Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En skicklig eller känslig ryttare får hästen i rätt form ändå.
Hur anser du att man får med rygg och bakben med en graman, på ett sätt som man inte får annars? För till att bara få ner huvudet finns det väl bättre metoder?
Tycker fortfarande graman är jättebra på hästar som springer iväg eller reser sig, dock. Bättre de än att någon ( häst eller människa ) slår ihjäl sig. /Susanne
Jag förespråkar inte användning av gramantygel, men vill bara säga att det går faktiskt att rida med tygeln såpass lös så att den bara inverkar när hästen tar upp huvudet. Då kan den vara en bra hjälp till att korrigera felridna hästar, i handen på en skicklig och känslig ryttare. Det är väl i stort sett den enda positiva användningen av gramantygeln.
Den ska inte användas för att dra in näsan på hästen, ej heller för att stoppa hästar som sticker eller reser sig.
När min nuvarande häst var yngre föreslog min tränare att jag skulle hoppa på graman. Anledningen var att hästen, som i markarbetet klarade av samlingen galant i hoppningen blev lite pigg och stark, och därmed lång. Gramanen gjorde att jag fick ihop henne utan att behöva ta henne massor i munnen eller betsla upp.
Jag upplevde också att kvalitén på sprången blev bättre, men det har väl förmodligen att göra med att vi fick till samlingen.
särskilt om man skulle vara en så skicklig och känslig ryttare
de enda ryttare som är kapabla att använda gramanen rätt behöver den knappast
Flash brukar visserligen alltid ifrågasätta och vända på vartenda ord jag skriver
Ingen graman här inte - tänk att det finns andra sätt att få hästar att må dåligt på...
http://www.sustainabledressage.net/rollkur/why_not/nijmegen_forward.gif