Er bästaste favvishoppövning

S

Saint

Okej alla duktiga hoppryttare! Nu vill jag att ni delar med er av er allra bästa markarbetes/hoppövningar som ni använder för att få era hästar lydiga under hoppningen.

Nu vill jag inte ha referat ur någon tidning, eller gammal hoppbok... utan övningar som ni FAKTISKT använder själva!

Var snälla och beskriv utförligt hur hindren skall stå, avstånd mellan hindren och lämplig höjd, hur övningen skall genomföras, vad man skall tänka på, vanliga misstag och naturligtvis - vad övningen leder till för färdighet!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Er bästaste favvishoppövning

Okej... jag börjar med en hoppöving jag avänt. Den är mycket enkel...

Ett enda hinder, vid X, på omkring 50-70 cm. Med markbom.

På detta hinder kan man öva anridning i alla dess former med både unga och äldre hästar. Långa anridingar från kortsidorna i lungt och samlat tempo, i volter eller åttavolter. Diagonala anridningar från långsidorna.... eller skänkelvikning, öppna eller sluta i galopp från långsidan som ger en rak aridning mot hindret är en annan variat... möjligheterna är oändliga...

Mitt bidrag!
Min favorit är att rida på hindret från kortsidan i lugn och avslappnad galopp. Ett lungt och jämnt tempo och rakhet mot hindret trots en lång ariding är det viktigaste för mig. Hästen skall vänta på mig och inte ta tag i hindret och kasta sig de sista två sprången. Jag skall kuna rida i långsamt eller högre tempo, men det är jag som bestämmer det, och det skall vara jämt. Efter hindret skall hästen gå i samlad galopp och skänkelvikning (öppna eller kanske sluta) ut mot långsidan igen... total avslappning hos hästen och ryttarkontroll före och efter hindret är målet med dena övning.

Jag jag ofta ett hinder uppsatt på detta sätt även o jag planerat att rida dressyr. Bara för att kontrollera avslapping och lydighet.

Formen är egentligen inte så viktig för mig, men avslappning, lydighet och kontroll är tokviktigt. Detta resulterar ofta (men inte alltid) i "den goda formen".

Såååååå... kom igen nu... skriv era tips på övningar!!

Klockan är bäst! :D
Sedan brukar jag även ha för att träna hästarnas "power" /snabbhet:
3 trav bommar sedan ett kruss som är ca 60-70 cm i mitten och sedan ett kort galoppsprång till en oxer på ca 140 (eller den höjden man brukar tävla på)

Du menar 5 och en halva? Eller den heter så. Den brukar jag göra med min ponny med:) Fast har en travbom, sen ett litet kryss, sen en oxer på typ 130.

Annars brukar jag göra så att jag sätter upp två små klosshinder med ett avstånd emellan på kanske 4-5 galoppsprång, men i mitten på linjen så gör man halt.

Klockan är bäst! :D
Sedan brukar jag även ha för att träna hästarnas "power" /snabbhet:
3 trav bommar sedan ett kruss som är ca 60-70 cm i mitten och sedan ett kort galoppsprång till en oxer på ca 140 (eller den höjden man brukar tävla på)

Vad är klockan? Jag tror att jag har en bra gissning med bommar som markerar tolv, tre, sex och nio....

Förklara utförligt (utförande, syfte, hur, mål, tänk på osv...)för det var länge sedan jag tränade på den...

Klockan är fyra små hinder på en 20 m volt. De är uppställda på 12 ,3, 6 och 9. Hinderna ska inte vara så höga utan max 50 cm brukar räcka. Sedan kan man variera galoppsprången emallan hindrerna. Man kan även ibland lägga små volter t ex åt höger om man ligger i vänster varv.

Det är en jättebra övning som gör hästarna lydiga, lösgjorda och välbalanserade.

Sedan tycker jag att studs är jättebra som gör hästarna starka och snabba.

Lycka till!

presis så ja med 4 bommar/hinder... hästen lär sig att gå balanserat över bommar/hinder på böjt spår och man får tag i yttersidan på hästen och den blir väldigt avspänd

*kl*

en av mina favoritövningar är att ha travbom/mar och sen ett kryss/räcke på medellinjen. sen ett galoppsprång till ett hinder rakt fram (oxer), samt ett hinder på var sida om oxern som också ska vara ett galoppsprång itll från travhindret.
så att man kan variera och få hästen att lyssna på ryttaren, vilket hinder hästen ska ta etc. även bra att träna lite sneda svängar, om man t.ex. rider in och tar bara oxern, genom att rida utanför travhindret etc.

gillar också 5½an!

För styrka och teknik brukar jag hoppa följande övning.

Börja med 5 galoppbommar. Höj sedan upp en el ett par bommar i taget tills du har 5 studs. Hoppa detta 2 ggr från varje håll. Inte mer - mjölksyra.

Skritta sedan och trava lugnt så hästen hinner återhämta sig.

Av de två sista studshindren gör du en oxer (ca 6,5 m från sista studset). Detta hinder kan du sen höja och hoppa lite högre.

Dock väldigt krävande så det måste anpassas efter hästens nivå och ork.

C

presis så ja med 4 bommar/hinder... hästen lär sig att gå balanserat över bommar/hinder på böjt spår och man får tag i yttersidan på hästen och den blir väldigt avspänd

Den övningen är verkligen super! Ens brister visar sig väldigt tydligt :angel:

En bra bomövning jag red i förrgår var typ klockan fast bara med en bom på marken. Bommarna ska dock placeras så att man får plats att göra en volt ut mot långsidan från klockan. Först red jag rakt över bommen, alltså inte på en volt, och sen gjorde jag en liten volt utåt för att sen komma rakt på nästa bom osv så att det blev typ en fyrklöver. Därefter red jag på en volt över bommarna och över varje bom gjorde jag en liten volt och fick på det sättet hela tiden ställa om hästen varje gång jag gick över bommen. Jättesvårt att förklara, men jag hoppas att ni fattar nåt iaf. :angel: Tror att jag hittade övningen på Hippsons hemsida. Pållen blev väldigt smidig och lösgjord och vi fick också övat på rakriktning. Jättebra övning!

Den red jag i tisdags! min ponny blev väldigt lösgjord och fin..
Den är bra för man kan variera den på så många sätt, rida som en "åtta" med tre ringar, rida som fyrklöver, bara rida på volt över bommarna, rida runt och göra volter in över bommarna, rida som 3 serpentiner över kortsidan... sedan måste man gå ut ibland på spåret och låta hästen sträcka ut mer, eftersom det blir rätt små volter... :idea:

Jag brukar köra 5 oxrar som studs på ca 90-100 cm när vi har styrketräning / smidighetsträning.
Fast detta kan man inte göra för mkt för hästarna får MKT mjölksyra

Hade aldrig hört klockan förut.. testade dt igår. :) Jättebra va den! :bow:

Med min tävlingsåponny brukar jag hoppa 8a stiuds på ca 70 på varannan och 90 varannan. sen fortsätter men och hoppar en 5½ med två oxrar gärna lite längre så dom får sträcka sig där och sen korta sig i studsen gör den ca 5-7 ggr så lovar jag att ni får både svett och resultat...

en väldigt bra övning, där hästarna blir gymnastiserade och lär sig att backa av är att hoppa serier.

travbom, kryss, 1 galoppprång lågt räcke, 2 galoppsrpång oxer.

en annan väldigt enkel (men nyttig) övning är att lägg ut 2 bommar m 21m emellan. o sen bara rida över o rida på 6, 5 o 7 galoppsprång.
sliter inte så mkt om man bara har bommar på marken. tränar sitt eget öga att lägga hästen rätt och att kunna ta tillbaka/rida fram.

sen kan man aldrig avända för mkt cavalettiblock o bommar,

klassiker som 5½ o klockan är alltid bra..

Vad är 5½?

Kan någon vänlig själ förklara vad 5½an är för något? Möjligt att jag vet vad det är egentligen, men namnet säger mig inget... så please... förklara.:D

4 travbommar på medel linjen sedan vänder du upp från varje hörne och gör skänkelvikning ända fram tills tre, fyre steg framför bom serien, du kan sedan höja upp dem till låg studs eller cavaletti på 20-30 cm, anridningen är i trav och skänkelvikningar från alla håll och kanter gör hästen mycket lösgjord och fin. sen tycker jag att studs serier på en halvmåne cirkel är bra, det gör att hästen blir mjuk och böjlig över rygg osv. ungefär som klockan, men lite tightare mellan hindren..

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 406
Senast: Ullmerkott
·
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
54 040
Ridning Hej allihop. Vänder mig till er eftersom jag behöver få lite råd från några som (vad jag förstått) inte är fullt så stressade och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
14 736
Senast: Totola
·
Hoppning Som många kanske redan vet har jag nyligen köpt en 6-åring e. Lansing, ue. Contender som har startat 140 hoppning, jag importerade den...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka