Equipe dressyrsadlar

Sv: Equipe dressyrsadlar

ingen har sagt något om att PM har utvecklat equipe. men dom tillverkas av samma företag.

ingen har sagt något om att PM har utvecklat equipe. men dom tillverkas av samma företag.

Jo men du har ju vid flera tillfällen i denna tråden sagt att de hör ihop för att de står omnämnda på fabrikens hemsida! Medan jag har sagt att de endast monteras på samma fabrik men att det är inte samma sak som att de hör ihop.

Du sa t ex:

hm då snackar dom ju i princip skit om sina egna sadlar också. .

eller hur, konkurrerande företag brukar inte ha samma hemsida....
att hallring säger så är kanske inte så konstigt, hon vill ju sälja just amerigo sadlar och då är det ju bra om equipe anses som sämre...

jag tycker hemsidan säger sitt i den här saken. .

Sen sa du:

gick du inte in och kollade på länken som jag la in????

framgår mkt tydligt att det är samma företag:
http://www.selleriaequipe.it/en?q=node/26

dessutom heter företaget selleria equipe så frågan är vad som kom först....

Alltså flera ggr har du sagt att det är samma företag och menat att det är samma sadel medan jag har påpekat att de enbart monteras på samma fabrik men har helt olika design.

Jag kanske kan reda ut detta för er.
En sadelfabrik som Selleria Equipe mfl, tillverkar ofta åt olika sadeldesigners. som i sin tur har sitt eget återförsäljarnät etc.
Varje sadeldesigner har då sina egna bommar, sitt sätt att stränga en bom, att tillverka bossor. säten, kåpor klossar etc.
Amerigo tillverkas av selleria Equipe, men designas av Peter Menet, som är en helt unik sadel designer. Han gör sällan en sadel utifrån de problem en ryttare har. Utan vänder på det hela och frågar sig vilken konformation har hästen och vilka problem får den av sadeln? Genom att hjälpa hästen så hjälper han ryttaren. Alla Amerigo sadlar har en bom som görs exakt efter hans anvisningar och bossor som lästas och stoppas i olika tjocklek och form beroende på hästens konformation. Sélleria Equipe tillverkar en egen fabriks sadel som har latex paneler och säljer under sitt eget namn. Om man funderar över vilken som fungerar bäst, bör man kolla med sin häst. Den har svaret och en duktig sadeltekniker ger dig direkt vettiga svar när du beskriver hur din häst ser ut. Ridbarhet är i högsta grad en sadel och konformationsfråga, som oftast helt glöms bort när vi bedömer en hästs förmåga att prestera.

Hej du är tyvärr fel informerad. Amerigo tillverkas i en fabrik som även tillverkar en egen sadel, Equipe. DVS Amerigo är ett eget märke designat i varje detalj separat från Equipe. En bom kan spännas på många olika sätt, kåpor utformas i otaliga former, sitsar och bossor kan fyllas med olika material. lädret som används i båda märkena är dock detsamma.
Målet för en designer kan vara ryttarens komfort, eller hästens förmåga att prestera. Varje sadeltillverkare har sin egen ide om design. Amerigo använder ett stort antal bommar, och har 6 olika bossor med olika mjukhet och form, som anpassar sig till hästen. Vitsen är att hästen inte skall anpassa varken sin rörelse eller sin kropp efter sadeln eller ryttarens vikt. Total ridbarhet utan spänning är Peters filosofi. Att han är en helt fantastisk ryttare har många sett på hans clinics runt om i Världen. Det är hans känsla för hästens förmåga att ge oss det vi eftersträvar som ligger till grund för hur han gör sina sadlar. Hans variationer av sadlar är helt baserade på avelns utveckling av överlinjer. Att inte störa, är en sadelmakares största utmaning.
Vad det verkligen innbär, har många kvar att uppleva.Men fan vad det är läckert att vara med varje gång det händer!

jag har inte sagt att det är SAMMA sadel. men att dom tillverkas av samma företag/fabrik.

jag har inte sagt att det är SAMMA sadel. men att dom tillverkas av samma företag/fabrik.

Men du...se mitt inlägg ovan med citat från dig i denna tråd...du o lancet var HELT inne på att märkena hörde ihop medan jag hävdade att de enbart monterades på samma fabrik. Det var ju grunden till att vi var oense...

Nu när det är klartlagt så kan vi kanske släppa detta...

men du dom hör ju ihop om dom tillverkas på samma fabrik...^^ du missuppfattar mig.

men du dom hör ju ihop om dom tillverkas på samma fabrik...^^ du missuppfattar mig.

Du kanske ska läsa Maria Hallrings inlägg igen. Bl a det här:
Amerigo tillverkas i en fabrik som även tillverkar en egen sadel, Equipe. DVS Amerigo är ett eget märke designat i varje detalj separat från Equipe.

De hör alltså inte ihop på något sätt.

Om du tänker dig (hypotetiskt alltså) att både childeric och amerigo tillverkades i samma fabrik så kanske det blir enklare för dig att förstå att de fortfarande handlar om två helt olika sadlar och att de inte hör ihop eller har något gemensamt. De designas av två helt olika personer. Själva ihopmonteringen sker bara i samma fabrik.

men det är ju exakt det jag menar..... :crazy:

Detta är det sista inlägget jag gör i denne diskussion för din o min svenska är inte på samma nivå. Vi tolkar ord och meningar på helt olika sätt.

Du säger i ena sekunden att sadelmärken hör ihop för att de sätts ihop dvs monteras på samma fabrik och i nästa sekund säger du att du inte menar att de hör ihop?

Jag har från första början sagt att de inte hör ihop på något vis bara för att de monteras på samma fabrik. Hur du kan tolka det till att du sagt samma sak är helt ofattbart för mig men måste bero på språkförbistring.

I min värld så säger du att SAAB och Volvo hör ihop för att deras instrumentpaneler tillverkas på samma fabrik och även om det i lågkonjunktur tider kunde vara en käck sak att slå ihop dessa märken så kommer det aldrig bli mer verklighet än att Equipe är dotterbolag till Amerigo...:cool:

det kanske den inte är, för jag är inte svensk... :cool:
jag anser att något som tillverkas av samma fabrik hör i hop. vilket inte betyder att det är exakt samma produkt, och man stämplar kanske olika märken på det. ett bättre exempel än dina bilmärken är märkena capriole och capone. det ena görs för my one och det andra för kings. men det görs av samma läder och samma fabrik.

det kanske den inte är, för jag är inte svensk... :cool:.
:rofl::rofl::rofl: Touché!

jag anser att något som tillverkas av samma fabrik hör i hop. vilket inte betyder att det är exakt samma produkt, och man stämplar kanske olika märken på det. ett bättre exempel än dina bilmärken är märkena capriole och capone. det ena görs för my one och det andra för kings. men det görs av samma läder och samma fabrik.

Nu lovade jag ju att inte skriva mer men men löften är till för att brytas!

No no o åter no! Ditt exempel är inte samma sak då det är en distinkt skillnad på sadlar o andra lädersaker. En sadels uppbyggnad beror ju helt på vem som designat den och har inget att göra med fabriken medan t ex en lädergrimma både ser ut och är likadan oavsett märke.

känner att den här debatten inte är så givande.. :angel: vi har helt enkelt olika åsikter om vad som ligger i begreppet "hör i hop". och jag har många olikt designade lädergrimmar, liksom träns, sadelgjordar osv. nog för att det kanske är viktigare hur en sadel är designad men.. JAG tycker att sadlarna hör ihop.

let's agree to disagree! ;)

Centeur menar att sambandet mellan sadlarna är att de tillverkas i samma fabrik (Den gemensamma punkten är det enda funktionen och derivatans funktion har gemensamt). Inte att de hör ihop, de kanske kan likna varandra, men det har förtås inget med broderskap/systerskap att göra. :idea:

Jag tror att ni båda tycker samma sak men uttrycker det på olika sätt

rätta mig om jag har fel

känner att den här debatten inte är så givande.. :angel: vi har helt enkelt olika åsikter om vad som ligger i begreppet "hör i hop". och jag har många olikt designade lädergrimmar, liksom träns, sadelgjordar osv. nog för att det kanske är viktigare hur en sadel är designad men.. JAG tycker att sadlarna hör ihop.

let's agree to disagree! ;)

Men i ett inlägg längre upp så tyckte du ju att dom snackar skit om sin egen sadel när dom snackar skit om Equipe? Hur får du i hop det?

Kan väl tänka mig att en massa olika klädmärken sys på samma fabrik men inte sjutton hör tex Chanel och Wera Wang ihop på något vis även om dom nu blir ihopsydda på samma fabrik.
Och om då Chanel snackar skit om Wera Wang så snackar dom skit om sina egna kläder :rofl:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 321
Senast: Anna-KarinO
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 449
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar