Bukefalos 28 år!

Krokiga ben och mat

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!

Nu behöver jag lite hjälp att tänka av er kunniga hundmänniskor!

Jag har en bichon havanaisvalp på 5 månader som jag oroar mig över lite. Han vrider ut ena framtassen något, inte alltid och inte mycket, men det är ändå en liten skillnad mot den andra framtassen. Jag har också lagt märke till att han vid ett par tillfällen ser ut att få en liten rörelsestörning på det benet, t ex första stegen efter att han legat och vilat och ibland när han bara går omkring. Jag skulle inte beskriva det som en hälta, och det är i princip bara jag som ser det här hemma, men min känsla säger mig att något inte riktigt stämmer.

Jag provade att schamponera in honom och ta kort på frambenen och då tyckte jag att det syntes att benet var lite krokigt och hade en rätt knepig vinkel från knät (heter det så på hundar?). Men eftersom jag är helt okunnig på det här med exteriör på hundar, framförallt på små raser, vet jag inte om det är så värst hemskt onormalt, men enligt rasstandarden ska benen vara raka och parallella och det är de inte riktigt. Idag när jag fotade såg de rakare ut, men ändå inte helt. Med fluffig päls ser man inget annat än den där tassen mellan varven (när han sitter framförallt).

Hur som helst, jag har så klart letat runt och läst det jag kommit över och oroar mig för short ulna, så jag kommer ringa veterinär på måndag. Dock fastnade jag för det faktum att flera skriver att foder kan påverka denna sjukdom samt krokiga ben (som inte oxå är short ulna alltså)., och då framförallt on man gett ett mycket energirikt foder (valpfoder nämns ofta). Jag har gett VOH valpfoder och vet inte om det räknas som överdrivet energirikt (har ingen vidare kunskap om foder och hundars behov utan har bara läst mig till att färskfoder är bra). Det finns flera som hävdar att benen kan räta ut sig om man istället ger vuxenfoder eller åtminstone blandat ut med vuxenfoder så att det blir mindre energirikt. Är det någon som har erfarenhet av detta eller har några tankar kring ämnet? Vore intressant att höra.

Jag är inte intresserad av att ställa ut eller avla på honom, för mig får han gärna vara lite defekt ;), men jag vill ju att han ska må bra och hålla för fysisk aktivitet! Vet ju att man inte ska överanstränga valpar, men hur mycket är eg ok att vara ute med dem? Han går mestadels lös i skog och mark och hoppar och skuttar och håller högt tempo när vi är ute.

I övrigt mår han bra, är pigg och glad på promenader och när vi tränar, men sover betydligt mer än han gjort tidigare och verkar lite trött när vi är hemma. Men det kanske hör till åldern? Han tappar tänder och håller på att bli könsmogen har jag märkt. Är det vanligt att de är tröttare då?

Vet inte vad jag vill med detta riktigt, få höra tankar och erfarenheter antar jag ;)
Så, är mycket tacksam för svar!
 
Hej!

Nu behöver jag lite hjälp att tänka av er kunniga hundmänniskor!

Jag har en bichon havanaisvalp på 5 månader som jag oroar mig över lite. Han vrider ut ena framtassen något, inte alltid och inte mycket, men det är ändå en liten skillnad mot den andra framtassen. Jag har också lagt märke till att han vid ett par tillfällen ser ut att få en liten rörelsestörning på det benet, t ex första stegen efter att han legat och vilat och ibland när han bara går omkring. Jag skulle inte beskriva det som en hälta, och det är i princip bara jag som ser det här hemma, men min känsla säger mig att något inte riktigt stämmer.

Jag provade att schamponera in honom och ta kort på frambenen och då tyckte jag att det syntes att benet var lite krokigt och hade en rätt knepig vinkel från knät (heter det så på hundar?). Men eftersom jag är helt okunnig på det här med exteriör på hundar, framförallt på små raser, vet jag inte om det är så värst hemskt onormalt, men enligt rasstandarden ska benen vara raka och parallella och det är de inte riktigt. Idag när jag fotade såg de rakare ut, men ändå inte helt. Med fluffig päls ser man inget annat än den där tassen mellan varven (när han sitter framförallt).

Hur som helst, jag har så klart letat runt och läst det jag kommit över och oroar mig för short ulna, så jag kommer ringa veterinär på måndag. Dock fastnade jag för det faktum att flera skriver att foder kan påverka denna sjukdom samt krokiga ben (som inte oxå är short ulna alltså)., och då framförallt on man gett ett mycket energirikt foder (valpfoder nämns ofta). Jag har gett VOH valpfoder och vet inte om det räknas som överdrivet energirikt (har ingen vidare kunskap om foder och hundars behov utan har bara läst mig till att färskfoder är bra). Det finns flera som hävdar att benen kan räta ut sig om man istället ger vuxenfoder eller åtminstone blandat ut med vuxenfoder så att det blir mindre energirikt. Är det någon som har erfarenhet av detta eller har några tankar kring ämnet? Vore intressant att höra.

Jag är inte intresserad av att ställa ut eller avla på honom, för mig får han gärna vara lite defekt ;), men jag vill ju att han ska må bra och hålla för fysisk aktivitet! Vet ju att man inte ska överanstränga valpar, men hur mycket är eg ok att vara ute med dem? Han går mestadels lös i skog och mark och hoppar och skuttar och håller högt tempo när vi är ute.

I övrigt mår han bra, är pigg och glad på promenader och när vi tränar, men sover betydligt mer än han gjort tidigare och verkar lite trött när vi är hemma. Men det kanske hör till åldern? Han tappar tänder och håller på att bli könsmogen har jag märkt. Är det vanligt att de är tröttare då?

Vet inte vad jag vill med detta riktigt, få höra tankar och erfarenheter antar jag ;)
Så, är mycket tacksam för svar!

Lustigt! Jag har gjort samma googlingar som du och blivit nervös och tagit bilder och funderat, och googlat igen... :(

Min hund har ingen rörelsestörning vad jag kan se, men han är mer uttåad på vänster fram än på höger. Jag skickade fotona till uppfödaren och hon tyckte inte jag behövde gå till veterinär och hon tyckte inte jag skulle oroa mig.

Däremot förhörde hon sig noggrant om vad jag ger honom för foder, och hon föreslog att jag skulle dra ned på maten och ersätta en del av fodret med ris. Poängen med det är att dra ned på energin som fett och protein ger i det ordinarie hundfodret. Kanske växer han lite för fort, menade hon - och lite mindre energi skulle lugna farten lite. Vidare tyckte hon att jag skulle ta det vackert med honom och se till att han vilar ordentligt.

Hunden är nu fyra månader gammal och han växer som en tok. Det är nästan så att man ser från dag till dag hur han blir större och han har inte ett uns fett på kroppen.

Nu har det gått en vecka sedan fotona och jag ser när jag jämför att han ser bättre ut i benen nu, även om han fortfarande är något mer uttåad på vänster fram. Min förhoppning är att detta är en ful tillväxtfas, liksom på unghästar när de är som förfärligast, överbyggda och allt.

Jag minns dock inte att vår andra hund såg ut så här, men hon har å andra sidan väldigt fin benställning.

Min fråga till dig är om du är säker på att hans ben är krokigt, eller spelar oron dig ett spratt? OM han är krokig så kanske det kan vara bra med en koll hos veterinären. Vår hund har inte krokigt ben på något sätt, men hans tass pekar som sagt ut lite grand som Chaplin.
 
Alltså, det är ju framförallt vridningen av tassen, och om du tänker dig att tassen vrids ut, så ser det också ut som att en del av benet vid knät (eller vad det nu kallas på hunden), sticker ut lite åt andra hållet ( mot det andra frambenet). Tycker även att formen på båda benen är något "hjulbenta".

Min vovve har oxå vuxit extremt mycket, han har blivit jättestor, typ tredubblat sin kropp sen vi fick honom. Minst.

Jag vet knappt själv om jag det någon hälta eller om jag bara inbillar mig. Det är definitivt inte mycket och det verkar inte störa honom något. Jag är kanske alldeles för nojig. Har haft en häst med mycket skador och tittar kanske för mycket ;)

Jag tänker också att det måste kunna få vara lite olika under tiden de växer, precis som med alla andra djur och människor. Barn är ju t ex både hjulbenta och kontenta under perioder innan de rätar ut sig...

Jag ska nog ringa veterinären och rådfråga på måndag ändå, men ska genast ändra lite på fodret och se om det blir bättre. Blanda i ris alltså och minska på valpfodret? Hur mycket?
 
Hältor hos unga hundar beror ofta på tillväxtfel och det är viktigt att man ta dom till en duktig veterinär tidigt.
Jag minns inte exakt vad som sades, men Stefan Rosén på ReDog berättade det under en föreläsning jag var på.
Han sa också att om man kommer in tidigt med hunden så finns det ofta mycket att göra :)

Nu verkar ju inte din hund vara halt, men det kan ju vara bra att ha i bakhuvudet.
 
Hältor hos unga hundar beror ofta på tillväxtfel och det är viktigt att man ta dom till en duktig veterinär tidigt.
Jag minns inte exakt vad som sades, men Stefan Rosén på ReDog berättade det under en föreläsning jag var på.
Han sa också att om man kommer in tidigt med hunden så finns det ofta mycket att göra :)

Nu verkar ju inte din hund vara halt, men det kan ju vara bra att ha i bakhuvudet.

Jag kan inte din hundras, men vissa raser har problem med benen. Finns det rasbundna problem som har med benställningar att göra, som är värda att fundera på? Jag tänker som mops tex, som har knäled (har jag för mig?).

Ostechondros är vanligast på stora hundar och det debuterar när hunden är ung. Som @AraSlei skriver, så kan man göra något åt det om det upptäcks i tid. Jag kan dock inte för mitt liv tänka mig att en så liten hund skulle ha just det problemet. Vad jag vet så är det vanligast hos rottweiler-storlek och över, typ.

Och att du är nojjig.... :D

Du är inte ensam, kan jag säga. Jag var helt ifrån mig tills dess att jag fick lite feedback på bilderna till uppfödaren.
 
Ja, dels osteochondros, men även tillväxtproblem orsakade av t ex blödningar i brosket kring leden från något trauma. Det behövs ju inte så mycket på en valp, även om dom samtidigt är tåliga. Något sådant har jag för mig, jag minns inte exakt :p
 
Är osteochobdros samma sak som short ulna?

Tydligen så är short ulna inte helt ovanligt på min ras, och det är klart att det oxå förekommer en del benställningsfel. Har läst att man har uppmärksammat just krokiga framben inom rasen och att uppfödare ska tänka på att avla på så raka ben som möjligt. Mycket mer än så vet jag inte.

Föräldrar och far-och morföräldrar är vad jag vet fina i benen.

Äsch, jag vet inte. Blir nojig över att jag överansträngt honom, han har ju hängt med på det mesta och fått springa och skutta mycket, men kan frambenen verkligen bli krokiga för det?

Ja ja, får väl testa med mindre energirikt foder och ringa veterinären och höra. Kanske ska ge det ett par veckor med maten och lite mer vila, innan en ev undersökning.
 
Osteochondros och short ulna är inte samma sak. I övrigt tror jag att du gör klokt i att ta det lite lugnt. VOH är färskt kött väl? Det kanske är för proteinrikt just nu?

Jag funderade på hur mycket vår valp rör sig och kom fram till att han nog inte vilar sig så mycket som han hade gjort om han var ensamhund eller om hemmet hade varit barnfritt.

Så nu har vi infört att han sover middag i korgen i köket, eller hålls lugn genom ett koppel. Promenaderna är inte så långa heller, utan han får mest gå ut och kissa.

Kanske har jag överdrivit detta, men jag tänker att han skall hålla ett långt liv och det är nog mindre skadligt att ha vilat aningens för mycket än att ha överansträngt sig i den snabba tillväxtfasen.
 
Ja, VoH är nermalt kött, inälvor och ben. Jag testar att blanda ut det lite då :)

Gimli vilar sig mycket, sover/vilar många och långa stunder under dagen, men han är oxå med på relativt långa promenader och ibland följer han med till stallet och springer med när jag rider ( rider inte långt eftersom hästen har ett rehab-program, men det är ju korta sträckor med full fart). Han brukar vara bra på att tala om när han blir trött och då får han rida med istället.

Men jag ska ta lite kortare promenader och blanda ut maten så får vi se om det blir någon skillnad!
 
I övrigt tror jag att du gör klokt i att ta det lite lugnt. VOH är färskt kött väl? Det kanske är för proteinrikt just nu?

Färskt kött innehåller dock inte bara protein och olika sorters kött är olika proteinrikt. Men visst, vohs valpfoder är deras mest proteinrika.



En god idé brukar vara att blanda voh med rött kött då väldigt många hundar mår mycket bättre av det.
 
Jag fick tipset av dig att blanda med rött kött i en annan tråd så det har jag gjort mellan varven :)

Dock tror jag att det är främst energin och inte proteinet, som man ska dra ner på om jag förstått det hela rätt.

Är det en dum ide att byta från valpfoder till vuxenfoder när valpen är 5 månader??
 
Ingen direkt hjälp till din fundering men angående oron för om du överansträngt valpen så tror jag inte man ska vara FÖR orolig för det. Givetvis kan man göra det, men det känns också som att många överdriver det där och tror att valpen ska röra sig så lite som möjligt.

Såhär skriver chefsveterinär Lennart Sjöström i kirurgi och ortepedi, visserligen ändå angående OCD men handlar generellt om motion:
" Det är mycket sällan unga hundar får för kraftig motion. Däremot är det dessvärre vanligt att köpare till valpar av större raser får instruktioner att skydda valpen från normal aktivitet och motion - valpen får t.ex. inte gå i trappor, hoppa in i bilen, vara lös eller leka. Sådana instruktioner motverkar helt sitt syfte! Under uppväxten bör man inte kräva fysiska prestationer eller ägna sig åt ren styrke- eller konditionsträning. Man bör även vara försiktig med lek med andra hundar, eftersom det kan uppstå stora påfrestningar. Men det är viktigt att en hund som växer hela tiden ska använda sitt skelett och sina leder till normal fysisk aktivitet! Hunden måste alltså ges full motion, och ska få göra allt som ingår i ett normalt dagligt liv för en hund! "
 
Det är inte energin eller proteinet som kan ge sk rokokoben. Det är när kvoten mellan calcium och fosfor blir fel som den typen av tillväxtrubbningar kan uppstå. Vad kvoten ska vara varierar på hur stor hund det är. På en liten hund har man en ganska stort spann medan det på en storvuxen hund har mycket mindre marginaler.
 
Har hört det där om kalcium oxå, men läser man mer verkar energin spela minst lika stor roll.

Jag ger som sagt VoH valpfoder och inte mycket annat mer än träningsgodis och någon äggula i veckan samt blandar med rött (rått) kött ibland.

Ang motion så har jag inte varit ett dugg orolig förrän jag la märke till hans ben. Har liksom tänkt ung som chefsveterinären skrivit.
 
Har hört det där om kalcium oxå, men läser man mer verkar energin spela minst lika stor roll.

Jag ger som sagt VoH valpfoder och inte mycket annat mer än träningsgodis och någon äggula i veckan samt blandar med rött (rått) kött ibland.

Ang motion så har jag inte varit ett dugg orolig förrän jag la märke till hans ben. Har liksom tänkt ung som chefsveterinären skrivit.
Inte när det gäller rokokoben (krokiga ben). Däremot tilla viss del när det gäller ocd.
 
Men, menar du att det är fel på den kvoten i VoH valpfoder då eller?
Det kan jag inte svara på då jag inte vet hur den ser ut. På en sån liten hund som du har så är spannet ganska stort så det är nog inget problem.
Då är det nog troligare med en short ulna med tanke på rasen.
 
Men, menar du att det är fel på den kvoten i VoH valpfoder då eller?

Om du blandar i mer kött så förändrar du ju själv kvoten. Därmed inte sagt att det är det som är problemet (om det är ett problem :)), jag menar bara att du kan inte gå efter deras angivna kvot om du själv tillsätter mer kött (fosfor).
 
Hittade för övrigt calcium-fosfor för VoH valpfoder: 0,8-1% / 0,6%. Kvot på ungefär 1,3-1,6:1 då (väl? :o) så kvoten låter väl bra i alla fall. :)

(Inte för att jag trott att det var fel på deras kvot, utan bara för att konstatera hur den faktiskt är.)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 335
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 861
Senast: Lilla-S
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 382
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp