Sv: Hjälptyglar- en genväg?
För det första så stämmer det inte att gramanen inte har ngn effekt bara för att man inte kortar upp den. Man har gjort mätningar på graman, martingal och förbygel och samtliga visar att de har effekt på hela hästens rörelsemekanik, även om du inte "tar" i tygeln så mycket. En graman löper från ringarna på bettet till endera mellan frambenen, eller på sidorna om hästen. självklart blir det effekt när hästen rör sig, dvs tygeln tar i viss mån emot. Toughcookie har redan kommenterat detta ytterligare, och har helt rätt. Det är anledningen till att ryttare ohhar och ahhar att de behöver bara "hänga på" gramanen så funkar hästen : ) Dvs det är inget mirakel - det är för att tygeln inverkar även i hängande tillstånd!
håller dock med dig ang. stångbetten på var och varannan häst.
GAH! Släpper man efter på gramanen har den ju ingen verkan = helt utan funktion. Just nu är det som sagt inte något jag behöver, eftersom jag har en extremt känslig häst som är lagom stor till mig. Jag skulle kunna rida P på graman - för den är inte farlig, men eftersom den inte behövs gör jag det inte. Däremot skulle jag inte kunna rida honom på ett stångbett, eftersom vi inte skulle klara av det.
Det är också en sak jag inte förstår - hur kan en graman vara så hemsk medans till och med nybörjare i AR får rider på stång titt som tätt? Jag vet att stångens funktion är helt annorlunda, men faktum är att det blir en fruktansvärd effekt om man använder dem fel - lika fel som om man använder en graman fel.
För det första så stämmer det inte att gramanen inte har ngn effekt bara för att man inte kortar upp den. Man har gjort mätningar på graman, martingal och förbygel och samtliga visar att de har effekt på hela hästens rörelsemekanik, även om du inte "tar" i tygeln så mycket. En graman löper från ringarna på bettet till endera mellan frambenen, eller på sidorna om hästen. självklart blir det effekt när hästen rör sig, dvs tygeln tar i viss mån emot. Toughcookie har redan kommenterat detta ytterligare, och har helt rätt. Det är anledningen till att ryttare ohhar och ahhar att de behöver bara "hänga på" gramanen så funkar hästen : ) Dvs det är inget mirakel - det är för att tygeln inverkar även i hängande tillstånd!
håller dock med dig ang. stångbetten på var och varannan häst.
Senast ändrad: