Enskild ekonomi

Madick

Trådstartare
Ett par som ska flytta ihop, där den ena dels tjänar mer på ordinarie jobb dels har oregelbundna inkomster via egen firma. Hur skulle DU dela upp gemensamma kostnader?

Absolut inte 50/50, effektivt sätt att sätta den med lägst inkomst i j-vligt tråkig underlägsen sits. Ekonomi o pengar har en förmåga att sänka förhållanden. Hemma hos oss gäller att den som tjänar mest, betalar mest o det gör att vi har ungefär lika mkt kvar i slutändan o röra oss på (normalt sett, nu är min inkomst 0 så det är lite annat nu).

De får sätta sig ner och diskutera hur de ska göra.

Min förra sambo 50/50 han 3ggr så hög lön än mig och inga kostsamma fritidsintressen vilket också innebar att jag hade aldrig råd att åka någonstans när det var dags att hitta på något. antingen fick han bjuda eller åka själv vilket inte funderade i längden.

Med nuvarande sambo som tjänar mer än mig och har 2 barn så lägger han en större summa. I förra huset där vi betalade hyra stod jag för all mat + annat medans han stod för hyran och lite tillkommande.

Nu har jag bytt jobb. Lite bättre betalt och vi har köpt hus tillsammans så när renoveringen är klar ska vi sätta oss och gå igenom hur vi lägger upp det. Vi har inte delad ekonomi mer än lån just nu och vi ska luska ut tillsammans hur vi lägger upp det rättvist.

Hade jag inte vetat inkomst från månad till månad hade nog min sambo fått stå för alla fasta kostnader såsom hyra, el och jag hade betalat direkt till denne samt stått för min egna telefon, bensin för att försöka dela upp det så rättvist så möjligt. Öppna kort är det man ska köra med när det kommer till ekonomin om vad man har sedan hade man fått prata om det var månad på upplägg.

Absolut inte 50/50, effektivt sätt att sätta den med lägst inkomst i j-vligt tråkig underlägsen sits. Ekonomi o pengar har en förmåga att sänka förhållanden. Hemma hos oss gäller att den som tjänar mest, betalar mest o det gör att vi har ungefär lika mkt kvar i slutändan o röra oss på (normalt sett, nu är min inkomst 0 så det är lite annat nu).

Varför skulle 50/50 göra att någon hamnar i en underlägsen och tråkig sits?

Ett par som ska flytta ihop, där den ena dels tjänar mer på ordinarie jobb dels har oregelbundna inkomster via egen firma. Hur skulle DU dela upp gemensamma kostnader?

Helst inte alls, men om det nu är ett måste med separata ekonomier: Procentuellt.

Är månadsinkomsten oregelbunden skulle jag jämföra årsinkomst.

Som @Jadzia skriver, läs inlägget av @Diabetikern. En klassisk situation o vanligen en kvinnofälla då det oftast är kvinnan som tjänar mindre.
Läs Diabetikerns inlägg. Det är en klassisk situation. Jag skulle aldrig kunna leva så.

Fast så behöver det ju inte bli. Det är inte så för oss. Jag skulle aldrig kunna tänka mig en annan uppdelning än 50/50. Jag är vuxen, jag har inget behov av att bli försörjd och jag vill verkligen inte behöva känna mig i beroendeställning till min sambo ekonomiskt. Jag skulle aldrig kunna leva med att som vuxen bli försörjd av någon annan. Det ser jag som en helt vidrig situation och verkligen en kvinnofälla.

Det ser jag som en helt vidrig situation och verkligen en kvinnofälla.

Hejsan hoppsan, här drar vi till med fördomar. Även om det säkert är vanligare att mannen tjänar mer, behöver det ju inte vara så.

Jag ser inga problem med att fördela procentuellt, så länge man är överens. Jag kanske - som den högst betalda i relationen - vill bo dyrare. Ska jag separera och bo själv då? Eller tvingas bo sämre än jag kan och vill, för att det ska vara rättvist mot MIN ekonomi?

Nä, jag tycker nog att det finns fler parametrar att väga in förutom millimeterrättvisa. T ex om jag flyttar in i hans dyra hus, men inte har råd att köpa in mig. Då får han ju stå för allt utom en rimlig hyra vad gäller boendet.

@TinyWiny
Det behöver inte alls vara så som det blev för mig. Vi hade aldrig några bråk om pengar eller liknande ibland bjöd jag på middag ibland han. Vi delade på allt rakt av. Jag stod för mina fritidsintressen och hade häst med allt vad det innebar.

Problemen blev varje gång han ville hitta på något vilket innebar att jag var tvungen att dra ner på något annat för att ha råd eller vad man ska säga och spara. Så antingen fick han hitta på grejjer själv eller boka långt framåt så jag hann spara ihop och vara med.

Vill tillägga att vårt förhållande inte tog slut pga av ekonomin men det var en lite bidragande orsak då han ville resa och hitta på saker som jag inte kunde.

@TinyWiny Jag tycker inte att det är att bli försörjd eller hamna i beroendeställning. När jag var sambo delade vi en del av våra kostnader (dock inte t ex maten) procentuellt, eftersom jag tjänade flera gånger mer än honom. Hade vi kört 50/50 och alltså dragit ner standarden till den nivå han hade råd med så hade det blivit jävligt torftigt. T ex hade vi inte kunnat resa, vilket vi båda ville.

Hejsan hoppsan, här drar vi till med fördomar. Även om det säkert är vanligare att mannen tjänar mer, behöver det ju inte vara så.

Jag ser inga problem med att fördela procentuellt, så länge man är överens. Jag kanske - som den högst betalda i relationen - vill bo dyrare. Ska jag separera och bo själv då? Eller tvingas bo sämre än jag kan och vill, för att det ska vara rättvist mot MIN ekonomi?

Nä, jag tycker nog att det finns fler parametrar att väga in förutom millimeterrättvisa. T ex om jag flyttar in i hans dyra hus, men inte har råd att köpa in mig. Då får han ju stå för allt utom en rimlig hyra vad gäller boendet.

Nja, inte mina fördomar, jag syftade på vad @Squie skrev om kvinnofälla.

@TinyWiny Jag tycker inte att det är att bli försörjd eller hamna i beroendeställning. När jag var sambo delade vi en del av våra kostnader (dock inte t ex maten) procentuellt, eftersom jag tjänade flera gånger mer än honom. Hade vi kört 50/50 och alltså dragit ner standarden till den nivå han hade råd med så hade det blivit jävligt torftigt. T ex hade vi inte kunnat resa, vilket vi båda ville.

För mig är det det och jag kan ju bara skriva vad jag tycker. Jag hade känt mig ekonomiskt beroende om min sambo hade försörjt mig, dvs. betalat för mitt leverne och det vill jag inte. Hur andra gör är helt upp till dem, det lägger jag mig inte i alls.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 031
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka