Ensamt marsvin efter partnerns död

eldione

Trådstartare
Det har jag funderat på en del eftersom en vanlig anledning till att många har sina marsvin eller liknande ensamma är att dess partner dog och nu vill de inte skaffa fler.
De vill inte köpa ett nytt eftersom de då riskerar att behöva köpa en ny partner till när den äldre dör osv osv och därmed aldrig kunna sluta med marsvin.

Tycker ni detta är en godtagbar anledning eller hur skulle ni rekommendera att man gör? Ge bort? Avliva?

Sv: Ensamt marsvin efter partnerns död

Eftersom jag just fått den trista erfarenheten med ett kvarvarande ensamt marsvin vet jag ju bara vad JAG har gjort - skaffat ett till!

Men om man inte vill ha marsvin alls är väl en variant att försöka hitta ett nytt hem där det finns kompisar.

Det finns ju de som hjälper till med omplacering av ej längre välkomna marsvin!

JAG anser att det inte är en godtagbar anledning, särskilt inte då marsvinet är van att ha en kompis.
Går man ut på blocket eller kollar hos uppfödare kan man säkert hitta ett äldre marsvin som ska omplaceras, bara för man köper nytt marsvin behöver det inte betyda att man köper en unge. :)

Ett dött djur lider inte. Om alternativet är ett liv i ensamhet så....

Ett dött djur lider inte. Om alternativet är ett liv i ensamhet så....

Håller med. Vårat ena marsvin dog plötsligt, och innan vi hann hitta en ny kompis åt den andra dog han också. Slutade både äta och dricka, bara låg i buren helt apatisk. Efter ett dygn var vi helt utan marsvin. Skulle aldrig vilja utsätta någon för det igen!

Hur tycker ni man ska framföra sina åsikter till andra då? Jag tycker det är så svårt, ofta tycker de mycket om sitt djur så de vill varken omplacera eller avliva samtidigt som de inte orkar skaffa ett till.
Att bara säga att man har ett ansvar över sitt djur och är tvungen att lösa situationen verkar inte vara så populärt... :crazy:

Fast det är väl ändå inte såå enkelt?

Mitt ena marsvin dog och vi var jätterädda att den kvarvarande skulle sörja ihjäl sig. Men tvärtom så verkade det inte bekomma henne alls utan hon var samma glada, pigga kärring som vanligt. :confused: Givetvis förstår jag att hon saknade sin vän, de hade varit tillsammans i 5-6 år men ändå...

Marsvin nr 2 dog sedan efter några (två tror jag det var) månader men hon var gammal då så det var nog helt i sin ordning.

Kanske ska tillägga att mina marsvin bodde i köket och hade socialt umgänge med oss människor. Hade hon suttit ensam på mitt rum hade hon nog mått sämre.

Beror ju på djurets ålder samt orsaken till att man inte vill ha ett till. När jag blev allergisk så omplacerade jag alla marsvin utom två (hon i avataren och en jämngammal hona, de var 4 år då). De fick bo kvar här i ett år till. När den ena dog vid 5 års ålder så var den andra ju också 5 år och väldigt skruttig. Skulle aldrig ha utsatt henne varken för en omplacering eller att börja göra upp rang med ett annat marsvin. Hon levde bara några veckor efter att den andra dog (och då tror jag inte hon sörjde ihjäl sig, hon var som sagt skruttig redan innan, hon var ju 5 år). Plus att jag är ju som sagt allergisk och det hade inte känts smart att skaffa ett till. Men förutom såna undantagsfall så tycker jag man ska skaffa ett nytt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 371
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 668
Senast: Enya
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 406
Senast: valpköpare
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka