitju (stambokförd)
u. Kolfreyja frá Vík (stambokförd)

Innan hon blev avelssto har hon kånkat runt på mig på de isländska fjällen i ganska många år och hon är en underbar ridhäst som gör allt för en ryttare hon litar på.

23200500_58_0003.jpg

Här är hon 15 år gammal när hon hade fölat sent sommaren innan därför inte var ombetäckt

Hennes allra första avkomma var en tjuvbetäckning som hamnade på matbordet:o

År 2000 fick hon ett stoföl som även det var resultat av en tjuvbetäckning
Kolfreyja frá Hvolsvelli
Hon är en trevlig, snäll och pålitlig ridhäst och ägs av en 11-årig pojke.

2002 kom Garpur frá Hellatúni e. Kjarkur frá Egilsstadabae

33200813_07_0009.jpg

Året efter det kom Hátid frá Hellatúni e. Thristur frá Feti

hatid1-1.jpg

Sen 2004 kom Mist frá Hellatúni e. Andvari frá Ey (har ingen bild på henne på photobucket)

2006 kom Fáni frá Hellatúni e. Sveinn-Hervar frá Thúfu

20080707001.jpg

och i år fick jag ett brunt hingstföl e. Natan frá Ketillstödum.

Hon är (fortfarande tror jag) hos Thristur frá Feti i år igen och jag hoppas innerligt att det tar sig och att jag får några föl till undan henne. Hon fick bo kvar på Island i en väns vård då vi flyttade till Sverige 2006

Kul att läsa om alla era fina ston!

Vi har i dagsläget tre ston i avel dels vårt stamsto Vidja frá Tóftum och så halvsystrarna Ofeig från Stenholmen och Spá från Snararp.

Vidja frá Tóftum (ext. 7.85, rid 8.08 tot 7.99)
16432250.jpg

(Foto Emma Jansson)
e. Stigur frá Kjartanstödum (bed 8.15)
u. Grein frá Tóftum (bed. 7.77)
uu. Hrísla frá Laugarvatni (mor till inte mindre än 3 godkända hingstar, däribland Illingur frá Tóftum med 8.81 på ridegenskaper).

Avkommor hos tidigare ägaren: Vilja (e. Stormur från Stenholmen), Glampi (e. Tyr) och Prins från Snararp (e. Fákur)
Glampi blev godkänd hingst i år, som femårig fyrgångare lyckades han skrapa ihop 8.08 för ridegenskaper.
Hos oss så finns ytterligare tre avkommor: Safira (e. Safír från Lönneberga), Smári (e. Flipi) och Svana (e. Hraunar) från Eke Skattegård.
Vidja är vår kronjuvel, helt ovärderlig som avelssto. Man får vara glad om man kommer över en sån häst under sin livstid.
Safira är i år tre år och ska ridas in under hösten, eventuellt matchas hon mot visning nästa år. Vidja är i år dräktig med Hraunar frá Efri-Raudaleak

12123451.jpg

Svana f. 07 e. Hraunar u. Vidja

10221710.jpg

Smári f. 06 e. Flipi u. Vidja

Ofeig från Stenholmen (bed. 7.66)
17793757.jpg

(Ofeig och Mysla)
e. Blaer från Stenholmen (bed. 8.10)
u. Snæfríður frá Fremri-Hundadal (bed. 8.01)
ue. Ófeigur frá Hvanneyri

Ofeig har två avkommor hos tidigare ägaren: Skeifa (e. Randver) och Mysla (e. Elit-Askur) från Örslösa Prästgård.
Hos oss har hon ett årsföl: Vilma Vórsol (e. Veigar frá Vakurstödum) från Eke Skattegård
Ofeig köptes in för sin fina stam, fina resning och gång, därtill så såg de avkommorna vi såg undan henne mycket lovande ut.
Ofeig är i år betäckt med Hraunar frá Efri-Raudaleak

Spá från Snararp (tyvärr obedömd pga skada)
4920359.jpg

(Spá och jag)
e. Blaer från Stenholmen (bed. 8.10)
u. Wisky fra Efra-Seli (bed. 7.69 med flera stamboksförda och tävlingsmeriterade avkommor)
ue. Sikill frá Stóra-Hofi
Spá är i år betäckt med Hraunar frá Efri-Raudaleak

Spá har två avkommor hos oss: Hrammur (e. Forni frá Horni) och årsfölet Vigdís från Eke Skattegård (e. Veigar frá Vakurstödum)
Spá var från början min fina ridhäst, med förhoppning om en lovande tävlingskarriär, men hon fastnade tyvärr i en ond spiral med skador som avlöste varandra på löpande band och bl.a. fick träningen avbrytas pga av en skada endast veckor innan den planerade avelsvisningen…gissa om det var surt. Dock verkar hon vara ett fenomenalt avelssto, avkommorna är visserligen unga men är supertrevliga i lynnet, fina i extriören och visar väldigt mycket steg i gångarterna.

21749758.jpg

Hrammur f.07 e. Forni u. Spá

Senast ändrad av en moderator:

Askja från Lillesjö

DSCN1610.JPG

DSCN1196.JPG

har tyvärr inga bättre bilder.....

e. noi fra nöddegården
u. vena fra nöddegården

Hon är 9år och tyvärr sent tagen, under inridning nu men det blir visning så småningom

Hej
Min häst är inget avelsto men är betäckt i år med Aegir från Skeppargården.
Hon heter Hressa från Lagetorp
e. Hrafnfaxi fra Reyjkavik u. Stjörnu Stygg fra Krossi
Hennes mamma ger fina föl och de som äger henne tycker hon är en guldgruva som avelsto. Hressa är väldigt lik sin mor så vi får väl se.
Här är hon

http://i45.photobucket.com/albums/f75/Suusanne/Bild093.jpg

http://s45.photobucket.com/albums/f75/Suusanne/?action=view&current=PICT0186.jpg
Kram Suss

Vaka frá Vidvik -93 har vi nu fått tre härliga avkommor efter.

Hon är:
e:Lettir frá Flugumyri, ee: Feykir frá Hafsteinstödum.
u: Hrafntinna frá Vidvik ue:Hrafn frá Holtsmula.

Skulle bedömas 2005 men blev sparkad tre dagar innan visningen och blev halt. Kan egentligen inte så mycket själv (lär mig mer och mer hela tiden) så det är härligt att höra andra lite mer proffsigare personer och tränare säga att hon ser jättefin ut. Både gångarter och exteriört.

Nog om henne här kommer bil på henne och hennes avkommor.

IMG_6035.jpg

Vaka.jpg

5-1.jpg

Hennes första -06. E: Oskasteinn

1-2.jpg

Nummer 2 -07. E Dökkvi frá Mosfellsbaer.

1.jpg

Nummer 3 -08. E: Skyr från Lindnäs, eu. Disa från Hocksbo, ee: Askur från Håkansgården.

Vi är väldigt nöjd med alla avkommor (vem är inte det förresten). Vaka är nu dräktig med Skyr igen.

Här är min vackra Vera :love: Hon är den som alltid kommer att ha en stor plats i mitt hjärta. Hon är en otrolig häst på alla sätt och vis. Hon ville alltid göra sitt bästa för sin ryttare och gjorde allt för mig.

Jag kommer för evigt att minnas våra underbara minnen tillsammans. :love:

Men nu får hon vara mamma och hon älskar det. Hon har hela tiden önskat sig bebisar, hon trodde att alla föl på gården var hennes och skulle bestämt in i deras hagar.

Hon blev alltid sååå besviken på mig när hon inte fick gå in och ta hand om "hennes" bebisar. :laugh:

Vera är e: Dagur frá Kjarnholtum I och u: Perla frá Dalsmynni
Hon är född: 1994 så hon är 14 år nu.

Vera

17275275.jpg

17275273.jpg

Vera´s första avkomma Vaena från Fors. Hon är e: Mökkur frá Varmalaek. Vaena är född: 2006 och är nu 2 år. Hon visar mycket gång och har alltid varit väldigt fin i hennes exteriör. Hon är lugn och väldigt snäll.

Vaena
20689380.jpg

17078262.jpg

Vera´s andra avkomma Vilja. Hon är e: Berserkur frá Stykkisholmi. Vilja är född: 2008 och är snart 3 månader gammal. Hon är en liten busfia och är en väldigt bestämd dam. Hon har visat alla gångarter men väljer tölt främst.

Vilja
Bild kommer snart

Vera är nu dräktig med Hrannar von Svada-kol-kir

Senast ändrad:

Här kommer några bilder på Vilja.
Vilja

Nästan nyfödd
21727007.jpg

Nästan 3 månader
23569451.jpg

Nästan 3 månader
23569553.jpg

Vi har bla i avel:

Ísól fra Keldudal e:Orri
bed: 8,23 totalt, tog bla ett VM silver 2007, nu dräktig med Berserkur
isol%20VM.jpg

Ósk fra Strandarhöfði
bed: 8,02 totalt nu dräktig med Vinur fra Efri-Rotum

Mura fra Sydri-Hofdölum, e: Markús fra Langholtsparti
bedömd med bla 10,0 för man och svans!
mura.JPG

Elding fra Keldudal, e: Rökkvi fra Hárlaugsstödum och lilla syster till vår Ísól
tränas nu och skall bedömmas nästa sommar
ELDING1.JPG

Perla fra Efri-Skálateigi 1, e: Gustur fra Holi
tränas nu och skall bedömmas nästa sommar
PERLA%202007.JPG

Lotta fra Stekkjarholti
bedömd 7,50 och är framförallt en fantastisk tölthäst! Nu dräktig med Pegasus fra Sveinatungu.
http://www.nasislandshastar.se/vsadmin/assets/SALUHÄSTAR/LOTTA1.JPG

Långt blev det men några av våra ston kom med iallafall!:)

Jag har ju tidigare presenterad ett av våra ston (Kolfreyja), här kommer det andra:

Elding frá Lambhaga e. Hrynjandi frá Hrepphólum u. Spyrna frá Kirkjubae.

Elding köptes från början ffa in som ridhäst men med tanke på hennes fina stam hade vi i åtanke att taåtminstone nåt föl på henne, nu har omständigheterna gjort att vi betäckt henne mer än vi tänkt från början bla beroende på att avkommarna ser så fina ut!

Picture025.jpg

Såhär ser hon ut på vintern:D

lfads080.jpg

Eldings första avkomma Álfadís e. Saer frá Bakkakoti f. 2003

20080625.jpg

Avkommor nr 2 och 4. Helsystrar e. Thristur frá Feti födda år 2004 och 2007.

20080614003.jpg

Kyndill född 2005 e. Hugi frá Hafsteinsstödum

Folld2008020-1.jpg

Brenna född 2008 e. Rammi frá Búlandi (e. Keilir frá Midsitju)

Elding är nu dräktig med en unghingst e. Thoroddur frá Thoroddstödum u. Samba frá Midsitju

Hur kommer det sig att du använder så unga hingstar (förutom priset och att det ja är vanligt förekommande på Island)? Hur resonerar du när du väljer dem?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 182
Senast: Sirap
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V