Ensam i hage - varför?

Sv: Ensam i hage - varför?

Min har i perioder stått själv, dels pga skaderisken.. en nätt isläning och stort tung halvblod haltar ganska mycket. och att han har varit så osocial på människor, tog tre timmar att fånga honom.. så då fick han stå själv.. pang så blev han glad när man kom. ;)

Har svarat på tidigare inlägg angående detta så egentligen skulle du kunna söka i tidigare trådar. Men, jag kan svara en gång till...

Min förra valack var en mycket säregen herre. Gillade sällskap i stora sommarhagen på 4,5 ha...och då hade han en till två tjejer som gick tillsammans med honom och allt var frid och fröjd.

I vinterhagen (hyfsat stora med vindskydd där det låg fri tillgång med hö) förändrades han till ett monster...som inte drog sig för att slita sönder sina hagkamrater. Endast en enda häst fick vara i samma hage på vintern och det var en 21 årigt dräktigt nordissto men hon flyttade senare på sommaren. Alla andra slet han sönder och samman.

Fick hem en inackordering vars ägare prompt skulle ha sitt sto tillsammans med min valack och jag varnade henne men hon kunde inte fatta att jag menade allvar för Sune var ju så go...och det var han mot mig och de närmasta så länge jag var i närheten...
...efter ca 4 dagar slet Sune sönder hela bakdelen på bekantens sto...ägaren kom direkt och direkt placerades hästen i egen hage därefter. Hon var chockad! Nå, hennes häst klarade sig utan men och kunde vara tillsammans med Sune i sommarhagen senare utan att något hände.

Det finns alltså individer som har så pass stört beteende att det är en risk att ha dom tillsammans med andra. Då är det bara dumt att försöka och riskera kostsamma skador och onödigt lidande. Sune tyckte det var helt ok att se dom andra i sina hagar. Själv ville han ha sin vinterhage ifred så han fick slöa som han ville...
:cool:

Vad är problemet? Idag har jag en Wetano-avkomma (4 år) tillsammans med en Welsh Cob åring (sto) och en varmblod/fullblodskorsning(9 år). De två första är inga billiga individer och korsningen är inte så dålig hon heller då hon visat sig ha oerhört kapacitet för högre samling (rider AR bl.a). Det funkar utmärkt och jag har en naturlig uppfostran av de yngre då 9-åring är rätt dominant och håller disciplin. Men hon är suverän på att hålla tryggheten så att de yngre kan sova, då står hon och vakar över dom.

Vill man inte ha skador ska man från början ha bra kuperade hagar och bra sällskap. Då underhåller och tränar dom sina senor och ligament så att de klarar av att busa runt. Skaderisken minimeras så tillvida. Sen kan olyckan vara framme även om dom står ensamma så det är inga garantier för att hästen ska hållas skadefri. Man binder bara ris kring egen rygg... :cool:

tycker så här

Hästar är flock djur, vill gå tillsamanns

När man släpper ihop hästarna första gången ta av skorna .. minskar ofta storleken på skadorna...(iallfall spark skador)

visk kan det finnas undatag av alla de möjliga slag, men jag tror väldigt många är helt enklet för rädda om sina hästar och glömmer borta att dom är just hästar.

Ofta om man har två hästar i samma hage så blir dom väldigt goda vänner, snabbt..

hadde i sommras ca 15-20 hästar ( ston) på ett stort bete..alla utan skor.. ingen blev alvarligt skadad, några bit märken, men det blir det ju när dom bestämmer ragnordningen

har haft två st 4 års hingstar som gick ihop från dom var ett tills dom var fyra sen var den ena borta en vecka ur hagen och då gick det inte längre.

en annan hingst gick med sin valaks (stavfel??) kompis från två till fyra årsålder (då han kastrerades) utom några som helst problem.

är oftas bästa att ha jämt antal hästa i hagen om man ska ha flera (2,4,6 osv) då brukar alla få en "bästa vänn"

detta var mina åskiter.. snälla halshugg mej inte nu.. ;)

Vi har just nu en som går själv.
De hästar som rids och används försöker vi ha hyfsat nära gården och just nu är hans fd hagkompisar i en hage med magrare bete för att någorlunda kunna hålla vikten medan han har omvänt problem och får gå på bästa betet samt bli stödutfodrad. För att minska belastningen på det lilla bete som finns kvar i närheten av gården är de hästar som inte används flyttade upp till skogen,

Jag har mina hästar ensamma i hagen, dels för att skaderisken är mindre, alltså skador som andra hästar kan orsaka och dels går de ensamma därför att hagarna är enligt mig inte tillräckligt stora för mer än en häst. Visst har jag haft vissa hästar ihop, men då ska de verkligen vara kompisar. Jag har varit med om ett antal allvarliga skador orsakade av "hästkompisar" i hagen och några så pass allvarliga att avlivning varit enda utvägen.
Jag vet att hästen är ett flockdjur och att VI som låter våra hästar vara ensamma i hagen tar ifrån dem en viss del av deras naturliga leverne....men hallå!! hur mkt av det vi gör med våra hästar är naturligt för dem?

Den enda enligt mig godtagbara ursäkten för att ha en häst ensam är; då den är skadad eller så sabbad av att vara ensam för länge, att den helt enkelt har tappat "hästspråket" och blir agressiv mot andra hästar.

Alla dessa ursäkter om att skaderisken ökar( finns inga belägg, däremot gjordes en studie vid slu som visade att skaderisken var större med hästar två och två än i en flock.
Vidare är det så att vad gäller skador som påverkar användarbarheten är av hästen traumatiska skador ( bett och sparkar, även om de kan hända) kraftigt underrepresenterade, se bara på försäkringsbolagets statistik som säger att majoriteten av skador är förslitnings/överbeslastningsskador dvs skador orsakade av vår avel och vår ridning.Inte ens nu ändrar folk sin ridning för detta utan behandlar bara med tuppkam och fortsätter som vanligt för att ett par månader senare stå de där igen.

Ekonomi ( dvs trasiga täcken, och veterinärräkningar ) har man inte råd med detta ska man inte skaffa häst man kan inte kompromissa bort hästens stora behov av social kontakt med andra hästar med att "det är dyrt", detta är en kostnad man vackert får räkna med om man har häst och göra sitt bästa för att minimera UTAN att kompromissa bort hästens behov.

kan inte ta in från hagen( saknar kommentar, då ursäkten är så korkad att den inte ens är värd att kommentera)

Hästen var dyr och jag vill inte behöva bryta min träning då hästen dagit på sig någon skada ( samma dumma resonemang som med ekonomi, hästen måste först få sina grundläggande behov uppfyllda dvs mat och sen social kontakt med andra hästar, innan våra behov ens kan komma ifråga!

Att påstå att hästen får sitt sociala behov uppfyllt av att se andra hästar i närheten är också det så dumt att det knappt är värt att kommentera, men jag måste!
Hästen är ett flockdjur punkt slut! Detta förändras inte av att vi ger dem andra uppgifter än de är skapta för.
Ett tro att man kan tillgodose behovet av social kontakt för hästen genom att låta den se andra hästar är rent av idiotiskt.
Detta är väl snarast att jämföra med att; ta en unge och sätta den i en bur utanför ett dagis så att den kan se de andra barnen.
Ingen kan väl argumentera för att det inte är något annat än sadistiskt och grymt och ändå anser vi oss ha rätt att göra detsamma med våra hästar.

Detta är en fråga som upprör mig djupt, jag njuter av att se våra 40 inackorderingar i hagarna i stora grupper, kivandes ,kliandes, deras hälsningsritualer och rangordningar, och jag komemr aldrig förstå de som frivilligt förvägrar sin häst deta behov!!!

Att ha sin häst ensam (om inte orsaken är en skada fysisk eller psykisk )är rent sagt idiotiskt och tyder inte bara på dålig kännedom om hästens behov utan även på stor oförmåga att känna empati med hästen som drabbas av era dumma påfund.

Tycker helt klart att hästar skall gå tillsammans, i den mån det går.
Varför? Jo för att hästar är flockdjur....
Tänk om vi människor blev placerad i var sitt hus och aldrig får möjligheten att umgås :mad: ungefär samma sak men ofta tänker inte hästägaren på det utan är mer rädd för att den fina välputsade hästen skall komma in från hagen med något litet sår(som man ofta får räkna med) :eek:
Hästar är inga porslinsdjur och skall inte behandlas som sådana heller... :mad: :devil:

Nej, det är inte svart, eller vitt...

Men vad vet hästen som har kostat 1 miljon i inköp, vad han/hon betyder för ägaren i ev. inkomst/omkostnadsbortfall om det händer honom ngt...

Förstår naturligtvis att det finns en krass ekonomisk baksida i våran hantering av våra hästar, men det är väl ändå inte det som är bäst för hästen...?

Vi talar om att vara optimala...

Då kan vi tala om fritidsryttaren som köper sig ett gammalt varmblod för att skogspromenera med, eller ngn som köper sig en mellan klassponny o tänker sig att ta hem ngr klubbrosetter, eller så kanske vi talar de svåra msv-klasserna...

Men får hästarna andra behov efter vad de presterar för sina ägare?
"Optimal hästhållning"...För vem?Sina ägare och deras syften, eller hästens?

jag har min valack i en hage ensam.. fast typ 2 meter franför hagen så går det 3 andra hästar..

han kan inte gå med gamla hingstar.. han står bredvid en gammal hingst i stallet å dom e rätt så sura fast i början så sparkade min lilla Gooddi sönder en del plankor så det vart för min älskade sambo att spika plankor kl ´12 på natten (skulle jobba dan efter) :smirk:

men ja tror nog inte att han vantrivs med det min lill gooddi ;)

men snart kommer våran andra häst å gör honom sällskap.. :p

Det slår mig när jag läser om en del som har tävlingshästar som de låter stå själva i hagen för de vill inte "chansa"..

Jag arbetade i ett stall (ca 45 hästar i just det stallet) hos en stortränare på banan.
Hagarna var samlade så att alla tränare på banan hade sin/sina hagar på ett o samma ställe och hagarna var förhållandevis små.

Minns en period att vi hade 7 valackar i en o samma hage. De tävlingshästarna hade allt mellan 20 000:- till 3 miljoner på "kontot" och de var som vilda unghästar på morgonen när de skulle ut o BUSA!!

In kom de leriga o skitna (utan ett enda skydd) men framför allt GLADA med småsår o annat men aldrig en enda skada!!

Det var vissa av hingstarna som gick själva om man inte hade någon lämplig valack-kompis men annars så gick hästarna ihop och då var de tävlingindivider på högsta nivå!

Tycker det var väldigt sällan som skadorna kom i hagen utan blir en tävlingshäst (vilken gren det än må vara) skadad så är det ju oftast i träning eller tävling.
Så just hagvistelsen tycker inte jag är något riskmoment i jämförelse!

På tisdag släpper vi ihop lösdriftshästarna. Det är 6 hingstar o valackar i åldern 1-5 år och det ska bli underbart att se dom rusa runt, BUSA o göra upp om sina resp. platser :love:

Jag ogillar att ha hästar ensamna men ändå har jag det. Har 2 hästar hemma varav en går utmärkt med alla hästar så han behöver inte gå ensam.
Den andar däremot har noll koll på hästspråket och får därför mkt stryk. En vecka ungefär går bra sen orkar de inte med henne och bankar upp henne efter alla konstens regler. Det blir rätt dyrt i längden att laga henne och det är oftast på och runt hasorna som hon blri värst skadad så där är stora benpålagringar som jag inte gillar alls.
Jag har precis hittat en shettis som jag ska ha som hagkompis till den "normala" hästen, han kan ju inte hjälpa att den andra inte kan gå med honom.

Jag har haft min häst själv i en hage när jag stod i ett stall för många år sedan.
Där ville alla utom en hästägare vart häst var hingst ha ute sin häst till efter 18 som jag ville!
Och jag som har sto förstår ni ju att man inte kan släppa ihop dessa hästar, kan å kan jag ville inte ha ett föl bara :smirk:

Så då fick min häst gå själv i hagen från 15-16 och tills jag eller hingstägaren kom och tog in våra hästar som var allt mellan 18-20 på kvällen

Hon hade massa gräs att beta så hon trivdes och var lugn och go som vanligt!

Min häst kräver stor yta i hagen med gräs för hon skall må bra, hon mår bättre av att gå själv i stor hage med gräs en att stå i flock i gegga!
Men de är min häst de=)

den enda hos oss som oftast går ensam på sommaren är Kenzo, pga att han haft fång och att vi därför inte vågar låta honom äta gräs igen.

hästar mår så mycket bättre om de får utlopp för sina naturliga beteenden. För hästen finns det inget mer naturligt att leva i en flock. Det sociala mönstret är viktigt både för den psykiska och fysiska hälsan.

Anja586 skrev:
jag tycker att det är idiotiskt att ha hästar ensamma.

och jag tycker att det är idiotiskt med folk som inte förstått att hästar är individer och att alla kanske inte kan gå på jättestora ytor med fem andra hästar för att de kanske aldrig fick lära sig de när de var unga. sånt kan skapa problem. och jag tvivlar på att malin baryard skulle vara så framgångsrik som hon är om hon släppte ut alla sina 2+ miljoner hästar i en och samma hage utan benskydd och skrek - "HOPP OCH LEK" - för då skulle hon säkert råka ut för fler skador än vad hon har idag.

SofiaP skrev:
Bevis och bevis, enkel logik räcker väl? Din häst kan inte bli sparkad eller biten när den går själv vilket är ett faktum så den risken är eliminerad med en ensam häst.
Alla andra risker med att ha hästen i hage kvarstår men blir inte större (varför skulle de bli det?) för att den är ensam så ergo pergo, mindre skaderisk.

Att hästen skulle bli skadad psykiskt av att gå själv i hage är ganska fånigt att påstå. Med hästar i hagarna runt ikring har de sällskap och jag har träffat massor med hästar som gått själva i hage och de har verkligen inte farit illa. Det handlar som vanligt om optimeringar. Många hästar skulle säkert vara "lyckligare" om dess ryttare var skickligare men det betyder ju inte att deras välfärd står och faller med det. Lika lite som ensam i hage/sällskap i hage är jättekritiskt eller att de får gå ut just tio timmar istället för åtta eller har täcke eller inte täcke os.v. Man får se till helheten. En häst som rids, tävlas och tränas mycket och får mycket stimulans via det har inte samma krav på stimulans och motion i hage t.ex. För en annan häst, som kanske bara går i hagen, är hagmiljön viktigare. En riktigt gammal häst kanske tycker det är skönt med lugn och ro och gärna går för sig själv medans en unghäst behöver jämnåriga att leka med. En häst som kostar 18 miljoner kanske får "stå ut med" lite begränsad rörelsefrihet - man kan inte låtsas att sådant inte spelar in.
Det är inte svart eller vitt.

:bow: :bow: :bow:

fälttävlansnörd skrev:
och jag tycker att det är idiotiskt med folk som inte förstått att hästar är individer och att alla kanske inte kan gå på jättestora ytor med fem andra hästar för att de kanske aldrig fick lära sig de när de var unga. sånt kan skapa problem. och jag tvivlar på att malin baryard skulle vara så framgångsrik som hon är om hon släppte ut alla sina 2+ miljoner hästar i en och samma hage utan benskydd och skrek - "HOPP OCH LEK" - för då skulle hon säkert råka ut för fler skador än vad hon har idag.

råkar man ut för midra skador om hästarna är billga???

Men...läs mitt ovanstående inlägg..

Vad är det för SKILLNAD ´med Malin Bayards hästar??

Mitt exempel visade ju att hästar, oavsett vad de kostar eller vad de har sprungit/hoppat in i prissummor, ska få vara hästar!!!

När jag sökte stallplats uppe på göteborgs ridskola för flera år sedan så ingick 1 TIMMES utevistelse i liten paddock helt själv/per häst/dag!!!

Gissa om jag tappade hakan o ville ta med mig alla hästar därifrån..ok, om man har en konvalecent eller att hästen inte kan gå ihop med andra..
MEN hur motiverar man det här..??

Lika dumt o empatilöst som att låta sin häst gå själv pga skaderisken..
Min tro är att om du har din häst så lite tid i hagen o den alltid måste vara utrustad med skydd o inte får gå med andra...JA tacka fasiken för att den då kan skada sig i hagen för det är ju någonting helt "nytt o ovant"..som att tro att en hund som ALLTID har koppel ska gå lungt o långsamt vid din sida när den för en gångs skull är lös... :smirk:

Glömmer aldrig när min haflinger gick med islännigar i en hage som till viss del bestod av klippor o kullar.
De hoppade från klippa till klippa o åkte ner för branta stup som bergsgetter!
Inte en skada, inte en skråma under de 4 åren!

Det är just så hästar blir som får gå naturligt i hagen!!!

Senast ändrad:

Nej, jag tror inte att hästarna skadar sig olika beroende på hur mycket de är värda i pengar.

Jaa, vad är det för skillnad på Butterfly Flip som folk vill köpa för 40 miljoner och lilla Brunte som lunkar i skogen år efter år? En skada hos Flippan kan förstöra en hel säsong, kanske två och det gör så mycket! Lilla Brunte som kanske får stå i några månader och bli lite tjock kan bara fortsätta som vanligt igen efter tillfrisknande. Så, märks ingen skillnad?

Ja, vad fantastiskt - verkligen! Jag gläds med dig som vågar ha dina hästar ute så och som fick behålla dem skadefria! Jag har inte haft den turen, eller ska jag säga, jag har inte haft de hästarna! Tydligen är det ju skillnad då (grov generalisering) på en islandshäst och såna hästar som jag har.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 400
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar