Sv: Ensam i hage - varför?
Vi har vår fd avelshingst ensam.
Så här i efterhand kan man tycka att det är tråkigt.
Han kom till gården som 5-6 åring och är nu snart 25.
Wibrantus är en stenhård kille som absolut INTE kunde ha släppts ihop med annan hingst.
HAn blir helt vansinnig när han har en sådan i samma stall.
Frågan är om han kanske hade kunnat gå med en valack.
Det får vi nog aldrig veta...
Dom få valackerna vi haft har varit hingstiga i sig själva så dom hade varit uteslutna.
Resultat av detta blev då att Wibrantus går ensam.
Vi kan ju knappast släppa honom med stona.
Om man hade haft honom från allra första början så hade man kanske provat med någon ponnysällskap.
Nu, så här 25 år senare är det för sent.
JAg vet att flera avelshingstar just har ponnysällskap.
T.ex Viking Cronos och jag tror att CK hingst Peace on Earth har en ponny som kompis.
Wibrantus har däremot mer förmån inne i stallet. Vi bygger inte upp skyddsväggar eller annat trams utan har fölston brevid honom utan problem. Så han har fysisk kontakt med andra hästar i alla fall.
AM
Silver Girl skrev:Jag har en fråga till er som har er häst ensam i en hage trots att det finns fler hästar i stallet (som ibland går ensamma i sina hagar).
Varför har ni hästen ensam?
Har en kompis som nyligen bytt stall. Hon vill att hennes häst ska gå med minst en hagkompis, men fick problem. Alla ville att deras hästar skulle gå ensamma. Hagutrymmet var uppdelat i fem-sex småhagar med dubbla eltrådar så att hästarna inte skulle komma åt varandra över tråden (visserligen smart i sig). Det löste sig efter ett tag då hon lärt känna de andra i stallet och fick dela hage med en annan.
OBS! Är inte ute efter en diskussion om det är rätt eller fel att ha hästen ensam. Vill bara veta varför!
Vi har vår fd avelshingst ensam.
Så här i efterhand kan man tycka att det är tråkigt.
Han kom till gården som 5-6 åring och är nu snart 25.
Wibrantus är en stenhård kille som absolut INTE kunde ha släppts ihop med annan hingst.
HAn blir helt vansinnig när han har en sådan i samma stall.
Frågan är om han kanske hade kunnat gå med en valack.
Det får vi nog aldrig veta...
Dom få valackerna vi haft har varit hingstiga i sig själva så dom hade varit uteslutna.
Resultat av detta blev då att Wibrantus går ensam.
Vi kan ju knappast släppa honom med stona.
Om man hade haft honom från allra första början så hade man kanske provat med någon ponnysällskap.
Nu, så här 25 år senare är det för sent.
JAg vet att flera avelshingstar just har ponnysällskap.
T.ex Viking Cronos och jag tror att CK hingst Peace on Earth har en ponny som kompis.
Wibrantus har däremot mer förmån inne i stallet. Vi bygger inte upp skyddsväggar eller annat trams utan har fölston brevid honom utan problem. Så han har fysisk kontakt med andra hästar i alla fall.
AM