Ensam i hage - varför?

Sv: Ensam i hage - varför?

har du unghingst och sto tillsammans?? är du inte rädd hon ska bli tjuvbetäckt??

Dreamer skrev:
Åh, den rasen är jag så himla sugen på att lära känna! Akhal Teké alltså! Tycker dom är urläckra!
Tänk att det finns en i Skåne :d

Just nu finns han i Småland, men han är på väg tillbaks.
Om du och Carmenzita hade "fått tummarna loss" i vintras när ni skulle komma och hälsa på mej och Besten, då hade ni fått träffa honom. :D
Han är hiskligt vacker, isabellfärgad metallic. :love:

Immer

Hejsan! Jag hade min häst ensam i vintras för att hon inte gick ihop med någon annan häst på den ytan´som hagen var. (rasthage) Antingen var hon elak och jagade runt den andra hästen och sparkade eller så blevhon själv trängd och fick springa genom staketet. Därför bestämde jag mig att låta henne gå själv tills sommaren då de skulle gå på bete. På större ytor går hon jättebra ihop med andra hästar men inte när hagarna blir försmå. Har nu bytt stall där de har stora vinterhagar och där går hon tillsammans med två valacker vilket fungerar hur bra som helst=) Vilket jag är glad för då hon var så deppig när hon stod själv.

Denna tråd har inte uppdaterats på länge- men här kommer jag och kan bara säga att efter att min älskade unika häst vart tvungen att nöslaktas efter att ha fått benet avsparkad av annan häst i hagen (vill inte gå in på detaljer om hur, varför, vems ansvar osv då blir jag bara upprörd) så kommer jag ALDRIG mer ha en häst ihop med andra, iaf inte om någon av dem hör till den hästpersonlighet jag ogillar skarpt = dominanta, osäkra, buffliga, aggressiva, ledarhästar!!

Nu svävar jag iväg lite, men jag tror på sådan häst sådan matte/husse, dvs, de som faller för ranghöga, okeliga och buffliga hästar är ledartyper själva och har behov av att dominera andra (i mitt tidigare stall var det så och jag har sett fler exempel på det)

/från en som alltid väljer en snäll, sympatisk, lugn, kelig och mysig häst- gärna med mittimellan-rang, som min älskade häst som nu är död. :(

Jag och min "tävlingskompis" hade tidigare tillsammans våra hästar och det gick bra. Dom kommer bra överens, ibland lite för bra...så när dom busade med varandra i hagen hände det att dom skadade varann genom tramp, och under broddtider är det inte så spännande. Försökte dela av hagen med bara tråd, tillfälligt under brodd perioden, vilket inte funkade då ena hästen inte bryde sig nämnvärt om tråden. Så i dagsläget är hagen delad med järnrörsstaket men dom kan fortfarande hälsa på varann och springa bredvid varann efter staketet, men dom kan inte skada sig!

Där min häst bor finns just nu 3 hästar som går ensamma i hagen.

Den ena för att han "leker sönder sig" om han får en kompis, dvs han leker så glatt och mkt att han blir halt gång på gång. Vrickningar, sträckningar osv.

En annan för att han leker konstant och stenhårt med sina hagkompisar. Jag har aldrig sett dess like, hästen är på sina kamrater runt 99% av tiden i hagen (äta gräs varför då?). Han är konstant sparkad, biten osv när kamraterna till slut ledsnar på att aldrig få vara i fred.
Nu har han förmodligen "lekt sönder" sig helt, hans hälta ger inte med sig. Han blev halt, fick gå i sjukhage/själv. Fick gå ut med andra hästar = det tog ett par dagar, halt igen. Fick gå själv osv, osv.

Den tredje går själv för att hon hatar andra hästar. Hon klår upp alla som hon har gått med, så den som släpper en häst med henne, den får räkna med en häst som får storstryk (dödsförsök) varje dag.

Övriga hästar går 2 eller flera i hagen.

minsvartaprins skrev:
Nu svävar jag iväg lite, men jag tror på sådan häst sådan matte/husse, dvs, de som faller för ranghöga, okeliga och buffliga hästar är ledartyper själva och har behov av att dominera andra (i mitt tidigare stall var det så och jag har sett fler exempel på det)

/från en som alltid väljer en snäll, sympatisk, lugn, kelig och mysig häst- gärna med mittimellan-rang, som min älskade häst som nu är död. :(

Tycker synd om dig att du miste din häst, beklagar, det är alltid sorgligt.

Vad gäller din slutsats så tror jag du har fel, visst väljer vissa säkert häst efter sin natur, men många föder ju upp sina egna t ex och kan inte veta vad man får för resultat, själv har jag 2 egen uppfödda, varav den enda är det snällaste man kan leta efter, och den andra en gangster, jag älskar båda, på olika sätt, och jag föredrar inte den ena framför den andra.....

Min häst går ensam då han inte verkar funka ihop med andra vallacker. Han e dock 26 år å man vågar liksom inte testa gränsena för långt.
Tyvärr finns d fn inget sto i stallet han står i nu men annars hade detta säkert funkat mkt bättre då han gick ihop med 2 ston utan problem i somras.
Men d e precis som om själve fan flyger i vallackerna ja försök släppa ihop honom med. Det e alltid påväg att sluta riktigt illa å eftersom han e så gammal så vill ja inte riskera att få honom skadad.

Jag själv skulle inte vilja ha min häst gående själv i en hage då jag ser att hon trivs och mår bra i sin lilla flock bestående av 6 hästar totalt.

MEN jag har full förståelse för folk som har hästar värda ett par hundra tusen att man inte vill låta dom gå med flera andra hästar för skaderisken ökar ju i o med detta. En bekant till mig tävlar junior hopp o har två hästar värde runt en halv miljon, minst!, en ridlärare till mig förmedlar hästar och ponnyer (dressyr) som hon kanske får ut 100 000 ibland för en välriden och utbildad ponny. Just hennes hästar står visserligen ofta två-och-två. Men min kompis hästar går en och en men har ju hästar som står i hagarna intill.

Jag tycker förstås att man i största möjliga mån ska låta hästarna gå ihop och få tillräcklig stimulans etc. Och se till att de har saker och göra osv. Men jag förstår däremot att alla inte vill släppa ut sina tävlingshästar när det är säsong, hästarna är i toppform och värda ett par hundra tusen styck. Däremot tycker jag alla hästar borde ha rätt till att vistas ute minst 6-7 timmar per dag.

Man får också tänka på att flera tävlingshästar bara stått inne samt gått i skrittmaskin ev. stått i en pytteliten ruta kanske 8 x 8 m kan man inte släppa ut hur som helst med andra hästar då dom inte är vana vid det, vissa hästar vet inte ens hur de ska beté sig i en flock, ett exempel är en fd. galoppör på min skola - han hade aldrig vistats i en hage på det sättet med andra innan han kom till skolan och är därför rätt påflugen vilket de andra hästarna stör sig på men det bryr sig han inte om..

TomasN skrev:
Ja det sägs så men jag har aldrig sett några bevis för att skaderisken skulle vara större om hästarna går i flock.
Då har du aldrig varit på en ridskola där 20 hästar eller fler går tillsammans:crazy:

Det är självklart att skaderisken ökar, eftersom hästar leker på ett ganska brutalt sätt:cool:

Min går ensam eftersom jag inte har lust att köpa nya täcken flera gånger om året.

"Vad gäller din slutsats så tror jag du har fel, visst väljer vissa säkert häst efter sin natur, men många föder ju upp sina egna t ex och kan inte veta vad man får för resultat"

Precis- de som föder upp sina hästar har ännu mer inflytande på dem (bossig matte = bossig häst, feluppfostrad/behandlad häst = osäker trist vuxen häst, väl hanterad häst = harmonisk och trevlig häst etc etc) Sen finns det ju som alltid undantag där en bra matte får en strulig häst, men jag tror på det där att hästar aldrig ljuger- min häst måste ha fått en bra uppfostran när man ser på hur han var i psyket osv osv.

Nu flummar jag iväg igen, men jag tror även på att de hästar (och människor) som är säkra på sig själva, har heller inget behov att på ett hårt och aggressivt sätt dominera andra/sätta andra på plats.

Min poäng är kort och gott att jag inte kommer att låta en enligt min mening fel uppfostrad och aggressiv häst komma i närheten av min häst som alltid kommer att vara en snäll och säker i sig själv-häst. Det har inte bara med den tragedi som drabbade min häst utan jag är och har alltid varit noga med att se till att allt går rätt till när man släpper ihop nya hästar.

Givetvis kan olyckan alltid vara framme, just därför ska min framtida häst gå själv (den kommer precis som min förra häst vara mer som en människa än häst i personlighet och därmed främst föredra människor) eller med en SNÄLL liten shettis som inte kan sparka av ben hoppas jag :o min förra häst såg jag aldrig vara i närheten av att ge sig på andra hästar och kaxa på det sättet. Han var för trygg i sig själv för det helt enkelt.

Eftersom jag är sjuk och har min häst som del i mitt välbefinnande för sjukdomen så är jag beroende av att han inte går sönder och eftersom han varit hingst till han va 8 så e han rätt vass me de andra hästarna och får därför gå själv.

Hej!

jag rider på en ridskola sen ca 8 år tillbaka...

Den ridskolan har ca. 22 hästar (ston & vallackar, från ca 7 år till 25)

& ca 18 hästar går tillsammans i en gigantisk stor hage.

Att någon blir skadad händer Väldigt sällan...

De flesta hästarna känner ju varandra sedan ca. 10 år men det kommer ju nya ibland & det funkar utmärkt...

Dock har ca 4 hästar inte blivigt acepterade (en av dom med avikande färg, kan kanske bero på det, vet inte...) & dom har då fått bilda en egen liten flock...

:banana:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar