Det som jag menar är att det måste gå åt båda hållen oavsett vilken del av motsatsförhållandet mellan tro och icketro som det handlar om.Du slår fast så många förutsättningar som kanske inte alls gäller i andras relationer. Nu slår du fast att tro handlar om världsbild. Men tro/religion är bara en liten del av en världsbild, världsbilden handlar om mer än så, t ex vetenskap och kultur. Än en gång kommer bilden av troende som ett slags ufon som inte kan se utanför sin trosbubbla.
(Och igen: jag vet inte om jag tycker att idén om den där kursen är bra, jag läste lite om den och tyckte att den lät rätt tråkig. Själv skulle jag inte behöva gå den om jag hade en troende partner, vi skulle få prata om det som behövdes i frågan på egen hand. Men jag tycker att @Skjøldur s förslag vantolkades, det kan lika gärna tolkas som att en sån kurs skulle kunna ge den icketroende en större förståelse om hen vill ha det. Och skulle en partner tala om för mig att jag borde gå en universitetskurs i evolutionen, då skulle vi ha ett rejält problem att hantera)
I en relation då
Det kommer inte att fungera om åsikten är att det är den icke troende som måste utbildas så att den förstår vad tron handlar om.
Den troende måste också ta till sig och förstå vad det innebär att inte tro och varför vissa faktiskt inte gör det.
Kristendomen är en missionerande religion och det blir ibland väldigt tydligt i den här tråden.
Att typ allt kan lösas med litet vettig Bibelskola.
Den icke troende måste upplysas.
Och där någonstans så går ömsesidigheten förlorad.
I ett förhållande så måste båda (om det är monogamt) förstå varandras perspektiv.
Jag ser en oerhört dålig förståelse för de icke troendes perspektiv i den här tråden.
Vissa verkar inte ens ha förstått skillnaden mellan Ateist och Agnostiker.