Ensam i hage - varför?

Sv: Ensam i hage - varför?

Silver Girl skrev:
Jag har en fråga till er som har er häst ensam i en hage trots att det finns fler hästar i stallet (som ibland går ensamma i sina hagar).

Varför har ni hästen ensam?

Har en kompis som nyligen bytt stall. Hon vill att hennes häst ska gå med minst en hagkompis, men fick problem. Alla ville att deras hästar skulle gå ensamma. Hagutrymmet var uppdelat i fem-sex småhagar med dubbla eltrådar så att hästarna inte skulle komma åt varandra över tråden (visserligen smart i sig). Det löste sig efter ett tag då hon lärt känna de andra i stallet och fick dela hage med en annan.

OBS! Är inte ute efter en diskussion om det är rätt eller fel att ha hästen ensam. Vill bara veta varför!

Vi har vår fd avelshingst ensam.

Så här i efterhand kan man tycka att det är tråkigt.
Han kom till gården som 5-6 åring och är nu snart 25.
Wibrantus är en stenhård kille som absolut INTE kunde ha släppts ihop med annan hingst.
HAn blir helt vansinnig när han har en sådan i samma stall.
Frågan är om han kanske hade kunnat gå med en valack.
Det får vi nog aldrig veta...

Dom få valackerna vi haft har varit hingstiga i sig själva så dom hade varit uteslutna.
Resultat av detta blev då att Wibrantus går ensam.
Vi kan ju knappast släppa honom med stona.

Om man hade haft honom från allra första början så hade man kanske provat med någon ponnysällskap.
Nu, så här 25 år senare är det för sent.

JAg vet att flera avelshingstar just har ponnysällskap.
T.ex Viking Cronos och jag tror att CK hingst Peace on Earth har en ponny som kompis.

Wibrantus har däremot mer förmån inne i stallet. Vi bygger inte upp skyddsväggar eller annat trams utan har fölston brevid honom utan problem. Så han har fysisk kontakt med andra hästar i alla fall.

AM

Självklart så kan man inte ha skadade hästar ihop. Det är ju en självklarhet. Men då handlar det ju om korta perioder. Det är en sak. Men att ha tex. en hingst som får gå själv för att människan har valt att han skall ha kvar kulorna det tycker jag är fel. Vi hade en inhyrning här i ett år. Hon var 2 år nu i våras och gav sig faan på att hin skulle ha högre rang. Hos spöade både ardenner och avelsston som var 12år gammla. Men hon fick stryk tillbaka. Hon gav aldrig upp. Alltid var hon full med bitmärken. Varken jag eller ägaren ville att hon skulle gå själv pga. detta. Hon fick gå den långa och hårda vägen. Min flock släppte aldrig in henne. Sedan har folk kommit med olkika förslag om varför ingen kunde accepera henne. En orsak kan vara att hon var ensam skäck som dessutom hade ett blått öga. Vad vet jag?

är det naturligt att kastrera då? Här sitter du och förespråkar naturlig hästhållning, samtidigt som du säger att man ska kastrera hingstar, hur går den ekvationen ihop?

Tillägg, hingstar går ofta att ha ihop med andra, om de är vana vid det från början och har tillräckligt med utrymme.

Jag har haft ston som om de inte får gå själv, sparkar andra hästar sönder och samman..

Vad gör man då? slaktar? trots att hon kanske fungerar för övrigt? Vem är du att avgöra vad som är bäst för hästen, du får ta ansvar för dina hästar och deras välmående, jag för mina, du kan inte gå in och säga att just jag gör fel, för du har inte hanterat mina djur..

Sen kan man rent generellt sett säga, att det ultimata är att hästarna ska få gå i flock och icke ensamma, men det måste inte gälla alla, fråga immer tex om besten...

För att inte tala om att det är olika raser.
att det ska vara så svårt att inse att inte alla hästraser är likadana och att det inte går att jämföra en flock naturuppvuxna islands- pre- arabhästar eller för den delen shetlandsponnys med en av människan ihopasatt flock av en av varje sort, däribland halvblod och lynniga gårdsuppfödda ponnyer. Det säger ju sig självt.

Jag tycker du Martha har helt rätt, men det är lite synd att du hetsar upp dig så för då är det svårt att ta dina inlägg på allvar (för de som inte "känner" dig).

åke skrev:
Självklart så kan man inte ha skadade hästar ihop. Det är ju en självklarhet. Men då handlar det ju om korta perioder. Det är en sak. Men att ha tex. en hingst som får gå själv för att människan har valt att han skall ha kvar kulorna det tycker jag är fel. Vi hade en inhyrning här i ett år. Hon var 2 år nu i våras och gav sig faan på att hin skulle ha högre rang. Hos spöade både ardenner och avelsston som var 12år gammla. Men hon fick stryk tillbaka. Hon gav aldrig upp. Alltid var hon full med bitmärken. Varken jag eller ägaren ville att hon skulle gå själv pga. detta. Hon fick gå den långa och hårda vägen. Min flock släppte aldrig in henne. Sedan har folk kommit med olkika förslag om varför ingen kunde accepera henne. En orsak kan vara att hon var ensam skäck som dessutom hade ett blått öga. Vad vet jag?

...alltså...schysst hästliv :crazy:
vad tror du den hästen hade gjort om hon levde i det vilda...dvs naturligt? Tror du att hon valt att vara kvar i den flocken?

det är nog det värsta en häst kan råka ut för, att inte bli accepterad i en flock ...tro f-n att hon kämpade för att komma in....

Nu har ju du inte sett hur hon betedde sig............. Hon fick gå med flocken men på avstånd. Men om två hästar står och kliar varandra så varför skall hon då ta fart och springa rakt igenom?????????? Efter det så gick hon bort till ett sto på 13 år och sparkade henne. Självklart blir hon då bort jagad av ledar stoet.Hon kunde helt lungt gå fram till ett sto som stog och betade jusst för att vända aslet till och sparka till henne. Helt utan andledning.

varför övht ha henne i en hage som det finns andra hästar i?
jag hade också en sån märr....hon fick gå i en hage bredvid dom andra med bara en tråd emellan..hon var nöjd och dom andra var nöjda...varför skall de hästar som är "normala" utsättas för en sån häst, det kan inte jag förstå...

träta??
jag försöker visa att det finns tillfällen då hästar inte kan eller bör gå tillsammans...

jag tycker som de flesta att hästar skall ha sällskap, men ibland går det inte och det får man acceptera...

martha skrev:
träta??
jag försöker visa att det finns tillfällen då hästar inte kan eller bör gå tillsammans...

jag tycker som de flesta att hästar skall ha sällskap, men ibland går det inte och det får man acceptera...
Jag säger inte att jag tycker att du har fel... Håller faktiskt med dig i mångt och mycket. Har följt era diskutioner och faktiskt så har ni ju båda bra åsikter... :)

Du skrev:
Men att ha tex. en hingst som får gå själv för att människan har valt att han skall ha kvar kulorna det tycker jag är fel.

Vårt svar:

Wibrantus blev naturligtvis inte kastrerad.
Han har tjänstgjort som avelshingst hos oss.

AM

Senast ändrad:

ankans skrev:
Sen kan man rent generellt sett säga, att det ultimata är att hästarna ska få gå i flock och icke ensamma, men det måste inte gälla alla, fråga immer tex om besten...

Jag vågar bara inte komma en gång till och be försäkringsbolaget att ersätta den andre hästägarens veterinärvårdskostnader. Så enkelt är det. Min häst har, innan olyckan, alltid gått i flock och fungerat alldeles utmärkt. Sedan olyckan hände går hon ensam, och ingen kan påstå att hon mår dåligt av det.
Nu har vi köpt gård och Besten kommer äntligen att få en hagkompis igen (vi håller på att köpa en valack).

Immer

martha skrev:
Jag veeet :crazy: :D
men jag är så trött på att bli idiotförklarad av fanatiker.....

Själv stänger jag öronen så fort någon säger "man ska alltid göra si" eller "man ska alltid göra så"...
Har väl insett att man inte har "råd" att ha principer inom hästar och ridning.
Men alla är där dom är och alla pratar/skriver utifrån den nivå de är på just nu och förhoppningsvis kommer dom också till insikt snart :D

martha skrev:
varför övht ha henne i en hage som det finns andra hästar i?
jag hade också en sån märr....hon fick gå i en hage bredvid dom andra med bara en tråd emellan..hon var nöjd och dom andra var nöjda...varför skall de hästar som är "normala" utsättas för en sån häst, det kan inte jag förstå...
För att fanskapet gick igenom 4 eltrådar med el. Trots att ägaren hade provat att ha ko grimma på henne. Stod hon inne själv så hoppade hon ut ur boxen. Ställde vi henne i en finka box så sparkade hon sönder boxen.
Jag tvivlar på att den hästen är som den ska.

ankans skrev:
Ja, det finns ulitimata lösningar, men de går inte alltid att realisera, förstår ni inte det???? Man får ibland göra avkall på hästens bästa helt enkelt, och snacka inte, för det gör ni allihopa... På ena eller andra sättet.

Det jag reagerar mot är att vissa uppfödare inte låter sina föl/unghästar uppfostras av andra hästar, utan låter dessa gå själva=urdumt!! Jag vet att det finns fall där det inte funkar att ha hästar ihop, om det skrev jag icke.

ankans skrev:
OM man nu har något innanför skallbenet dvs....

Onödigt och icke konstktivt :angel: !

fejko skrev:
45 hästar i en flock är inte naturligt. Valacker är inte heller särskilt naturligt. I naturen består flockarna av en hingst och 4-5 ston och hingstarna blir inte särskilt långlivade.

Nu var det ju så att denna flock hade tillsyn och det är inte heller naturligt. Sen ska jag tillägga att hagen sträckte sig flera mil i alla riktningar så undergrupperingar kunde bildas. Ledarstoet tolerade inte några "fasoner" från ungtuppar eller andra i flocken.

Den finns än idag med nya föl/hingst och en och annan valack. Jag fattar mycket väl att det inte går att ha hästarna som det var från början, det jag inte fattar är varför vissa inte låter sina unga hästar gå i flock.

Det tror jag bäddar för problem ung. som de där elefanterna i afrika som gav sig på noshörningar utan anledning för att de saknade äldre artfränder som hade uppfostrat dessa.

Senast ändrad:

SessCa skrev:
I det vilda så stöts hästar ut ur flocken, har läst om flockmedlemmar som dödat hästar pga att de genetiskt sätt inte kunde tillföra flocken något.

inte heller om hästar från två olika flockar möts är det säkert att de "funkar ihop", varför skulle de då göra det i fångenskap?

Chansen att det ska funkar tror jag inte ökar genom att låta hästar gå själva under uppväxten, det var min poäng.

Så du menar att en hästflock kan göra DNA-test, hur vet dessa hästar att en individ inte kan tillföra något genetiskt???

Det är nog snarare ett avikande beteende som inte tolereras än hästens genetiska sammansättning, även om den i vissa fall kan vara kopplad till beteendestörningar.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 400
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar