Ensam i hage - varför?

Sv: Ensam i hage - varför?

ja det är ju onödigt...skulle min shettis ge sig på benen på den andra så tar jag isär dom jag också...men dom sparkar aldrig åt varandra, bara biter :devil: :D

inge annat?? så då ska dom inte vara instängda i hagar eller boxar, inte ridas eller ledas, inte bestämma vilka som skall betäckas med vem..inte fodras med klippt gröda?? eller hur menar du...skalll dom bara gå på skogen?
det finns alltid gråzoner...man kan ha en bra inställning till hur hästar bör ha det, men det finns väldigt många som inte har möjligheter till sånt eller av andra orsaker det inte fungerar...jag har mycket mark och stora hagar med både öppet och skog, men jag har också hästar som inte passar att vara tillsammans av olika anledningar...men jag tror faktiskt inte att mina hästar lider spec mycket av det

Jag har en liten hage till Kotte som han står i när jag far och handler.Anners så går han fritt på gården. Nu ska jag lete en ny vän till han då hans vän Svampen dog och då måst jag kanske göre en större hage till dom.Han får hö,havre,vatten,salt och mineraler av mig.Kom int och säg att jag int tar hand om han för det gör jag. Läs gärna min tråd på körning.

Jag har 7 hästar i mitt stall. Jag äger 4 och mamma 3.
Vi hade bara shettisar först (tre st) och avlade på då gick föl ston och hingst i samma hage året om.
Mycket bra, hingsten vet sin plats och betäcker bara när stona vill. Detta ska man nog inte göra med alla hingstar då jag har hört (ja sanna historier) om att hingstar inte kan behärska sig utan våldtar stoet om hon inte kan försvara sig ordentligt! (I vårat fall är hingsten minst och låg i rang och mkt snäll bla mot fölen!)
Sen köpte vi ett varmblod (och sålde en shettis) och hon fick gå för sig själv främst för att vi hade små shettis föl som vi inte ville skulle hammna mellan sparkar!
Men sen blev det att varmblodet fick gå själv några år tills jag köpte en kallblodstravare. Då gick dom stora för sig och dom små för sig. Sen fick en shettisåring gå med dom stora (alla var ston) för att avänjas då jag tänkt ha henne kvar (4 år sen). Det gick hur bra som helst.
Sen köpte jag en fjording som jag hade själv föst sen fick gå med shettis åringen. Men sen smet dom in till kall- och varmblodstravaren men när jag hunnit ner (stoot hade) hade dom ordnat upp det för det hände inget alls. Så då fick dom gå ihop.
Kallblodet sålde jag inte långt efter det.
Sen provade jag att ha ihop fjordingen med det mkt dominanta shettisstoet och dom sparkade på varandra rejält och ingen gav upp. Så det gick inte trodde jag. Men sen när betet närmade sig ville jag verkligen att dom skulle gå alla ihop i samma hage då shettisstoet och hingsten inte skulle avlas på längre.
Men då gick det rätt bra shettisstoet blev arg men insåg att den stora hästen altid vinner så nu går hon altid undan. Men dom kommer inte överens och kastar arga blickar och ger varandra tjuvnyp ibland. Varmblodet blev häpen över den lilla dominanta damen så hon lät henne hållas :smirk:. Men jag tror varmblodet bestämmer över shettisstoet om det verkligen gäller (vid fodringar) men annars ser det ut som varmblodet makar på sig :D.
Så nu går alla ihop utom hingsten, men han går ju inte att ha ihop med något sto om man inte vill ha föl förr eller senare ;).
Nu har jag fått ett föl efter "shettisåringen" som nu blev 4,5 år :D .
Då det är en liten shettishingst måste jag nog sära på dom när han blir könsmogen. Då får han gå med dom stora hästarna (no way han kan betäcka dom :smirk: ) och mamman, mormor och moster till den lille hingsten får gå för sig.

Mvh Lisa

Min nuvarande blev ensam nu då jag lämnade tillbaka hennes sällskapshäst för två veckor sedan. Ägaren till de andra hästarna vill inte ha henne i samma hage som deras, då hon är rädd att hon ska skada hennes hästar. :smirk:
Egentligen ska hon inte gå ensam, utan skulle stallas in förra veckan, men då spånleveransen krånglade så blev hon kvar ett par veckor extra, men imorgon ska allt vara fixat, så då ska hon stallas in och få nya hagkompisar! :bump:

_L_ skrev:
Då får han gå med dom stora hästarna (no way han kan betäcka dom :smirk: ) och mamman, mormor och moster till den lille hingsten får gå för sig.

Mvh Lisa

Var inte så hemskt säker på det.
Stora ston brukar kunna vara väldigt hjälpsamma, även om det är en väldigt liten hingst som ska på.
:crazy:

martha skrev:
inge annat?? så då ska dom inte vara instängda i hagar eller boxar, inte ridas eller ledas, inte bestämma vilka som skall betäckas med vem..inte fodras med klippt gröda?? eller hur menar du...skalll dom bara gå på skogen?
det finns alltid gråzoner...man kan ha en bra inställning till hur hästar bör ha det, men det finns väldigt många som inte har möjligheter till sånt eller av andra orsaker det inte fungerar...jag har mycket mark och stora hagar med både öppet och skog, men jag har också hästar som inte passar att vara tillsammans av olika anledningar...men jag tror faktiskt inte att mina hästar lider spec mycket av det

Har du problem eller beter du dig alltid såhär?

åke skrev:

Hur menar du med det?
Hon ifrågasätter "att låta häst vara häst", det är väl inte att bete sig?

åke skrev:
Men, läs allt...............

Jag har läst allt, hela tråden.
Och som jag skrev på tidigare sida håller jag med martha i den här frågan.

åke skrev:

du kanske ska ta o svara på mina frågor istället....och förklara för mig varför och hur du menar.....KAN alla hästar gå ihop...SKA alla hästar gå ihop....vad är lag för dig? skall alla hästar ha en hage på 10 hektar? etc etc

försök förklara för mig som är så korkad hur du tänker, och försöka att tänka åt andra hållet också....FINNS det några möjligheter att en häst skall gå ensam?? och vilka isåfall? Konvalecenter, elakheter, nysläpp i broddtider,två ranghöga hingstar eller ston också för den delen( mitt ranghöga sto släpptes av en olycklig händelse ihop med ett annat ranghögt sto....ingen gav sig och det slutade med att hon nästan sparkade benet av den andra som fick stå konvalecent en hel sommar med föl vid sidan...kul för den hästen, eller skulle dessa två stom ändå släppas ihop???....eller är ditt ord en lag och alla andra fattar ingenting?

Senast ändrad:

Jag tycker du har en poäng i att man inte kan säga generellt att alla hästar måste gå i flock. Det finns givetvis undantag i konvalecenter, hingstar och "eleka" hästar osv.

Dock så är det min övertygelse att de flesta som har hästar ensamma i hagen inte har det av dessa orsaker. Det fokuseras alltid på undantagen i sådana här trådar och det är synd. De flesta hästar kanoch bör gå i flock.

TomasN skrev:
Jag tycker du har en poäng i att man inte kan säga generellt att alla hästar måste gå i flock. Det finns givetvis undantag i konvalecenter, hingstar och "eleka" hästar osv.

Dock så är det min övertygelse att de flesta som har hästar ensamma i hagen inte har det av dessa orsaker. Det fokuseras alltid på undantagen i sådana här trådar och det är synd. De flesta hästar kanoch bör gå i flock.

På ett stort inackorderingsstall är skaderisken ganska stor när man har en stor hästflock och det hela tiden kommer nya hästar, det blir oro i flocken och nya ranguppgörelser varje gång en ny häst kommer. Min ena häst har jag varit på Strömsholm med elva gånger på fem år pga olika skador och merparten har varit hagrelaterade. När sedan min andra häst gick i en hage där en häst blev ihjälsparkad fick jag nog och skaffade eget.

Jag har full förståelse för de som inte vill ha sin häst i en stor flock på ett inackorderingsstall.

Tack, det är precis det jag menar....alla hästar KAN inte gå ihop....att de flesta kan det håller jag med om, men när det blir till en lag att alla hästar skall och kan blir jag lite gnällig.

"Lånar knapp"

Jag tycker att det är skitdåligt, rent ut sagt, att "vi" har förstört hästar så de inte kan fungera i flock. Vad är det som gör att en häst inte klarar att bete sig enligt sin ursprungliga instinkt?

Det är inte normalt hästbeteende att ge sig på sina artfränder och medvetet försöka oskadliggöra dessa. Mängden av antalet individer i flocken säkrar framtiden och säkerheten för flocken.

Jag har sett uppfödare (småskalig) ha sina föl och unghästar med bara mamman eller ensamma. Det är rent horribelt. Har man inte möjlighet att ordna en flock till sina avelston och föl ska man skicka iväg i alla fall unghästen till ett stort bete med många kompisar. Hur ska det annars kunna bli en "häst" av denna individ??

Min häst kommer från ett ställe där ca 45 hästar går i samma hage blandat, ston, valacker, någon enstaka hingst och unghästar/föl. Det fungerar utmärkt. De skador som uppstår överstiger inte i närheten den fördelen att hästarna har växt upp som normala hästar och behärskar hästspråket till fullo. Så borde alla hästar få födas upp!

Skulle så vara fallet, tror i alla fall inte jag att det uppstår så stora problem så att vissa hästar inte kan gå ihop.

(Nu går han med 10 hästar av varierat kön.)

Senast ändrad:

gummisnodd skrev:
"Lånar knapp"

Jag tycker att det är skitdåligt, rent ut sagt, att "vi" har förstört hästar så de inte kan fungera i flock. Vad är det som gör att en häst inte klarar att bete sig enligt sin ursprungliga instinkt?

Det är inte normalt hästbeteende att ge sig på sina artfränder och medvetet försöka oskadliggöra dessa. Mängden av antalet individer i flocken säkrar framtiden och säkerheten för flocken.

Jag har sett uppfödare (småskalig) ha sina föl och unghästar med bara mamman eller ensamma. Det är rent horribelt. Har man inte möjlighet att ordna en flock till sina avelston och föl ska man skicka iväg i alla fall unghästen till ett stort bete med många kompisar. Hur ska det annars kunna bli en "häst" av denna individ??

Min häst kommer från ett ställe där ca 45 hästar går i samma hage blandat, ston, valacker, någon enstaka hingst och unghästar/föl. Det fungerar utmärkt. De skador som uppstår överstiger inte i närheten den fördelen att hästarna har växt upp som normala hästar och behärskar hästspråket till fullo. Så borde alla hästar få födas upp!

Skulle så vara fallet, tror i alla fall inte jag att det uppstår så stora problem så att vissa hästar inte kan gå ihop.

Ja, det finns ulitimata lösningar, men de går inte alltid att realisera, förstår ni inte det???? Man får ibland göra avkall på hästens bästa helt enkelt, och snacka inte, för det gör ni allihopa... På ena eller andra sättet.

Så länge det är inom rimliga gränser och man använder sunt förnuft, så tror jag inte hästarna lider någon nöd.. OM man nu har något innanför skallbenet dvs....

hmmm, jag är inte så säker på att allt har med förstöring att göra...hästa i det vilda i flockar kan utesluta medlemmar, könsmogna hingstar får ge sig av...en "elak" häst tar nog naturen hand om....dom finns nog inte...vi slaktar inte våra bara för att dom är elaka mot ándra hästar....vår avel är inte lika som den naturliga aveln...min numera "elaka" hingst gick ihop med 6 andra hästar som unghingst, tills han blev 3,5 år.....han var hela tiden yngst i flocken som bestod av 2 st ett år äldre hingstar och dom andra var vuxna valacker.....eftersom han var "starkast" av naturen så ville han eliminera alla andra och gjorde så pö om pö....jag fick plocka ut den ena efter den andra när han blivit äldre för att det var helt enkelt synd om dom att bli utsatt....HÄR tror jag att felet blev....han var yngst och fick ständigt kämpa för den position han var född för och tror numera också att han är tvungen att "visa" att han är ranghögst...när han fick gå själv så blev han lugn......när han gick i flock fick han hela tiden kämpa....han började gå ihop med dessa när han blev avvand....

jag har även haft valacker som fungerat bra med andra valacker, valacker som gått med ston.......det har funkat ända tills man stoppar in en till valack...om det finns ston...jag har sett valacker alltså försökt att döda den andra för att försvara "sina" ston....jag tycker inte det är schysst att ha såna flockar.

Min "elaka" hingst släppte jag ihop med ett sto i somras för att han skulle betäcka henne, då var det inga problem....bara för att han "hatar" andra hingstar o valacker betyder det inte att han är störd på nåt vis.....jag tror det är en naturlig reaktion för vissa hingstar att försvara sitt revir mot andra ev uppstudsare.....

gummisnodd skrev:
"Lånar knapp"

45 hästar i en flock är inte naturligt. Valacker är inte heller särskilt naturligt. I naturen består flockarna av en hingst och 4-5 ston och hingstarna blir inte särskilt långlivade.

gummisnodd skrev:
"Lånar knapp"

I det vilda så stöts hästar ut ur flocken, har läst om flockmedlemmar som dödat hästar pga att de genetiskt sätt inte kunde tillföra flocken något.

inte heller om hästar från två olika flockar möts är det säkert att de "funkar ihop", varför skulle de då göra det i fångenskap?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 400
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar