Er bästaste favvishoppövning

Sv: Er bästaste favvishoppövning

jag tycker också att "klockan" är jätte bra:bow: brukar även träna med några studsar, det är jätte bra

*kl*

Saint: 5½an är en övning där du först har ett litet kryss/lågt räcke med travbom framför. (normalt avstånd för din häst mellan lilla hindret och travbommen, jag brukar lägga det på ca 2,40-2,60 )
Efter lilla hindret har du (för stor häst) ca 5½ meter fram till en oxer.

Det som är bra med den här övningen är att det är nästan omöjligt att komma fel på oxern. Man travar in över lilla hindret, hästen landar, tar ett galoppsprång och hoppar oxern. Jättebra övning för att du dels kan höja oxern litegrann och ändå vara säker på att komma rätt. Det är också en sorts smidighetsövning, bra eftersom ryttaren kan slappna av lite och koncentrera sig på såna saker som sits före, efter och under ett språng.
Man kan också "laborera" lite för att träna hästarna och med olika ändringar av avstånd och oxer "leka" lite med hästens språngkurva, men det har jag för tajt om tid för att förklara just nu.... :angel: :D

hmm hoppa på böjt spår gillar min väldigt mycket så ställer ofta upp ett räcke mitt på en en 20m volt med en galoppbom före och efter och höjer lite succesivt(stavning?)..

och sen är trippelbar hans favvisar!! så brukar ta upp en sån med galoppbom före som hjälp för att träna höjdhoppning.

*kl*

Jag sitter på en orutinerad och mycket entusiastisk häst, så här är det grundläggande övningar som gäller. Gör klockan och bomövningen med två bommar på längre avstånd (som Peplis beskriver) över bommar på block.

Låga studsserier.

Kombinerar enkelhinder eller serie med "något händer efteråt" tex travbommar några meter efter hindret, eller sidvärts (i trav) tillbaks till spåret.

Han ångar gärna på, överhoppar sig och klarar dessutom av att reda ut många situationer på ren elasticitet så jag har mycket nytta av enkla lydnadsövningar.

Har inget namn på övningen.. men ändå..:)
Att man mellan E och B ställer upp minst två hinder. Så kan man börja med ca. 3 meter emellan(beror givetvis på hur bra kontroll man har på hästen.) och sen minska avståndet mer och mer. Sen rider man mot det första från T.ex C och vänder i en snäv sväng dirrekt när man fått kontroll på hästen mot nästa hinder.. ()tänk på att verkligen hålla galoppen. Detta gör att man får mkt bättre koll på hästen och får lättare att rida kortare vägar i omhoppning. :)
dte var väl mitt lilla tips! ;)

*putt putt*

Jag vill att flera skall svara så att jag kan skriva av flera övningar och lägga i min träningspärm (för varierad och målinriktad träning)!!!

Kom igen nu... skriv fler :bump: övningar!!

Den övning som jag tycker är bäst är när man sätter upp hinder med t.ex 7 galoppsprång i mellan och sen ska man rida på så många/några galoppsprång man kan. Det är en jättebra övning för min häst i alla fall. :)

Sen att hoppa på serpentinbågar ( 20x60 bana ) är bra så ställer man hinderna på medellinjen och övar på at landa i rätt galopp eller att byta galopp när man kommer ut till språret

Senast ändrad av en moderator:

Först är det ett litet kryss ca 30 cm sedan tar hästen ett galoppsprång och sedan är det en oxer. Det är en väldigt bra övning. Det lilla krysset gör så att oxern inte ser alls hög ut. Ett bra sätt att slå rekord på....hehe

Det lilla krysset gör så att oxern inte ser alls hög ut. Ett bra sätt att slå rekord på....hehe

fast det där är nog rätt individuellt. jag kan tycka oxern ser hög ut ändå, just i jämförelse med krysset. att det är en så bra övning beror ju inte på det, utan på att man kan rida och vara i princip 100% säker på att pållen kommer rätt på stora hindret.

med min häst kan man aldrig vara säker ;) lyckades komma fel flera gånger, men det berodde mest på att han travade över krysset och sedan tog ytterligare ngt travstg inna jag fick han i galopp... :angel: dock fatta han mot slutet, vilket resulterade i att han tog galopp innan travbommen och hoppade över både den och krysset i ett enda jättesprång :crazy:

haha, jo det har hänt mig också... :angel:
att medryttarhästen blivit för taggad o galopperat in över krysset, och då blir det ju tajt liksom. men om vi säger som såhär då: att kommer du över "som man ska" över krysset så funkar det till mycket stor del av gångerna :) ;)

*med risk för trådkapning*

på tal om ingenting; kan man hoppa studs i en svag halvcirkel? jag har bara ridit den "rakt" eller hur man nu kan förklara.. ska hjälpa en kompis på sön som vill ha hjälp med att fånga upp yttern.. några tips?
:bow:

Du kommer i trav över en bom på marken ca 2.20 m (storhäst) och hoppar ett litet kryss. Sedan är det 5½ m fram till ett stigsprång.

Bra övning om du vill träna sists balans och position:) . Många brukar höja upp stigsprånget ganska mkt för hästarna kommer så bra in och hoppar lätt över. Och sen skriver alla att de "hoppar 145" :angel:

tackar! kan man göra det lite krångligare för en och göra så att hoppar som i ett s då? med studshinder på ca 30cm? eller är det överkurs?

En bra bomövning jag red i förrgår var typ klockan fast bara med en bom på marken. Bommarna ska dock placeras så att man får plats att göra en volt ut mot långsidan från klockan. Först red jag rakt över bommen, alltså inte på en volt, och sen gjorde jag en liten volt utåt för att sen komma rakt på nästa bom osv så att det blev typ en fyrklöver. Därefter red jag på en volt över bommarna och över varje bom gjorde jag en liten volt och fick på det sättet hela tiden ställa om hästen varje gång jag gick över bommen. Jättesvårt att förklara, men jag hoppas att ni fattar nåt iaf. :angel: Tror att jag hittade övningen på Hippsons hemsida. Pållen blev väldigt smidig och lösgjord och vi fick också övat på rakriktning. Jättebra övning!

förstår inte :confused: (ursäkta att hjärnkontotet gått i ide)

Därefter red jag på en volt över bommarna och över varje bom gjorde jag en liten volt och fick på det sättet hela tiden ställa om hästen varje gång jag gick över bommen.

om du tittar på hippson.se under ridövningar så hittar du den här övningen med bild! den heter "fyrklövern" tror jag!

har massor:angel:

nr13.jpg

nr1.jpg

nr27och30.jpg

tre exempel...har som sagt massa bra övningar som jag samlat pa mig:p

hoppas ni förstar mina fina sma ritningar;)

jag älskar en övning som gör hästen såå lösgjord osv, de är som att hålla en sytråd sen i tyglarna de är såå himmla underbart
man har 3 hinder på rad med 19 meter imellan ungefär,
sen rider man på alla tre sen efter sista hindret vänder man höger och rider mot de som står på medelinjen vänder direkt efter innanför de andra hgindret med bara SKÄ´NKELNS HJÄLp, osv svårt att görklara

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
54 040
Ridning Hej allihop. Vänder mig till er eftersom jag behöver få lite råd från några som (vad jag förstått) inte är fullt så stressade och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
14 731
Senast: Totola
·
Hoppning Som många kanske redan vet har jag nyligen köpt en 6-åring e. Lansing, ue. Contender som har startat 140 hoppning, jag importerade den...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat