Er partners ex...

Lilla Grodan

Trådstartare
Vad är era erfarenheter om er partners ex?

Hur fungerade det i början, senare osv.

Det vore intressant att höra era historier. Man vill ju att det ska fungera med bonusbarn och hela baletten, men i ärlighetens namn - det är inte lätt.

Sv: Er partners ex...

Jag är exet.

Vad jag kan säga är att hemma hos mig sköter vi vårt och hemma hos pappan får dom sköta sitt och sin familj på det sätt dom önskar. Det är helt och hållet dem emellan och jag har INGEN del av deras familj. Det innebär då alltså att det är PAPPAN som får stå för tackandet av sin sambo/bonusmamman om/när hon gör nåt för barnet, för jag anser att dom är en helt egen familj där jag INTE ingår på något som helst sätt. Däremot skulla jag förstås tacka osv om bonusmamman gjorde nåt för mig, t.ex. skulle ta med sig barnet på min tid på något, för då är det mellan henne och mig så att säga.

Vi håller våra familjer och aktiviteter separata, inga gemensamma middagar eller så. Vi är helt olika som människor och trivs helt enkelt inte tillsammans. Under andra omständigheter skulle vi inte vara vänner alls just för att vi inte har något gemensamt familjerna emellan.

Fråga bara om det är något skilt du undrar över :)

Tack för ditt svar tgd.

Faktum är att jag är ett ex i förhållande till en tidigare karl... Det tycker jag har funkat bra. Efter ett par år om jag minns rätt. Jag tycker att jag har varit tydlig med att jag inte vill inkräkta på det de har och att jag inte utgör något hot. Vi har träffats hemma hos mig på middagar. Ett par iaf och jag har varit barnvakt till deras barn. MEN nu är jag i annat läge där jag är den nya.

Jag skulle vilja att det funkade bra. Det behöver absolut inte vara så som jag och mitt ex och hans fru med familj har haft det med middag och fika med prat, även fast det var min tanke från början. Innan jag insåg och började anse att min partners ex inkräktade för mycket på det jag och min partner har. (Jag är inte imponerad av mig själv när det gäller det.)

Jag är säkert för mycket jag-inriktad och har svårt att se, inse och förstå vad jag gör för fel och på vilket sätt jag tänker fel... Då tänkte jag att om jag kan jämföra min situatuon med andras situation kanske jag har möjlighet att förstå min bättre och hur jag ska gå till väga.

Iofs har jag och min partner bara varit tillsammans i ett år. Det har gått oerhört fort för oss som par om man jämför med vad andra par valt att göra. Mest för att vi har känt varandra sedan ungdomsåren och inte minst för de känslor vi har för varandra. Mina barn gillar den jag har valt. Mina två tonåringar och hans tonåring som bor hos oss heltid funkar fint tillsammans. Det är våra respektive småbarn min 10åring, växelvis boende, och hans 9åring som det gick sådär med när semesterumgänget skulle ske med 9åringen.

Partnerns möjlighet till umgänge var inledningsvis kraftigt begränsat p g a exet. Det var mycket som min partner behövde prata ut om och det var inte bara saknaden efter barnet utan även allt strul under deras äktenskap. Ja, sådär som man säkert pratar i början av en relation. Det var en jobbig tid för pappan först och främst, men självklart påverkade det även mig eftersom jag försökte avlasta genom att lyssna och ville hjälpa till att trösta och komma med förslag på hur man kan göra. Men med hjälp från skolan :) började umgänget komma igång. Mamman till 9åringen ringde i början hur många ggr som helst vid umgängestillfällena för att höra om ditt å datt. Det var nervpåfrestande, men det har också blivit bättre och nu ringer hon väl två ggr per umgängestillfälle. Vi har inte släppt ihop de två glina sedan vi upptäckte att de visade tecken på konkurrens.

De här problemen är nog inte så stora på kort sikt, men jag märker att jag har blivit mer orolig inför umgängestillfällena och det hjälper ju inte pappan ett smack. Hoppas jag har beskrivit bättre nu utan att lämna ut någon för mycket.

Jag är också exet. Min sambo var visserligen frånskild men de hade inga gemensamma barn så de behöver inte ha med varann att göra på det viset.

Jag har ingenting med mitt ex nya liv att göra, visserligen så träffade han sin nuvarande relativt sett sent, men med de innan så hade jag inte heller något med deras liv att göra. En av hans dåvarande var en idiot. Jag kunde inte ens ringa dit och hon svarade för då blev hon helt vansinnig på honom efteråt. Jag struntade i det, behövde jag prata med pappan så ringde jag honom. Detta var innan alla hade mobiltelefoner.

Jag har lite svårt att förstå vad du tycker är problemet. Att exet ringer för ofta ? Att det blir bråk mellan din partner och exet ? Eller är det att umgänget mellan era mindre barn som är problemet ?

På vilket vis inkräktar Exet för mycket på det du och din partner har? Och kan inte din partner helt enkelt sätta ner foten där och hålla den andra kvinnan ifrån er familj?

Jag har lite svårt att förstå vad du tycker är problemet. Att exet ringer för ofta ? Att det blir bråk mellan din partner och exet ? Eller är det att umgänget mellan era mindre barn som är problemet ?

Der att hon har ringt ofta var ett exempel. :) Det är inte så mycket bråk mellan dem nu tror jag, men det har självklart påverkat mig eftersom jag inte alls är så positivt insyälld tikl exet som jag var från början. Då var det jag som tog hennes försvar/parti. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att situationen ska bli bättre.

Jag antar att jag ska försöka ligga lågt och låta tiden ha sin gång, så hon kan släppa. Men jag vill ju inte missa att göra något som kan led till att situationen blir bättre.

Slutligen - om det finns tips på hur man kan minska konkurrens mellan bonusbarn så tar jaf tacksamt emot det. Det kan säkert vara så att barnen helt enkelt behöver tid att vänja sig vid situationen.

På vilket vis inkräktar Exet för mycket på det du och din partner har? Och kan inte din partner helt enkelt sätta ner foten där och hålla den andra kvinnan ifrån er familj?

Det tog ett tag för mig att förstå att han var så van vid att hon höll på att ringa och styra och ställa stup i kvarten så att han inte insåg att det inte är ok. Först när jag insåg det gjorde jag klart att jag inte accepterade att hon gör på det viset. Jag tror att hon kommer att fortsätta att försöka styra upp vissa saker, men det är ok inom vissa gränser såsom när det gäller barnet. Sent omsider har hon iaf minskat ner antalet ringningar och jag hoppas att det visar på att hon inte är orolig då barnet är hos oss. Pust.

Tack för att ni tar det så lugnt. Det tar lite tid för mig att se vad jag kan göra bättre.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 954
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 353
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar