Ensam i hage - varför?

Sv: Ensam i hage - varför?

Har inte läst igenom allt men jag tycker det är lika enkelt att vissa hästar passar lika dåligt ihop som vissa mänskor.

Jättetråkigt när det är så men skulle inte riskera skador osv. Däremot var det intressant det där om raser. Vi har nordsvenskar och islänningar hemma på mina föräldrars gård. När nordsvenskarna går för sej och isläningarna för sig är det aldri något bråk, däremot när man släpper ihop dom.
Så visst måste de väl va så att samma ras pratar samma språk om man ska generalisera :confused:

min ponny går ute i en stor hage på 5 hektar som till en del är stenig och kuperad, en hel del ängsbit och en stor björkskog.
i hagen går det 4 hästar. jag tycker att det är viktigt med bra utevistelse för hästarna, och att de även blir lyckligare av det och presterar ännu bättre i ridning. en olycklig häst gör ju oftast inte så bra av sig i ridningen.
sen finns det ju alltid undantag, skulle jag ha en häst som absolut inte kunde gå med andra hästar så skulle jag ha den själv, det skulle jag faktiskt.

vi har även en rätt värdefull unghingst här hemma, travare med toppstamm och han går i en kanske 3 ha stor hage som på vissa ställen är väldigt stenig och sen har dom ängsdelar. han går ihop med en valack och de är bästa kompisar. när vi fick hem honom hade han stått i hingsthage, en grusad på kanske 10x10 m hela sitt liv.

det finns ju dom som är väldigt lata, när vi stod i förra stallet hade vi en underbar sommarhage på 10 hektar, med en å som rann rakt igenom, fin natur med kuperad mark och ja den var jättefin. en inackordering till oss (vi hyrde hela stallet) ville dock inte ha sin häst där för hon orkade inte gå så långt in i hagen och hämta sin häst (hagen började vid stallet, satt ihop med en vinterhage) så hon hade sin häst själv i en vinterhage och gnällde på att vi inte kunde ta en av våra hästar som sällskap och sätta i den hagen tillsammans med hennes häst så den slapp gå själv. vad tänker folk med ibland...

Dreamer skrev:
Det har jag aldrig skrivit, att man inte kan blanda olika raser. Och jag kan inte säga säkert hur det ligger till för jag har för lite hästunderlag för att kunna göra en ordentlig grund. Men av det lilla jag har sett så fungerar det förvisso ofta att ha olika raser ihop, men det fungerar ännu bättre när man har samma ras!
Lite beroende på hur pass olika raserna är varandra.
Min Pre blir ofta missförstådd bland andra hästar. Hon är kontaktsökande, och ja, ibland lite provocerande och retsam :angel: och aldrig någonsin våldsam. Det finns inte i hennes värld att man skulle slå,sparka eller bita någon levande varelse. Så när hon blir utsatt för detta blir hon väldigt inåtvänd och ledsen. Hon har gått ihop med andra prehästar och det har gått kanonbra från första stund, inte ett bitmärke nånstans. Det är så det ska vara. Det ska inte höra till normaliteterna att hästar sparkar/biter sönder varandra.
Det kan knappast vara naturligt heller, vilken vild hästflock skulle överleva om samtliga dess medlemmar var halta och lytta och hade blodiga sår överallt. :crazy:
Nu får hon gå själv tills jag skaffat åtminstone en häst till av hennes ras som hon kan gå ihop med, tills dess blir det möjligtvis något lugnt sto som enda hagsällskap.

Skimlar har det ofta tufft i hagen, de blir mobbade av de andra. Ibland räcker det med stora tecken.

Jag vill att min häst ska gå ensam just nu för att dels så tycker han inte om andra hästar (han går mycket heldre själv än med andra och mår betydligt bättre i huvudet av det pluss att han får äta i lugn och ro..han är abslout ranglägst och får inte något hö alls annars och rasar i vikt) och dels för att nu till hösten/vintern så ska de andra hästarna gå med fri tillgång på hö..vilket jag inte vill att min ska ha..

skojskrot skrev:
Jag vill att min häst ska gå ensam just nu för att dels så tycker han inte om andra hästar (han går mycket heldre själv än med andra och mår betydligt bättre i huvudet av det pluss att han får äta i lugn och ro..han är abslout ranglägst och får inte något hö alls annars och rasar i vikt) och dels för att nu till hösten/vintern så ska de andra hästarna gå med fri tillgång på hö..vilket jag inte vill att min ska ha..
Han rasar i vikt, men du vill inte ha honom på fritt hö? :confused: Det får jag inte ihop :confused:

SessCa skrev:
Var inte så hemskt säker på det.
Stora ston brukar kunna vara väldigt hjälpsamma, även om det är en väldigt liten hingst som ska på.
:crazy:

Jovisst det kan hända. Men det blir inte inavel iallafall! :D :D :D

Mvh lisa

Jag håller med dej om att det är skillnad på raser, och har sett Besten (kallblodstravare) tillsammans med olika halvblod - det fungerar inte. Släppte henne med en akhal teké-valack, som HATAR halvblod, men som fullständigt älskade Besten. Kärleken var ömsesidig mellan denna ädla fullblodstyp och mitt grova kallblod. Varför? Jo, båda talade ett enkelt kroppsspråk som den andre förstod.
Nu håller jag på att köpa en yngre, ranglåg kallblodsvalack som ska bli Bestens hagkompis när vi flyttar till gården i december. :)

Immer

Vi har haft speciellt en häst för sig själva, just för att hon är väldigt "kräsen" med vem hon vill gå med!
Hon har under alla de åren vi har haft henne, så har hon bara fungerat ihop med två st, min gammle ponny samt min nuvarande pålle.
Blev dock hagen stor så kunde hon aceptera andra hästar där, för då kunde de andra hästarna springa långt i från henne när hon blev arg.
Gillaade hon inte någon hagkompis så var det bara till att gå in med pisk och få hon sluta jaga den andra stackars hästen...
Obsavera dock att dena häst är uppfödd i flock!

Våran egensinniga dam lever dock ej längre, då hon fick sommna in i sommras.

Jag finner det helt okej att en häst få går själva, då det är det enda alternativet, fast då ska de kunna se och nosa på sina hagkompisar i fall de vill och känna lite närhet på det visset i stället.

Jag har hört samt läsat av vissa här på buke (då liknande trådar har varit uppe) att en häst som inte kan gå med andra hästar beror på att de inte har växt upp i en flock osv. Men det stämmer inte! Långt i från!!!

Alla våra andra hästar går två och två i hagen, och i bland fler. Och det är inga stillsamma pållar inte, utan det är bus och fläkt hela dagarna. Skador, nä det kan jag inte påstår!
Tävlas: ja, det gör dom!

*lånar knapp*

Personligen kan jag inte förstå varför man förmänskligar hästen och låter den gå i en hage på 8*8 meter hela dagarna. Vart är de fria ytorna? Är man verkligen så rädd för att hästen skall skada sig, eller är det av bekvämlighet för människan?

Under mina år som storhästryttare så hade min dressyrhäst tillgång till stora hagar som var steniga, som gick upponer och som var leriga, han hade kompisar som bet honom, sparkade honom.. och kompisar som han bet och som han sparkade. Han trivdes som fisken i vattnet, sprang hela dagarna och verkligen levde. Han var då 19 år.

När han skadade sig (Nej, inte pga att han fick leva som en häst bör, dvs så fritt som vi människor kan erbjuda dem) så fick vi ställa honom i en sjukhage för han fick absolut inte springa eller röra på sig för mycket, det kunde hämma hans läkning. Han gick då i en liten hage precis vid stallet, vilket slutade med att han sakta men säkert började väva. Vi satte en kompis i hagen bredvid så han kunde få lite sällskap, den hästen trivdes inte och tillslut stod båda och vävde ellre hängde med huvudet.

Då gjorde vi en större sjukhage i angränsade till den vanliga vinterhagen, där gick han i c:a 2 dagar innan han tröttnade och sprang igenom staketet för att få vara med sina kompisar. Så vad skall man göra? Hästar är flockdjur, hur mycket vi än avlar och tränger på deras naturliga instinkter så kommer vissa utav dom fortfarande sitta kvar.

Jag har nu en Islandshäst och självklart vill jag att hennes hagar skall vara så som de är på Island, dock är det lite svårt eftersom få bönder äger mark i samma utsträckning, men jag gör så gott jag kan för att låta henne leva någorlunda fritt, hon går alltså på lösdrift med två fullblodsston och en annan konstig korsning från Irland.

På väg till stallet åker jag förbi ett relativt nybyggt stall.. Där har dom c:a 9 rasthagar. Inte stora, de är av grus och står i en backe. I vissa hagar är det 1 häst och i andra är det två. Varenda gång jag åker förbi där och tittar neråt så står hästarna på samma ställe som dom stod dagen innan.

Hur stimulerad blir en häst av att stå i en rasthage? Jag är ledsen, men jag tycker det är fel. Visst, dom kan skada sig, men skador inträffar dagligen, och när hästen var fri så skadade den sig med. Ja, pengar är en bidragande faktor, alla har inte råd att betala massvis med pengar pågrund av en sträckning i hagen el ngt liknande, men då kanske man inte heller skall ha en häst? Häst kostar pengar, skador bör man räkna med, varje månad ser jag till att jag har minst 4000 kr över för att ha utifallatt jag behöver tillkalla vetrinär. Och jag lever inte "fett" eftersom jag är student. Men jag gör vad jag anser är bäst för min häst, och det inkulderar inte en rasthage utan sällskap.

Förövrigt så kan jag förstå att man inte vill ha en häst tillsammans med andra om den verkligen verkligen är aggressiv mot andra hästar.. I det vilda brukar dessa hästar bli utsållade från en flock rätt fort, om dom ens påträffas i den utsträckningen i det vilda.

EDIT: Förstår även om man vill ha sin häst ensam om den är för smal och behöver mer foder, för tjock eller har en skada som gör att den måste ta det lungt. Det enda jag tycker är fel är att hålla en häst i en liten rasthage utan sällskap för att minimera skaderisken.

Mvh Anna och Yrpa

Senast ändrad:

fejko skrev:
Skimlar har det ofta tufft i hagen, de blir mobbade av de andra. Ibland räcker det med stora tecken.

Det sägs så ja, men jag har faktiskt inte sett det själv? Iofs så är skimmel inte en väldigt vanlig färg här (vad jag har sett) men av de få jag träffat så har två varit ranghögst (en lippe samt en B-ponny) och övriga bara varit med flocken.
:confused:

Åh, den rasen är jag så himla sugen på att lära känna! Akhal Teké alltså! Tycker dom är urläckra!
Tänk att det finns en i Skåne :d

Hoppas det går bra med nya hästen!

Hur stora skador ska man räkna med då?
Om det inte längre handlar om pengar utan om att hästen blir så misshandlad av sin/sina hagkompisar att den blir förstörd för livet??
Jag tycker att din grundtanke är god och det är väl så det ska vara, i en perfekt värld så skulle alla hästar i världen komma jättebra överens och gå tillsammans i stora flockar, likaså skulle alla människor börja komma överens och sluta kriga ;)
Man får väl göra så gott man kan med den man har...

Det där har jag aldrig sett eller hört talas om.

Nu är jag blott "ett barn". Men har hållt på med hästar sen tidig ålder och mer eller mindre bott i stall, har arbetat med fullblod, halvblod, brukshästar och islandshästar. Och ALDRIG har jag stött på någon form av "rasism" hos hästarna.

Ett exempel, på ett stall som jag praktiserade på så fanns det 10 islandshästar och 3 varmblod, alla gick i samma hage. Inte gick varmbloden med varandra utan dom gick med flocken.

Nu går min isis tillsammans med två fullblod och en annan korsning, inte går fullbloden tillsammans konstant för att dom tillhör samma ras, utan snarare för att dom känner varandra väl. Vill Lady eller Yrpa gå tillsammans med dom andra två så gör dom det. Våran flock är liten, men innehåller de flesta personligheter. Dom vet vad dom vill och ser till att det blir så med. Utan hårda ord pga att Yrpa är en Isis och att Lady är en 4-vägskorsning.

Som någon tidigare nämnt så är det människan som startar bråken sinisemellan, hästen klarar oftast upp sina bråk på egen hand, förr eller senare går det. Och jo, vissa hästar i det vilda följer en flock dom inte är välkomna i tills den dagen dom blir välkomna.

Sålänge vi människor inte kan tänka som hästen och vi inte vet till 100% vad en häst tänker så är det enda vi kan komma med spekulatoiner och antaganden. Jag tror att alla hästar pratar samma språk, vad vi människor säger är att hästen pratar med hjälp av kroppspråket, så det är ju inte så svårt att se att min Yrpa använder samma kroppspråk som en annan häst i hagen, och hon är då importerad från ett annat land.

Att vi människor är så krångliga från grunden och aldrig kan dra jämnt betyder inte att djuren funkar på samma sätt. Men självklart så sant som det är sagt så finns det vissa hästar som verkligen inte går ihop med andra eller just den, och de bör man hålla ifrån varandra. Jag tillex sitter inte gärna bredvid min ärkefiende om det finns andra alternativ för mig.

Överallt går det ut på att tänka med det sunda förnuftet och lyssna på sin magkänsla.

Mvh Anna och Yrpa

Jag vill att han ska få äta i fred. Går han ihop med de andra så får han inte ens lukta på höet.Därför viktnedgång.
Jag vill inte att min häst ska äta fritt av vårt hö då det är kanonbra värden i det óch jag vill veta vad min häst äter. Jag kommer förmodligen blanda ut vårt hö med halm så han får sitt tuggbehov upptäckt.
Sedan kan jag säga att den här hästen blir fet på luft när han väl får äta i fred.Gäller att hitta en balansgång vilkte vi nu har gjort.
Förstår du nu då?;)

Haha, jojo :D

Man kan inte räkna med att alla individer kommer överens. Många avskyr varandra och skyr en som pesten. Och dessa bör man kanske hålla ifrån varandra.

Men ändå så ser man väldigt sällan de stora härliga flockarna som vi alla innerstinne vill se. jag får tex åka ut till Islandshästgårdarna och hälsa på unghästarna/avelsstona för att få se stora härliga fina flockar. Jag skulle gärna ge min det livet, om det hade varit möjligt, men att åka 4 mil (8 tur o retur) varje dag hinns inte med då man inte har körkort och pluggar samt jobbar heltid. Men en vacker dag så.

Överallt när jag åker till tillexempel mina vänners stall för att se dem rida sina fina tävlingshästar så blir jag både lyrisk och ledsen, i väldigt få stall finns dessa stora vinterhagar kvar, endast sommarhagarna finns kvar. Grannstallet har sina hästar i småsmå hagar. Jag tycker det är synd, nu är inte våran vinterhage den största heller, men det finns mark för dem att röra sig fritt utan att gå på varandra och liknande.

Ännu en gång, jag är emot de som har sina hästar ensamma i rasthagar för att minimera skaderisken. Själv får jag se till att välja att ha min häst i en trädfrihage (som är stooooor, har skugga och ytor som ligger i lä) under sommaren pga att hon har sommareksem, det gör även att hennes sommarkompisar blir färre, en bidragande komponent är att hon även står uppstallad på sommaren för att komma undan från mygg och knott.

/Anna och Yrpa

Jag har tre hästar och alla har egna stora hagar.
Har provat att ha dom i hop men vid två tillfällen har jag fått uppsökt vetrinär,sista besöket blödde en av mina hästar kraftigt ur näsan och var uppsvullen kring hela ögat. :cry:
Vetrinären avrådde mej att ha hästarna i hop.

I det fallet kan jag förstå att man har dom varförsig, jag är inte emot att dom går ensamma om det är den enda lösningen, bara om det är för att man är rädd att hästen skall skada sig.

Det viktigaste är hästens välmående, en stor hage där dom kan röra sig i är A och O. Rasthagar på 8*8 är fel.

Sen kan ju skador bli allvarliga. En häst i ett stall jag stod i för många år sedan fick benet avsparkat precis under knäskålen av mor och son som gaddade ihop sig vid fodring i hagen, hästen fick avlivas på plats. (var f.ö ett 1:a klass sto efter en av Islands mest framgångsrika hingstar och som lämnat oerhört fina föl som lyckats lite överallt i Europa). Så visst finns det risker. Men jag kan gå över en gata och bli överkörd imorgon om det skulle vara så, det är inget jag kan råda över direkt.

Ha hästen varförsig, men snälla, låt den i alla fall ha plats att röra sig på och få chansen att sträcka ut i hagen och inte bara stå och uggla på ett och samma ställe.

*knapplån*
I tidigare stallet hade vi 5 hästar, mitt sto + S's 4 hästar, tre ston och en vallack.
Min gick ensam. S hade halvblodsstoet ensam och vallacken och de, nu, tvååringarna tillsammans.
Vallacken + en av tvååringarna är vbl och den andra hbl. vallacken och hbl unghästen gick tillsammans från det att hon skildes från mamman och vbl kom in senare. Efter ett tag så märkte man tydligt att vbl höll ihop och hbl stoet blev lite "mobbat"..... Dessa går fortfarande ihop men hon är fortfarande lite utanför och får ta nån smäll då och då.

Anledningen till att jag hade min ensam är att jag inte vill att hon ska ge ANDRAS hästar några skador eller att hon ska få skador från någon annans häst. Kostar oftast mer än det smakar i form av tävlingsuppehåll och kanske en massa tjabbel om vem som gjort vad. Jag kan ju hävda i sten att hbl gjort det fast det kanske är min :confused:

I det stallet jag står nu är det bara tävlingshästar. 5 är hingstar och en drös ston/vallacker. Har i tre hagar där det går två hästar i vardera. Resten går enskilt. Detta mkt pga att hagarna är inte tillräckligt stora och marken där gården är tillåter inte utbyggnad av vinterhagarna.

Eller föresten det är i 4 hagar dom går två, min har faktiskt fått en kompis om än en liten en:
8fe4a3a6.jpg

Och varför chansa att släppa ihop en drös med hästar och få skador pga en spark och hästen får ett tävlingsuppehåll på flera månader om du ansvarar för andras hästar?

Kan tillägga att jag är en glad amatör men vill ändå inte ha vår tävlingssäsong spoilerad av en massa skador, lika lite som nån annan.
Ex. martha som tar emot andras hästar under konvalecent tiden för att hela. Ska hon då släppa ihop dom och ringa till ägaren och säga - eh du men märren fick benet avsparkat i hagen, hon är väl försäkrad? (ytterlighet, jag vet) Hur många kunder får hon in?

Om man själv äger ett par hästar och har dom ihop, helt ok. Så länge dom fungerar ihop, men ALLA hästar fungerar inte med alla.

Är alla som står inhyrda i stallet med på att dom går ihop och införstådda vem som får betala för kalaset OM någonting skulle hända så är det ju upp till var och en att köra på det. Men man måste även acceptera att vissa hästar kanske mår bättre av att gå själv i en hage men ha närheten till dom andra.

nilema skrev:
Är alla som står inhyrda i stallet med på att dom går ihop och införstådda vem som får betala för kalaset OM någonting skulle hända så är det ju upp till var och en att köra på det. Men man måste även acceptera att vissa hästar kanske mår bättre av att gå själv i en hage men ha närheten till dom andra.

Min häst var stoooor, 184 i mankhöjd och väldigt lång i kroppen (svår att rida ihop, jisses vad muskler man hade på den tiden, annat mot Yrpa på 128), hans täcken var inte billiga, runt 1500 var väl det billigaste, jag var då mellan 15 - 19 när jag hade honom. Men när vi stallade våra hästar så skrev man självklart kontrakt och det fanns en punkt som handlade om trasiga täcken och skador på hästen, ägaren stod för allt som hände hästen. Min häst gick under den lerigaste perioden ihop med en annan häst som inte kunde gå med vilken häst som helst för han var så ranghög. Han gillade att tugga på Barons täcken, blev en dyr historia. Men vi alla var införstådda i det vi skrivit på och därför uppkom aldrig något snack om den saken.

Jag är en glad skogslullare som tränar och tävlar min häst för att HON tycker det är roligt, inte för att tjäna pengar, om man t.ex har ett varmblod som går på banan så kan man förstå att ägaren ligger ute med pengar som de sedan får igen genom att hästen hålls skadefri och vinner sina lopp.

Jag tillhör även den skaran som älskar älskar älskar att se hästar gå i flock och vill se dem leva det livet dom skall leva, men jag vet även att jag talar emot mig själv rätt mycket iom att en häst inte är byggd för att man skall rida på den, trots detta rider jag min så ofta jag kan och så mycket hon orkar.

Upprepar mitt mantra, hästar bör få gå i stora hagar med kompisar dom trivs ihop med, om man har sin häst i en rasthage för att minimera skadekostnaderna så tycker jag fortfarande att man skall överväga om man verkligen skall ha häst. Det låter tufft och ilskt, visst. Men hur bra mår en häst av att stå i rakt upp o ner i en sandhage?

Pengar skall inte vara avgörande för en häst välmående. Har man inte råd så har man inte råd, det är därför jag väntat 4½ år med att skaffa en ny häst efter det att min häst gick bort.

Min valack går ensam just nu för att han blev så sur när unghingsten kom hem att han höll på att ha ihjäl den lille stackaren så tills vidare får valacken vara ensam eftersom jag bara har 3 hästar o jag tycker det är viktigare att unghingsten har sällskap av mitt sto.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar