Ensam i hage - varför?

Sv: Ensam i hage - varför?

Jag tror inte på att det inte går att blanda olika raser. jag ahr sett många exempel på att det går utmärkt att ha islandshästar i flock med halvblod tex. Det är oftare ägarna än hästarna som bråkar och har olika uppfattning om saker och ting.

Visst beror det på hur hästarn har vuxit upp men det är nog inte speciellt rasbundet.

Men jag tycker fortfarande det är synd att så många fokuserar på att leta upp undantagen som inte jkan gå i flock. Generellt tycker jag faktiskt vi borde ha en lag om utevistelse ihop med hästkompisar. Det bör gå att ta hänsyn till undantagen ändå.

Jag tror som du, vi har ett russ, flera halvblod, flera varmblodstravare, en conemara, en "ridponny" och en arab i samma hage.

Vi har haft många nya hästar (av diverse raser) som introducerats det har fungerat i 100% av fallen.

Jag vet fortfarande att alla hästar kanske inte funkar i flock och att vår flock kanske är unik men att olika raser inte skulle funka ihop, bara för att de är av olika utseende/storlek, tror jag inte.

det är ganska lustigt..för i somras när jag var på seminstation så sa veterinären: Jag tror banne mig att hästar är rasister...halvblod föredra halvblod och varmblod föredrar varmblod ( travare alltså)

för hon fick in en hel del häst under sommaren, och det var inte så att hästarna var osams, men dom valde "sina egna" om det fanns såna....så om ett vbl och ett hbl bara fanns i hagen så hade dom varandra, men om det kom nån mera av en av sorterna så fann dom varann istället.....så höll det på hela sommaren, med hästar som inte kände varann från början.....hon trodde iallafall att dom hade nån sklags koppling till de egna...

Några sådana tendenser har jag aldrig sett (vi har par över travar-halvblodsgränserna i vår hage) men om det är en veterinär som har sagt så, ja då måste det ju stämma, speciellt eftersom hon sett det en hel sommar :angel: .

Senast ändrad:

gummisnodd skrev:
Chansen att det ska funkar tror jag inte ökar genom att låta hästar gå själva under uppväxten, det var min poäng.

Så du menar att en hästflock kan göra DNA-test, hur vet dessa hästar att en individ inte kan tillföra något genetiskt???

Det är nog snarare ett avikande beteende som inte tolereras än hästens genetiska sammansättning, även om den i vissa fall kan vara kopplad till beteendestörningar.

Men snälla någon... :crazy: Det säger ju sig själv att hästar inte gör DNA tester. Djuren har sinnen som är något utöver våra egna. Får råttmamman en kull med skadade ungar eleminerar hon dem. Fåglar hackar sönder sjuka individer. Vad är det som säger att hästar inte kan känna av samma saker som råttmamman och fåglarna?

ja du...det är ju ingen sanning på det viset, bara en reflektion....och som sagt så var aldrig hästarna osams, dom bara föredrog de som var samma "ras" ....och en enda sommar har hon nog inte varit aktiv, utan kanske 30 somrar .....men du vet väl bäst kanske....

djur har som sessca säger helt andra vibbar än oss...titta bara på vad dom gjorde inför tsunamin och andra katastrofer......

kanske dom föredrar sin egna ras, kanske inte.....men varför kasta bort teorin bara sådär???

martha skrev:
ja du...det är ju ingen sanning på det viset, bara en reflektion....och som sagt så var aldrig hästarna osams, dom bara föredrog de som var samma "ras" ....och en enda sommar har hon nog inte varit aktiv, utan kanske 30 somrar .....men du vet väl bäst kanske....

djur har som sessca säger helt andra vibbar än oss...titta bara på vad dom gjorde inför tsunamin och andra katastrofer......

kanske dom föredrar sin egna ras, kanske inte.....men varför kasta bort teorin bara sådär???
Jag har läst en bok som heter "lär dig tala med din häst" som någon engelsk gubbe skrivit (kommer inte ihåg namnet). Jätte bra bok som handlar om hur hästar pratar med varandra och hur vi kan lära oss deras språk. I den boken skrev han att hästar av samma ras har lättare att "prata" med varandra och ofta söker sig till varandra...

martha skrev:

Det där håller jag med om, båda mina (fullblod och irländare) verkar föredra sin egen ras el. åtminstone sin egen "typ".

hingstsugen skrev:
Visst är det en risk att ha hästar med hästar på samma sätt som det är en risk att överhuvudtaget ta ur dem i boxen ( även där händer det olyckor), för att inte tala om den risk vi utsätter dem för när vi rider dem ( skrämmande skadestatistik över förslitningsskador)
Men vi är skyldiga våra hästar att ta den minimala risken de innebära att ha dem ihop.....vi är skyldiga dem det för att vi bryr oss!

Jag äger ett fullblod som tillbringade sina första sju år på galoppbanan. När hon kom till mig hade hon inga sociala kunskaper alls eftersom hon inte sett en hage sedan hon var ett år gammal. I början gick det jättebra, men sen blev hon tuffare. Klättrade i rang och slogs allt hon kunde för att nå toppen. Sparkade ett gammalt sto som fick sys i slidöppningen (gick på min ansvarsförsäkring och min häst klassades därefter som "opålitlig" varvid premien fick frispel) och jagade både hästar och människor mkt aggressivt i hagen. Hade inte vett att gå undan och blev själv ofta sparkad, ett år hade jag veterinären ute åtta gånger varav tre gånger för att sy ihop hennes rätt allvarliga skador. I år har jag haft veterinären ute VARJE MÅNAD och det kulminerade med en fraktur på höger fram. Nu är hon konvalescent sedan fyra månader och går själv i sjukhagen.
Jag har gett upp vad gäller henne. Hon har gått i flock på stora kuperade ytor utan benskydd men det funkar tamigfan inte. Hon är bara ridbar 3-5 månader per år pga alla skador hon ådrar sig i hagen!! Och inte fan gör det henne lycklig att stå på boxvila eller vara ute i en pytteliten sjukruta, som hon måste göra när hon är skadad - hon väver och visar alla tecken på stress. Hon är dessutom inte ens försäkringsbar längre och bara i år har veterinärräkningarna kostat mig närmare 40.000 kr.

Så när hon äntligen är tillbaks i full kondition – runt jul skulle jag tro – blir det benskydd runt om och hagvistelse på natten när det bara är 3-4 andra hästar ute. Funkar inte det, ja då får hon gå själv eller tillsammans med min andra häst (som för övrigt går i flock på stora ytor utan benskydd, för han fixar det, och det vore ju himla tråkigt att behöva beröva honom det nöjet).

Det ÄR f.ö. svårt att lösa problemet när man står inackorderad och det kommer nya hästar hela tiden. Drömmen är att köpa en gård så att min lilla hästflock är någorlunda beständig – då tror jag att de flesta problem försvinner av sig självt.

Russin8 skrev:
Jag har läst en bok som heter "lär dig tala med din häst" som någon engelsk gubbe skrivit (kommer inte ihåg namnet). Jätte bra bok som handlar om hur hästar pratar med varandra och hur vi kan lära oss deras språk. I den boken skrev han att hästar av samma ras har lättare att "prata" med varandra och ofta söker sig till varandra...

Inte alls otroligt, hundar kan också få för sig att bara gilla sin egen ras, har själv haft en sån tik.
Kanske har det, precis som hos oss människor, att göra med uppfostran, ju mer du upplever tidigt i livet, desto tolerantare blir du mot nyheter. (Hm, teorin föll genast, min tik fick verklligen se andra hundraser och leka med dem som valp. Slutsats, hon var knäpp! :D )

Knapplån.

Det största problemet tror jag dock är att på många inackorderingsstall är det stor omsättning och nya flockmedlemmar kommer och går hela tiden så det blir aldrig någon riktig ro i flocken. Dessutom behåller vi hästar idag som aldrig skulle haft en chans att överleva i naturen.

fejko skrev:
Knapplån.

Det största problemet tror jag dock är att på många inackorderingsstall är det stor omsättning och nya flockmedlemmar kommer och går hela tiden så det blir aldrig någon riktig ro i flocken. Dessutom behåller vi hästar idag som aldrig skulle haft en chans att överleva i naturen.

Klokt och troligtvis mycket sant.

Bra svar!

Jag förespråkar absolut att hästa ska ha sällskap,men som så många andra skrivit så får man ibland inse att det inte går att tussa ihop hästar hursom, ibland fungerar det bara inte.
Hästarna själv väljer ju inte sin flock utan de är vi människor som tussar ihop dom, det är ju kanon om det fungerar,men tyvärr får vi nog ta den smällen att de inte alltid fungerar och utifrån de försöka lösa det på bästa sätt för hästen.

SessCa skrev:
Men snälla någon... :crazy: Det säger ju sig själv att hästar inte gör DNA tester. Djuren har sinnen som är något utöver våra egna. Får råttmamman en kull med skadade ungar eleminerar hon dem. Fåglar hackar sönder sjuka individer. Vad är det som säger att hästar inte kan känna av samma saker som råttmamman och fåglarna?

Ja, jag är ganska snäll faktiskt :angel: .

Jag skrev inte att inte hästar kan stöta ut sjuka individer, det jag ifrågasatte var att det skulle ligga några genetiska kunskaper bakom denna utstötning.

Här kastas inte bort några teorier.............här jämförs och vägs olika reflektioner...i alla fall från min sida ...........varför ge sig in i en diskussion om man inte tål några motargument...eller en annan syn på tillvaron...........

Jag vet inte bäst och har aldrig påstått det........... jag beskriver min verklighet och om denna inte stämmer med hur det ser ut på andra håll så är jag den förste att............omvärdera mina erfarenheter/åsikter.........när klara bevis eller beskrivningar dyker upp som omkullkastar mina teorier/antagande.....särskillt om dessa kommer från en trevlig person som kan formulera och bibehålla ett kritiskt tänkande...

en trevlig :D

som dig då?? :angel: :rofl:

Några sådana tendenser har jag aldrig sett (vi har par över travar-halvblodsgränserna i vår hage) men om det är en veterinär som har sagt så, ja då måste det ju stämma, speciellt eftersom hon sett det en hel sommar :angel: .

jag skrev bara om en REFLEKTION...ingen sanning....men det finns ju fler som har reflekterat över samma.....jag har inte gjort det för jag har istort sett bara haft travare på min gård...något halvblod, men dom har aldrig varit i samma hage eller fler än en i taget.

Eller som dig kanske om du lät bli alla punkter hela tiden :devil: ........... jag kan inte läsa det blir otrevligt ;) ....hur jag än gör :confused: ...........

Det har jag aldrig skrivit, att man inte kan blanda olika raser. Och jag kan inte säga säkert hur det ligger till för jag har för lite hästunderlag för att kunna göra en ordentlig grund. Men av det lilla jag har sett så fungerar det förvisso ofta att ha olika raser ihop, men det fungerar ännu bättre när man har samma ras!
Lite beroende på hur pass olika raserna är varandra.
Min Pre blir ofta missförstådd bland andra hästar. Hon är kontaktsökande, och ja, ibland lite provocerande och retsam :angel: och aldrig någonsin våldsam. Det finns inte i hennes värld att man skulle slå,sparka eller bita någon levande varelse. Så när hon blir utsatt för detta blir hon väldigt inåtvänd och ledsen. Hon har gått ihop med andra prehästar och det har gått kanonbra från första stund, inte ett bitmärke nånstans. Det är så det ska vara. Det ska inte höra till normaliteterna att hästar sparkar/biter sönder varandra.
Det kan knappast vara naturligt heller, vilken vild hästflock skulle överleva om samtliga dess medlemmar var halta och lytta och hade blodiga sår överallt. :crazy:
Nu får hon gå själv tills jag skaffat åtminstone en häst till av hennes ras som hon kan gå ihop med, tills dess blir det möjligtvis något lugnt sto som enda hagsällskap.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar