Sv: Häst som stannar/testar?
Det är flera andra som svarat klokt och bra, jag vill mest bidra med lite förklaringsmodeller jag har fått lära mig till varför man lägger upp träningen på ett visst sätt. Kanske kan vara av intresse även om det blev långt?
Jag tror att hon är mer matt psykiskt än fysiskt just nu. Hon är nog inte van att bli riden kontinuerligt, och varje dag är det något nytt vi tränar på. Nu menar jag inte att jag sitter och nöter på henne dagligen, men jag har alltid en plan även när jag skrittar ut. Finns alltid något man kan slipa lite på. Det är nog detta som gör att hon behöver en stund för att smälta allting.
Självklart måste hästen få tid att smälta nya intryck och ny kunskap för att inte bli stressad, deppad eller motvillig. Eller bara förvirrad helt enkelt.
Hästen har en lång flytt bakom sig. Bara det. Ny ägare och ryttare. Nytt stall. Och så träning som kräver ny inlärning varje dag. Inte undra på om hon behöver lite vila.
Jag tror på dina svar att du är en skicklig ryttare med stor fingerspets känsla och därför läser av din häst bra och lägger upp träningen generellt vettigt
- MEN du har kanske varit lite väl ivrig här, tycker jag, särskilt som hästen inte anses vara i så bra form.
Gymnastikhoppning räcker på låga höjder innan hästen fått upp styrkan. 130 är högt, särskilt för en rätt ung häst.
Kom ihåg att den häst inte anses färdigvuxen före 7 års ålder 8särskilt en stor kan man ge lite extra marginal) och därför bör den inte tas ut till max innan dess. Den bör vila regelbundet för att växa ihop och ikapp sig själv, få kraft att bygga upp sin grundform och inte tappa motivation att jobba.
Det är mycket psyket det handlar om, hästen ska förstå vad man vill. Hålla ordning på kraven. Då kan man inte riktigt komma med nya varje dag, utan snarast repetera samma krav / lärdomar dagen efter, och komma med nya efterhand.
Efter jobbigare pass krävs någon form av vila, både mentalt och fysiskt. Varva träningen med pauser för att låta hästen koppla ihop vad man vill lära den, plus varva lättare med jobbigare pass och trappa ner då och då. Mycket beror på variationen i ridning / träning - hur höga krav man ställer under "jobbiga" pass och hur låga man har under de lätta.
Sen är det såklart att hon får träningsvärk emellanåt också, men det måste dom få för att bygga muskler. Min andra häst var också väldigt otränad när han kom, men han var liksom klar på vad hoppning och träning var, så med honom gick det att lägga upp träningen på ett annat sätt. Där var det bara det fysiska som behövde matchas.
Att hon ska gå sönder är jag inte särskilt orolig för (såtillvida att det inte är en glasbit som inte håller för ridning, vilket man tyvärr aldrig kan veta. :smirk
. Jag känner att jag har ganska bra koll på den biten. Det är snarare det om hur man lägger upp träningen för en såpass orutinerad häst jag måste fundera lite över.
Träningsfysiologi är intressant. Du har rätt i att hästen måste anstränga sig och få lite träningsvärk ibland för att bygga muskler. Den måste också anstränga sig och få up flåset ibland för att bygga konditionen.
Båda sorternas träning kräver dock rätt god koll på pulsen, närmar man sig maxpuls produceras mjölksyra, vilket i sig bryter ner musklerna och ger starkt obehag. Sådan träning kan hästen bli lite avskräckt av. Samtidigt tränas ju vissa prestationshästar ibland specifikt med mjölksyra träning för att bygga upp den sortens muskelceller och därmed hästens tolerans mot mjölksyra (kanske främst -medvetet- inom trav och galopp, och inte alla gör så eftersom det är rejält slitsamt).
Viktigt är att om man tränar hästen hårt måste man varva ner den länge. Jogga ner, skritta av, kanske vid hand också. Ju mer hästen rör sig destu mer mjölksyra transporteras bort från musklerna och ju mer friskt blod strömmar till som påskyndar läkningen.
Nästa viktiga aspekt är att det inte är träningsvärken som bygger muskler - värken beror på att musklerna fått en massa förslitningar, små blodkärl och muskelfibrer som brustit. Det är läkningen av muskeln som gör att den byggs starkare. Normalt räknar man att det tar 48 timmar för en hästmuskel att läka sig stark, och därför pratas det ibland om varannandagsträning, särskilt av hästar som byggs upp och då i synnerhet unghästar. Det är därför man brukar låta hästar vila efter en tävlingshelg, det är för att undvika överansträngning och låta hästen "läka". En ansträngd muskel som fortsätter att belastas läker inte utan riskerar att brytas ner och försvagas istället på sikt.
Det är därför delvis sant att hästar kan vila sig i form, om vilan kompletteras med träning!
På vuxna hästar med god muskelmassa och bra grundkondition behövs kanske inte regelbunden vila på samma sätt - den orkar med sin normala dagliga träning utan förslitningar. Men eftersom man brukar variera träningstrycket så brukar även de ansträngas lite extra ibland och då mår de också bra av en och annan vilodag och perioder av nertrappning för att få chansen att bygga upp sig.
Något många glömmer är att även skritt är belastning om det sitter en ryttare på ryggen. Det gäller främst unghästar som behöver bygga upp en grundstyrka för att orka bära sig själv + ryttare. Att rida varje dag innebär konstant belastning av vissa muskler, så ibland får man vara så god att låta bli. Skritt är förövrigt en väldigt bra belastning och träningsform att varva annan träning med, eftersom hästen använder hela sin kropp genom ryggen (i akiv skritt på lång tygel), men det bör på yngre hästar ses som träning, det också.
Ett vettigt träningsshema för vuxen häst innebär ca 2 styrkepass och ett kondispass i vackan, varvat med mindre ansträngande arbete typ långa raska skrittpromenader, lättare lösgörande arbete, longering eller tömköring -och en dags vila i hagen. Kondispass kan då variera från intervallträning till vanlig glad skogsridning som får upp pulsen lite med raska trav och canterpass. Styrketräning kan vara klättring, gymastikhoppning, samlingsträning i dressyr, cavaletti, pulsa i snö eller vatten osv. Variation är ju bra, både vad gäller träningsform och ansträngningsgrad. Helvila någon dag tycker jag inte man ska hoppa över dock eftersom det ger chans till återhämtning så man undviker förslitningar.
En annan sak är att musklerna har förråd av energireserver som hästen använder, ursprungligen vid flykt, numer till att ta i lite extra. I vilan fylls energidepåerna upp så att hästen kan ta i nästa gång det behövs. För distans hästar räknar man med att ca 2 veckor före start trappa ner träningen för att inte tömma depåerna utan fylla dem till max inför starten. Sedan räknar man med att låta hästen vila ca 2 veckor efter start eftersom den då är helt tömd på reserver (promenera, småjogga osv i olika varianter rekommenderas dock dagen efter för att inte musklerna ska stelna helt). Trav och galopphästar intervalltränas inte heller nära inpå tävling då det är sådan typisk "bygga upp" träning som kräver sin återhämtningsperiod för att just bygga upp. Så kraven ökar egentligen mest inför en toppning, i toppen ska man hålla en hög energinivå med hjälp av balansen arbete - vila.
Som ryttare på hög nivå är du förståss väl medveten om lämpliga upptrappnings- och nertrappningsmetoder för att "toppa" hästen.
Ville mest påpeka vad som ligger bakom.