Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
_L_ skrev:Då får han gå med dom stora hästarna (no way han kan betäcka dom :smirk: ) och mamman, mormor och moster till den lille hingsten får gå för sig.
Mvh Lisa
martha skrev:inge annat?? så då ska dom inte vara instängda i hagar eller boxar, inte ridas eller ledas, inte bestämma vilka som skall betäckas med vem..inte fodras med klippt gröda?? eller hur menar du...skalll dom bara gå på skogen?
det finns alltid gråzoner...man kan ha en bra inställning till hur hästar bör ha det, men det finns väldigt många som inte har möjligheter till sånt eller av andra orsaker det inte fungerar...jag har mycket mark och stora hagar med både öppet och skog, men jag har också hästar som inte passar att vara tillsammans av olika anledningar...men jag tror faktiskt inte att mina hästar lider spec mycket av det
åke skrev:Har du problem eller beter du dig alltid såhär?
åke skrev:Men, läs allt...............
åke skrev:Har du problem eller beter du dig alltid såhär?
TomasN skrev:Jag tycker du har en poäng i att man inte kan säga generellt att alla hästar måste gå i flock. Det finns givetvis undantag i konvalecenter, hingstar och "eleka" hästar osv.
Dock så är det min övertygelse att de flesta som har hästar ensamma i hagen inte har det av dessa orsaker. Det fokuseras alltid på undantagen i sådana här trådar och det är synd. De flesta hästar kanoch bör gå i flock.
gummisnodd skrev:"Lånar knapp"
Jag tycker att det är skitdåligt, rent ut sagt, att "vi" har förstört hästar så de inte kan fungera i flock. Vad är det som gör att en häst inte klarar att bete sig enligt sin ursprungliga instinkt?
Det är inte normalt hästbeteende att ge sig på sina artfränder och medvetet försöka oskadliggöra dessa. Mängden av antalet individer i flocken säkrar framtiden och säkerheten för flocken.
Jag har sett uppfödare (småskalig) ha sina föl och unghästar med bara mamman eller ensamma. Det är rent horribelt. Har man inte möjlighet att ordna en flock till sina avelston och föl ska man skicka iväg i alla fall unghästen till ett stort bete med många kompisar. Hur ska det annars kunna bli en "häst" av denna individ??
Min häst kommer från ett ställe där ca 45 hästar går i samma hage blandat, ston, valacker, någon enstaka hingst och unghästar/föl. Det fungerar utmärkt. De skador som uppstår överstiger inte i närheten den fördelen att hästarna har växt upp som normala hästar och behärskar hästspråket till fullo. Så borde alla hästar få födas upp!
Skulle så vara fallet, tror i alla fall inte jag att det uppstår så stora problem så att vissa hästar inte kan gå ihop.
(Nu går han med 10 hästar av varierat kön.)
Jag tycker att det är skitdåligt, rent ut sagt, att "vi" har förstört hästar så de inte kan fungera i flock. Vad är det som gör att en häst inte klarar att bete sig enligt sin ursprungliga instinkt?
Det är inte normalt hästbeteende att ge sig på sina artfränder och medvetet försöka oskadliggöra dessa. Mängden av antalet individer i flocken säkrar framtiden och säkerheten för flocken.
Jag har sett uppfödare (småskalig) ha sina föl och unghästar med bara mamman eller ensamma. Det är rent horribelt. Har man inte möjlighet att ordna en flock till sina avelston och föl ska man skicka iväg i alla fall unghästen till ett stort bete med många kompisar. Hur ska det annars kunna bli en "häst" av denna individ??
Min häst kommer från ett ställe där ca 45 hästar går i samma hage blandat, ston, valacker, någon enstaka hingst och unghästar/föl. Det fungerar utmärkt. De skador som uppstår överstiger inte i närheten den fördelen att hästarna har växt upp som normala hästar och behärskar hästspråket till fullo. Så borde alla hästar få födas upp!
Skulle så vara fallet, tror i alla fall inte jag att det uppstår så stora problem så att vissa hästar inte kan gå ihop.
(Nu går han med 10 hästar av varierat kön.)