Ensam i hage - varför?

Sv: Ensam i hage - varför?

till martha och er andra!

Du läser inte vad jag skriver.! De spelar ingen roll om hästen kostar 12 miljoner eller 1 000.-, den är lika mycket häst oavsett pris och har samma grundläggande behov. Ja! jag hade släppt ihop även denna häst med andra och jag hade inte varit nogrannare med att försöka hitta kompatibla hagkompisar för denna häst än mina övriga, för jag vill inte ha någon av mina hästar skadade oavsett pris.
Men min ovilja att utsätta mina hästar för risker får aldrig någonsin innebära att jag gör avkall på deras behov och framförallt inte något så grundläggande som social kontakt som är själva grundförutsättningen för att en häst ska må bra.

Låt mig säga så här . Tänk dig ett barn,..ett älskat barn (som de flesta barn är), be föräldrarna att sätta ett pris på barnets liv.
Tror du att de skulle göra det? Fråga sen om de skulle tänka sig att offra livet på sitt barn för 12 miljoner, vad tror du att du skulle få för svar? ...-dra åt helvete! förmodligen.
Du vet nu att barnets liv är oprisbart och långt värt med än 12 miljoner. Fråga nu samma föräldrar om de låter barnet gå utanför dörren, leka med kompisar, åka med i bil, tugga tuggummi.!
-Självklart!, svarar de förmodligen frågande!
Fråga -varför?, när det finns (om än liten) men dock en potentiell realistisk risk för barnet att bli mördad av en vettvilling, påkörd i trafiken, krocka med bilen som de är passagerare i, eller kvävas av tugggumit! Vad tror du att du får för svar?

Förmodligen detta!
-Jag vet att risken för att alla dessa hemskheter kan inträffaa finns, och jag ber varje dag för att de aldrig ska inträffa men vad är alternativt? Att förvägra mitt barn att leva, att få vara barn med alla de gjädjeämnen det innebär, varför?- för att jag ska slippa oroa mig?
Det vore inte bara grymt utan även vansinigt egoistiskt och inget jag skulle kunna utsätta mitt barn för som jag älskar av hela mitt hjärta. Och just så enkelt är det!, även med våra hästar.
Det spelar ingen roll om hästen kostar multum elelr inget ,varför? för att det inte spelar någon roll för hästen! Den är i första hand bara en häst med en hästs behov och därför borde inte priset spela någon roll för oss heller! Det är enkelt!

Jag har jobbat med hästar större delen av mitt lv och vi har 40 inackorderingar , Jag har stött på många psykiskt skadade hästar som felaktigt benäms som elaka och visst har de varit en utmaning många gånger att pussla ihop flockar som funkar och jag har haft is i magen och en klump i halsen när det gått hett till men hitills har det alltid funkat, alltid!!! vi har aldrig behövt ha en häst ensam ch kommer förmodligen aldrig behöva ha det. Visst finns det extremfall eller undantag som bekräftar regeln med hästar som redan är så pass gamla och förstörda i huvudet att det inte går men jag tror att det är väldigt väldigt sälsynt och används snarare som en ursäkt för något annat egoistiskt skäl från ägarna för att släppa ihop sina häst med andra, men som sagt det finns några undantag.

Vi har under alla år haft 1 incident där en häst fick en spark så illa att den var tvungen att tas bort och även om det var fruktansvärt är det en risk vi måste tvinga oss ta för våra hästars skull . till saken hör att detta hände i den lugnaste hagen av alla där flocken gått med varandra i många år. Förmodligen var det inte meningen at träffa så illa som den gjorde.

Visst är det en risk att ha hästar med hästar på samma sätt som det är en risk att överhuvudtaget ta ur dem i boxen ( även där händer det olyckor), för att inte tala om den risk vi utsätter dem för när vi rider dem ( skrämmande skadestatistik över förslitningsskador)
Men vi är skyldiga våra hästar att ta den minimala risken de innebära att ha dem ihop.....vi är skyldiga dem det för att vi bryr oss!

Tyvärr, jag är ledsen men jag släppte i hop eran 12 miljonershingst med mina andra hästar..det sket sig för dom började slåss och sen försökte han betäcka märren och hon slog frambenen av honom....synd på en så fin häst som skulle gå till avel...

..skulle låta bra det va...man har faktiskt spärrar ibland och hur många hingstar har du och i vilka åldrar, skulle du släppa ihop en hingst ( spelar ingen roll om det kostar 12 mille eller 1000 kronor...) en vuxen hingst som kommer hem till dig...tjeeeena....
Först o främst VAD tror du händer? Hur skall du förklara dig? det gäller nog att ha en jäkligt bra sdvokat i såfall...eller tror du på allvar att man bara kan skicka ihop hingstar "sådär" ????

jag skulle då aldrig i livet våga inackordera en hingst hos dig...men du kanske inte ens tar emot hingstar`?

jag tycker inte att man ska ha hästen i onödan, för att man t.ex ska kunna sringa in till hästen som man vill. hästen är ett flockdjur, lika mkt som man säger att den är ett flyktdjur. men självklart finns det anledningar och undantag, jag skulle ju inte precis vilja ha en häst i samma hage som min som vill mörda honom.
min ponny var vädigt ranghög, och ägarna till de andra hästarna tyckte att han var obehaglig så han fick gå själv ett tag. då slutade han äta och blev galen att ta in. jag fixade in honom i hagen ige eftersom det skar i hjärtat och efter det gick det jättebra.
min nuvarande häst, en 5 åring hade stått själv sen lösdriften, och då var han totalmobbad och fick inte äta, så när jag fick honom och släppte han med alla valacker fattade inte han någonting, han hade ju inte fått chans att lära sig hästspråk, så han åkte på skada efter skada. han fick ju gå ensam när han var halt, men jag vågade inte släppa tillbaka honom då han fått rejäla skador. på honom märktes ju inte at han blev "ledsen" eller något, eftersom han var van, man jag tycker verkligen att en unghäst ska få gå med andra hästar och få lära sig språket och få leka. sen fick han gå med en annan häst vars matte var snäll och gav honom sällskap :love: . nu har han fasats in med de andra, en efter en (det var efter sommarbetet så alla kom ju några dagar efter varandra) och nu går det kanon! :banana: jag är så glad! visst är han biten, men så ska det ju vara, han leker ju.

jag förstår att med miljonbelopps hästar tar man kanske inte risken, men överlag tycker jag verkligen att hästar ska gå ihop. de kan skada sig även ensmma. jag vet en som hade sin häst ensam av någon anledning jag inte vet, i en slät hage men ändå gick han och bröt hovbenet och blev triangelmärkt.

martha skrev:
Hmmmm, allt är inte svart eller vitt...jag fick t ex en hingst hem som var köpt för 12 miljióner, inte f-n släpper jag ut honom i en hage tillsammans med andra hästar :crazy: ..skulle du gjort det....??

Jag hade ihop honom med en annan valack förut, men ju mer tiden drog i väg, ju mer elak var han mot den andra som tillslut hela tiden fick vara på sin vakt och han var rädd för honom tillslut....jag tycker inte det är schysst mot en häst att tota ihop med hästar som dom bevisligen inte går ihop med...

Jag har haft extremt elaka ston, som inte GÅR att ha ihop med andra utan risk för avslagna ben...

Jag sätter ihop de hästar som jag tror funkar ihop, gör dom inte det så får dom gå själva...enkel matematik...

det har varken med ekonomi eller inköpspris att göra...12 miljonershästen gick i hage, men ensam...jag har haft hästar som tjänat flera miljoner ihop med andra hästar..bara för att dom funkar ihop.....en del gör det, andra inte.

Men det du skriver här tolkar jag som ren plats brist. Om en häst hela tiden måste stå och vakta på den andra så är hagarna för små. Enkel mattematik.

martha skrev:
har du dina hingstar o ston ihop?
har du hingstar som är rent elaka ihop med andra, eller nån som ständigt blir mobbad ihop i flock bara "för att" ???

Kan man inte SE vad som funkar eller inte, eller vänder ni bara ryggen åt och inte bryr er?

Jag har här på gården både hingstar,ston och valacker i åldrarna från 6mån upp till 24år.Ja det händer att hingsten går med flocken. Jag ser inget konstigt med det.
Vi fick hem en 2årig hingst i våras som min 6 åriga valack HATADE. 2åringen var full med bitmärken. Varför? Jo han hade gått med kvigor och en 1 åring. Han visste att allt flyttar på sig när man kommer. Så detta problem tog våran 6 åring ur han ganska snabbt. Ja, såren har läkt väldigt fint. Det var ganska facinerande att se 2 ardenner ge på varandra. Självklart så vänder inte vi bara ryggen åt våra djur. Men kan man ha alla i samma flock så sparar det massor med tid då våra går lösa till och från hagen. Då kan jag ha så mycket roligare med min hästar i stället för att hålla på och leda dom hit och dit bara för att dom kanske inte gillar varandra.

Senast ändrad:

martha skrev:
Tyvärr, jag är ledsen men jag släppte i hop eran 12 miljonershingst med mina andra hästar..det sket sig för dom började slåss och sen försökte han betäcka märren och hon slog frambenen av honom....synd på en så fin häst som skulle gå till avel...

..skulle låta bra det va...man har faktiskt spärrar ibland och hur många hingstar har du och i vilka åldrar, skulle du släppa ihop en hingst ( spelar ingen roll om det kostar 12 mille eller 1000 kronor...) en vuxen hingst som kommer hem till dig...tjeeeena....
Först o främst VAD tror du händer? Hur skall du förklara dig? det gäller nog att ha en jäkligt bra sdvokat i såfall...eller tror du på allvar att man bara kan skicka ihop hingstar "sådär" ????

jag skulle då aldrig i livet våga inackordera en hingst hos dig...men du kanske inte ens tar emot hingstar`?

Vi har en arabhingst i avel. Hn har under det senaste året gått med 4 st ardenner hingstar. Alla 2 år gammla. I sommras så gick han med en 3 årig welsh ponny som även han bet. Inte en enda skada har dessa hingstar fått.Men mina har väl en beteende störning eller liknande.Vad vet jag?

jorå! vi tar emot hingstar även om vi har en majoritet av ston och vallackar, just nu har vi bara två hingstar en 3 åring och en 5 åring, de går ihop och har även sällskap av 2 vallackar 3 och 7 år gamla, visst går det väl vilt till ibland när de busar men i ärlighetens namn är det vildare i en av vallackhagarna så jag förstår fortfarande inte problemet, läs bara vad åke säger om sina hingstar.
Ligger kanske inte snarare problemet hos dig än hos hästarna. För övrigt är jag snart själv jurist och eftersom jag tydligt talar om för de som söker plats hos oss vad som gäller är det aldrig några problem!

Lovisaleonora_ skrev:
Eftersom du tydligen riktar dig till mig; hade du velat ha din häst slaktad av min häst? Hade du velat att din häst skulle dela hage med min hästilskna jättestora häst som jagade ut sina "kamrater" genom staketet?!
Visst finns det undantag och det finns såklart hästar som inte kan gå med andra hästar. Men det är just undantag och ingenting att basera generella råd om hästhållning på.

Hos mig går hingstarna ensamma i varsin hage just nu men hoppas på att kunna släppa vår egen hingst med sällskap i vinter. Den andra hingsten måste åka hem först. Annars går ingen häst ensam hos mig.
Här släpps nya hästar in direkt i stoflocken och det har aldrig varit något problem så länge som Ida varit flockledare. Ett mkt tydligt hästspråk och hennes tuffhet gör att alla viker sig för henne bara hon går förbi. Det räcker med att ett öra vinklas så flyttar de andra på sig. Hittar jag inget annat sällskap till hingsten så får han gå med Ida så fort han är ensam hingst. Nyttigt för pojken att lära sig veta hut av ston också ;)

Senast ändrad:

Om man som jag har en häst som alltid gått ensam i en sandpaddock med tre meter högt staket, behandlats som en av hingstarna och därav helt tappat hästspråket är det en godtagbar ursäkt? ;)
Jag brukar säga att han är lite socialt handikappad, när de andra hästarna säger ifrån förstår han inte, när dom vill leka kan han missförstå och tro att dom attackerar honom och då blir han ju aggressiv.
Dock är det största problemet med honom är att han helt enkelt leker på tok för tufft, med min gamla valack funkade det för han gjorde bebisen lite lugnare och dom funkade bra efter som den gamle uppfostrade honom. Men nu är den gamle valacken utlånad sen i december och jag är inte så jättesugen på att sätta ihop honom med vem som helst i nya stallet.
När han gick tillsammans med tre andra valacker hade han dagligen nya sår, tappskor m.m. som gjorde att det inte gick att rida och så kan man ju inte heller ha det.
Hästen har aldrig varit så glad som han är nu och ffa har han aldrig varit så lugn. Det finns hästar överallt runt omkring honom, han har mycket gräs att äta och detta har gjort att han är mycket bättre att hantera och funkar bättre på så vis.
På lång sikt ser jag dock att han går med en annan häst eller två, aldrig en stor hage med många hästar för jag tror att det skulle bli för mycket, iaf som jag ser det i dagsläget, och hans hjärna skulle missförstå de andra hästarnas inviter till lek o.s.v.

Jag var en av dom som "gapade" mest om det här med ensamma hästar förr i tiden. Jag tycker fortfarande inte att det är speciellt bra, men jag kan faktiskt förstå dom som har det så.
Förrförra sommaren när jag fått min häst sparkad så att hon fick en utgjutning strax ovanför leden och var tvungen att åka till djursjukhuset för att kolla leden samt operera, dränera och sy tyckte jag fortfarande att det var "värt det" att ha hästen i en flock.

Denna gången har jag eventuellt fått min häst förstörd för livet. Sparkskada som resulterade i en avsliten nerv. Konvalescens i upp till ett år.
Så om jag nånsin ska ha henne ihop med andra hästar igen blir det mina egna hästar som också är av en ras som har ett hästspråk, dvs kan signalera med kroppsspråket istället för att misshandla sina hagkamrater till denna grad.

Så jag förstår faktiskt dom som väljer att ha sina inackorderade hästar ensamma, även om jag inte tycker att det är särskilt idealiskt...

Jag sa INTE att Malin Baryard inte har sina hästar ute i hagen. Dessutom var hon bara ett exempel, inte utpekad för att det var just henne jag snackade om.

Och visst, det är väl ditt val om du vill ha din värdefulla tävlingshäst ute i stora hagar tillsammans med andra hästar. Så bör väl alla hästar ha det. Men ibland kanske man inte vill ta risken. Det är trots allt så att en häst har X antal år inne på en tävlingsarena. Åren innan och åren efter antar jag att man som hästägare väljer att släppa sin häst ute i större hagar, eftersom att en skada då inte är lika förödande. Så skulle i alla fall jag göra om jag hade mina hästar i små gruspaddockar ensamma i max 5 timmar om dagen.

åke skrev:
Det där tror jag inte en sekund på.

ja, nej det var ju hemskt att du inte vill tro på min åsikt. nu har mitt liv verkligen blivit värdelöst, jag tror att jag går och skjuter mig.

JAAAG tycker..hästar SKA ut och jag skiter om de går själva eller i flock om 100 hästar.. så länge de får gå ut.
De är bättre än de som låter sina hästar stå inne 23 timmar om dygnet!

Det spelar ingen roll om hästen är värd 700 miljoner den SKA ut i en gräshage sen om den som sagt går själv bryr jag mig inte om!

De är bara vad jag tycker!

Min häst är ensam och olycklig i sin hage. har gått själv sedan i torsdags kväll.. han ska dock få flytta till 2 tjejjer i kväll, vi har haft problem att få ihop en tid som passar alla då samtliga vill vara med vid ihopsläppet. Dock har han "hälsningsavstånd" till tjejjerna nu, så han är inte helt ensam i världen.. även om han tycker det själv just nu. Min häst skulle tyna bort och dö om han var ensam.. han mår jättedåligt utan sällskap.

Jag kan ju bara tillägga att min avels hingst hade gått själv innan han kom till oss. Då var han 4 år. Visst tog det lite tid för han att fatta men nu är det inga problem. Oavsett vad det är för ras. Ardennerna skulle lätt sparka av araben benet om det vill sig illa. Men han kan ju lika väl bryta det när han går själv.

åke skrev:
Men det du skriver här tolkar jag som ren plats brist. Om en häst hela tiden måste stå och vakta på den andra så är hagarna för små. Enkel mattematik.

Jasså du.....du är välkommen att komma o titta på mina hagar...vaktar gör dom vid leden eller vid vattnet....jag kan ju inte göra vattenkar eller led som är flera hundra meter långa.....

är det inte bara att inse att en del hästar bara inte går att ha i hop?? eller är det samma där att hästar ALLTID skall vara ute, även om knotten o bromsarna bokstavligt käkar upp dom??

åke skrev:
Vi har en arabhingst i avel. Hn har under det senaste året gått med 4 st ardenner hingstar. Alla 2 år gammla. I sommras så gick han med en 3 årig welsh ponny som även han bet. Inte en enda skada har dessa hingstar fått.Men mina har väl en beteende störning eller liknande.Vad vet jag?

Så bara för att just dina går ihop...så gör alla det ??? eller vad menar du??

jag har också som du ser i inläggen hingstar ihop...dom som det GÅR att ha ihop och dom har då inga beteendestörningar..sen finns det en del som man INTE har ihop, dom har heller inga beteendestörningar

hingstsugen skrev:
jorå! vi tar emot hingstar även om vi har en majoritet av ston och vallackar, just nu har vi bara två hingstar en 3 åring och en 5 åring, de går ihop och har även sällskap av 2 vallackar 3 och 7 år gamla, visst går det väl vilt till ibland när de busar men i ärlighetens namn är det vildare i en av vallackhagarna så jag förstår fortfarande inte problemet, läs bara vad åke säger om sina hingstar.
Ligger kanske inte snarare problemet hos dig än hos hästarna. För övrigt är jag snart själv jurist och eftersom jag tydligt talar om för de som söker plats hos oss vad som gäller är det aldrig några problem!

som sagt så har det inte med pengar eller platsbrist att göra....här har du två st 3 åriga ston...detta är mycket dyra hästar och den ena har gjort 11 starter och har 9 segrar och 1,4 miljoner på kontot redan, förmodligen sveriges idag bästa treårssto, den andra har gjort 6 starter och har 4 segrar , inte alls lika mycket pengar på sig, men dock en bra tävlingshäst......DOM går ihop i hagen
JOIQEQIQGNPPE.jpg

åke skrev:
Jag kan ju bara tillägga att min avels hingst hade gått själv innan han kom till oss. Då var han 4 år. Visst tog det lite tid för han att fatta men nu är det inga problem. Oavsett vad det är för ras. Ardennerna skulle lätt sparka av araben benet om det vill sig illa. Men han kan ju lika väl bryta det när han går själv.

Det är DIN häst och då får du själv stå för konsekvenserna, men menar du på allvar att du skulle släppa ihop en 12 miljonershingst imp från USA som som 4 åring tjänat 7 miljoner och är idag avelshingst ...ihop med din ardennerhingst?????? och hästen är inte ens din????

Näää, lite förnuft lär man väl ha....och jag skulle aldrig släppa ihop några andras hingstar bara sådär...icke en chans....

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 403
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar