Era avelsframgångar?

Fenestra

Trådstartare
Tycker det vore intressant att se vad allas uppfödningar har gjort samt inom vilken gren/ras.
Det verkar som det finns många med stor kunskap och erfarenhet så det vore hemskt kul att få veta mer samt hur ni har arbetat för att nå dessa framgångar.

Tänkte att en mall vore bra.

Så vi börjar med

Ras

Antal uppfödningar

Ålder på äldste uppfödningen

Ålder på yngste uppfödningen

Fortfarande aktiv uppfödare?

Meriter. Här tänkte jag man kunde skriva in om det är ex RIKSföl,utställningschampions, diplomhästar, championats och breedersfinalister samt tävlingsmeriter. Beroende på antal så kan man ju antingen skriva in namn eller antal. Anpassa efter ras givetvis.
Saknar ni något så fyll gärna på med frågor!

Sv: Era avelsframgångar?

Som helt ny så har det inte hunnit bli ngn fin lista ännu men jag fyller ändock i!

Ras Svenskt Halvblod

Antal uppfödningar 1

7 månader

Ålder på yngste uppfödningen 7 månader

Fortfarande aktiv uppfödare? Ja, har ett dräktigt sto

Meriter Inga än så länge

Inte lång lista heller men det har börjat bra..

Ras Morganhäst

Antal uppfödningar 2

8 månader

Ålder på yngste uppfödningen 6 månader

Fortfarande aktiv uppfödare? Ja, har ett dräktigt sto inör 2010

Meriter Riksutställning -09: Bästa föl utsedd av am. domare. Sv. domare: 46p, det andra fölet fick 47p men blev 2:a hos am. domaren.

Ras
Huvudsakligen shetlandsponnyer och swb, men har även blivit ett fullblod (xx) och en ridponny/wpb

Antal uppfödningar

totalt 18+5+1+1=25 (om jag räknat rätt)

född 1993

född 2009

ja, tre betäckta ston

Meriter
SWB - en diplomhäst, hoppdiplom med 53 p (jag känner fortfarande känslan av att se ut som en fågelholk när poängraden lästes upp...), tävlas upp till 140 och två klass 1 (föl resp 3-årssto, båda enligt gamla systemet) och en som rekommenderades att sparas som hingst som 1½-åring (mjukdelsbesvär + att han var kissnödig gjorde att treårstestet blev komplett misslyckat)
shetland - ett diplomsto, som dessutom varit placerad i årgångslopp i ponnytrav som både 3- och 4-åring
8 har startat ponnytrav, i princip samtliga har placeringar och 4 av dem har rekord under 2.40
5 är guldbelönade på utställning, de flesta flera gånger. En har blivit champion föl 2 ggr och en har blivit reserv BIR och reserv bästa föl på utställning för alla raser.
Ridponnyn/WPBn blir tre nästa år och ser mkt lovande ut enligt ägaren, som planerar både sommarpremiering och treårstest.

Senast ändrad:

Ras
Halvblod

Antal uppfödningar
2

3

1

Mamman till ovanstående är dräktig

Meriter.
Treåringer fick gångartsdiplom på treårstest

Ras
Araber och russ

Antal uppfödningar
8, fyra av varje

Född 1997

5 mån

Ja, väntar ett föl nästa år. Men sen blir det nog ettårs paus.

Meriter.
Flashlight har gått bra på ponnytrav, vunnit två gånger och har ett bra rekord för sin ålder, med mycket mer att ge.

Ras Pura Raza Española

Antal uppfödningar 14 st (egentligen 16 men har förlorat två)

Ålder på äldste uppfödningen född 2003

Ålder på yngste uppfödningen födda 2009

Fortfarande aktiv uppfödare? Ja, har två dräktiga ston som båda ska föla i april

Meriter. Första uppfödningen Adicta-P tävlad dressyr lätta klasser med placering och gett två fina föl, Clasica-P född 2004 är dubbel ungstochampion på RIKS samt vinnare för bästa rörelser unghästar på RIKS. Tyvärr har vi inga fölmöstringar på PRE och vi har sålt i princip alla föl och de är inte visade ännu. Har dock en mycket fin 2,5 åring som vi tror mycket på.
Galope-P
Galope-P%20010liten.jpg

Clasica-P på utställning. Sin första avkomma vid sidan här
Clasica%20på%20utställning.jpg

Tar de som är födda i familjen

Ras
Varmblodig travare, russ

Antal uppfödningar
3

-97

-03, död -06

Har ett sto som ska föla nästa år. En islänning. Russet blev inte dräktigt men skulle inte kalla mig superaktiv precis

Meriter
Travaren f-97 mycket kapacitet men höll inte. 5500:- insprunget på 2 löp
Russ f-00 3:e snabbaste treåring i trav med rekord 2.12.3 som treåring. Exporterades sedan till Norge.
Russ f-03 48p på fölmönstring (60p skala), 41p som tvååring, klockade henne på 2.30 när hon bara var lite körd som tvååring. Fick fång hösten som tvååring som inte gick över och togs bort feb som treåring:cry: Min absolut bästa uppfödning som jag hoppades mycket på

I starten av vår uppfödar karriär ;)

Ras: Engelskt Fullblod

Antal uppfödningar:2

Ålder på äldste uppfödningen:3år (strax 4 :))

Ålder på yngste uppfödningen:född maj 2008 (förolyckades tyvärr 2,5 månad gammal :´()

Fortfarande aktiv uppfödare?: Japp mina båda ston är dräktiga och beräcknas föla i slutet av mars! Båda är betäckta med godkända (riktigt snygga) fullblodshingstar!! Dessa ska förhoppningsvis ut på banan och swischa fram :P

Meriter: Äldsta av komman, ett super vackert fux sto, såld till en supertrevlig, duktig tjej som ska satsa på fälttävlan!! Har gått 3års test och blev klass1 (halv cm för låg fick ett minuspoäng annars diplom) finfina lovord inom både hoppning och dressyr, kanon rörelser,fin exteriör och mycket gott psyke!! Såå glad och stolt man blir!!

Ras
Halvblod

Antal uppfödningar
6

12

5

Nej, har inga ston kvar

Meriter.
3 klass 1 föl, en som gått treårs testet, 2 som gått kvalitén samt 2 som tävlar/tävlar regional 120 hoppning, varav en av dom förolyckades i år.

Ras Svenskt Halvblod

Antal uppfödningar 2

Ålder på äldste uppfödningen 1,5 år

Ålder på yngste uppfödningen 1,5 år

Fortfarande aktiv uppfödare? Ja, kommer att betäcka stoet till våren.

Meriter Inga än så länge.

Ras
Nuförtiden SWB, tidigare även ett par ponnyer

Antal uppfödningar
5

21 år (några dagar till)

1,5 år (några dagar till)

Ja, det har varit väldigt glest mellan uppfödningarna, satsar på att det blir fler föl oftare framöver.

Meriter
- 1988 SWB, LB hopp, deb fälttävlan, LC dressyr, kunde blivit en riktigt bra hopp/fälttävlanshäst om jag hade varit en bättre ryttare. B-prem
- 1992 klass 1 föl, tyvärr avlivad allt för tidigt. Återköptes i hopp om att kunna rädda men skadan var för stor enligt veterinär.
- 1999 "ridponnyn" blev 2:a på ASPRs utställning på Bollerup det året och tävlas LA Hoppning.
- 1999 korsningsponny tror bara denna blivit "barnponny"(om det är så bara.)
- 2008 klass 1 föl, SWB. Tror att denna kan bli riktigt bra, men det lär tiden utvisa.
- 2010 1 dräktigt sto, SWB, hoppas på ett friskt föl i slutet av maj.
Inte mycket till meriter än, men det blir förhoppningsvis mer med tiden.
/U

Ras
SWB

Antal uppfödningar
2st än så länge:)

-06

-09

Fortfarande aktiv uppfödare? Ja ingen dräktig i år men skall betäcka till våren.

Meriter
-06 Visad och blev klass 1 såld som fälttävlanshäst
-09 Ej visad pga skadad mamma.

:banana:

Ras
welsh, welshponny av cobtyp WPB samt welsh cob

Antal uppfödningar

25st

skulle varit 9 år men avlivades som 3 åring efter en tragisk olycka. föl nr 2 7 år
8 mån

Nja, väntar bara 1 föl nästa år.
Meriter
2 diplomston av 3 visade ( endast 4 ston i visningsålder).7 fölchampiontitlar, Reserv BIS,BIR x flera 1 visad på SWF utställning med Guld o reserv BIR, 7 åringen tävlad med placering i LA1 dressyr, Gångartsvinnare kvaliten, 7 guldbedömda + 13 klass I bedömda utöver guldavkommorna. 2 avkommer ej visade alls.

De flesta avkommorna är sålda som familjehästar. De flesta är under tävlingsbar ålder än så länge.

Ras
SWB - svensk varmblodig ridhäst

Antal uppfödningar
3 st

6 år (f 2003)

1,5 år (f 2008)

Vilande sådan, då det inte kommer bli fler föl på ett antal år nu iaf.

Meriter
Första uppfödningen fick 39 p på stamboksföring och har tävlat 1m-1,10 hoppning med bra resultat under detta året. Är tyvärr inte visad på 3-års eller kvalitet, det sistnämnda för att betäckningen krånglade så hon inte kunde vara med p.g.a dräktig ena året och för ungt föl året därpå. Annars skulle hon varit visad.

Tredje uppfödningen fick 47 p på fölvisning och gick vidare till lokalt fölchampionat.

Tanken är att de två f. 2008 ska visas på det som de är redo för i framtiden och sedan meriteras på tävlingsbanan. f. 2003 ska fortsätta tävla nästa år.

Svarar för "familjen"

Ras
SWB, det finns även ett New Forest sto så kanske blir det ngt sånt i framtiden ;)

Antal uppfödningar
3 st

10 (f. 99)

1,5 år (f. 08)

Nja, inte än på ett tag men förhoppningsvis blir det fler i framtiden.

Meriter
Första uppfödningen ej visad varken som 3, ef hon inte var löshoppad eller inriden då, eller 4-åring eftersom det krockade med ryttarens tävling med annan häst. Tävlad fälttävlan upp till CNC* med bra resultat, placeringar i Lätt (Var 1 straff ifrån placering i CNC* en gång :grin: ). Hoppning 1.20, felfri 110.
2 st f. 08 ej visade.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Nu behöver jag lite hjälp att tänka av er kunniga hundmänniskor! Jag har en bichon havanaisvalp på 5 månader som jag oroar mig...
2
Svar
30
· Visningar
8 789
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 459
Senast: Korven
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 643
Senast: Philosophia
·
Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 223
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit