Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ett par som ska flytta ihop, där den ena dels tjänar mer på ordinarie jobb dels har oregelbundna inkomster via egen firma. Hur skulle DU dela upp gemensamma kostnader?
Absolut inte 50/50, effektivt sätt att sätta den med lägst inkomst i j-vligt tråkig underlägsen sits. Ekonomi o pengar har en förmåga att sänka förhållanden. Hemma hos oss gäller att den som tjänar mest, betalar mest o det gör att vi har ungefär lika mkt kvar i slutändan o röra oss på (normalt sett, nu är min inkomst 0 så det är lite annat nu).
Ett par som ska flytta ihop, där den ena dels tjänar mer på ordinarie jobb dels har oregelbundna inkomster via egen firma. Hur skulle DU dela upp gemensamma kostnader?
Det skulle bero på den totala situationen.Hur skulle DU dela upp gemensamma kostnader?
Varför skulle 50/50 göra att någon hamnar i en underlägsen och tråkig sits?
Som @Jadzia skriver, läs inlägget av @Diabetikern. En klassisk situation o vanligen en kvinnofälla då det oftast är kvinnan som tjänar mindre.
Läs Diabetikerns inlägg. Det är en klassisk situation. Jag skulle aldrig kunna leva så.
Det ser jag som en helt vidrig situation och verkligen en kvinnofälla.
Hejsan hoppsan, här drar vi till med fördomar. Även om det säkert är vanligare att mannen tjänar mer, behöver det ju inte vara så.
Jag ser inga problem med att fördela procentuellt, så länge man är överens. Jag kanske - som den högst betalda i relationen - vill bo dyrare. Ska jag separera och bo själv då? Eller tvingas bo sämre än jag kan och vill, för att det ska vara rättvist mot MIN ekonomi?
Nä, jag tycker nog att det finns fler parametrar att väga in förutom millimeterrättvisa. T ex om jag flyttar in i hans dyra hus, men inte har råd att köpa in mig. Då får han ju stå för allt utom en rimlig hyra vad gäller boendet.
@TinyWiny Jag tycker inte att det är att bli försörjd eller hamna i beroendeställning. När jag var sambo delade vi en del av våra kostnader (dock inte t ex maten) procentuellt, eftersom jag tjänade flera gånger mer än honom. Hade vi kört 50/50 och alltså dragit ner standarden till den nivå han hade råd med så hade det blivit jävligt torftigt. T ex hade vi inte kunnat resa, vilket vi båda ville.