ensam i stallet,kompis i hagen

videnlis

Trådstartare
vad tror ni om det? jag har inte min häst ensam,men vill veta vad ni tycker om det.alltså att ha hästen ensam i stallet,hemma på egen backe,men den skulle slippa i hagen hos grannen,där finns några hästar,som den skulle kunna gå med på dagen.

Sv: ensam i stallet,kompis i hagen

Ja tycker inte de skulle vara en stor grej.. Om den inte mår dåligt av att stå ensam inne. Vi har haft det lite så i vinter.

Har lösdrift, men den ena behöver komma in o få extra kraftfoder o grovfoder. Han äter sakta och mår bra av o komma in o kunna "vila" och äta ifred.

Det beror på hästen, är den lugn och trygg själv i stallet ser jag inga problem faktiskt, bara den får gå med andra hästar resten av dygnet.

Varför inte? Visst garvas ska inte behöva va ensam men hur många står inte ensam i hagen i hur många timmar som helst? Ja tycker det är samma sak oavsett vart hästen står. Men visst, den måste ha sällskap största delen av dygnet men några timmar ensam borde inte göra nått om inte hästen tycker annat.

Ja vet en häst som står ensam med bara får som sällskap i stallet och inget sällskap i hagen och den hästen trivs. Tidigare stod den i ett stall med 5 hästar och där trivdes den inte alls.

Men helst av allt ska de ju ha sällskap dygnet runt :)

tack för svar!
hon skulle vara ute från tidig morgon till sen kväll, de andra hästarna,hon skulle gå med,går på lösdrift.

Hästar är flockdjur och ska inte sova själva. Även i stallet turas hästarna om att vakta (iaf överallt där jag har varit), så om det inte var kris skulle jag inte ha min häst själv på natten.

*KL*

Hej!

Min rara häst har motbevisat mej gång på gång. Får hon stå själv är hon glad, lycklig och tillfreds, skicka in henne till andra hästar och hon tappar självförtroendet och blir olyckligt och håller sej ändå undan..

Så om hästen inte visar att den mår dåligt av att stå själv under natten ser jag inget problem med att den gör det. Min har sovit själv pga hälta under sommarbetet och ligger både i hage och stall:-)

/Lavinia, som inte tycker det är optimalt, men om hästen har kompisar dagtid så tror jag inte att den lider.

deras lösdrift är för liten för ännu en häst.och jag vill gärna ta in min till natten,så hon får vila.inbillar mej att hon mår bättre då hon får lägga ner sej o vila i fred,då hon har en gammal hovskada.

då e alla mina hästar konstiga då =)
Alla mina hästar ligger HELT utslagna på morgonen när jag kommer å när jag hade kamera i stallet så låg alla å sov sammtidigt så fort en la ej så la sej alla.. ;)

men ang de trådskaparen undrar.. så kan jag tycka att de e ok om hästen tycker de e ok.. som min gamla häst skiter totalt i om hon sover ensam eller ej medans om de skulle va min 6 åring så skulle hon blivit olycklig som få... så jag tycker de beror på hästen faktiskt.. jag menar e den ute 12 timmar om dan å har sällskap då så e de lungan tycker jag

Hästar fungerar så olika, om hästen inte visar tecken på att bli olycklig, är det inte alldeles fel tycker jag (även om det inte är optimalt) // Smirk

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 623
Senast: 13579vas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Idag på morgonen (runt 9) var jag i hagen hos hästarna där ligger en stor lada längs sidan och bakom den våra grannars hus... 2
Svar
24
· Visningar
2 258
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 979
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 497
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31