AKB

Trådstartare
Shettis selar. Hobby och standard.. Vad är den exakta skillnaden?
Gjode jag fel som beställde en hobby? (gjorde det bara för att det fanns med svart med brun fodring)

Sv: Equilex

När jag pratade med dem sa de att det inte är någon skillnad mer än färgen på tömmarna. Kvalitén ska vara samma.

Vad kul! Då är vi fler som går i "väntans tider" då kan vi ju snacka ihop oss om det skulle vara några inställningsproblem eller liknande.

Jag tycker att hobbyselen är finare även om det inte skiljer sig så jättemycket. Synd att det är svarta tömmar till den bara, med det går ju att byta ut dom. :)

jag köpte en likadan fast parsele till mina minishettisar. Beställde en gång på equilex men beställde fel storlek, det måste vart i våras. Sen gav jag upp det där med seleletandet, men sen råkade jag hitta exakt sama sele i rätt storlek på drive out (+ det var extrapris :D ), det är Pfiff som gör selarna. Jag har en standard nu o e skitnöjd, känns lite plastig men man får oxå vad man betalar för. Har hört att många duktiga tävlingskuskar som kör shettis använder denna sele till vardags som träningssele.

Jag har just beställt en standardsele till min minishettiskille. Ska bli skoj att köra honom sen. Bara hämta hem vagnen oxå. :D

Yes, har sett en standard live. Har haft en sån. Lädret på hobbyn är blankare och slits inte lika lätt, däckeln är bättre utformad och har inte röd stoppning som sticker ut under, bröstan ser finare ut osv. Annars är dom ju ganska lika, bara smådetaljer som skiljer.

Intressant! Varför är standard dyrare om hobby inte slits lika lätt, har för mig att standard är bättre nylonförstärkt och har bättre utformning på brösta (nackremmen) och bakselen (korsremmarna) enligt bilder på equilex. Samt bruna tömmar (viktigt :)
Jag måste nog åka till equilex o klämma!

*knapp*

Någon får väl helt enkelt se till att göra en nogrann fotodokumentation av standardselen oxå!
Det finns ju redan en på hobbyvarianten. ;):angel:

Hobbyselen är inte nylonförstärkt alls vad jag kan förstå.. men det ska väl standarden vara..

Det är ju bara mina erfarenheter. :) Bruna tömmar är ju en fördel förstås.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 568
Senast: Ceta
·
Körning Jag är sugen på att testa att köra min kallblodstravare. Han är en fd detta travhäst och gjorde sista loppet 2020. Jag har noll...
Svar
12
· Visningar
2 848
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 723
Senast: Calmiche
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka